خانه گیاهان دارویی آویشن و خاصیت درمانی آن

آویشن و خاصیت درمانی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

آویشن یکی از گیاهان دارویی است که به‌عنوان یک خلط‌آور ضدعفونی‌کننده، جهت درمان انواع مشکلات تنفسی و گوارشی، اسهال، دردهای قاعدگی از آن استفاده می‌شود. تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، ترمیم‌کننده زخم‌ها، ضد قارچ، ضد اسپاسم و ضد باکتری نیز است.
به‌صورت سبزی تازه یا خشک‌شده، دم‌نوش آویشن، عرق و روغن آویشن مصرف می‌شود.

معرفی آویشن

آویشن Thyme        نام علمی:  Thymus vulgaris
آویشن، یک سبزی یا گیاه علفی است که ارتفاعی تا حدود ۳۰ سانتی‌متر دارد. شاخه‌های فراوان تقریباً چوبی به همراه ساقه‌هایی کرکی با برگ‌های کوچک نوک‌تیز لوزی شکل دارد. برگ‌های آویشن، دم برگ‌های کوچکی دارند و روبروی هم بر روی ساقه ردیف شده‌اند. در قسمت بالا و انتهایی ساقه‌ی آویشن هم گل‌های سفیدرنگ زیبایی می‌روید که به‌صورت انباشته و یکجا قرار دارند.
آویشن گیاهی بسیار خوش‌بو و معطر است و از برگ و گل‌های آویشن برای استفاده‌های مختلف دارویی، صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی بهره‌برداری می‌شود.

خاصیت دارویی و درمانی آویشن

آویشن گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
آویشن را در صورتی استفاده کنید که:

  1. قلب ضعیفی دارید و سلامت آن درخطر است و باید بیشتر مراقب باشید تا ناگهان دچار سکته قلبی و گرفتگی عروق قلب نشوید. ترکیبات بسیار مفیدی که جهت باز شدن رگ‌های قلب در آویشن وجود دارد باعث بهبود و افزایش قوای قلب می‌شود. یکی از مواد مهمی که در آویشن وجود دارد، پتاسیم است که کار آن باز کردن عروق است و با کاهش فشاری که ممکن است روی سیستم قلب وجود داشته باشد مانع از ایجاد سکته‌ها و حمله‌های قلبی می‌شود. درنتیجه اگر مشکلات قلبی دارید و می‌خواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، حتماً آویشن را در برنامه تغذیه‌ای خود داشته باشید.
  2. در سیستم گوارشی و در هضم غذا مشکل‌دارید، معده‌تان سنگین است و احساس نفخ می‌کنید. ازآنجایی‌که آویشن دارای طبیعت گرم است، بعد از استفاده از آن دمای بدنتان افزایش می‌یابد و سوخت‌وساز بدن به‌راحتی انجام می‌شود و درنتیجه موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هاضمه می‌شود؛ بنابراین اگر اکثر اوقات این با این عارضه‌ها مواجه می‌شوید، آویشن را به‌عنوان یک داروی گیاهی، انتخاب کنید.
  3.  ممکن است هر قسمتی از بدنتان عفونت کرده باشد و این عفونی شدن بدن خود موجب مشکلات و بیماری‌های دیگری می‌شود که نگران‌کننده است. یکی از خاصیت‌های مهم آویشن، این است که ضدعفونی‌کننده قوی و برای از بین بردن عفونت در تمام بدن بسیار کاربردی است. هر زمان که خواستید جهت رفع عفونت‌های مختلف از یک داروی گیاهی و مؤثر استفاده کنید، معجزه مصرف آویشن را با این هدف تجربه کنید.
  4. دل و روده‌تان به‌هم‌ریخته است و دچار اسهال و تهوع شده‌اید. از آویشن استفاده کنید تا خیلی زود آرام شوید.
  5. سرماخورده‌اید، در نفس کشیدن مشکل‌دارید یا ممکن است بیماری آسم و تنگی نفس داشته باشید، از برونشیت رنج می‌برید، زیاد سرفه می‌کنید و گلودرد دارید. استفاده از آویشن باعث باز شدن راه‌های تنفسی و رفع مشکلات مجاری تنفس می‌شود و برای تمام مواردی که ذکر شد، درمانگر است.
  6. در بین افرادی قرار می‌گیرید که اعصاب ضعیفی دارند، اکثر اوقات خسته‌اید، احساس می‌کنید افسرده شده‌اید و کسل هستید و آرامشی برای خوابیدن ندارید و بدخواب یا بی‌خواب می‌شوید. پیشنهاد می‌شود یک‌بار مصرف آویشن را برای خاتمه دادن به این مشکلات، امتحان کنید و بعدازاین که تأثیر شگفت‌آور آن را مشاهده نمودید، برای همیشه آویشن را، گزینه اول گیاه‌درمانی برای این بیماری‌ها انتخاب کنید.
  7. فشار و چربی خون بالایی دارید و هر دو باید تحت کنترل باشند تا سلامتی شما بیشتر از آن درخطر نباشد. اگر از آویشن استفاده کنید موجب کاهش و به تعادل رسیدن فشارخون و چربی خون شما می‌شود.
  8. بخواهید قدرت دید چشم و توان بینایی‌تان را افزایش دهید. مصرف آویشن جهت بالا بردن و تقویت دید، راهگشاست.
  9. می‌خواهید از ریزش موی شدید خود جلوگیری کنید و دنبال راه درمانی برای آن هستید. می‌توانید از آویشن برای شست‌وشو و ماساژ مو و پوست سرخود استفاده کنید تا با بهبود و افزایش سرعت جریان خون‌ روی پوست سر، باعث گرم شدن و تسریع در رشد و جلوگیری از ریزش مو شود.
  10. پاهای شما زیاد عرق می‌کند و از این بابت همیشه مشکل‌دارید و برایتان دردسرساز می‌شود. می‌توانید حدود ۵۰ گرم از آویشن خشک را در دو لیتر آب مخلوط‌کنید و اجازه دهید بجوشد و سپس از روی حرارت بردارید و یک درب بر روی این جوشانده قرار دهید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت پاهای خود را در صاف‌شده‌ی این ترکیب مفید قرار دهید و در طی چند هفته این عمل را تکرار کنید تا عرق کردن پاهای شما کم‌تر شود.
  11. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید آویشنرا می‌توان در مواردی چون از بین برنده عفونت لثه، خلط‌آور، رفع عفونت گوش‌ها، درمان آفت دهان و جرم دندان، رفع عفونت ریه‌ها، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، ضد قارچ، از بین برنده باکتری‌ها، ادرارآور، از بین برنده ترشحات غیرطبیعی در خانم‌ها، آرام‌کننده التهابات جزئی پوست، درمان کم‌خونی، کاهش و درمان دردهای عادت ماهیانه، درمان گرفتگی عضلات، بهبوددهنده انواع زخم، بهبود سینوزیت و آنژین فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی آویشن

