خانه گیاهان دارویی نعناع و خواص دارویی

نعناع و خواص دارویی

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

نعناع یا نعنا یک سبزی خوراکی خوش عطر و طعم با طبیعت گرم و خشک است که باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارشی می‌شود و جریان صفرا را افزایش می‌دهد، بنابراین برای درمان سوءهاضمه، نفخ، کولیک یا قولنج و سایر مشکلات گوارشی مفید است. احساس تهوع را کاهش می‌دهد و نیز باعث افزایش تعریق بدن در هنگام تب و سرماخوردگی‌ها می‌شود. روغن نعناع هم دارای اثرات ضد درد و آرام‌کننده است و همچنین خنک‌کننده بوده و استنشاق آن باعث باز شدن مجاری تنفسی و رفع احتقان می‌شود.

معرفی نعناع

نعناع:mint                      نام علمی: Mentha
تمام خواص پونه، در نعناع هم هست. برگ‌های نعناعسبزرنگ، دوکی‌شکل و کمی پهن هستند که به‌صورت متقابل و روبه روی‌هم در اطراف ساقه ظاهر می‌شوند و نسبت به پونه کرک‌های کمتر و بریدگی‌های بیشتر و نوک‌تیز دارند. خود ساقه نعناع هم با گره‌هایی به ساقه‌های بیشتری تبدیل می‌شود و می‌توان از این طریق با یک شاخه نعناع اندازه یک باغچه نعناع داشت. چون تعداد ساقه‌های فرعی یک شاخه نعناعبسیار زیاد است، نعناع را سبزی هزارپا نیز می‌گویند و از طریق همین ریشه‌ها نیز تکثیر می‌یابد. گل‌های نعناع کوچک و به رنگ آبی هستند.
از تمام قسمت‌های هوایی نعناع استفاده خوراکی و درمانی می‌شود.
نعناع را با نام نعنا نیز می‌شناسند. گفته می‌شود حداقل ۳۰ نوع نعناع وجود دارد.

خاصیت دارویی و درمانی نعناع

نعناع گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
نعناع را در صورتی استفاده کنید که:

  1. در فصل مناسب تهیه انواع ترشی هستید و دوست دارید از هرکدام مقداری را برای استفاده خانواده آماده کنید. ازآنجایی‌که طبیعت انواع ترشی‌ها سرد است و سرد بودن برای افراد سردمزاج و حتی مصرف سردی زیاد برای بقیه افراد باعث ضعف سیستم عصبی، کج‌خلقی، بدرفتاری و عدم آرامش می‌شود، می‌توانید به‌راحتی مقداری از نعناع تازه یا پودر خشک‌شده نعناع را به این ترشی‌ها اضافه کنید تا علاوه بر طعم و بوی خوبی که به ترشی می‌دهد، باعث آرامش و تسکین اعصاب شود.
  2. می‌خواهید ماست، دوغ یا غذای خوش‌طعم با رایحه خوب داشته باشید و از این طریق یک غذای سرد را با ترکیب مصلحش تبدیل به یک غذای متعادل کنید. می‌توانید نعناع را هم به‌صورت تازه و هم خشک و پودر شده به این غذاها اضافه کنید و از طعم خوش آن به همراه فواید خاصش لذت ببرید. برای تهیه انواع آش‌ها و غذاهای خاص هم می‌توانید از نعناعداغ که سرخ‌شده پودرنعناع در روغن است، استفاده کنید.
  3. معده شما کار هضم و نگهداری غذا را به‌درستی و خوبی انجام نمی‌دهد، گرفتار نفخ، سوءهاضمه و اختلال در سیستم گوارشی می‌شوید. در این صورت می‌توانید مقداری از نعناع را دم‌کنید و این دم‌نوشرا برای بهتر شدن معده و درمان مشکل هضمغذا استفاده کنید.
  4. پوست چربی‌دارید و هرروز و در فاصله‌های زمانی خیلی کوتاه با انواع صابون‌ها یا داروهای مختلف مشغول شست‌وشو و پاک‌سازی پوستتان هستید. به‌جای استفاده از مواد شیمیایی مختلف می‌توانید از ترکیب نعناعو چند گیاه دیگر مثل جعفری استفاده کنید و از این دارویگیاهی مفید برای پاک‌سازیچربی‌هایپوست استفاده کنید. علاوه بر این نعناع برای از بین بردن لکه، خارش، عفونت و جوش‌های روی پوست و نرم و لطیف کردنش نیز نافع است.
  5. آسمدارید یا مشکلتنفسی دیگری برایتان پیش‌آمده است، حس می‌کنید در حال خفه شدن هستید و به علت بسته بودن راه تنفس گلو، ریه و بینی زیاد سرفه می‌کنید تا بتوانید کمی بهتر نفس بکشید. جهت باز شدن راه تنفسی همهٔ مجراها می‌توانید مقداری از عطر و رایحه خوش نعناع تازه را استنشاق کنید و با بو کردن نعناع به‌راحتی نفس بکشید. علاوه بر تنفس بهتر مصرف دم‌نوشنعناع یا چاینعناع التهاب و عفونت مجراهای تنفسی را از بین می‌برد و خاصیت خلط‌آوری زیاد دارد. بنابراین نعناعرا به‌عنوان یک دارویگیاهی بسیار عالی و در دسترس استفاده کنید.
  6. به علت نامتعادل بودن هورمون‌هایزنانه و افزایش مقدار هورمون‌هایمردانه در بدن شما، پرمویی و کیست در ناحیه تخمدانتان به وجود آمده است و این مشکل باعث شده است تا گرفتار سندرومتخمدانپلیکیستیک به معنای تولید کیست‌های زیاد در تخمدان، شوید. از مهم‌ترین عوارض کیستتخمدان هم بروز بیماری‌های مرتبط با ناباروریو نازاییمی‌باشد. بنابراین جهت کنترل، کاهش و از بین بردن این کیست‌ها و رسیدن به تعادل و توازن هورمونی می‌توانید دم‌نوشیا چاینعناع را استفاده کنید و شاهد اثر بسیار مثبت آن باشید.
  7. در بین اطرافیان یا دوستانی که رفت‌وآمد می‌کنید، فردی هست که روی موهای سرش شپشدارد و می‌دانید موهای شما هم ممکن است با تماس مستقیم یا غیرمستقیم گرفتار این شپش‌ها شود. برای این‌که از بروز این خطر جلوگیری کرده باشید یا حتی شپش‌های بقیه افراد را درمان کنید می‌توانید مقداری از نعناع را با آب مخلوط‌کنید و بجوشانید و از این جوشانده برای شست و شوی مو و پوست سر استفاده کنید تا شپش‌ها متواری شوند. علاوه بر این‌ها از نعناع برای رشد و تقویتمو نیز استفاده می‌شود.
  8. در بین افرادی قرار داری که کلسترول و مقدار چربی خونتان بالاست و باید تحت مراقبت باشید تا سلامتی شما بیش‌تر از این به خطر نیفتد. جهت کنترل این وضعیت می‌توانید از دم‌نوش یا چاینعناع استفاده کنید.
  9. گوشتان درد می‌کند و برای تسکین آن دنبال راه درمان هستید. جهت از بین بردن گوش‌درد می‌توانید مقداری نعناع را همراه با آب بجوشانید و این آب را با عسل مخلوط‌کنید و یک‌تکه پنبه یا پارچه تمیز را با این ترکیب خیس کنید و در گوش قرار دهید تا دردش آرام شود.
  10. دچار بیماری بواسیرشده باشید. جهت بهبود این مشکل مقداری از نعناع تازه را بکوبید و از آن‌یک مرهم یا خمیر درست کنید و در محل دردناک قرار دهید تا درمان شود. همچنین از این مرهم یا ضماد می‌توانید جهت درمان و رفعورمبیضه‌ها نیز استفاده ببرید.
  11. زمان طولانی است که سکسکه می‌کنید و قطع نمی‌شود. کافی است مقداری از برگ‌های نعناع را داخل دهان بگذارید و بجوید تا قطع شود. ضمن این‌که این کار برای معده هم خوب است.
  12. از حالتتهوع و استفراغ اوایل دوره بارداری خسته شده‌اید و آرامش را از شما سلب کرده است یا به هر دلیل دیگری غیر از بارداری مثل شرایط سفر و حرکت ماشین دچار دل‌درد، دل‌پیچه و دل به هم خوردگی شدید. جهت کاهش این حالت‌ها و شرایط بد می‌توانید از دم‌کردهنعناع یا چاینعناع استفاده کنید و شاهد اثر معجزه بخش آن بعد از مصرف باشید.
  13. غلظتخون بالایی دارید و برای رقیق شدن و تصفیهخون و رسیدن به حال بهتر باید درمان شوید. برای تنظیم و کنترل میزان غلظت خون از نعناع و دم‌کردهنعناع استفاده کنید که درمانگر کارساز گیاهی مشکل غیظ بودن خون است.
  14. ناراحتید و فکر می‌کنید تمام غم و اندوه دنیا در شما جمع شده است و شادی و نشاط از شما دور شده است، اکثر اوقات عصبی هستید، تنش‌های مختلف روحی و روانی عذابتان می‌دهد، سردردعصبی به سراغتان می‌آید، فکر می‌کنید دیگر آرامش ندارید، ممکن است برای خود یا دیگران مشکلاتی ایجاد کنید و از این مسئله رنج می‌برید. بهتر است یک‌بار مصرف دم‌نوش یا چاینعناع را در این شرایط امتحان کنید و وقتی شاهد اثر آرامش‌بخش و تقویت سیستم عصبی به‌واسطه مصرف نعناع شده‌اید، برای همیشه نعناع را به‌عنوان یک دارویگیاهی بسیار مفید جهت رسیدن به آرامشروحوروان و نشاط و طراوت در منزل یا محیط کار خود داشته باشید. می‌توانید برای تنوع از این دم‌نوشبه همراه عسل یا نبات و زعفران شربت خوش‌رنگ و طعم تهیه کنید و از مزایای بسیار بی‌نظیر آن به علت دارا بودن مواد معدنی مهمی چون کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و روی جهت سلامتی، افزایشتواناییمغز و حس خوب زندگی بهره‌مند شوید.
