خانه گیاهان دارویی بادرنجبویه و فواید دارویی آن

بادرنجبویه و فواید دارویی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

اگر به دنبال راهی برای درمان افسردگی و اضطراب از طریق گیاهان دارویی هستید، استفاده از بادرنجبویه با طبیعت گرم و خشکش و بوی بسیار خوشی که دارد، جهت درمان تنش‌های عصبی و افسردگی مفید است. همچنین ضد نفخ بوده و برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند و برای کاهش تب نیز سودمند است. بادرنجبویه را برای درمان ویروس تب‌خال و افزایش تعریق بدن هم استفاده می‌کنند.
از بادرنجبویه به شکل‌های دم‌نوش و چای، عرق بادرنجبویه و روغن بادرنجبویه جهت درمان و دارو استفاده می‌شود.

معرفی بادرنجبویه

بادرنجبویه Lemon balm       نام علمی:   DracocephalumMelissa officinalis
بادرنجبویه از خانواده نعناع‌ها است. با همین یک جمله‌ی کوتاه می‌توان به این پی برد که گیاهی معطر و خوش‌بو است. یعنی اگر قسمتی از برگ بادرنجبویه را در دست خود بگیرید و آن را به چند قسمت برش دهید بوی دل‌نشین و رایحه خوش لیمو، به مشام می‌رسد. از نظر شکل ظاهری هم ارتفاعی بین ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر با ساقه‌ای پوشیده از کرک، مستقیم و چهارگوش دارد. گل‌هایی نزدیک برگ‌های بادرنجبویه می‌روید که کاسبرگ‌هایی خوش‌رنگ دارد و رنگ آن به ترتیب و به‌مرور زمان زرد کم‌رنگ، سفید و درنهایت بنفش می‌شود.
از تمام قسمت‌های گیاه پرخاصیت بادرنجبویه برای استفاده‌های مختلف دارویی و بهداشتی بهره‌برداری می‌شود.
ممکن است در شرایط مکانی مختلف نام بادرنجبویه را با کمی متفاوت بشناسید و یا شنیده باشید. نام‌هایی مثل وارنگ بو، بادرنگبویه و بادرنجوبه و یا در زبان ترکی با نام بادرشبی در کنار بادرنجبویه می‌آید.
اگر قصد تهیه بادرنجبویه در عطاری‌ها را دارید، بهتر است بدانید در طب سنتی بادرنجبویه را با نام گیاه ملیس یا ملیسا می‌شناسند.

خاصیت دارویی و درمانی بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
بادرنجبویه را در صورتی استفاده کنید که:

  1. مشکل عصبی دارید و هرلحظه ممکن است با یک اتفاق ناگهانی و فشار عصبی ناشی از آن، سبب ایجاد مشکلات خیلی بدتری شوید، بنابراین برای حل این مشکل و برای رسیدن به آرامش و تسکین روحی و روانی، از بادرنجبویه بهره ببرید، چون روی سیستم عصبی بدن تأثیر مستقیم می‌گزارد و آرامتان می‌کند.
  2. افسرده‌اید، اضطراب و استرس عصبی دارید، دچار دل‌شوره و نگرانی شدید، تپش قلب شما به خاطر فشار عصبی زیاد شده است، روحیه خسته و کسلی دارید و یا هر ناراحتی که علت آن اختلال روحی و عصبی باشد و شما را مشوش کرده باشد. برای خاتمه دادن به همه‌ی این گزینه‌های منفی که ذکر شد، بادرنجبویه مصرف کنید و نتیجه شگفت انگیزش را تجربه کنید.
  3. فکر می‌کنید لازم است برای یک آزمون خاص یا برای یادگیری مطلب و به خاطر سپاری محتوای مهمی، حافظه و هوش خود را تقویت کنید و از آن بیشترین بهره‌ها را ببرید. بادرنجبویه عملکرد حافظه‌تان را بهبود می‌بخشد.
  4. دل‌پیچه دارید و یا از آن دسته افرادی هستید که در اثر فشار عصبی و مشکلات ناشی از آن، ممکن است دچار سوزش، گرفتگی عضلات و درد در ناحیه معده و روده شوید. بادرنجبویه برای از بین بردن این نوع معده درد مفید است و معده را سبک می‌کند. از طرفی استفاده از جوشانده یا دم‌کرده بادرنجبویه، برای رفع سوءهاضمه و ترش کردن معده نیز معرفی‌شده است.
  5. خواب راحتی ندارید و برای داشتن خوابی آرام از داروهای خواب‌آور و مسکن استفاده می‌کنید. بی‌خوابی و یا بدخوابی‌هایی که علت عصبی دارند را می‌توان با مصرف بادرنجبویه برطرف کرد. بادرنجبویه به همراه سنبل‌الطیب که نام یک گیاه دارویی بسیار مفید دیگری است، نقش داروی خواب‌آور را خواهند داشت چه‌بسا بهتر از آن عمل کنند.
  6. باردار هستید و درگیر تهوع و استفراغ‌های دوران بارداری شده‌اید. بادرنجبویه برای برطرف کردن این مشکل به شما کمک می‌کند.
  7. از ناحیه‌ی سر، گوش و دندان احساس درد دارید و دچار سرگیجه شده‌اید، مصرف بادرنجبویه را برای رهایی از این دردها انتخاب کنید.
  8. پوست شما خشک و حساس است و دنبال راه چاره‌ای برای بهبود این مشکل هستید. می‌توانید از دم‌کرده یا جوشانده بادرنجبویه روی پوست خود استفاده کنید.
  9. نظر مشترک اکثر افراد در مورد رفتار و اخلاق شما، تندخویی، عصبی مزاج و اخمو بودن است و این مسئله باعث آزار و ناراحتی شما می‌شود و می‌خواهید برای بهبود این وضعیت، کاری مفید و مثمر ثمر انجام دهید. بادرنجبویه راه‌حل شماست. (این مورد بیشتر در دخترخانم‌های جوان صادق است).
  10. به علت استرس، اضطراب و دلهره، یک تب‌خال مزاحم روی صورت شما ظاهرشده است. بادرنجبویه ترکیباتی دارد که باعث از بین بردن تب‌خال می‌شود. می‌توان از ترکیب روغن بادرنجبویه با سایر روغن‌های گیاهی یک داروی ضد تب‌خال ساخت.
  11. دوست دارید دهان خود را با رایحه‌ای متفاوت و خاص، خوش‌بو و معطر کنید. حتی می‌توانید بادرنجبویه را با خود داشته باشید و عطر بسیار دلپذیر آن را استشمام کنید تا شادی و نشاط ناشی از آن را به‌خوبی حس کنید.
  12. از بیماری دستگاه تنفسی و ریوی، آسم یا حساسیت‌های فصلی رنج می‌برید. یکی از مصرف‌کنندگان بادرنجبویه این‌گونه نقل می‌کند: «علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد بنده اثر معجزه‌آسای دم‌کرده این گیاه رو در درمان حساسیت فصلی که به مدت ۴ سال به آن دچار شده بودم رو به‌خوبی مشاهده کردم»
  13. از گزند نیش حشره‌ای مزاحم در امان نبوده‌اید و باید درمانش کنید. استفاده از روغن بادرنجبویه برای بهبود و رفع نیش حشره مفید است.
  14. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید بادرنجبویه را می‌توان در مواردی چون، از بین بردن اختلالات هضمی، جلوگیری از سنگوپ، بهبود و تقویت قلب، از بین بردن حس صداهای مبهم و مزاحم در گوش، التیام و تسکین دردهای زمان وقوع قاعدگی، بهبود سرماخوردگی، درمان مشکلات و ناراحتی عصبی فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی بادرنجبویه

