خانه گیاهان دارویی آشنایی با خواص دارویی گیاه اکالیپتوس در طب سنتی

آشنایی با خواص دارویی گیاه اکالیپتوس در طب سنتی

توسط kakooti

عطر دل‌انگیز گیاه اکالیپتوس در اکثر شهرهای جنوبی کشورمان به مشام می‌رسد. برگ‌های این گیاه دارای خواص درمانی و بهداشتی شگفت‌انگیزی است که در درمان انواع بیماری‌ها بسیار موثر است. همین ویژگی باعث شده است تا مردم سراسر دنیا نسبت به درمان بیماری‌های خود به کمک روغن این گیاه توجه ویژه‌ای داشته باشند. ما در این مقاله از مجله کاکوتی قصد داریم تا شما را با خواص دارویی گیاه اکالیپتوس آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

خواص دارویی گیاه اکالیپتوس برای زیبایی پوست

پاک‌سازی پوست صورت: آلودگی هوا، استفاده از مواد آرایشی و … از جمله دلایلی است که پوست صورت شما را دچار برخی آلودگی‌ها می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا پوست صورت شما دچار جوش و آکنه شود. یکی از خواص دارویی گیاه اکالیپتوس  پاکسازی پوست صورت است.

برای این منظور کافی است تا مقدار چند قطره از روغن اکالیپتوس را با روغن نارگیل و یا روغن بادام شیرین ترکیب کنید. سپس این ماسک را بر روی صورت خود قرار دهید. بعد از چند دقیقه می‌توانید پوست صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

درمان آکنه و جوش صورت: خواص ضد التهابی و ضدعفونی‌کنندگی اکالیپتوس باعث شده است تا این گیاه به یک گزینه‌ی مناسب جهت درمان آکنه و جوش صورت تبدیل شود. برای درمان کافی است تا روغن اکالیپتوس را به حالت ماسک بر روی صورت خود بزنید. برای این منظور مقدار مساوی از روغن اکالیپتوس به همراه سرکه سیب را ترکیب کنید. سپس این ماسک را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی صورت خود بگذارید. بعد از این مدت می‌توانید صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

درمان راش پوستی: روغن اکالیپتوس یک ضد ویروس و ضد التهاب قوی است که می‌تواند راش و زگیل‌های پوستی را درمان کند. برای این منظور کافی است تا چند قطره از روغن اکالیپتوس را درون یک وان آب گرم اضافه کنید. سپس درون وان بنشینید تا بیماری شما به راحتی درمان شود.

خواص شگفت‌انگیز اکالیپتوس برای مو

افزایش رشد مو: اگر روش‌های مختلفی را برای تقویت و افزایش رشد مو امتحان کرده‌اید، اما نتیجه‌ی خوبی نگرفتید، روغن اکالیپتوس را امتحان کنید. خواص دارویی گیاه اکالیپتوس باعث می‌شود تا موهای شما رشد قابل توجهی پیدا کند. برای این منظور کافی است تا پوست سر خود را با مقداری روغن اکالیپتوس ماساژ دهید. این کار کمک می‌کند تا گردش خون در بدن بهبود یابد و فولیکول‌های مو تقویت شود. در نتیجه رشد موهای سر شما افزایش می‌یابد.

همچنین شما می‌توانید برای تقویت ریشه مو از ماسک موی خانگی با ترکیب روغن اکالیپتوس و روغن زیتون استفاده کنید. سپس یک ساعت قبل از حمام، موهای خود را ماساژ دهید.

افزایش ریش صورت: ماساژ صورت با روغن اکالیپتوس باعث می‌شود تا رشد ریش‌ها افزایش یابد. به این دلیل که ماساژ با این روغن باعث بهبود گردش خون شده و فولیکول‌های موی ریش را تقویت می‌کند.

درمان شوره سر: اگر از شوره سر خسته شده‌اید و به دنبال یک روش درمانی هستید، روغن اکالیپتوس را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خاصیت ضد میکروبی گیاه اکالیپتوس باعث می‌شود تا شوره سر شما درمان شود. برای این منظور کافی است تا روغن اکالیپتوس را با مقداری سرکه سفید و آب ترکیب کنید. سپس پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه می‌توانید سر خود را با آب گرم بشویید.

درمان شپش سر: یکی از خواص دارویی گیاه اکالیپتوس درمان شپش سر است. به این دلیل که این گیاه دارای خواص دفع حشرات بوده و این حشرات موذی را به خوبی از بین می‌برد. برای درمان کافی است تا مقداری روغن اکالیپتوس را با شامپوهای معمولی ترکیب کنید. سپس موهای خود را به آن آغشته کنید. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید سر خود را بشویید.

درمان انواع بیماری‌ها با روغن اکالیپتوس

سرماخوردگی و آنفولانزا: برای درمان انواع عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد، برونشیت، سینوزیت و …. روغن اکالیپتوس معجزه می‌کند. چرا که این گیاه دارای خواص ضد باکتری است و توانایی از بین بردن انواع عفونت‌ها را دارد. برای درمان کافی است تا چند قطره از این روغن را درون آب اضافه کرده و آن را بنوشید.

درمان گوش درد: یکی از خواص دارویی گیاه اکالیپتوس پاکسازی مجرای گوش است. این ویژگی کمک می‌کند تا عفونت‌های گوش شما از بین برود. در نتیجه دیگر احساس درد در گوش خود نخواهید کرد.