  15. با تغییر فصل‌ها نشانه‌های حساسیتو آلرژی هم به سراغ شما می‌آید و گاهی نفس کشیدن در آن هوا برایتان مشکل می‌شود. جهت کاهش عوارض ناشی از این حساسیت و باز شدن راه تنفسی می‌توانید از بخورنعناع کمک بگیرید.
  16. دوست دارید دهانی خوش‌بو داشته باشد و بویبددهان را از بین ببرید. کافی است چند برگ تازه نعناع را بجوید و از طعم، بو و خواص دیگری مثل سفید و ضدعفونی کردن دندان یا در صورت دندان‌درداز مزیت کاهش و تسکیندرددندان بهره‌مند شوید.
  17. در بین اکثر افرادی که کم‌خونی دارند قرار دارید و کمبود آهن موردنیاز در بدن باعث ظاهر شدن مشکلات و بیماری‌هایی می‌شود که ناشی از کمبود اکسیژن در قسمت‌های مختلف بدن است. پیشنهاد سرزمینسلامتیکاکوتی برای افرادی که کم‌خونی دارند به‌ویژه خانم‌ها، این است که در برنامه غذایی روزانه خود حتماً از نعناع به هر شکلی که تمایل دارند استفاده کنند و برای جذب بهتر نعناع را همراه با آب‌لیمو، پرتقال یا هر ماده‌ای که ویتامین C دارد میل کنند.
  18. باوجود شرایط جدید و مدرن و سبک تغذیه زندگی این روزهای مردم، در معرض خطرابتلابهسرطان و بیماری‌های پرخطر دیگری قرار دارید و برای اینکه از سلامت و تندرستی خود در این وضعیت مراقبت کنید، باید از روش‌های صحیح تغذیه‌ای در کنار این سبک زندگی نیز بهره ببرید. جهت پیشگیری و دور ماندن از سرطان و بیماری‌های پرخطر سعی کنید به‌طور منظم و مداوم از نعناع در برنامه غذایی خود استفاده کنید. ترکیبات بسیار غنی آنتی‌اکسیدانی موجود در نعناع موجب می‌شود تا همیشه تندرست و سالم باشید و بدن در مقابل بیماری‌ها مقاوم باشد.
  19. باوجوداینکه دوست دارید یک غذای چرب و خوش‌مزه را تناول کنید، اما نمی‌خواهید این چربی‌های اضافه جذب بدن شوند و باقی بمانند و درنهایت منجر به چاقی، اضافه‌وزن و عوارض ناشی از آن شود. باید گفت نعناع یک‌راه حل عالی برای این مسئله است. مصرف برگ‌ها، دم‌کردهنعناع یا جوشانده آن باعث می‌شود تا دستگاه گوارشی شروع به فعالیت و حرکت کند و برای حرکتش از همین چربی‌های انباشته‌شده در بدن به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند و مواد مغذی و مفید را جذب بدن می‌کند و درنهایت تمام این فرایند سوخت‌وساز منجر به کاهشوزن و تناسب‌اندام و چربیسوزی می‌شود. پس یادتان باشد نعناع را به‌عنوان یک دارویگیاهی و درمانی مفید برای از بین بردن چربی‌های اضافی بدن فراموش نکنید.
  20. در بین افرادی با طبیعت و مزاج سرد هستید و این سردی گاهی ممکن است باعث کم شدن فشارخون و ضعف شود. وقتی دچار افت فشارخون شدید از دم‌نوشنعناع و عسل استفاده کنید تا طبیعت گرم نعناع با خاصیت‌های فراوان آن میزان فشارخون بدنتان را کنترل و تنظیم کند.
  21. مشکلات و ناراحتی‌های کبدی دارد و مواد زائد و سموم نهفته در کبد باعث شده است تا عملکرد خوبی نداشته باشد. جهت تمیز کردن کبد از سموم و مواد اضافه انباشته‌شده در آن از نعناع به‌صورت دم‌کرده و طی یک برنامه زمانی مشخص و منظم استفاده کنید تا کبدتقویت شود و از این طریق به حفظ سلامتی بدنتان کمک کرده باشید.
  22. در دوران شیردهی به نوزاد دلبندتان به سر می‌برید و مکیدن پستان و نوک پستان توسط نوزاد باعث ایجاد ترک، زخم و درد شده است و با هر بار مکیدن، این درد بیشتر و تحمل آن سخت‌تر می‌شود و از طرفی هم دوست ندارید نوزاد را از شیر مادر محروم کنید تا بهتر شوید. بنابراین یک‌راه درمانی بسیار مفید در این شرایط برای کاهش درد و رفع زخم‌ها این است که از روغننعناع استفاده کنید و آن را در نواحی درد و زخم بمالید تا بهبود یابید.
  23. به خاطر این‌که زیاد زیر نور آفتاب قرار گرفته‌اید دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اید. می‌توانید روغننعناع و مقداری روغننارگیل را در نواحی سوختگی بمالید و اثرات آن را از بین ببرید.
  24. به هر دلیلی ممکن است پاشنه پاهای شما دچار ترک و شکاف شده باشد. جهت درمان این ترک‌ها می‌توانید مقداری از برگ‌های نعناع را با آب گرم مخلوط‌کنید و بعد از مدتی پاهای خود را در این ترکیب قرار دهید تا بهبود یابد.
  25. از بدخوابی یا بی‌خوابی‌های شبانه رنج می‌برید و یا هر ناراحتی که دارید شب‌ها به سراغتان می‌آید و خوابراحت را از شما می‌گیرد. جهت رسیدن به خواب راحت و آرامش کامل می‌توانید از دم‌کرده یا چاینعناع استفاده کنید.
  26. آرتروز، روماتیسم یا درد مفاصل اذیتتان می‌کند. می‌توانید چند قطره از روغننعناع را با روغن بادام مخلوط‌کنید و نواحی دردناک را با آن ماساژ دهید تا درد آرام شود.
  27. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید نعناع را می‌توان در مواردی چون تقویتاعصاب و آرامش، درمانسینوزیت، رفعاسهال، بادشکن، رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی، درمان سیاتیک، تقویت دید و بینایی چشم، کاهش درد دوران عادت ماهیانه، رفع پرمویی یا موهای زائد غیرطبیعی در زنان، افزایش انرژی بدن، قاعده آور، کاهش حرارت و دمای اضافی بدن، کاهشتب، درمانسرماخوردگی، ادرارآور، رفع رطوبت‌های اضافی معده، دفع حشرات مزاحم و درمانآفتاب‌سوختگی فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی نعناع

