خانه گیاهان دارویی مریم گلی و فواید دارویی آن

مریم گلی و فواید دارویی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

به‌طور سنتی گیاه مریم‌ گلی را مرتبط با افزایش طول عمر می‌دانستند. طبیعت گرم و خشک دارد. برگ‌های مریم‌گلی برای درمان بیماری‌های دهان و دندان و همچنین مشکلات بی‌نظمی و درد دوران عادت ماهیانه خانم‌ها استفاده می‌شود. از ریشه مریم‌گلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش دردها و افزایش جریان خون بهره‌برداری می‌شود.

معرفی مریم‌گلی

مریم‌گلی Salvia ، sage      نام علمی: Salvia spp
یکی دیگر از گیاهان علفی مفید و خودرو مریم‌گلی است. ارتفاع آن بین ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر و در مناطق آب و هوایی مناسب تا ۲ متر رشد می‌کند. شاخه‌های کرکی مریم‌گلی زیاد است و برگ‌های بیضی‌شکل کرک دار در هر دو سمت آن، رنگی بین سبز و خاکستری و روبروی هم در ساقه قرار دارند. گل‌های زیبایی به رنگ آبی متمایل به بنفش دارد که در انتهای ساقه به شکل یکجا و مجتمع می‌رویند که دو لبه یکی به سمت بیرون و دیگری به سمت داخل دارند. به خاطر همین زیبایی، از مریم‌گلی به‌عنوان گیاه زینتی در باغ‌ها و محافل تفریحی و برای زیباسازی محیط استفاده می‌شود.
از تمام قسمت‌های مریم‌گلی استفاده‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی می‌شود.
مریم‌گلی را با نام‌های مریمی، مریمیه، شلبیه هم می‌شناسند.

خاصیت دارویی و درمانی مریم‌گلی

مریم‌گلی گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
مریم‌گلی را در صورتی استفاده کنید که:
مریم گلی

  1. در هر شرایطی که باشید زیاد عرق می‌کنید و یک مشکل مهم برایتان محسوب می‌شود یا علت عرق کردن، ضعف و بیماری باشد. جهت درمان و خلاصی از این معضل استفاده از گیاه مریم‌گلی را در برنامه خود قرار دهید که مانع تعریق زیاد می‌شود.
  2. مشکلات عصبی دارید یا گاهی سیستم عصبی بدنتان مختل می‌شود. مصرف مریم‌گلی برای کنترل سلول‌های عصبی و اختلالات آن مفید است.
  3. در میان کسانی قرار دارید که به آلزایمر گرفتارشده‌اند، احساس می‌کنید باگذشت زمان دچار فراموشی می‌شوید و برای به یادسپاری اتفاقات و موضوعات مختلف حافظه‌تان مثل قبل یاری گر شما نیست و ضعیف شده است و عمل انتقال به‌خوبی صورت نمی‌گیرد. جالب است که بدانید یکی از راه‌های درمانی و گیاهی بیماری آلزایمر، افزایش توان ذهنی و تقویت قدرت حافظه، استفاده و مصرف گیاه مریم‌گلی و عصاره آن است.
  4. سردرد دارید، سرگیجه گرفته‌اید و تعادل ندارید. برای تسکین و برطرف کردن این حالت مصرف گیاه مریم‌گلی می‌تواند مفید باشد.
  5. در دروان یائسگی به سر می‌برید. گرگرفتگی و داغ کردن که یکی از عوارض این دوران است، شمارا هم گرفتار کرده است. برای از بین بردن و کاهش این عوارض می‌توانید از مریم‌گلی به‌عنوان یک راه درمانی گیاهی مفید بهره ببرید.
  6. دردهای دوران عادت ماهیانه عذابتان می‌دهد و ممکن است گاهی از بی‌نظمی‌های این دوران رنج ببرید، دستگاه گوارش مختل شده است و معده نفخ می‌کند یا دچار سوزش می‌شود. مصرف مریم‌گلی به شکل دم‌نوش در این دوران اثر بسیار زیادی در کاهش دردها و منظم شدن دوران عادت ماهیانه دارد.
  7. کم‌خونی دارید، جریان خون در رگ‌هایتان مختل شده و منجر به غلظت خون در بدن و بروز بیماری‌های ناشی از آن می‌شود. استفاده از گیاه مریم‌گلی گزینه مناسبی جهت درمان گیاهی رقیق کردن خون و یک داروی صاف کننده خوب جهت افزایش و بهبود جریان خون است.
  8. به‌محض ظاهر شدن جوش‌های روی صورت و یا قسمت‌های دیگر بدنتان، عصبی می‌شوید یا اعتمادبه‌نفستان برای حضور در جامعه را از دست می‌دهید و همین‌ها موجب استرس و اضطراب و نگرانی شما می‌شود، علت‌های مختلفی مثل رسیدن به سن بلوغ، داشتن پوست چرب، عفونی بودن قسمت‌هایی از بدن، تغذیه نامناسب و افزایش چربی پوست و سایر دلایل ژنتیکی و غیر ژنتیکی سبب می‌شود تا زیبایی و شفافیت پوست باوجود جوش و آکنه‌ها کم شود. جهت خلاصی از این مشکل می‌توانید پنبه یا پارچه‌ای را آغشته به عصاره گیاه مریم‌گلی کنید و اثرات جوش را از بین ببرید. مریم‌گلی خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و هر عاملی که موجب ایجاد عفونت شود را از بین می‌برد.
  9. از درد مفاصل رنج می‌برید یا بیماری روماتیسم دارید و باید همیشه تحت درمان باشید. استفاده از گیاه مریم‌گلی به شکل جوشانده غلیظ همراه با مقداری آب برای کاهش یا از بین بردن این دردها و آرام شدن بسیار مؤثر است. علاوه بر این‌ها جهت درمان مشکلات مفاصل در کودکان و راشیتیسم نیز مفید است. استفاده از جوشانده مریم‌گلی به‌تنهایی برای تسکین گلودرد و آنژین مفید است.
  10. به یک بیماری مبتلا شده‌اید که علت اصلی آن وجود میکروبی خاص در بدن هست و بدنتان میکروبی شده است. ترکیباتی در مریم‌گلی وجود دارد که با بسیاری از میکروب‌ها مبارزه می‌کند و موجب از بین رفتن آن‌ها و درنتیجه بهبود این بیماری میکروبی می‌شود. خاصیت ضد میکروبی مریم‌گلی همراه با ترکیبات دیگری از گیاهان مفید دیگر در درمان تب‌خال نقش بسزایی دارد.
  11. سیستم دفاعی و ایمنی بدن شما ضعیف شده است و نسبت به قبل در معرض بیماری‌های مختلف بیشتری قرار می‌گیرید. یکی از ترکیبات مفیدی که در مریم‌گلی وجود دارد باعث می‌شود که تعداد گلبول‌های سفید در بدن افزایش پیدا کند که عمل دفاع و مقابله با عوامل بیماری‌زا را در بدن به عهده‌دارند. بنابراین استفاده از مریم‌گلی درمان گیاهی مقرون‌به‌صرفه برای تقویت و افزایش توان سیستم ایمنی و عمومی بدن هست.
  12. دندان‌درد دارید و باید هر چه سریع‌تر آرامش کنید تا بتوانید تحمل‌کنید. از برگ مریم‌گلی همراه با آویشن یک مسکن و آرام‌بخش درست کنید و روی دندان قرار دهید. بعد از مدتی درد از بین می‌رود.
  13. قند خون بالایی دارید و برای رسیدن به حد تعادل و نرمال بودن آن تحت درمان هستید. استفاده از مریم‌گلی موجب کنترل و کاهش قند خون می‌شود.
  14. راه‌های مختلفی را برای لاغر شدن امتحان کرده‌اید و نتیجه‌ای که انتظار داشتید حاصل نشد. می‌توانید از مریم‌گلی به شکل دم‌کرده استفاده کنید و دم‌نوش را با عسل و لیموترش مخلوط و میل کنید جهت کاهش وزن و لاغری مفید است.
  15. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید مریم‌گلیرا می‌توان در مواردی چون ضدالتهاب، آرام‌کننده خستگی‌های ذهنی، افزایش تمرکز، درمان شوره سر، بهبود و التیام زخم‌ها، کاهش مشکلات کهولت سن و پیری، کاهش‌دهنده بزاق و شیر، ضد اسپاسم و ضد اسهال فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی مریم‌گلی

