خانه دسته‌بندی نشده درمان آبریزش بینی به کمک طب سنتی

درمان آبریزش بینی به کمک طب سنتی

توسط kakooti
آبریزشبینی

اگر شما هم با شروع فصل پاییز دچار آبریزش بینی می‌شوید، نگران نباشید. بیشتر افرادی که مزاج سرد و تر دارند با شروع فصل پاییز با آبریزش بینی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این مشکل که معمولاً تا آخر زمستان همراه همیشگی این افراد است باعث شده است تا زندگی ۶ ماهه دوم سال برای آن‌ها سخت و دشوار باشد.

پزشکان طب سنتی معتقدند که آبریزش بینی ناشی از افزایش رطوبت مغز و سینوس‌ها می‌باشد. اگرچه تخلیه این رطوبت برای بدن فواید بی‌شماری دارد و به شادابی و سرزندگی مغز کمک می‌کند، اما در شرایطی که این مشکل شدید باشد، زندگی فرد را دچار مختل می‌کند. در ادامه با مجله تخصصی کاکوتی همراه باشید تا شمارا با علل آبریزش بینی و راه‌های درمانی آن آشنا کنیم.

علل آبریزش بینی از نظر طب سنتی

  • سینوزیت حاد (عفونت سینوزیت)
  • آلرژی
  • سندرم Churg-Strauss
  • سرماخوردگی
  • استفاده بیش‌ازحد از اسپری بینی
  • سپتوم معکوس
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • هوای خشک
  • گرانولوماتوز با پلیانژیت
  • تغییرات هورمونی
  • آنفلوانزا
  • شیء خارجی درون بینی
  • داروها
  • پولیپ بینی
  • آسم پیشرفته
  • بارداری
  • ویروس سنسیتیال تنفسی (RSV)
  • نشت مایع نخاعی
  • سیگار کشیدن، دود
  • تابش نور آفتاب
  • انحراف بینی
  • خشکی هوا
  • آلرژی به گردوغبار
  • آلرژی به عطر
  • آلرژی به ادویه

درمان گیاهی آبریزش بینی در طب سنتی

در بخش زیر از مجله تخصصی کاکوتی، روش‌های درمانی برای جلوگیری از آبریزش بینی بدون قرص‌های شیمیایی را بیان کرده‌ایم. این روش‌های درمانی برای تمام سنین مناسب می‌باشد؛ بنابراین تمامی افراد که دچار بیماری خاصی نیستند، می‌توانند از روش‌های گفته‌شده در زیر برای درمان و جلوگیری از آبریزش بینی استفاده کنند. به‌طوری‌که بعد از اجرا کردن دستورات زیر مشکل آبریزش بینی آن‌ها متوقف خواهد شد.

۱-استفاده از بخورهای گیاهی جهت درمان آبریزش بینی:

اگر دچار آبریزش بینی شده‌اید، برای خلاص شدن از این مشکل، از بخورهای گیاهی استفاده کنید. برای این منظور کافی است مقدار یک قاشق چای‌خوری از گیاهان خشک شامل اسطوخودوس، مرزنجوش، آویشن، تخم گشنیز، پونه و نعناع را با هم ترکیب کنید. سپس این مخلوط را به ۳ تا ۴ لیوان آب اضافه کنید. سپس بر روی حرارت قرار دهید تا جوش آید. حال از بخار ساطع‌شده استنشاق کنید تا آبریزش بینی شما کم شود. اجازه دهید تا بخار این ۶ گیاه دارویی در فضای خانه شما پخش شود. درنهایت می‌توانید یک لیوان از جوشانده این مواد را نوش جان‌کنید.

اگر امکان خرید حضوری گیاهان دارویی گفته‌شده در بالا را ندارید، می‌توانید این گیاهان را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

۲-استفاده از گیاه اکیناسه برای درمان آبریزش بینی

 از دیگر گیاهان دارویی که برای جلوگیری از آبریزش بینی بسیار مفید است، گیاه اکیناسه می‌باشد. این گیاه علاوه بر رفع مشکل آبریزش بینی شما، برای درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، سینوس‌ها، حنجره و گلو و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می‌باشد. این گیاه به‌صورت قرص در بازار موجود می‌باشد. نکته قابل‌توجه در رابطه با مصرف قرص‌های گیاهی اکیناسه این است که حتماً باید تحت نظر پزشک طب سنتی و با دستور او مصرف کنید. این گیاه دارویی در برخی از افراد با بیماری‌های خاص منع مصرف دارد و به بیمار توصیه نمی‌شود.

