خانه گیاهان دارویی اسطوخودوس و فواید درمانی آن

اسطوخودوس و فواید درمانی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

اسطوخدوس یکی از گیاهان بسیار مفید از گروه گیاهانی با طبیعت گرم و خشک است که جهت درمان و استفاده ی دارویی برای انواع بیماری های عصبی، تسکین سردردها، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هاضمه، التیام بخش زخم ها و جهت افزایش صفرا و گرمای بدن مورد استفاده قرار می گیرد.از اسطوخدوس به شکل دم نوش، چای، روغن، عرق اسطوخدوس استفاده می شود.

معرفی اسطوخودوس

اسطوخودوس (لاواندر)  Lavander       نام علمی: Lavandula
اسطوخودوس گیاهی با ارتفاعی بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است دارای برگ‌های دراز باریک، سبزرنگ و پوشیده از کرک‌های سفیدرنگ پنبه‌ای که رو درروی هم در ساقه قرار دارند. گل‌های اسطوخودوس هم به شکل سنبله‌ای و رنگ آبی متمایل به بنفش هستند که به‌صورت جمعی و انباشته در انتهای ساقه قرار دارند.
از گل و برگ اسطوخودوس برای استفاده‌های مختلف دارویی و بهداشتی بهره‌برداری می‌شود.
بو و رایحه بسیار دل‌نشین و مطبوع اسطوخودوس، امتیاز مثبتی برای این گیاه شده است تا از آن در صنعت عطرسازی و تولید لوازم بهداشتی و آرایشی مطبوع نیز استفاده شود.

خاصیت دارویی و درمانی اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
اسطوخودوس را در صورتی استفاده کنید که:

  1. خسته‌اید، سردرد دارید و می‌خواهید برای رسیدن به آرامش و رفع خستگی اقدام کنید. اسطوخودوس مقوی اعصاب و آرامش‌دهنده است. در حقیقت از این گیاه به عنوان آرامش‌بخش و مسکن زیاد استفاده می‌شود.
  2. تب دار هستید. زیرا اسطوخدوس پایین آورنده تب و ادرار آور است.
  3. دچار اضطراب، استرس، افسردگی و حتی غم و اندوه شدید، حتماً اسطوخدوس را برای درمان این مشکلات انتخاب کنید. زیرا گزینه بسیار مناسب برای از بین بردن مشکلات عصبی و افزایش تمرکز و حتی افزایش حافظه می‌باشد.
  4. مشکل بد خوابی یا بی خوابی دارید. استفاده از اسطوخدوس را به شیوه‌های مختلف مصرفی که برای آن وجود دارد در برنامه خود داشته باشید، اسطوخدوس برای رسیدن به خواب و استراحت راحت و آرام در بزرگسالان، کودکان، نوزادان و خانم‌های باردار، بسیار نافع و مفید است.
  5. در سیستم ایمنی و عمومی بدن خود احساس ضعف، حالت تهوع و سرگیجه دارید. استفاده از اسطوخدوس راه حل بسیار مناسب و مقرون به صرفه برای تقویت سیستم ایمنی و عمومی بدن خواهد بود.
  6. می‌خواهید برای بهبود بیماری‌هایی مثل آرتروز، روماتسیم و نقرس اقدام کنید. از اسطوخودس نیز بهره ببرید، زیرا یکی از خواص بسیار مفید آن، کمک به بهبود و درمان این بیماری‌ها می‌باشد.
  7. در پژوهش‌های جدید برای اسطوخودوس اثر ضد دیابت هم ذکر شده است. اسطوخودوس قند خون را کاهش می‌دهد.
  8. زخمی روی پوست یا قسمتی از بدن داشته باشید. می‌توانید برای شست و شوی آن از دم کرده یا جوشانده اسطوخودس استفاده کنید.
  9. سایر ویژگی‌های درمانی اسطوخودوس را می‌توان در مواردی چون رفع تپش قلب، رفع ترشحات زنانه، رفع سوء هاضمه، ضد اسپاسم، ضد نفخ، مقوی معده، جلوگیری از خواب رفتن دست و پا، از بین بردن آسم و مشکلات ریوی، رفع زردی و ضد عفونی کننده زخم‌ها خلاصه کرد.

انواع شکل مصرفی اسطوخودوس

برای این که از خواص درمانی و دارویی گیاه اسطوخدوس بهره مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف :

  • دم نوش اسطوخودوس یا چای اسطوخودوس: حدود ۲ گرم از گل اسطوخودوس یا سرشاخه گل دار آن را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و در نهایت صاف شده این دم نوش مفید را میل نمایید.
  • روغن اسطوخدوس: از روغن اسطوخودوس هم می‌توان برای درمان دردهای عصبی بهره برد. ترکیب آن با روغن بادام و یا روغن زیتون هم می‌تواند جهت ماساژ و درمان دردهای دست، پا و گردن مورد استفاده قرار گیرد.
  • عرق اسطوخدوس: می‌توان از عرق اسطوخدوس هم به‌عنوان راه درمانی استفاده کرد. اما ازلحاظ اقتصادی مصرف اسطوخدوس به‌صورت دم‌نوش و چای، کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. تنتور، کرم، لوسیون، روغن ماساژ و محلول‌های تقویت مو نیز از دیگر فرآورده‌های اسطوخودوس می‌باشند.

 نکات مهمی که در مورد مصرف اسطوخودس باید بدانید:

از آنجایی که طبیعت این گیاه بسیار مفید گرم و خشک است، استفاده آن برای افراد گرم مزاج و صفراوی مناسب نیست و صفراوی‌ها باید آن را با مصلحش میل کنند، برای مثال می‌توان آن را عمراه با سکنجبین یا کتیرا استفاده نمود.
اگر بعد از استفاده از روغن اسطوخودوس متوجه ایجاد حساسیت پوستی شده اید، از ادامه مصرف آن پرهیز کنید.
مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از اندازه نشویم، بنابر این برای استفاده از اسطوخودس هم رعایت این نکته ضروری می‌باشد، هر چند که این گیاه را می‌توان در زمره داروهای گیاهی بدون ضرر قرار داد که اکثر افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۵ نظرها

فشار خون طب سنتی | مجله آنلاین کاکوتی اردیبهشت ۱, ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ ق٫ظ

[…] بالایی دارند باعث کاهش فشارخون می‌شود. • اسطوخودوس: اسطوخودوس از جمله گیاهانی است که خوردن آن باعث آرامش اعصاب بوده و […]

پاسخ
admikak اردیبهشت ۲, ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ ب٫ظ

ممنون از شما

پاسخ
درمان افتاب سوختگی به کمک راهکارهای طب سنتی و گیاهان دارویی مرداد ۱۲, ۱۳۹۸ - ۲:۵۲ ب٫ظ

[…] ۱۰- اسطوخودوس: […]

پاسخ
مدیر مجله مرداد ۲۶, ۱۳۹۸ - ۲:۳۰ ب٫ظ

سلام

پاسخ
درمان سردی دست‌وپا در طب سنتی، درمان سردی دست‌وپا به کمک روغن‌های گیاهی شهریور ۲۵, ۱۳۹۸ - ۹:۴۲ ب٫ظ

[…] ۵-درمان سردی پا به کمک اسطوخودوس […]

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.