خانه دسته‌بندی نشده درمان زونا به کمک راهکارهای طب سنتی

درمان زونا به کمک راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti
زونا

اگر نام زونا به گوشتان خورده باشد، باید بگوییم که زونا یا هرپس زوستر نام یک نوع بیماری پوستی می‌باشد که معمولاً در بزرگ‌سالان اتفاق می‌افتد. این بیماری معمولاً در افرادی اتفاق می‌افتد که در کودکی دچار آبله‌ مرغان شده‌اند و ویروس آن به‌صورت نهفته در ریشه‌های عصبی‌شان وجود دارد و در نتیجه یک حالت ناتوانی جسمی، ضعف سیستم ایمنی بدن و یا استرس و اضطراب شدید خودش را بروز می‌دهد.

زمانی که شما دچار بیماری زونا شوید، تاول‌های خارش‌دار و زیادی در قسمتی از بدن شما ایجاد می‌شود که بسیار دردناک می‌باشد. درصورتی‌که این بیماری به چشم شما حمله کند، ممکن است به قرنیه چشم شما صدمه و آسیب وارد کند و حتی منجر به نابینایی فرد شود. در این مطلب از مجله تخصصی کاکوتی قصد داریم تا شمارا با این بیماری و روش‌های درمان خانگی به کمک طب سنتی آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

علت ایجاد بیماری زونا چیست؟

بیماری زونا ممکن است در اثر عوامل مختلفی در بزرگ‌سالان به وجود آید. در این بخش از مجله تخصصی کاکوتی به برخی از این عوامل اشاره کرده‌ایم

  • زندگی پر از استرس و اضطراب
  • افت عملکرد سیستم ایمنی بدن که با ضعف و ناتوانی بدن به وجود می‌آید.
  • مبتلا شدن به بیماری آبله ‌مرغان در دوران کودکی
  • ابتلا به بیماری افسردگی
  • تابش اشعه به ناحیه نخاع
  • استفاده از داروهای به‌خصوص مانند داروهای ضد سرطان، داروهای ضد بیماری ایمنی ایدز، کورتیکوستروئیدها
  • داشتن لوسمی یا لنفوم
  • انجام جراحی
  • بیماری هوجکین
  • ابتلا به بیماری‌هایی که مقاومت بدن را کم می‌کند
  • افراد بالای شصت سال سن

آیا بیماری زونا دارای علائمی است؟

بیماری زونا مانند اکثر بیماری‌ها دارای علائمی می‌باشد که نشان‌دهنده ابتلا فرد به این بیمار است. ویروس زونا که در اثر ویروس آبله ‌مرغان تکثیرشده در طول انتشار ریشه یک عصب به وجود می‌آید، معمولاً همراه با علائم و نشانه‌های زیر می‌باشد:

  • ظاهر شدن زخم‌های دردناک روی پوست که به شکل تاول‌های قرمز می‌باشد.
  • تب و لرز خفیف
  • احساس درد و سوزش در امتداد رشته‌های عصبی بدن
  • بی‌حالی و کسالت
  • داشتن حالت تهوع، دل‌پیچه و اسهال خفیف
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه و صورت

آیا بیماری زونا مانند آبله مرغان مسری است؟

باید بگوییم که بیماری زونا واگیردار می‌باشد. اگر یکی از شرایط گفته‌شده در زیر اتفاق بیفتد ممکن است فردی را درگیر این بیماری کند:

-کودکانی که آبله‌ مرغان نگرفته‌اند، در صورت تماس با زخم‌های زنا ممکن است دچار آبله‌مرغان شود؛ بنابراین بهتر است در طول دوره درمان فرد مبتلا به زونا، کودکان خود را دور نگه دارید.

-افرادی که در کودکی دچار آبله ‌مرغان نشده‌اند، با تماس مستقیم با تاول‌های زونا به آبله مرغان مبتلا می‌شوند.

