خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص دارویی چای و عرق مریم گلی در طب سنتی

آشنایی با خواص دارویی چای و عرق مریم گلی در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با خواص دارویی چای و عرق مریم گلی در طب سنتی

عرق مریم گلی یکی از مفیدترین عرقیات است که در طب سنتی از آن برای تسکین و بهبود بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله از کاکوتی قصد بر این داریم که شما همراهان همیشگی را با خواص درمانی عرق و چای مریم گلی در طب سنتی آشنا کنیم. امیدواریم این مطالب مورد رضایت و استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. در ابتدا توضیحی کوتاه از گیاه مریم گلی ارائه داده و سپس به خواص درمانی چای و عرق مریم گلی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مریم گلی یک گیاه با خانواده نعناعیان است که ارتباط نزدیکی با رزماری دارد. نام علمی گیاه مریم گلی، سالویا است. مریم گلی یک گیاه با خواص دارویی بسیار بالایی است که برای مصرف دارویی، بیشتر از برگ‌های این گیاه استفاده می‌شود. ارتفاع این گیاه به نیم متر می‌رسد. گل‌های آن معمولا در تابستان سال دوم ظاهر می‌شوند. گیاه مریم گلی بومی استرالیا، آمریکا، روسیه و ایران است. مریم گلی دارای گل‌های بسیار زیبا با رایحه و عطری دلنشین و طعم بسیار تلخ می‌باشد. خواص درمانی بسیار بالای مریم گلی به دلیل وجود ترکیب شیمیایی به نام رزمارینیک اسید است. همانطور که گفتیم گیاه مریم گلی شباهت زیادی به رزماری دارد با این تفاوت که بوته‌ی مریم گلی همیشه سبز و دارای گل‌هایی به رنگ آبی یا بنفش است. از این گیاه همیشه سبز، به صورت تازه، خشک شده، روغن و عرق استفاده می‌شود.

مریم گلی غنی از مواد معدنی و ویتامین می‌باشد. این گیاه حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین K، آهن، ویتامین B6، کلسیم و منگنز است. همچنین مریم گلی حاوی مقادیر اندکی روی ، مس، منیزیم و ویتامین‌های A،E و C است. علاوه بر موارد ذکر شده، مریم گلی دارای اسید کلروژنیک، اسید کافئیک، رزمارنیک اسید و اسید الاژیک است که نقش بسزایی در سلامتی بدن دارند.

مریم گلی مملو از آنتی اکسیدان است که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است و بدین ترتیب به مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد بالقوه مضر مرتبط با بیماری‌های مزمن می‌پردازد. مصرف روزانه یک الی دو فنجان چای مریم گلی به طور قابل توجهی میزان آنتی اکسیدان بدن را افزایش می‌دهد.

خواص چای مریم گلی در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی چای مریم گلی، درمان سرفه است. این چای دارای خواص خلط آوری و ضدالتهابی است. مصرف مرتب این چای در درمان این عارضه بسیار سودمند است.
  • از دیگر خواص درمانی مصرف چای مریم گلی، تسکین علائم یائسگی است. مصرف مرتب این چای در تسکین گرگرفتگی و عرق ناشی از یائسگی بسیار موثر است. تحقیقات نشان دهنده‌ی کاهش میزان گرگرفتگی در خانم‌هایی است که به طور مرتب این چای را مصرف کرده‌اند.
  • مصرف چای مریم گلی در تنظیم و کاهش سطح کلسترول بد خون بسیار کارآمد است. تحقیقات حاکی از آن است که گیاه مریم گلی با کاهش میزان تری گلیسرید و کلسترول منفی، کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.
  • اگر به دنبال یک روش طبیعی و خانگی برای آرامش ذهن و روان هستید، مصرف چای مریم گلی را فراموش نکنید. چای مریم گلی اضطراب را که عامل ایجاد کننده‌ی نگرانی، ترس، وسواس و انواع اختلالات است را کاهش داده و آرامش را برای شما به ارمغان می آورد.
  • برای تهیه چای مریم گلی به این صورت عمل نمایید که مقدار دو قاشق سوپ خوری برگ‌های تازه یا یک قاشق سوپ خوری برگ‌های خشک شده‌ی این گیاه را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از مدت زمان ذکر شده قوری را از روی حرارت بردارید و پس از گذراندن از صافی، نوش جان کنید. تنها نکته‌‌ی قابل ذکر، این می‌باشد که بدین دلیل که گیاه مریم گلی سرشار از کافور و ترشحات ضروری است، از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید زیرا عوارض جانبی مانند تشنج و آسیب تدریجی اندام را به دنبال خواهد داشت.