برای این‌که از خواص درمانی و دارویی گیاه بادرنجبویه بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • دم‌نوش بادرنجبویه یا چای بادرنجبویه: حدود ۲ تا ۵ گرم از بادرنجبویه را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید.
  • روغن بادرنجبویه: از روغن بادرنجبویه هم می‌توان برای درمان دردهای عصبی و برای رفع بدخوابی‌ها و بی‌خوابی‌ها استفاده کرد. با ماساژ روغن بادرنجبویه در ناحیه پشت گردن می‌توان جهت رسیدن به آرامش قبل از خواب بهره برد.
  • عرق بادرنجبویه: می‌توان از عرق بادرنجبویه هم به‌عنوان راه درمانی استفاده کرد. اما ازلحاظ اقتصادی مصرف بادرنجبویه به‌صورت دم‌نوش و چای، کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود.

نکات مهمی که در مورد مصرف بادرنجبویه باید بدانید:

  • استفاده از بادرنجبویه برای افرادی که تیروئید دارند و داروهای تیروئید مصرف می‌کنند، ممکن است باعث تداخل دارویی شود.
  • استفاده از روغن حاصل از گیاه بادرنجبویه برای خانم‌های باردار و کودکان حتماً تحت نظر پزشک آگاه و مطلع باشد.
  • برای آقایانی که دچار مشکلات پروستاتی هستند، استفاده از بادرنجبویه توصیه نمی‌شود.
  • برای کسانی که مشکل چشمی آب‌سیاه دارند، مصرف بادرنجبویه ممکن است باعث بروز مشکلاتی در این ناحیه حساس از بدن شود.
  • ازآنجایی‌که طبیعت بادرنجبویه، گرم و خشک است، استفاده از آن برای افراد گرم‌مزاج مناسب نیست اما درصورتی‌که گرم مزاج ها از این گیاه مصرف کرده باشند، می توانند بعد از آن، مصلحش را میل کنند. برای مثال می‌توان آن را با گل بنفشه یا سکنجبین استفاده کرد.
  • اگر بعد از استفاده از روغن بادرنجبویه متوجه ایجاد حساسیت پوستی شده‌اید، از ادامه مصرف آن پرهیز کنید.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی همانند خواب عمیق، بی‌حسی و کاهش فشارخون که ناشی از مصرف بیش از اندازه بادرنجبویه است، نشد. بنابراین برای استفاده از بادرنجبویههم رعایت این نکته ضروری است.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۲ نظرها

یبوست درمان در طب سنتی | مجله آنلاین کاکوتی فروردین ۲۲, ۱۳۹۷ - ۴:۴۳ ب٫ظ

[…] غذایی نامناسب می‌باشد بسیار مناسب است. بادرنجبویه: بادرنجبویه که از خانواده نعنا و دارای بوی مطبوع می‌باشد در درمان […]

پاسخ
درمان تپش قلب به کمک راهکارهای طب سنتی و داروهای گیاهی و دم‌نوش بهمن ۶, ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ ب٫ظ

[…] صورت تمایل به خرید اینترنتی گیاه بادرنجبویه می‌توانید این گیاه را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی […]

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.