-زنان بارداری که پیش‌ازاین آبله مرغان نگرفته‌اند و یا واکسن واریسلا نزده‌اند، ممکن است دچار آبله مرغان شوند.

درمان خانگی زونا به کمک طب سنتی

اگرچه درمان زونا به کمک داروهای شیمیایی ضد ویروس بسیار مؤثر می‌باشد، اما این روش درمانی بدون عوارض نمی‌باشد؛ بنابراین ما در مجله تخصصی کاکوتی به شما پیشنهاد می‌دهیم که درمان‌های گیاهی و خانگی به کمک طب سنتی را برای بیماری زونا انجام دهید. در مطلب زیر چند روش گیاهی برای درمان بیماری زونا را ازنظر گذرانده‌ایم.

-درمان زونا به کمک میوه‌ها

اگر دچار بیماری دردناک زونا شده‌اید، سعی کنید که میوه‌های تازه، عصاره سبزیجات و آب هویج را در رژیم غذایی خود اضافه کنید. در این صورت بدن شما قدرت مبارزه با ویروس زونا را پیدا خواهد کرد.

-درمان زونا به کمک روغن بابونه

برای بهبودی زخم‌های دردناک زونا روغن بابونه را به شما پیشنهاد می‌دهیم. روغن بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی داشته و می‌تواند زخم‌های ناشی از بیماری زونا را به‌سرعت بهبود ببخشد. همچنین این روغن به بازسازی سلول‌های پوستی نیز کمک می‌کند.

شما می‌توانید روغن گیاهی بابونه را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

بابونه

زونا

-درمان زونا به کمک حجامت

پزشکان طب سنتی معتقدند که انجام حجامت، سریع‌ترین روش برای درمان بیماری زونا می‌باشد. برای این منظور بهتر است که حجامت عام را با فاصله یک تا دو هفته به‌اندازه یکی تا دو بار انجام دهید. همچنین حجامت موضعی را در محل زخم‌های ایجادشده در اثر زونا انجام شود تا دردهای شما کاهش یابد. اگر وضعیت جسمانی شما مناسب نیست می‌توانید حجامت عام را با دستور پزشک بیشتر کنید تا زودتر عوارض زونا در بدن شما از بین برود.

-درمان زونا به کمک روغن اکالیپتوس

برای درمان و کاهش دردهای ناشی از زونا از خواص شگفت‌انگیز روغن اکالیپتوس بهره ببرید. روغن اکالیپتوس با خواص ضد التهابی خود می‌تواند زخم‌های ناشی از زونا را بهبود ببخشد. کافی است امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

فروشگاه کاکوتی این روغن را از برگ‌های گیاه تازه اکالیپتوس تهیه می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید این روغن را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

-درمان زونا به کمک خوردن دوسین

اگر دچار بیماری دردناک زونا شده‌اید و می‌خواهید از شر دردهای زخم‌های آن راحت شوید، پیشنهاد ما در کاکوتی استفاده از دوسین می‌باشد. دوسین از ترکیب یک واحد سیاه‌دانه به همراه سه واحد عسل درست می‌شود. این روش جزو یکی از مؤثرترین روش‌های درمان خانگی زونا می‌باشد.

اگر امکان خرید حضوری عسل و یا سیاه‌دانه را ندارید، می‌توانید از فروشگاه کاکوتی به‌صورت اینترنتی سفارش دهید.

-درمان زونا به کمک روغن بادرنجبویه

یکی از قوی‌ترین روغن‌های ضد ویروسی برای درمان زخم‌های زونا، استفاده از روغن بادرنجبویه می‌باشد. بعد از استعمال این روغن، التهاب تاول‌های شما کاهش یافته و به کاهش درد شما کمک بسیاری می‌کند.

-درمان زونا به کمک زالو انداختن

اگر از دردهای ناشی از زخم‌ها و تاول‌های زونا کلافه شده‌اید، پزشکان طب سنتی انداختن زالو را بسیار مؤثر می‌دانند. برای این منظور کافی است تعداد ۵ تا ۷ عدد زالو را در اطراف موضع و محل تاول‌ها و زخم‌ها بیندازید. با این کار دردهای شما کاهش خواهد یافت.