سردرد سینوسی: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از سردردهای سینوسی خسته‌ شده‌اید، روغن اکالیپتوس را امتحان کنید. این روغن گیاهی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی کمک می‌کند تا فشارهای سینوسی سر شما کاهش یابد. درنتیجه برای پاکسازی سینوس ها از مخاط می‌توانید مقدار چند قطره از روغن اکالیپتوس را در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه بخور دهید. این کار کمک می‌کند تا سردردهای سینوسی شما کاهش یابد.

آسم: نفس کشیدن راحت یکی از ویژگی‌های مثبت روغن اکالیپتوس است. به این دلیل که عطر این روغن سرشار از خواص ضد التهابی است و باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به ریه‌های شما منتقل شود؛ بنابراین برای درمان آسم کافی است تا چند قطره از این روغن را بر روی سینه‌ی خود ریخته و به آرامی ماساژ دهید.

دیابت: یکی از مشکلات افراد مبتلا به دیابت، افزایش قند خون است. اما شما می‌توانید با ماساژ این روغن بر روی بدن، گردش خون را بهبود ببخشید و قند خون را کاهش دهید.

سنگ کلیه: خواص دارویی گیاه اکالیپتوس بر روی کلیه‌ها بسیار تاثیرگذار است. چرا که این گیاه دارای خواص ضد درد و ضد التهابی بوده و درد کلیه را کاهش می‌دهد.

خواص دارویی گیاه اکالیپتوس برای درمان بیماری‌ها

درمان سرخک: ماساژ پوست بدن با روغن اکالیپتوس کمک می‌کند تا سرخک بچه‌ها به سرعت بهبود پیدا کند. همچنین می‌توانید در طی بیماری اتاق کودک خود را با روغن اکالیپتوس اسپری کنید.

کاهش پوسیدگی دندان: روغن اکالیپتوس یک دهانشویه خانگی برای جلوگیری از پوسیدگی و یا التهاب لثه‌ها است. همچنین ساخت دهانشویه خانگی با روغن اکالیپتوس کمک می‌کند تا بوی بد دهان شما از بین برود.

آلرژی: آلرژی فصلی از جمله مشکلاتی است که شرایط زندگی را برای برخی از افراد سخت کرده‌ است. اما خواص دارویی گیاه اکالیپتوس باعث می‌شود تا حساسیت و آلرژی فصلی در افراد از بین برود. برای این منظور کافی است تا مقداری از روغن اکالیپتوس را در یک بطری آب ترکیب کرده و محیط منزل خود را با آن اسپری کنید.

کاهش استرس: بوییدن بخور اکالیپتوس باعث آرامش بدن شده و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز: برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می‌توانید مقداری از روغن اکالیپتوس و روغن نعنا را به گیجگاه خود بمالید.

درمان اسهال: برای پاکسازی روده روغن اکالیپتوس را امتحان کنید. استفاده‌ی موضعی از این روغن گیاهی باعث می‌شود تا حرکات روده‌ی شما بهبود یابد. در نتیجه اسهال شما درمان خواهد شد.

خنک‌کننده بدن: خنک شدن در روزهای گرم سال و جلوگیری از گرمازدگی را با روغن اکالیپتوس امتحان کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم تا چند قطره از این روغن را درون یک بطری آب ریخته و بدن خود را با آن اسپری کنید.

درمان سل: یکی از خواص دارویی گیاه اکالیپتوس پاکسازی دستگاه تنفسی است. این ویژگی کمک می‌کند تا بیماری سل شما به‌صورت طبیعی درمان شود. برای این منظور کافی است قفسه سینه و یا پشت کمر خود را با چند قطره از این گیاه ماساژ دهید.

عوارض استفاده از روغن اکالیپتوس

اگر به دنبال درمان طبیعی بیماری‌ها به کمک خواص درمانی گیاه اکالیپتوس هستید، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • از مصرف خوراکی روغن اکالیپتوس جدا خودداری کنید. برای درمان بیماری‌ها بهتر است آن را به صورت موضعی استفاده کنید.
  • بهتر است برای بهره‌مندی از خواص دارویی گیاه اکالیپتوس آن را با روغن‌های دیگر مانند روغن نارگیل ، روغن زیتون و روغن بادام استفاده کنید.
  • مصرف خوراکی این روغن برای کودکان و نوزادن منع مصرف دارد. همچنین این روغن گیاهی ممکن است حساسیت‌های پوستی ایجاد کند؛ در نتیجه توصیه می‌شود از مصرف موضعی این گیاه برای کودکان زیر دو سال نیز خودداری شود.
  • متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند که زنان باردار و شیرده از مصرف این گیاه خودداری کنند.
  • در صورت داشتن ناراحتی کبد، از مصرف این گیاه اجتناب کنید.
  • مصرف بی‌رویه عصاره و روغن گیاه اکالیپتوس باعث بروز برخی حساسیت‌ها، آسیب‌های کبدی و کلیوی می‌شود.

نتیجه‌گیری نهایی

ما در این مقاله از مجله کاکوتی به بررسی خواص شگفت‌انگیز گیاه دارویی اکالیپتوس پرداختیم. اگرچه این گیاه دارای خواص دارویی بیشماری است، اما مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک ممکن است صدمات جبران‌ناپیذیری را بر روی سلامتی شما بگذارد. درنتیجه بهتر است قبل از مصرف برای درمان برخی بیماری‌ها با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید نظر خود را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای خرید اینترنتی روغن اکالیپتوس اصل و با قیمت مناسب می‌توانید به فروشگاه اینترنتی کاکوتی مراجعه کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.