خانه گیاهان دارویی رزماری و فواید درمانی

رزماری و فواید درمانی

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

رزماری یا اکلیل کوهی، یک گیاه دارویی بسیار مفید و تقویت‌کننده عمومی بدن است. از رزماری به‌عنوان یک گیاه انرژی‌زا استفاده می‌شود. رزماری گرم و خشک است. رزماری برای تقویت عمومی بدن و درمان سردردهای میگرنی مصرف می‌شود و محرک دستگاه گوارشی هست. همچنین از رزماری و فراورده‌های آن برای درمان روماتیسم و آرتروز و تقویت موها استفاده می‌شود.

معرفی رزماری

 رزماری: Rosemary        نام علمی: Rosmarinus officinalis 

گیاه رزماری
رزماری نام یک گیاه مفید دارویی به ارتفاع حدود ۲ متر است که برگ‌های باریک سوزنی دارد و در همه‌وقت سبزرنگ است. گل‌های رزماری به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش یا آبی هستند.
برگ‌ها و قسمت‌های گل‌دار انتهایی ساقه رزماری کاربرد خوراکی و درمانی دارد یعنی از رزماری هم به‌عنوان یک ادویه خوش‌طعم و خوش‌بو در آشپزخانه و هم یک گیاه دارویی و درمانی جهت بهبود بیماری‌های مختلف و رسیدن به توانایی و سلامتی بیشتر بدن استفاده می‌شود.
اکلیل کوهی نام دیگر گیاه رزماری است.

خاصیت دارویی و درمانی رزماری

رزماری گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
رزماری را در صورتی استفاده کنید که:

رزماری

  1. دوست دارید همیشه ذهن فعال و متمرکزی داشته باشید و هیچ‌وقت عملکرد حافظه‌تان ضعیف و ناقص نشود یا اینکه مرور زمان اجازه ندهد هوش و حافظه شما روبه‌زوال برود. استفاده از گیاه رزماری جهت بهبود عملکرد حافظه و افزایش تمرکز و قدرت ذهن شما اثر فوق‌العاده‌ای دارد، بنابراین برای هوشیاری بیشتر و بهتر رزماری را بین برنامه‌های غذایی‌تان فراموش نکنید.
  2. ذهن آشفته‌ای دارید و به دلیل استرس و اضطراب، نگرانی‌های بی‌موردی به سراغتان می‌آید و آرامش از ذهن و زندگی شما می‌رود و درنهایت با همین استرس، آشفتگی و نگرانی و اضطراب بداخلاق می‌شوید و رفتار بد شما در دیگران اثر منفی خواهد گذاشت و همهٔ این موارد و گزینه‌های منفی برایتان دلهره‌آور و آزاردهنده است. دوست دارید این ناراحتی‌ها را از خود دور کنید و برای همیشه ترس و استرس را از بین ببرید و خوش‌اخلاق باشید. پیشنهاد سرزمین سلامتی کاکوتی برای درمان آشفتگی‌های ذهنی‌تان، رسیدن به آرامش و خلقی نیکو مصرف رزماری به‌عنوان یک گیاه دارویی و درمانی مفید به‌صورت کنترل‌شده و طی برنامه زمانی خاص هست که با عطر و رایحه‌ای دل‌پذیری که دارد، اثر معجزه‌آسای آن حتماً شگفت‌زده‌تان خواهد کرد.
  3. اکثر اوقات حس خستگی و کسل بودن در شما هست و فکر می‌کنید بدنتان ضعیف شده است و مثل قبل توان و قدرت ندارد و برای فعالیت‌های عادی خود دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوید. جالب است بدانید که استفاده از رزماری به این دلیل که ترکیبات مفید آنتی‌اکسیدان و حتی ضد سرطانی در خود دارد کمک بسیار زیادی به تقویت و افزایش قوای ایمنی بدن می‌کند و تا حد زیادی ضعف و بی‌حالی بدنتان را جبران می‌کند.
  4. در برخی از قسمت‌های بدنتان دچار عفونت‌هایی شده‌اید که منشأ باکتریایی دارد و باید از بین برود تا درمان شوید، مثلاً عامل بیماری زخم معده رشد یک باکتری در بدن است. درصورتی‌که به این بیماری مبتلا هستید از رزماری استفاده کنید تا مانع رشد این باکتری و موجب بهبود عفونت و زخم معده شود.
  5. عملکرد ضعیف و ناقص دستگاه گوارش موجب بروز بیماری‌هایی مثل یبوست، نفخ معده، شکم‌درد و اسهال در شما شده است و درد هرکدام از این‌ها به‌تنهایی آزاردهنده و سخت است. در این شرایط از رزماری به‌عنوان یک داروی گیاهی مفید با خاصیت ضدالتهابی جهت افزایش و تقویت عملکرد معده و دستگاه گوارش استفاده کنید تا گرفتار عوارض دردهای معده‌ای نشوید.
  6. می‌خواهید یک جایگزین گیاهی برای آدامس‌های مختلف شیمیایی موجود در بازار، جهت خوش‌بو و خوش‌طعم کردن دهانتان استفاده کنید و علاوه بر این باعث ضدعفونی کردن و از بین بردن باکتری‌های مضر دهان شود. پیشنهاد کاکوتی، استفاده از برگ‌های رزماری و قرقره کردن خیسانده رزماری در آب برای خوش‌بو شدن و سلامت دهان است.
  7. با توجه به نظر پزشکان اکسیژن‌رسانی به سلول‌های مختلف بدن به‌کندی انجام می‌شود و جریان رفت و برگشتی خون و تولید گلبول‌های قرمز آن ضعیف شده است و باید یک نیروی محرکه موجب تسریع و افزایش روند این حرکت و تقویت اکسیژن‌رسانی شود. رزماری یک گیاه مفید و محرک برای تقویت جریان خون و مسئول رساندن اکسیژن کافی به بافت‌های مختلف بدن می‌شود و درنهایت موجب می‌شود تا مواد غذایی موردنیاز سایر قسمت‌های بدن هم تأمین شود و با جریان خون به‌موقع به آن‌ها برسد.
  8. گرفتار سردردهای میگرنی شده‌اید یا در سایر قسمت‌های بدن احساس درد می‌کنید. جهت آرام کردن دردهای نواحی مختلف بدن می‌توانید رزماری را به‌صورت خمیری، کمپرس یا مرهم به موضع موردنظر بمالید یا قرار دهید تا بهبود یابد و برای تسکین سردرد یا دردهای میگرنی از دم‌نوش رزماری استفاده کنید و با بوییدن رزماری اثرات آن جهت بهبود درد افزایش می‌یابد.
  9. به دلیل التهابات به وجود آمده در رگ‌های قلب و عروق، انسداد و بسته شدن رگ‌ها، عملکرد قلب را ضعیف کرده و سلامت آن به خطر افتاده است. جهت کاهش این التهابات، باز کردن رگ‌ها و عروق قلب و افزایش سلامت قلب از رزماری استفاده کنید.
  10. به علت سرماخوردگی و آنفولانزا گرفتار عوارض تنفسی و مشکلات دیگری که همراه خود می‌آورد، شده‌اید، نمی‌توانید خوب نفس بکشید و خس‌خس می‌کنید و زندگی‌تان را مختل کرده است. فراموش نکنید که در فصل سرما و در شرایطی که می‌دانید ممکن است درخطر ابتلا به سرماخوردگی باشید حتماً رزماری را به‌عنوان داروی گیاهی بسیار عالی و فوق‌العاده جهت درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در خانه داشته باشید و از مصرف انواع داروهای شیمیایی دوری‌کنید. رزماری یک گیاه بسیار مفید برای ضدعفونی کردن بدن است.
  11. می‌دانید غذاهایی که می‌خورید به‌طور کامل و صد در صد مفید نیستند و یا ترکیباتی در آن‌ها به‌کاربرده شده است که برای بدن مفید نیست ولی باوجود آگاهی و دانستن مضر بودن قسمتی از آن، خوشمزه هم هست و نمی‌شود از آن نخورد و ضرر خوردن را به‌فایده نخوردنش ترجیح می‌دهید و درنهایت این ترکیبات مضر به‌مرورزمان تبدیل به مواد زائد و سمی در بدن می‌شود که باید خارج شود تا سلامت بدن بیشتر از این به خطر نیفتد. جهت دفع این مواد زائد و سموم داخل بدن از گیاه دارویی رزماری استفاده کنید، چون خاصیت ادرارآور بودن آن باعث می‌شود تا این مواد سمی از طریق ادرار از بدن خارج شود و درنهایت بدن و مخصوصاً کبد که یکی از مهم‌ترین عضوهاست از این سموم پاک‌سازی شود.
  12. می‌خواهید جوانی و شادابی پوستتان مدت طولانی‌تری برایتان بماند و خیلی زود دچار پیری و افتادگی پوست نشوید. رزماری استفاده کنید تا جوانی و نشاط را به پوستتان هدیه کنید و از این طریق از پوست خود در برابر جوش و آکنه هم مراقبت کرده باشید.
  13. می‌خواهید از ایجاد سنگ در کلیه‌هایتان پیشگیری و مراقبت کنید و گرفتار بیماری نقرس نشوید. جهت پیشگیری و درمان گیاه بسیار مفید رزماری را در برنامه غذایی خود داشته باشید تا سلامتی کلیه‌هایتان تضمین شود.
  14. دچار ریزش مو شده‌اید و خواهان استفاده از دارویی برای پرپشت کردن و جلوگیری از ریزش بیشتر موها هستید. جهت این کار و برای درمان ریزش مو از گیاه مفید رزماری استفاده کنید.
  15. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید رزماریرا می‌توان در مواردی چون کاهش التهاب مفاصل، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی، درمان فشارخون، نقرس، ورم مفاصل، پیشگیری از روماتیسم، کمک به دفع صفرا، درمان و از بین بردن ریزش مو، کمک به پرپشت شدن و رشد موها و ابرو، درمان بی‌خوابی، ضد تشنج و درمان ناراحتی‌های کبد فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی رزماری