-درمان زونا به کمک اسانس گیاه مورد

ازجمله راهکارهای طب سنتی برای درمان گیاهی زونا استفاده از اسانس گیاه مورد می‌باشد. برای این منظور کافی است که مقداری از اسانس این گیاه را به محل تاول و زخم‌های ایجاد در اثر زونا بمالید. این کار را تا بهبودی کامل ادامه دهید.

برای تهیه گیاه مورد می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کاکوتی اقدام به خرید نمایید.

-درمان زونا به کمک گیاه خرفه یا گشنیز

اگر شما و یا یکی از اعضای خانواده شما علائم زونا را دارید، برای تسکین درد و خارش ناشی از زخم‌های زونا بهتر است ضماد گیاه خرفه و یا گشنیز را امتحان کنید. برای این منظور کافی است مقداری از این گیاه را کوبیده و به‌صورت موضعی بر روی محل زخم قرار دهید.

-درمان زونا به کمک روغن نعنا

ازجمله روغن‌های طبیعی که به کاهش دردهای ناشی از زونا کمک می‌کند روغن نعنا می‌باشد. روغن نعنا دارای اثرات ضد ویروسی در برابر ویروس هرپس داشته و تاول‌های زونایی را درمان می‌کند.

نعنا

-درمان زونا به کمک حمام جو دوسر

برای درمان و کاهش دردهای ناشی از بیماری زونا از معجزه جو دوسر استفاده کنید. برای این منظور کافی است مقداری از جو دوسر در وان حمام ریخته و به مدت چند دقیقه در آن بخوابید. جو دوسر به‌عنوان یک مرهم قدیمی برای آرام کردن خارش آبله مرغان بوده و برای درمان زونا نیز بسیار مفید می‌باشد.

جو دو سر

-درمان زونا به کمک عنبرنسارا

در صورت مبتلا شدن به زونا برای کاهش خارش و درد زونا بهتر است دود کردن عنبر نسارا را امتحان کنید. این روش خانگی بدون ضرر بوده و به کاهش دردهای ناشی از بیماری زونا کمک بسیاری می‌کند.

-درمان زونا به کمک روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی است و می‌تواند مشکلات پوستی شمارا بهبود ببخشد. از همین رو پزشکان طب سنتی برای کاهش التهاب زخم‌های بیماری زونا این روغن را پیشنهاد می‌دهند. البته لازم به تذکر است که قبل از مصرف این روغن باید مقدار کمی از آن را بر روی پوست خود امتحان کنید. در صورت نداشتن حساسیت می‌توانید از آن به‌عنوان یک روش درمانی برای بهبود زخم‌های زونا استفاده کنید.

شما می‌توانید روغن درخت چای را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

روغن درخت چای

-درمان زونا به کمک نارون کوهی

ازجمله گیاهان دارویی که به کاهش التهاب و خارش پوست کمک بسیاری می‌کند، روغن نارون کوهی و یا همان گیاه هاماملیس انجیلی می‌باشد. شما می‌توانید این گیاه را به‌صورت موضعی در محل زخم‌های زونا خود استفاده کنید تا علائم درد را کاهش دهد.

در صورت تمایل می‌توانید روغن گیاه نارون کوهی را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی خریداری کنید.

-درمان زونا به کمک گل‌گاوزبان

یکی از دلایل ابتلا به زونا استرس و اضطراب می‌باشد؛ بنابراین بهتر است که داروهای گیاهی آرام‌بخش مصرف کنید. ازجمله گیاهان آرام‌بخشی که به درمان بیماری زونا کمک می‌کند، گیاه گل‌گاوزبان می‌باشد. شما می‌توانید این گیاه را به‌صورت دم‌نوش نوش جان کنید.