۳-استفاده از گیاه آویشن برای درمان آبریزش بینی

 اگر از آبریزش بینیتان خسته شده‌اید از معجزه طب سنتی برای درمان آبریزش بینی خود استفاده کنید. گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که به تقویت سیستم ایمنی دستگاه تنفسی کمک بسیاری می‌کند. ازجمله این گیاهان می‌توان به گیاه آویشن اشاره کرد. این گیاه دارویی که به‌وفور در ایران یافت می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و زکام بسیار مؤثر است. برای درمان کافی است ۳ تا ۴ قاشق از برگ‌های خشک‌شده‌ی این گیاه را در یک لیوان آب بریزید تا جوش آید. از بخار حاصل‌شده این گیاه استنشاق کنید. همچنین اجازه دهید تا فضای خانه شما با بخار این گیاه دارویی مرطوب شود. آنتی باکتریال موجود در این گیاه باعث می‌شود تا مشکلات تنفسی، سینوزیت، آبریزش بینی و سایر بیمارها و مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی شما برطرف شود.

شما می‌توانید گیاه دارویی آویشن را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

۴-استفاده از آب نمک برای درمان آبریزش بینی

ساده‌ترین و بهترین داروی خانگی برای درمان آبریزش بینی در بزرگ‌سالان یا کودکان شستشو با آب‌نمک می‌باشد. این روش درمانی به شما کمک می‌کند تا مخاط‌های به وجود آمده در بینیتان از بین برود. درنتیجه عمل تخلیه آن راحت‌تر انجام شود. پس از شستشو با آب‌نمک حفره‌های بینی شما کاملاً باز می‌شود و تنفسی راحت را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای درمان به این روش کافی است دستور زیر را اجرا کنید:

مقدار یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک خوراکی را به یک لیوان آب جوشیده سرد اضافه کنید. سپس چند قطره از این ترکیب را درحالی‌که سرتان را به عقب خم کرده‌اید، به سوراخ‌های بینیتان بچکانید. سوراخ دیگر بینیتان را با یک دست بگیرید و مایع‌های اضافی را از سوراخ دیگر خارج کنید. این کار را ۳ بار در روز تکرار کنید تا مشکل شما رفع شود.

۵-استفاده از روغن اکالیپتوس برای درمان آبریزش بینی

پزشکان طب سنتی برای درمان سریع آبریزش بینی، استفاده از روغن اکالیپتوس را پیشنهاد می‌دهند. روغن اکالیپتوس به‌عنوان یک ضد انعقاد عمل می‌کند و باعث می‌شود تا مخاط موجود در بینیتان به‌راحتی تخلیه شود. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید. برای درمان به این روش می‌توانید ۴ تا ۵ قطره از روغن اکالیپتوس را در وان حمام بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار بگیرید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا مشکل شما برطرف شود.

فروشگاه اینترنتی کاکوتی، امکان خرید اینترنتی روغن اکالیپتوس را برای شما فراهم کرده است.

۶-استفاده از روغن‌زیتون برای درمان آبریزش بینی

یکی از بهترین روش‌های درمانی برای جلوگیری و کاهش آبریزش بینی استفاده از روغن‌زیتون می‌باشد. برای این منظور کافی است مقدار نصف لیوان روغن‌زیتون را به همراه ۱۰ قطره روغن اسانس اکالیپتوس را با یکدیگر مخلوط کنید و به سینه‌ی خود بمالید. این کار را قبل از خواب انجام دهید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

شما می‌توانید روغن‌زیتون اصل را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی تهیه کنید.

۷-استفاده از عسل برای درمان آبریزش بینی

برای درمان سریع آبریزش بینی، عسل به‌عنوان یک درمان قوی و عالی عمل می‌کند. عسل با خواص آرام بخشی، ضد باکتری و ضد ویروسی خود، باعث کاهش علائم آبریزش بینی می‌شود. برای درمان کافی است مقدار ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. سپس این معجون را به‌اندازه ۱ تا ۲ بار در روز نوش جان کنید. همچنین می‌توانید مقدار ۱ قاشق غذاخوری عسل را با نصف لیوان آب‌لیموی تازه مخلوط کنید و ۲ بار در روز نوش جان کنید. این روش درمانی علاوه بر کاهش علائم آبریزش بینی به درمان سرفه و گلودرد شما نیز کمک بسیار می‌کند.

۸-درمان آبریزش بینی به کمک ریحان

اگر به دنبال یک راهکار طبیعی برای درمان آبریزش بینی خود هستید، استفاده از گیاه ریحان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. گیاه ریحان دارای خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس بوده و به درمان آبریزش بینی‌تان کمک بسیاری می‌کند. برای درمان کافی است مقدار یک قاشق غذاخوری آب برگ ریحان را به مقداری آب زنجبیل، آب‌لیمو و عسل اضافه کنید. این ترکیب را ۲ تا ۳ بار در روز نوش جان کنید. همچنین می‌توانید برگ‌های تازه ریحان را قبل از صبحانه و شب قبل از خواب بخورید.

۹-درمان آبریزش بینی به کمک بابونه

یکی از بهترین درمان‌های گیاهی برای کاهش آبریزش بینی استفاده از گیاه بابونه می‌باشد. این گیاه تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن بوده و می‌تواند آبریزش بینی شمارا بهبود ببخشد. برای درمان کافی است مقدار یک قاشق چای‌خوری گل بابونه را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. سپس به همراه مقداری عسل، نوش جان کنید. این دم‌نوش را دو بار در روز مصرف کنید تا اثرگذار باشد.