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه رزماری بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • برگ رزماری: برای مصرف خوراکی می‌توانید در انواع غذاها از برگ رزماری تازه به‌عنوان سبزی معطر و خوش‌بو استفاده کنید و از خواص مفید رزماری و طعم خوش غذا لذت ببرید.
  • دم‌نوش رزماری یا چای رزماری: حدود ۵ گرم یا اندازه یک قاشق چای‌خوری از رزماری را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید. می‌توانید این دم‌نوش مفید را به‌عنوان یک دهان‌شویه خوش‌بو قرقره کنید.
  • عرق رزماری: از عرق رزماری هم به‌عنوان راه درمانی برای درمان سرگیجه، کاهش قند خون، تقویت معده و سایر مواردی که در خاصیت‌های رزماری بیان شد، استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف رزماری به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق رزماری دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغن رزماری: از روغن رزماری که در بین روغن‌های گیاهی معطر قرار دارد می‌توان برای ماساژ درمانی و رسیدن به آرامش، درمان ریزش مو و ابرو و جهت رشد و تقویت موها، آرامش ذهن، بهبود گردش خون، درمان سردرد، رفع جوش، از بین بردن ترک‌های پوستی و بقیه مواردی که ذکر شد، استفاده کرد.

نکات مهمی که در مورد مصرف رزماری باید بدانید:

  • استفاده از رزماری برای افرادی که دچار آلرژی یا حساسیت‌هایی هستند ممکن است عوارضی داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف دارویی رزماری حتماً از یک پزشک متخصص و آگاه مشورت بگیرند.
  • مصرف رزماری در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از رزماری هم رعایت این نکته ضروری است.

رزماری، درمان ریزش مو با رززماری، گیاه دارویی، داروی گیاهی رزماری، فواید درمانی رزماری، خاصیت رزماری، عرق رزماری، عرقیات گیاهی، روغن رزماری

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۱ نظر

درمان عفونت واژن به کمک راهکاری طب سنتی | مجله آنلاین کاکوتی مرداد ۶, ۱۳۹۸ - ۷:۰۵ ب٫ظ

[…] -درمان عفونت و خارش واژن به کمک رزماری: برای درمان عفونت ناحیه واژن از معجزه گیاه رزماری کمک بگیرید. شما می‌توانید از این گیاه دارویی، به‌صورت جوشانده و یا عصاره‌ی روغنی استفاده کنید. برای درمان به این روش، برگ‌های رزماری را به مدت ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید. سپس در این محلول بنشینید تا این گیاه داروی با خاصیت ضد باکتری خود، ناحیه تناسلی شمارا ضدعفونی کند. […]

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.