خانه گیاهان دارویی زنجبیل و فواید درمانی آن

زنجبیل و فواید درمانی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

زنجبیل نام یک ادویه خوش‌طعم و تند و یک گیاه بسیار مفید گرم و خشک با خاصیت‌های مختلف درمانی است. از زنجبیل برای طعم دادن به انواع غذاها و سالادها استفاده می‌شود. علاوه بر این زنجبیل یک داروی گیاهی جهت درمان سرطان، کاهش چربی‌های بدن، ضد سرماخوردگی و حالت تهوع، کاهش سردی و بلغم بدن، رفع سموم بدن و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

معرفی زنجبیل

زنجبیل: Ginger       نام علمی: Zingiber officinale
یکی از ادویه‌های مفید و خوراکی موجود در اکثر آشپزخانه‌ها زنجبیل است که علاوه بر مصرف غذایی و خوراکی جهت درمان و استفاده به‌عنوان داروی گیاهی نیز کاربرد فراوانی دارد.
زنجبیل تازه‌ای که در اکثر فروشگاه‌ها می‌بینیم، همان قسمت زیرزمینی ساقه‌ای از یک گیاه زردرنگ است که رگه‌های بنفش دارد و متورم شده است و بانام «ریزوم» شناخته‌شده است. ریزوم یعنی همان ساقه‌ای که در زیرزمین است یا ریشه فرعی گیاه. به همین خاطر برخی زنجبیل را به‌عنوان ریشه این گیاه می‌شناسند. گل‌های این گیاه مفید سبزرنگ و متمایل به زرد و دارای گل‌آذین به شکل سنبل و کوچک مخروطی انباشته است.
زنجبیل را بانام زنجفیل و شنگویر نیز می‌شناسند.

خاصیت دارویی و درمانی زنجبیل

زنجبیل گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
زنجبیل را در صورتی استفاده کنید که:

  1. مشکلات مربوط به معده‌تان و ناراحتی‌های آن قبل یا بعد از صرف غذا اذیتتان می‌کند، دچار نفخ یا گاز معده می‌شوید، در هضم غذا با مشکل مواجه می‌شوید و نمی‌توانید از خوردن برخی غذاهای مفید لذت ببرید. جهت درمان این مشکلات معده‌ای می‌توانید از زنجبیل به‌عنوان ادویهٔ مفید در غذاهایی که موجب بروز مشکلات برایتان می‌شود استفاده کنید و از اثرات منفی آن بر معده بکاهید و عملکرد دستگاه گوارشی بهبود یابد.
  2. می‌خواهید از خود در برابر انواع سرطان‌هایی که امروزه فراوان دیده می‌شود مراقبت کنید. استفاده از زنجبیل به خاطر دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی تا حد قابل‌توجهی از بروز سرطان در افراد جلوگیری می‌کند، بنابراین زنجبیل را به‌عنوان یک داروی گیاهی ارزان و بسیار مفید جهت حفظ سلامت خود و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع سرطان در برنامه غذایی و تغذیه روزانه خود داشته باشید.
  3. سرماخورده‌اید، گلودرد دارید، کم‌حال هستید و در تمام قسمت‌های بدن احساس ضعف و بی‌حالی می‌کنید. جالب است بدانید زنجبیل با طبیعت گرم و مواد معدنی بسیار مفید موردنیاز بدن که در خود دارد با افزایش گردش خون به تقویت سیستم ایمنی و عمومی بدن کمک فوق‌العاده‌ای می‌کند و باعث کاهش تب و درد می‌شود. بنابراین زنجبیل را در روزهای سرد زمستان حتماً استفاده کنید و از اثرات سودمند آن بهره‌مند شوید.
  4. گرفتار مرض قند یا دیابت هستید و جهت کنترل میزان قند خونتان دارو مصرف می‌کنید. استفاده از زنجبیل تا حد زیادی کمک می‌کند تا این مقدار اضافی قند خون کاهش یابد. اما درصورتی‌که از داروهای خاصی جهت درمان قند خون استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف زنجبیل با پزشک معالج خود مشرت کنید تا از این بابت منع مصرف وجود نداشته باشد.
  5. می‌خواهید با تغذیه درست و با رژیم غذایی مناسب به وزن ایده آل برسید و کاهش وزن داشته باشید. جهت چربی سوزی و کاهش وزن از زنجبیل به‌عنوان یک داروی گیاهی لاغری استفاده کنید. چون زنجبیل علاوه بر گرم بودن تند و داغ نیز است و این تندی باعث می‌شود وقتی زنجبیل وارد بدن شد سوخت‌وساز و حرکت سلول‌های گوارشی بیشتر شود که انرژی لازم برای این حرکت از چربی‌های اضافی و انباشته‌شده بدن گرفته می‌شود و درنهایت منجر به حذف چربی‌ها و کاهش وزن می‌شود. برای کاهش وزن استفاده از زنجبیل و لیمو هم ترکیب مناسبی است.
  6. به علت سردمزاجی و طبع بلغم یا دلایل مختلف دیگری میل جنسی ضعیفی دارید و به فکر تعادل و بهبود این وضعیت هستید، از زنجبیل برای تقویت قوای جنسی استفاده کنید تا از این طریق اطلاع مزاجی هم صورت گیرد و به حد اعتدال برسید.
  7. تحمل دردهای دوران عادت ماهیانه برایتان سخت و دشوار است و دچار سردرد، کمردرد و درد در ناحیه عضلات می‌شوید یا زمان این دوران به تأخیر افتاده است. جهت کاهش و از بین بردن این دردها از زنجبیل استفاده کنید که یک داروی گیاهی بسیار مفید جهت گرم نمودن بدن، از بین بردن رطوبت‌های اضافی، آرامش دادن به عضلات و کاهش همهٔ دردهاست.
  8. در بین افرادی هستید که وقتی سوار ماشین یا هواپیما یا هر وسیله در حال حرکت دیگری می‌شوید احساس سرگیجه، به هم ریختن دل‌وروده و حالت تهوع و استفراغ به سراغتان می‌آید و این مسئله مانع شما جهت حضور در جمع‌های مختلف و سفرها می‌شود یا ممکن است هر علت دیگری موجب ایجاد حالت تهوع شده باشد و باید خیلی سریع رفع شود. زنجبیل یک گزینه کاملاً مناسب و سودمند جهت از بین بردن این حالات و درمان سرگیجه است. بنابراین اگر گاهی اوقات گرفتار این حالات می‌شوید حتماً زنجبیل را برای جبران و درمان آن در اختیار داشته باشید.
  9. دوست دارید مواد موجود در بدن که به‌درستی جذب نشده و تبدیل به مواد سمی و زائد شده‌اند را با یک روش درست و طبیعی از بین ببرید و بدنی سالم و قوی داشته باشید. جهت رسیدن به این هدف می‌توانید از زنجبیل به شکل دم‌نوش یا چای زنجبیل استفاده کند و چون گرم است و دمای بدن را بالا می‌برد موجب افزایش تعریق و سپس خارج کردن تمام مواد سمی از بدن می‌شود.
  10. از درد مفاصل، بیماری رماتیسم، واریس و آرتروز رنج می‌برید و می‌خواهید با یک روش درمانی گیاهی از درد بکاهید. می‌توانید از زنجبیل هم به‌صورت کمپرس بر روی محل درد و هم به‌صورت دم‌نوش و چای جهت از بین بردن درد مفاصل استفاده کنید.
  11. به‌مرورزمان رشد و شادابی موهایتان کم شده است و دچار ریزش مو یا شوره سر شده‌اید و نیازمند تقویت شدن هست. در این شرایط و جهت تقویت کردن و برگرداندن سلامتی موها می‌توانید از زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل به دلیل ترکیبات مفیدی که در خود دارد موجب افزایش رشد مو، نرمی، شفافیت و مانع ریزش، موخوره و شوره سر و مو می‌شود.
  12. می‌خواهید تیرگی یا سیاهی رنگ پوست آرنج و زانوها را کم کنید و از بین ببرید. جهت رفع این سیاهی‌ها می‌توانید تکه‌ای از زنجبیل تازه را روی نواحی تیره این قسمت‌های بدن قرار دهید و ماساژ دهید و طی یک مدت مداوم این کار را تکرار کنید و شاهد اثر شگفت‌انگیز آن باشید.
  13. به علت تغذیه نادرست و عفونت در بدن آکنه و جوش‌های صورت ظاهرشده است و باید جهت از بین بردن و یا کاهش لکه‌های آن اقدام شود. می‌توانید از زنجبیل استفاده کنید تا با خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتری که در خود دارد باعث از بین بردن و نابودی عوامل ایجاد آکنه و جوش، کاهش و رفع لکه‌های پوستی و جای زخم شود و درنهایت باعث سلامتی پوست و جوان شدن آن شود. استفاده از زنجبیل برای افرادی که پوستی حساس دارند نیز بسیار نافع و سودمند است.
  14. باوجود صرف غذا مجدداً نیاز به خوردن و میل به غذا دارید و به عبارتی گرفتار ریزه‌خواری در بین وعده‌های اصلی روزانه خود می‌شوید. اگر از زنجبیل در این شرایط استفاده کنید موجب کم کردن این تمایل به غذا خوردن و کنترل آن می‌شود.
  15. بعد از یک تمرین سخت در باشگاه و ورزش کردن دچار گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها شده‌اید. جهت آرام کردن این دردها و از بین بردن گرفتگی می‌توانید از زنجبیل استفاده کنید. به این شکل که یا از چای زنجبیل بعد از ورزش استفاده کنید و یا اینکه از ترکیب آب و زنجبیل در وان حمام یک ماده آرام‌کننده تهیه کنید و با قرار گرفتن در آن به آرامش برسید.
  16. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید زنجبیلرا می‌توان در مواردی چون درمان زخم معده، مفید برای غدد فوق کلیه، ادرارآور بودن، درمان سرفه، ضدالتهاب و باکتری، جلوگیری از لخته شدن خون، تقویت مغز و حافظه، موجب جوان شدن پوست و ضد پیری، درمان میگرن، پیشگیری و درمان آلزایمر فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی زنجبیل