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه آویشن بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • برگ آویشن: برای مصرف خوراکی می‌توانید در انواع غذاها از برگ آویشن تازه به‌عنوان سبزی معطر و خوش‌بو و یا از خشک‌شده آن برای غذاهای مختلف استفاده کنید و از خواص مفید آویشن و طعم خوش غذا لذت ببرید. امروزه پودر آماده آویشن هم به‌عنوان ادویه و چاشنی در عطاری‌ها و یا در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود. می‌توانید در طعم و مزه دادن به انواع سوپ، ماهی، مرغ، گوشت‌ها، دسرها و اگر طعم و بوی آویشن برایتان خوشایند است در هر غذایی که دوست دارید، استفاده کنید.
  • دم‌نوش آویشن یا چای آویشن: حدود ۲ گرم از آویشن خشک‌شده را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید. می‌توانید این دم‌نوش مفید را به‌عنوان یک دهان‌شویه خوش‌بو قرقره کنید. باوجود افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به خواص داروهای گیاهی، این گیاهان دارویی به‌صورت بسته‌بندی‌شده با عنوان «تی‌بگ» یا همان چای کیسه‌ای در عطاری‌ها عرضه می‌شود و می‌توان به‌راحتی از مزایای آن‌ها بهره‌مند شد.
  • عرق آویشن: از عرق آویشن هم به‌عنوان راه درمانی برای ضدعفونی کردن و به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک بسیار قوی استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف آویشن به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق آویشن دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغن آویشن: از روغن آویشن هم می‌توان برای درمان و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کرد. این روغن قدرت فوق‌العاده‌ای در از بین بردن میکروب‌ها دارد و برای بهبود مشکلات تنفسی و گوارشی هم می‌توان از آن بهره برد.

نکات مهمی که در مورد مصرف آویشن باید بدانید:

  • از مصرف آویشن در دوران بارداری و شیردهی جلوگیری شود.
  • مصرف آویشن برای خانم‌هایی که به هورمون‌ها حساس هستند و افرادی که آلرژی دارند، توصیه نمی‌شود.
  • مصرف آویشن برای کودکان و خردسالان حتماً با مشاوره و راهنمایی یک پزشک آگاه باشد.
  • آویشن و مصرف آن برای افرادی که معده‌شان ضعیف یا حساس است، باید به مقدار محدود و کنترل‌شده باشد تا دچار عوارض ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشوند.
  • افرادی که بیماری‌های تیروئیدی مانند کم‌کاری و پرکاری تیروئید دارند، بهتر است از آویشن استفاده نکنند.
  • ممکن است برای تهیه آویشن اقدام کرده باشید و نام و نوع دیگری از آویشن را از زبان فروشنده شنیده باشید. گونه آویشن‌هایی که در بازار وجود دارد ممکن است متفاوت باشد، اما جهت مصرف دارویی و اثرات درمانی مشابه هم عمل می‌کنند و فرقی با آویشن معمولی ندارند.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از آویشن هم رعایت این نکته ضروری است.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۱ نظر

درمان سکسکه به کمک راهکارهای طب سنتی و گیاهان دارویی و دمنوشها بهمن ۱, ۱۳۹۸ - ۳:۰۲ ب٫ظ

[…] درمان سکسکه‌ی خود از خاصیت گیاه آویشن کمک بگیرید. برای این منظور کافی است تخم شوید، پونه و […]

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.