خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با عرق ریحان و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با عرق ریحان و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط مدیر مجله
آشنایی با عرق ریحان و خواص درمانی آن در طب سنتی

عرق گیاهی ریحان دارای عطر و بوی خوشایند و خواص درمانی بی‌نظیری می‌باشد. گیاه ریحان دارای انواع ویتامین مانند ویتامین A و مواد معدنی نظیر منیزیم، فسفر، پتاسیم، آهن و سایر مواد مغذی می‌باشد. به همین دلیل استفاده از این گیاه از بدن در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد پیشگیری نموده و سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. همچنین این گیاه جریان خون در بدن را بهبود داده و از اکسیده شدن کلسترول پیشگیری می‌کند. در طب سنتی استفاده از این گیاه معجزه‌آسا به جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان، سلامت و زیبایی موها سفارش شده است.

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم نگاهی بر خواص درمانی عرق گیاهی ریحان در طب سنتی بیندازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما قرار گیرد. در ابتدا توضیحی مختصر از گیاه شناسی ریحان ارائه می‌دهیم و سپس به عرق گیاهی ریحان، طرز تهیه، طبع عرق ریحان، خواص درمانی عرق ریحان و عوارض مصرف آن می‌پردازیم. از همراهی شما عزیزان تا پایان مقاله خرسند می‌شویم.

امام صادق در مورد خواص گیاه ریحان این چنین می‌فرمایند:

ریحان، سبزی انبیاست و در آن هشت خاصیت نهفته است: هضم کننده غذا است، رگ‌ها و مجاری را باز می‌کند، بازدم را خوشبو می‌سازد، بدن را بوی خوش می‌بخشد، اشتهاآور است، باعث از بین رفتن درد بدن می‌شود، بدن را از ابتلا به جذام در امان می‌دارد و چون وارد معده گردد درد را به طور کلی از بین می‌برد.

گیاه ریحان دارای عطر و طعم بسیار فوق‌العاده‌ای می‌باشد که از آن در تهیه انواع غذاها به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود. ریحان گیاهی یک ساله از تیره نعناعیان است که از واژه یونانی به معنای پادشاه یا شاهانه برگرفته است. از این گیاه به دلیل معطر بودن بیشتر در آشپزی به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود. این گیاه به صورت بوته‌ای است که ارتفاع آن به ۲۰ الی ۴۵ سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌های گیاه ریحان به صورت متقابل، منظم و بیضوی و نوک تیز است که به دو رنگ سبز و بنفش وجود دارد. از برگ‌های گیاه ریحان به صورت خام استفاده می‌شود. گل‌های گیاه ریحان، قرمز، سفید و گاهی بنفش می‌باشند. تخم این گیاه سیاه و ریز است. از این دانه‌های سیاه برای درمان درد معده استفاده می‌شود.

خاستگاه گیاه ریحان کشور افغانستان و ایران می‌‌باشد. این گیاه به صورت خودرو در نواحی نیمه گرمسیری و گرمسیری رشد می‌کند. این گیاه قابل مشاهده در کشورهای ایران، پاکستان، تایلند، هند و سایر کشورها می‌باشد. مصرف گیاه ریحان برای مادران باردار و شیرده ممنوع است. تخم گیاه ریحان با داروهای کاهش دهنده‌ی قند خون تداخل دارویی دارد. مصرف گیاه ریحان خشک برای نوزادان، کودکان و افراد سالخورده توصیه نمی‌شود.

عرق گیاهی ریحان

عرق گیاهی ریحان که حاصل شده از برگ‌های این گیاه است دارای اکثر خواص خود گیاه می‌باشد. غلظت ریز مغذی عرق گیاهی ریحان از دمنوش آن بیشتر است و تاثیران آن بر روی سلامت بدن بیشتر می‌باشد. عرق ریحان حاوی انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، ویتامین D،  ویتامین E،  ویتامین K،  ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کولین، ویتامین B6، فولات، ویتامین B12 و مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم می‌باشد.

طبع عرق گیاهی ریحان

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع عرق گیاهی ریحان گرم و خشک است. بنابراین استفاده از این عرق گیاهی برای افراد دارای طبع سرد بسیار مناسب می‌باشد.

طرز تهیه عرق گیاهی ریحان

برای تهیه عرق گیاهی ریحان به این صورت عمل نمایید که دیگی را بر روی حرارت قرار دهید و برگ‌ها و ساقه‌ی تازه گیاه ریحان را در آن بریزید. مقداری آب به آن اضافه کنید. اجازه دهید محتوای دیگ به جوش آید. بخار آب گرم، سرد شده و به مایع تبدیل می‌شود. این مایع را به ظرف دیگر منتقل کنید. عرق گیاهی به دست آمده را در جای خنک و به دور از نور خورشید نگهداری نمایید.    