زنجبیل تازه
برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه زنجبیل بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل: برای مصرف خوراکی می‌توانید در انواع غذاها از پودر زنجبیل به‌عنوان یک چاشنی و ادویه بسیار خوش‌طعم و تند استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید و علاوه بر آن از زنجبیل تازه هم به‌صورت خام و یا مخلوط در غذا به‌عنوان طعم‌دهنده خوش‌بو یا جهت کاربردهای دیگر درمانی آن برای غذاهای مختلف استفاده کنید و از خواص مفید زنجبیل و طعم خوش غذا لذت ببرید.
  • دم‌نوش زنجبیل یا چای زنجبیل: حدود یک قاشق چای‌خوری از پودر زنجبیل را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید.
  • عرق زنجبیل: از عرق زنجبیل هم به‌عنوان راه درمانی برای تقویت قوای جنسی، بهبود عملکرد معده و کبد، از بین بردن مسمومیت، درمان تهوع، گرم کردن بدن و سایر مواردی که ذکر شد، استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف زنجبیل به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق زنجبیل دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغن زنجبیل: از روغن زنجبیل هم می‌توان برای درمان و تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامتی موها، استحکام استخوان‌های بدن و سایر بیماری‌هایی که ذکر شد، استفاده کرد.

نکات مهمی که در مورد مصرف زنجبیل باید بدانید:

پودر زنجبیل

  • استفاده از زنجبیل برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود.
  • مصرف زنجبیل با توجه به گرم بودنش ممکن است باعث سوزش و التهاب دردهان برای برخی افراد شود، بنابراین در صورت استفاده از زنجبیل و مشاهده این حالت بهتر است از ادامه مصرف آن پرهیز شود.
  • استفاده از زنجبیل برای افرادی که سنگ کلیه دارند حتماً باید با تجویز و نظر پزشک متخصص و آگاه باشد.
  • مصرف زنجبیل برای افرادی که از داروی رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از زنجبیل هم رعایت این نکته ضروری است.

زنجبیل، درمان با زنجبیل، خواص زنجبیل، گیاه دارویی، فواید درمانی زنجبیل، پودر زنجبیل، عرق زنجبیل، روغن زنجبیل

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۱ نظر

یبوست درمان در طب سنتی | مجله آنلاین کاکوتی اسفند ۱۹, ۱۳۹۶ - ۱:۴۵ ق٫ظ

[…] بادشکن و ضد نفخ دارد و برای سردی معده مفید است. زنجبیل: زنجبیل به دلیل خاصیت گرمی که دارد سوخت و ساز بدن را زیاد نموده […]

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.