شما می‌توانید گیاه بابونه را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

۱۰-درمان آبریزش بینی به کمک روغن سیاه‌دانه

اگر از آبریزش بینیتان خسته شده‌اید، برای کاهش آن می‌توانید از سیاه‌دانه کمک بگیرید. برای درمان کافی است یکی از روش‌های گفته در زیر را انجام دهید:

-مقداری سیاه‌دانه را گرم کنید. سپس دود آن را به‌آرامی تنفس کنید. این روش به کاهش آبریزش بینیتان کمک می‌کند.

-مقداری روغن‌زیتون را به همراه سیاه‌دانه بپزید. سپس مقدار کمی از این ترکیب را در بینی خود بچکانید. این روش آبریزش بینی شمارا کاهش می‌دهد. کافی است امتحان کنید تا نتیجه آن را ببینید.

۱۱-درمان آبریزش بینی به کمک شربت عناب و گل بنفشه

یکی از درمان‌های طبیعی برای کاهش آبریزش بینی استفاده از شربت عناب و گل بنفشه می‌باشد. این ترکیب به کاهش عفونت بینی کمک کرده و مشکل شمارا کاهش می‌دهد.

شما می‌توانید این مواد را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

۱۲-درمان آبریزش بینی به کمک روغن خردل

اگر می‌خواهید که بدون مصرف دارو، آبریزش بینی خود را کاهش دهید از روغن خردل استفاده کنید. روغن خردل با خواص آنتی‌بیوتیکی، ضد ویروسی و ضد التهابی خود باعث می‌شود تا آبریزش بینی شما کمتر شود. برای درمان کافی است به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

-مقداری روغن خردل را حرارت دهید تا گرم شود. سپس چند قطره از این روغن را در بینی خود بچکانید. این روش را روزی دو تا سه بار تکرار کنید تا مجاری بینی شما پاک‌سازی شود.

-مقدار دو یا سه قاشق غذاخوری روغن خردل را به همراه یک قاشق زیره در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس با بخار حاصل از آن تنفس کنید تا دستگاه تنفسی شمارا گرم کند. انجام این روش به مدت دو بار در روز به درمان آبریزش بینی شما کمک می‌کند.

۱۳-درمان آبریزش بینی به کمک زردچوبه

برای درمان آبریزش بینی خود از خواص زردچوبه استفاده کنید. زردچوبه به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد ویروسی در درمان آبریزش بینی بسیار مؤثر است. برای درمان به این روش کافی است به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

-نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با مقداری روغن بزرک مخلوط کنید. سپس بر روی حرارت بگذارید و بخار حاصل از آن را نفس بکشید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا آبریزش بینی شما کمتر شود.

-یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را با یک لیوان شیر گرم کرده و قبل از خواب نوش جان کنید. این کار برای درمان آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

-برای کاهش مخاط بدنتان، مقدار نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه را در یک لیوان آب حل کنید و نوش جان کنید.

۱۴-درمان آبریزش بینی به کمک زنجبیل

یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان آبریزش بینی استفاده از خواص زنجبیل می‌باشد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضد ویروسی، ضد سمی و ضد قارچی این گیاه می‌تواند به تسریع بیماری شما کمک بسزایی کند. برای درمان کافی است به یکی از روش‌های زیر عمل کنید.

-جویدن زنجبیل تنها می‌تواند در کاهش آبریزش بینی بسیار مؤثر باشد.

-مقداری از ریشه زنجبیل را در آب جوش بریزید و همراه با عسل نوش جان کنید.

-مقدار یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل را در آب جوش بریزید. سپس بخار حاصل را تنفس کنید.

برای جلوگیری از آبریزش بینی این پرهیزها را جدی بگیرید!

اگر می‌خواهید که از ابتلا به بیماری‌های شایع فصل سرما مانند آبریزش بینی در امان باشید، بهتر است توصیه‌های زیر را جدی بگیرید تا از ابتلا به این بیماری در امان باشید:

۱-مصرف شیر، دوغ و دیگر محصولات لبنی که از شیر گاو تهیه می‌شود را محدود کنید. این مواد غذایی به‌خصوص در افرادی که طبع سرد و تر دارند، به تشدید بیماری آن‌ها کمک می‌کند.

۲-غذاهای زودهضم و سبک را در وعده غذایی خود بگنجانید. این مورد را به یک عادت غذایی خوب در زمستان تبدیل کنید.

۳-در صورتی مزاج سرد و تر یا بلغمی دارید، به‌هیچ‌عنوان در زمستان از سونا استفاده نکنید.

۴-از مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های پرچرب خودداری کنید.

۵-زمان استحمام خود را در فصل پاییز و زمستان کمتر کنید. ازآنجایی‌که فضای حمام سرد و مرطوب است، برای افرادی که طبع سرد و تر دارند، گذراندن زمان زیاد در حمام اصلاً توصیه نمی‌شود.

۶-سعی کنید که مصرف میوه خود را در فصل زمستان کمتر کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.