آشنایی با خواص درمانی عرق گیاهی ریحان در طب سنتی

  • تقویت سیستم دستگاه گوارش یکی از خواص درمانی عرق ریحان در طب سنتی می‌باشد. همه‌ی افراد ممکن است گاهی در هضم غذا دچار مشکل شوند و علائمی نظیر نفخ، سوزش سر معده و… تجربه کنند. توصیه طب سنتی برای رفع این ناراحتی، مصرف عرق گیاهی ریحان است. این عرق گیاهی نفخ و گاز معده را از بین می‌برد. در واقع این عرق گیاهی یک ضد عفونی کننده‌ی طبیعی برای دستگاه گوارش به شمار می‌رود. شما عزیزان به جهت پیشگیری از تشنج معده و از بین بردن عفونت‌های روده کافیست قبل از خوردن غذا مقداری از عرق گیاهی ریحان را نوش جان کنید تا دچار سوء هاضمه نشوید.
  • مصرف مرتب و به اندازه از عرق گیاهی ریحان باعث افزایش تعداد اسپرم‌ها و در نتیجه بهبود فرآیند باروری خواهد شد. بنابراین این عرق گیاهی جزء برترین عرقیجات گیاهی برای درمان ناتوانی جنسی می‌باشد. برای رفع این مشکل، مصرف هفتاد الی صد گرم از عرق گیاهی ریحان بسیار کارآمد است.
  • افرادی که دچار سردردهای میگرنی و عصبی می‌شوند، برای رفع این مشکل به راحتی می‌توانند از عرقیجات گیاهی من جمله عرق ریحان استفاده نمایند. عرق گیاهی ریحان دارای خواص آرام بخشی است و به همین دلیل در کاهش استرس‌های عصبی که منجر به سردرد می‌شوند، بسیار کارآمد عمل می‌نماید.
  • از دیگر خواص درمانی عرق گیاهی ریحان می‌توان به تقویت کبد و کلیه اشاره نمود. در حقیقت مصرف این عرق گیاهی باعث بهبود ورم کلیه‌ها و افزایش قوای کبد می‌شود. همچنین استفاده‌ی به اندازه از عرق ریحان، یکی از روش‌های کاملا گیاهی و خانگی برای درمان سنگ کلیه می‌باشد.
  • عرق گیاهی ریحان به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی در درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان نقش به سزایی دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در عرق گیاهی ریحان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و خنثی شدن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند.
  • با مصرف عرق گیاهی ریحان از بروز آلزایمر، افسردگی، استرس و دلشوره پیشگیری نمایید.
  • افرادی که دچار اختلالات خواب نظیر بی‌خوابی می‌باشند، به راحتی می‌توانند از این عرق گیاهی برای رفع این عارضه استفاده نمایند. این افراد با مصرف این عرق گیاهی خواهند توانست خوابی سرشار از آرامش را تجربه کنند.
  • اگر به دنبال روشی کاملا طبیعی و خانگی برای درمان سرماخوردگی در فصول سرد سال هستید، مصرف عرق گیاهی ریحان را فراموش نکنید. این عرق گیاهی با کاهش تب و سردرد می‌تواند به درمان این بیماری کمک شایانی کند. مصرف عرق گیاهی ریحان باعث کاهش قرمزی چشم شده و به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریالی و ضد میکروبی باعث ضد عفونی و کاهش التهاب‌های بدن می‌شود.
  • عرق گیاهی ریحان با دارا بودن ترکیبات و عناصر مفید در خود باعث کاهش فشار خون و کلسترول می‌شود. عرق ریحان به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان، از بروز سکته‌های قلبی پیشگیری کرده و منجر به تقویت قلب می‌شود.
  • عرق گیاهی ریحان با دارا بودن خواص ضد التهابی منجربه بهبود درد مفاصل می‌شود. این عرق گیاهی درد را کاهش داده و با از بین بردن اسپاسم، منجر به تقویت سیستم عصبی و همچنین از بین بردن علائم نقرس و صرع خواهد شد.
  • عرق گیاهی ریحان یک درمان کننده‌ی طبیعی برای عفونت‌های قارچی می‌باشد. برای این منظور کافیست علاوه بر مصرف خوراکی، از آن به صورت موضعی نیز استفاده نمایید. به این صورت که مقداری از عرق گیاهی ریحان را با کمک یک تکه پنبه بر روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و اجازه دهید تا صبح باقی بماند. این روش را هر شب قبل از خواب تکرار کنید تا نتایج مثبت صورت گیرد.
  • اگر از مشکل ریزش مو رنج می‌برید، مصرف عرق گیاهی ریحان یک گزینه‌ی کاملا طبیعی برای درمان این عارضه می‌باشد. برای این منظور کافیست مقداری از این عرق گیاهی را بر روی پوست سر و موهایتان پوشش و به آرامی ماساژ دهید. پس از گذشت چهل الی شصت دقیقه موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید.
  • یکی از دیگر از خواص درمانی عرق گیاهی ریحان، درمان انواع مشکلات اندام حس بویایی می‌باشد.
  • اگر دچار عارضه سوختگی شده‌اید و از علائم ناشی از آن رنج می‌برید، توصیه طب سنتی به شما بهره‌وری از خواص درمانی عرق گیاهی ریحان است. برای این منظور کافیست با یک تکه پنبه مقداری از عرق ریحان را بر روی محل عارضه پوشش دهید. از این روش دو الی سه مرتبه در روز استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.
  • پیشگیری از ابتلا به جذام از دیگر خواص درمانی این عرق گیاهی می‌باشد.
  • افرادی که پوستی مستعد جوش و آکنه دارند و به دنبال روشی کاملا طبیعی برای رهایی از این عارضه هستند، از عرق گیاهی ریحان غافل نشوند. این افراد از عرق ریحان می‌توانند به صورت خوراکی و موضعی استفاده نمایند. روش دیگر استفاده از ماسک عرق گیاهی ریحان به همراه عسل و کمی آب لیمو ترش تازه می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری عرق ریحان، یک قاشق چایخوری عسل طبیعی و کمی آب لیمو ترش تازه نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. حالا پوست خود را با این ماسک پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است، قبل از استفاده از این ماسک، انجام تست حساسیت الزامی است. برای انجام این تست، ابتدا مقداری از ماسک را بر روی یک قسمت از بدن خود مانند بازو پوشش دهید و پس از گذشت مدت زمانی و در صورت نداشتن هیچ گونه علائم حساسیت، استفاده از ماسک برای پوست صورت بلامانع است.            
  • مصرف عرق گیاهی ریحان باعث بهبود جریان خون در بدن می‌شود.
  • درمان بیماری مالیخولیا از دیگر خواص درمانی عرق گیاهی ریحان در طب سنتی می‌باشد.
  • اگر از بیماری برونشیت و آسم رنج می‌برید، از خواص درمانی عرق ریحان غافل نشوید.
  • عرق گیاهی ریحان خوشبو کننده‌ی دهان است.
  • یک روش کاملا طبیعی و خانگی برای افزایش وزن، استفاده از عرق گیاهی ریحان است.
  • یکی از مشکلاتی که اغلب بانوان از آن رنج می‌برند ترشح و عفونت زنانگی است. برای رفع این مشکل پزشکان متخصص داروهای شیمیایی تجویز می‌کنند که اغلب عوارض جانبی را به دنبال دارند. در مقابل داروهای شیمیایی، مصرف داروهای گیاهی نیز وجود دارد که اگر طبق دستور مصرف شوند، فاقد عوارض می‌باشند. در میان عرقیجات گیاهی، عرق ریحان یکی از داروهای موثر برای رفع این عارضه می‌باشد.
  • در طب سنتی برای رفع دل پیچه و درمان حالت تهوع و استفراغ مصرف عرق گیاهی ریحان تجویز می‌شود.
  • یک داروی بسیار مفید برای کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت، مصرف عرق گیاهی ریحان است. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف منظم عرق ریحان در رژیم غذایی، سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را به طور معجزه‌آسایی کاهش می‌دهد.
  • عرق گیاهی ریحان درمان کننده‌ی عفونت گوش است.