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه نعناعبهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • برگ تازه نعناع: برای مصرف خوراکی می‌توانید در سبزی‌خوردن، انواع غذاها و نوشیدنی‌ها از برگ تازه نعناع به‌عنوان سبزی معطر و خوش‌بو استفاده کنید و از خواص مفید نعناع و طعم خوش غذا لذت ببرید.
  • پودرنعناع یا نعناعخشک‌شده: برگ‌های نعناع را بعد از تمیز کردن و شستن در معرض آفتاب یا گرما خشک و سپس پودر کنید. از این پودر بسیار خوش‌بو به‌عنوان ادویه بسیار مفید خوراکی، دارویی و درمانی در آشپزخانه داشته باشید.
  • دم‌نوشنعناع یا چاینعناع: حدود ۲ تا ۴ گرم از نعناع خشک‌شده یا چند برگ نعناع تازه را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوشمفید را میل کنید. می‌توانید به همراه عسل یا نبات شیرین کنید و به‌عنوان یک نوشیدنی تقویت‌کنندهمعده و مناسب برای فصل سرد و به همراه خیار یا لیموی تازه به‌عنوان یک نوشیدنی مفید برای آرامش، شادابی و رفع خستگی در فصل تابستان بهره‌مند شوید.
  • عرقنعناع: از عرقنعناع هم به‌عنوان راه درمانی برای ضدعفونی کردن، تقویتمعده، هضم بهتر غذا و سایر مواردی که در بخش خاصیت‌های نعناعذکر شد، استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف نعناع به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیاتگیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرقنعناع دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغننعناع: از روغننعناع هم می‌توان برای درمان سرطان‌های پوستی، تقویتسیستمگوارشی و معده، بهبود عملکرد کبد، ریه و لوزالمعده و رفعگرفتگیعضلات استفاده کرد. این روغن قدرت فوق‌العاده‌ای در از بین بردن التهاب، میکروب‌ها و ویروس‌ها دارد. جهت آرامش بیشتر می‌توانید روغننعناع را بخور کنید.
  • اسانسنعناع و تنتورنعناع سایر فراورده‌های نعناعمی‌باشند.