شما می‌توانید این گیاه را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

-درمان زونا به کمک کاسنی و شاه‌تره

در صورت ابتلا به بیماری زونا، بدن شما دچار خارش فراوان می‌شود. برای این منظور پزشکان طب سنتی داروهای خنک و ضد خارش مانند کاسنی و شاه‌تره را پیشنهاد می‌دهند. البته بهتر است که این داروهای گیاهی را با تجویز پزشک طب سنتی مصرف نمایید.

فروشگاه اینترنتی کاکوتی، گیاهان کاسنی و شاه‌تره را به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رساند.

-درمان زونا به کمک سرکه سیب

خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی و ضد التهابی سرکه سیب باعث می‌شود تا این داروی خانگی به یکی از بهترین درمان‌های بیماری زونا تبدیل شود. برای این منظور می‌توانید هم به صورت خوراکی و هم به‌صورت موضعی از آن استفاده کنید. یک پنبه را به مقداری سرکه سیب آغشته کرده و بر روی زخم‌های خود بمالید. این کار کمک می‌کند تا التهاب زخم‌های شما کاهش یافته و درد را تسکین ببخشد.

-درمان زونا به کمک روغن زیتون

روغن زیتون با داشتن خاصیت ویتامین E یک درمان خانگی و عالی برای بیماری زونا می‌باشد. برای درمان کافی است مقداری روغن زیتون را بر روی تاول‌های خود مالیده تا التهاب آن را کاهش دهد.

توصیه‌های طب سنتی برای کاهش دردهای ناشی از بیماری زونا

  • برای خشک شدن تاول‌های زونا بهتر است لیفی سرد و مرطوب را بر روی زخم‌ها و تاول‌های خود قرار دهید.
  • کمپرس سرد برای کاهش درد بسیار مناسب است. درصورتی‌که پس از بهبودی تاول‌ها، همچنان احساس درد می‌کنید، از کمپرس سرد استفاده کنید. برای این منظور مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی ریخته و بر روی پوست خود بمالید.
  • استرس را از خود دور کنید. بهتر است ورزش و فعالیت‌های روزانه را بیشتر کنید تا ذهن شما آرام‌تر شود.
  • پوست خود را در معرض دمای شدید قرار ندهید. مثلاً با حمام خیلی سرد و یا داغ استحمام نکنید.
  • لباس‌های خود را خنک نگه دارید. این کار به کاهش التهاب و خارش کمک بسیاری می‌کند.
  • هویج، کدوتنبل، زردآلو، هندوانه، فلفل قرمز، گریپ‌فروت، گیلاس، کلم اسفناج، خربزه، کاهو و … ازجمله مواد غذایی است که به درمان سریع‌تر زونا کمک بسیاری می‌کند.
  • از مصرف چربی‌های اشباع‌شده، شکر و نمک زیاد خودداری کنید. با این کار کمک می‌کنید تا التهاب پوستی شما زودتر کاهش یابد.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن شما در مقابل عفونت ضعیف شود و مدت درمان شما به تأخیر بیفتد.
  • از دست زدن و خاراندن زخم‌های خود خودداری کنید.
  • از ویتامین‌ها استفاده کنید. ویتامین c، زینک و سلنیوم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد.

سخن نهایی

در این مطلب از مجله تخصصی کاکوتی، با بیماری زونا، علائم و علل ایجاد آن و راه‌های درمانی زونا در طب سنتی آشنا شدیم. در صورت ابتلا به زونا بهتر است که ابتدا به پزشک طب سنتی مراجعه کرده و طبق نظر او درمان مناسب را دریافت نمایید. با مصرف داروهای گیاهی، استراحت و پیروی از رژیم غذایی مناسب می‌توانید بیماری خود را کنترل کرده و عوارض ناشی از آن را کاهش دهید. در صورت داشتن هرگونه سؤال و یا نظر می‌توانید از طریق بخش ارسال نظر سؤالات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.