عوارض مصرف عرق گیاهی ریحان

  • عرق گیاهی ریحان در صورتی که به طور صحیح و در دوز مناسب مصرف شود، هیچ گونه عوارضی را به دنبال نخواهد داشت.
  • در مصرف عرق ریحان جانب احتیاط را رعایت کنید. زیاده‌روی در مصرف این عرق گیاهی باعث ایجاد اثرات نامطلوب بر باروری زنان و مردان می‌شود.
  • مصرف عرق ریحان در دوران بارداری تجویز نمی‌شود، زیرا این عرق گیاهی به دلیل وجود ماده استراگول در خود باعث انقباضات رحمی و در نهایت سقط جنین می‌شود.
  • افراد دارای حساسیت، از مصرف این عرق گیاهی پرهیز نمایند.
  • اگر جزء افرادی هستید که از داروهای رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنید، قبل از مصرف عرق ریحان حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  • افراد دچار اختلال در خونریزی از مصرف عرق گیاهی ریحان به دلیل لخته شدن خون، پرهیز نمایند.

خلاصه

عرق گیاهی ریحان جزء عرقیجات با طبع گرم و خشک است. این عرق گیاهی حاصل شده از برگ و ساقه‌های گیاه ریحان می‌باشد که از خواص درمانی بسیار زیادی برخوردار است. این عرق گیاهی در صورتی که به طور صحیح و در دوز مناسب مصرف شود، عوارضی را برای فرد به دنبال نخواهد داشت. در طب سنتی مصرف و خرید عرق ریحان به دلیل دارا بودن فواید درمانی فراوان بسیار توصیه می‌شود. شما عزیزان نیز در صورت تمایل برای خرید عرق ریحان به راحتی می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.      

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.