نکات مهمی که در مورد مصرف نعناع باید بدانید:

  • افرادی که به نعناع حساسیت دارند، از مصرف نعناع و تمام فراورده‌های آن دوری کنند.
  • مصرف نعناع برای خانم‌های باردار، کودکان و نوزادان باید طبق نظر پزشک متخصص طبسنتی و با رعایت اعتدال باشد.
  • استفاده از نعناع برای مردان نباید از حد اعتدال خارج شود زیرا ممکن است در طولانی‌مدت باعث کاهش توانایی جنسی شود.
  • مصرف نعناع برای افرادی که از رفلکسمعده رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.
  • درصورتی‌که سنگکیسهصفرا دارید، مصرف نعناع باید تحت نظر پزشک متخصص و آگاه طبسنتی باشد.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از نعناع هم رعایت این نکته ضروری است.

نعنا، نعناع، خواص نعناع، فایده دارویی نعناع، مضرات نعناع، طبع نعنا، عرق نعناع، دم نوش نعناع، تقویت معده با نعناع، درمان دل درد،طب سنتی، داروی گیاهی، عرقیات گیاهی، گیاه دارویی

 

نعنا در سرزمین سلامتی کاکوتی

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۲ نظرها

ندا اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ ب٫ظ

سلام؛
میخواستم بدونم برای بهبود ترش کردن معده بهتره عرق نعنا ر. ناشتا مصرف کرد یا بعد از خوردن مواد غذایی؟! و اینکه نوع عرق نعنا هم تاثیری دارد؟
من اقدام به خرید عرق نعنا طوبی گستر کردم
https://tubagostar.ir/product/mint-extract/

پاسخ
مدیر مجله اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ - ۸:۳۳ ب٫ظ

درود
این مقاله را مطالعه کنید

https://kakooti.com/mag/1568-2/

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.