آشنایی با خواص درمانی عرق مریم گلی در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی عرق مریم گلی در طب سنتی، سلامت دهان و دندان است. عرق مریم گلی به دلیل دارا بودن خاصیت ضد میکروبی و ضدالتهابی در خنثی کردن میکروب‌های ایجاد کننده‌ی پلاک دندان بسیار موثر عمل می‌نماید. عرق مریم گلی همانند یک دهانشویه عمل کرده و به طور موثر به مقابله علیه باکتری‌های ایجاد کننده‌ی پلاک دندان می‌پردازد. برای این منظور کافیست از این عرق به صورت دهان شویه استفاده نمایید. این دهان شویه در درمان عفونت‌های گلو، آبسه‌های دندانی، لثه‌های عفونی و زخم‌های دهان نیز بسیار موثر است.
  • مصرف عرق مریم گلی در کاهش علائم یائسگی بسیار موثر است. همانطور که می‌دانیم بدن بانوان در دوران یائسگی درگیر کاهش هورمون استروژن می‌شود و علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق زیاد، خشکی واژن و تحریک پذیری را تجربه خواهند داشت. ترکیبات و عناصر موجود در گیاه مریم گلی دارای خواص شبه استروژن است که به گیرنده‌های مغز متصل شده و در درمان گرگرفتگی بسیار موثر عمل می‌نماید. تحقیقات حاکی از آن است که استفاده‌ی روزانه از عرق مریم گلی در طول هشت هفته،علائم یائسگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • در طب سنتی از عرق و دمنوش عرق مریم گلی به عنوان داروی ضد دیابت استفاده می‌شود. عرق مریم گلی همانند متفورمین عمل می‌کند. مصرف عرق مریم گلی با فعال شدن گیرنده خاصی در بدن، میزان سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش داده و باعث بهبود بخشی حساسیت به انسولین می‌شود.
  • عرق مریم گلی در سلامت و بهبود حافظه و مغز بسیار کارآمد است. عرق مریم گلی به طرق مختلف می‌تواند در این امر موثر عمل نماید: عرق مریم گلی به دلیل وجود ترکیبات موثر در خود به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. مصرف عرق مریم گلی باعث کاهش سطح استیل کولین در بیماری آلزایمر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که عرق مریم گلی را به طور مرتب مصرف می‌کنند در آزمایشات حافظه، حل مسئله، استدلال و سایر توانایی‌های شناختی بهتر عمل می‌کنند. مصرف عرق مریم گلی در دوزهای پایین باعث بهبود حافظه و مصرف آن در دوزهای بلاتر باعث افزایش خلق و خو، هشیاری، آرامش و رضایت می‌شود.
  • با مصرف مرتب عرق مریم گلی، از افزایش کلسترول بد خون که یکی از عوامل ایجاد کننده‌ی بیماری‌های قلبی است، پیشگیری کنید.
  • عرق مریم گلی از بدن در برابر برخی سرطان‌ها محافظت می‌کند. همانطور که می‌دانیم، در سرطان سلول‌ها به صورت غیر طبیعی رشد می‌کنند. عرق مریم گلی علاوه بر اینکه از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند، بلکه باعث تحریک مرگ سلولی نیز می‌شود. عرق مریم گلی این توانایی را دارد که با برخی از سرطان‌ها مانند سرطان دهان، روده بزرگ، کبد، دهانه رحم، سینه، پوست و کلیه مقابله کند.
  • عرق مریم گلی به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر در خود با بهبود علائم روده باعث درمان اسهال می‌گردد.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای حفظ سلامت استخوان‌ها، استفاده از عرق مریم گلی است. عرق مریم گلی به دلیل دارا بودن ویتامین K در خود از نازک شدن و شکستگی استخوان‌ها پیشگیری می‌کند.
  • راهکار طب سنتی برای پیشگیری از ایجاد چین و چروک پوست، استفاده از عرق مریم گلی است. ترکیبات موثر موجود در عرق مریم گلی به مبارزه علیه علائم پیری کمک می‌کند.
  • کاهش درد پس از جراحی از دیگر خواص دارویی عرق مریم گلی است. تحقیقات حاکی از آن است که شستشوی دهان با عرق مریم گلی به همراه داروهای ضد درد، در کاهش درد پس از عمل جراحی بهتر از داروی بنزیدامین هیدروکلراید عمل می‌کند.
  • عموما مهارت‌های حافظه و تفکر با افزایش سن، روند نزولی پیدا می‌کنند. مصرف یک دوز عصاره مریم گلی در بهبود و اثربخشی برخی اقدامات حافظه در افراد مسن، موثر است.
  • یک درمان طبیعی و خانگی برای پیشگیری از علائم بیماری پروستات، استفاده از عرق مریم گلی است. اگر عرق مریم گلی به مدت ۴ هفته و روزانه سه مرتبه مصرف گردد، علائم ناشی از این بیماری به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • عرق مریم گلی خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد، افرادی که به طور مرتب از عرق مریم گلی استفاده می‌کنند، ۵۴ درصد کمتر از سایر افراد درگیر بیماری سرطان ریه می‌شوند.
  • عرق مریم گلی در تسکین گلو درد موثر است. افراد مبتلا می‌توانند از اسپری حاوی عصاره مریم گلی ۱۵ درصد، استفاده کنند. لازم به ذکر است که استفاده از اسپری‌های حاوی مقادیر بیشتر عصاره مریم گلی این کارایی را ندارند.
  • مصرف عرق مریم گلی در کاهش برخی علائم مربوط به سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر عمل می‌کند.
  • تسکین علائم آفتاب سوختگی از دیگر خواص درمانی عصاره مریم گلی است.
  • عرق مریم گلی ادرار آور است و باعث تحریک عملکرد کلیه‌ها می‌شود. مصرف عرق مریم گلی در دفع سموم از بدن بسیار سودمند است. بنابراین مصرف عرق مریم گلی باعث تقویت عملکرد کلیه‌ها و بهبود سلامت کلی آنها می‌شود.
  • مصرف عرق مریم گلی در درمان بیماری رماتیسم بسیار کارآمد است.
  • عرق مریم گلی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کنندگی قوی در درمان عفونت‌های موجود در بدن بسیار کارآمد است. این عرق گیاهی با افزایش سیستم ایمنی بدن از گسترش عفونت در بدن پیشگیری می‌کند.