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه مریم‌گلی بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • به شکل خام و همانند سبزی‌خوردن: استفاده از گیاه مریم‌گلی درجاهای مختلف برای آشپزی و در غذاهای متنوع گزینه مناسبی است. اگر خانم‌ها از مریم‌گلی استفاده کنند باعث افزایش قوای جنسی در آن‌ها می‌شود.
  • دم‌نوش مریم‌گلی یا چای مریم‌گلی: مقداری از برگ‌های مریم‌گلی را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید. می‌توانید همانند چای معمولی برگ‌های مریم‌گلی را در قوری بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به‌آرامی دم بکشد.
  • جوشانده مریم‌گلی: مقداری از مریم‌گلی را با آب مخلوط‌کنید و باهم روی حرارت قرار دهید تا به مرحله جو برسد و اجازه دهید حدود ده تا ۱۵ دقیقه بجوشد و اندازه نصف آبی که اضافه کرده‌اید تبخیر شود و یک ترکیب غلیظی حاصل شود.
  • عرق مریم‌گلی: از عرق مریم‌گلی هم به‌عنوان راه درمانی برای ضدعفونی کردن و به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک قوی و جهت درمان سایر مواردی که ذکر شد، استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف مریم‌گلی به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق مریم‌گلی دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغن مریم‌گلی: از روغن مریم‌گلی هم می‌توان جداگانه و یا ترکیبی برای درمان و تقویت مو، افزایش قدرت دید چشم و جهت تسکین و آرامش و سایر بیماری‌های ذکرشده استفاده کرد.
  • تنتور مریم‌گلی: از این فراورده مریم‌گلی برای درمان التهاب لثه‌ها و لوزه استفاده می‌شود.

نکات مهمی که در مورد مصرف مریم‌گلی باید بدانید:

  • مصرف مریم‌گلی برای افرادی که فشارخون بالایی دارند توصیه نمی‌شود.
  • خانم‌های باردار و شیرده بهتر است از مریم‌گلی استفاده نکنند یا در صورت نیاز با مجوز پزشک متخصص و آگاه باشد.
  • استفاده از مریم‌گلی برای افرادی که جهت درمان بیماری‌هایی مثل دیابت، تشنج، صرع و کنترل فشار داروهای شیمیایی مصرف می‌کنند ممکن است موجب تداخل دارویی و عوارض شود؛ بنابراین باید از مصرف مریم‌گلی در این شرایط جلوگیری شود.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از مریم‌گلی هم رعایت این نکته ضروری است.

برای خید عرق مریم گلی کلیک کنید

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.