عوارض ناشی از مصرف عرق مریم گلی

  • مصرف به اندازه‌ی عرق مریم گلی، ایمن است و خطری را برای شخص به همراه ندارد.
  • از مصرف بیش از حد عرق مریم گلی پرهیز شود. زیرا مصرف این عرق گیاهی در دوزهای بالا خطرناک است.
  • برخی از گونه‌های مریم گلی حاوی ماده‌ی شیمیایی به نام توژون هستند که اگر در دوز بالا مصرف شوند باعث سمیت می‌گردند. همچنین این ماده شیمیایی باعث تشنج و آسیب به سیستم عصبی و کبد نیز می‌شود. میزان این ماده‌ی شیمیایی با زمان برداشت، شرایط رشد و سایر عوامل متفاوت است.
  • خانم‌های باردار از مصرف عرق مریم گلی پرهیز نمایند. زیرا توژون موجود در گیاه مریم گلی، قاعده آور است و باعث سقط جنین می‌گردد.
  • مصرف عرق مریم گلی در دوران شیردهی باعث کاهش شیر مادر می‌گردد.
  • اگر دچار بیماری‌هایی نظیر سرطان سینه، رحم، سرطان تخمدان، فیبروم رحم هستید از مصرف عرق مریم گلی پرهیز نمایید، زیرا مریم گلی اسپانیایی ممکن است همان اثرات هورمون زنانه استروژن را داشته باشد و با مصرف این عرق گیاهی در معرض استروژن بدتر قرار گیرید. بنابراین از مصرف عرق مریم گلی پرهیز نمایید.
  • اگر جزء افراد با فشار خون بالا هستید، از مصرف عرق مریم گلی اجتناب کنید. زیرا عرق مریم گلی باعث افزایش فشار خون در افراد مبتلا می‌گردد. در صورت تمایل به مصرف عرق مریم گلی، حتما فشار خون خون را بررسی نمایید.
  • اگر دچار اختلالات تشنجی هستید، در مصرف عرق مریم گلی جانب احتیاط را رعایت کنید و حتما قبل از مصرف با پزشک معالج خود مشورت نمایید.
  • مصرف عرق مریم گلی سطح قند خون را تحت تاثیر قرار می‎‌دهد و ممکن است در کنترل قند خون در حین و پس از جراجی باعث اختلال گردد. بنابراین حداقل ۲ هفته قبل از جراحی، مصرف عرق مریم گلی را متوقف کنید تا از عوارض احتمالی آن ایمن باشید.
  • قبل از مصرف تمامی گیاهان دارویی من جمله عرق مریم گلی، بایستی تداخلات دارویی بررسی گردد. همانطور که اشاره نمودیم مریم گلی باعث کاهش قند خون می‌شود. بنابراین مصرف عرق مریم گلی به همراه داروهای دیابت، باعث کاهش بیش از حد سطح قند خون می‌گردد.
  • مصرف عرق مریم گلی باعث حس خواب آلودگی می‌شود. بنابراین مصرف این گیاه به همراه داروهای آرامبخش این اثر را شدت می‌بخشد.
  • مصرف داروهای ضد تشنج باعث تاثیرگذاری بر ترکیبات مغز می‌گردد. عرق مریم گلی نیز بر ترکیبات مغز تاثیر گذار است، بنابراین ممکن است مریم گلی باعث کاعش اثربخشی داروهای ضد تشنج گردد.

سخن پایانی:

عرق مریم گلی از معروفترین عرقیات گیاهی  جهان است که در طب سنتی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. مصرف  چای و عرق مریم گلی بی خطر است و اگر به اندزاه و طبق دستورالعمل مصرف گردد، عوارضی را به دنبال نخواهد داشت. شما عزیزان در صورت تمایل برای خرید عرق مریم گلی، می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.