خانه گیاهان دارویی بومادران و فواید درمانی

بومادران و فواید درمانی

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

بومادران نام یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید هست که دارای طبیعت گرم و خشک است و برای بند آوردن خونریزی‌های بینی از آن استفاده می‌شود و به آن گیاه «خون‌دماغ» نیز می‌گویند. همچنین از اثرات خوب بومادران در سیستم گردش خون، دستگاه گوارش و ادراری نیز بهره‌هایی برده می‌شود.
یکی از راه های درمانی انواع حساسیت‌ها و آلرژی‌ها، دور کردن حشرات، سرماخوردگی و آنفولانزا و کاهش تب، استفاده از داروی گیاهی بومادران است.
عرق بومادران، دم‌نوش بومادران و روغن گیاهی بومادران شکل‌های قابل‌استفاده برای مصارف دارویی هست.

معرفی بومادران

بومادران  Yarrow      نام علمی: Achillea millefolium
بومادران هم مثل خیلی از گیاهان دارویی مفید دیگری که ممکن است بشناسید، همانند علف هرز در مکان‌های مختلف و با شرایط آب و هوایی موردنیاز خود ازجمله در کشور عزیزمان، ایران می‌روید. ارتفاعی بین ۱۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و یا بیشتر دارد. از خانواده‌ی کاسنی‌ها است. برگ‌های آن دراز، باریک، کرکی و با برش‌های زیاد و نازک هستند. در انتهای ساقه آن‌هم گل‌های خوش‌بو و معطر بومادران به‌صورت یکجا و انباشته قرارگرفته‌اند. بومادرانی که از نوع millefolium  است گل‌های سفیدرنگ و بومادران نوع santolina  گل‌های کوچک‌تر زردرنگ دارد.
برای بومادران هم با توجه به شرایط مختلف زبانی و مکانی، نام‌های مختلفی قرار داده‌شده است. اسامی دیگری همچون بی‌مادران، بوماران، علف هزار برگ، برنجاسب، تاج‌الملوک، برنجاسف، ژابیژ، ام الف ورقه، الف ورقه، ارمواز، بشنیز، مشک چوپان، خرقیل، بومادرو، بعیثران، حزن بل، زهره القندیل، ارتمیزیا، بوی مادران، شویلا، ارسطاثاسیا و ارطامسیا که به همان بومادران اشاره دارند.
از تمام قسمت‌های گیاه بومادران به‌غیراز ریشه آن، برای مصارف دارویی و بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود.
بومادران سفید

خاصیت دارویی و درمانی بومادران

بومادران گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
بومادران را در صورتی استفاده کنید که:

  1. زیاد خون‌دماغ می‌شوید و از بابت خونریزی‌های بینی و مشکلات آن رنج می‌برید. اگر بدانید که بومادران را بانام «گیاه خون‌دماغ» هم می‌شناسند، می‌توانید برای بهبود و بند آوردن خونریزی‌های بینی از بومادران استفاده کنید. علاوه بر این، بومادران برای بند آوردن خون‌هایی که از زخم‌ها جاری می‌شود، درمان خونی که همراه با خلط وجود دارد، بهبود اسهال و بواسیری که با خونریزی همراه می‌شود، بسیار نافع است.
  2. ناراحتی کلیوی و سنگ کلیه و مثانه، یا مشکل در دفع ادرار دارید. از بومادران برای درمان استفاده کنید، چون ادرارآور است و با افزایش ادرار، سنگ را در کلیه و مثانه از بین می‌برد.
  3. قلب ضعیفی دارید، عموماً احساس خستگی، ضعف و خواب رفتن و بی‌حس شدن ناگهانی قسمت‌هایی از بدنتان می‌کنید و این دردها از سمت قلب ممکن است نشانه‌های سکته قلبی باشد، اکثر اوقات مشکلات عصبی دارید و سیستم عصبی بدن ضعیف است، ممکن است گاهی دچار بیهوشی و صرع یا تشنج شوید. استفاده از گیاه بسیار مفید بومادران به علت ترکیبات دارویی که در خود دارد برای رفع و از بین بردن تمام مواردی که ذکر شد اثر درمانی مستقیمی روی دستگاه عصبی بدن می‌گذارد و در بهبود عملکرد آن و تقویت قلب نیز نتیجه کاملاً مثبتی خواهد داشت.
  4. ممکن است دچار حساسیت یا آلرژی از هر نوع ممکن آن باشید، به علت سرماخوردگی یا آنفولانزا تب کرده‌اید و دچار درد در ناحیه سینه شده‌اید. بومادران باعث افزایش تعریق، کاهش تب و دمای بدن و نرم کردن سینه و درمان تنگی نفس، سینوزیت، سرماخوردگی و سردرد می‌شود. در فصل سرماخوردگی، بومادران را در مجموعه‌ی داروهای گیاهی خود در منزل داشته باشید.
  5. نفخ معده دارید یا گاهی معده‌تان ترش می‌کند و احساس بدی از این بابت به شما دست می‌دهد. مصرف بومادران به دلیل بادشکن بودنش، به‌عنوان داروی گیاهی مؤثر جهت از بین بردن زخم معده و هر نوع ناراحتی معده‌ای و رفع کرم روده عمل می‌کند.
  6. موهای سرتان کم شده و یا قسمتی از آن کچل شده است، دوست دارید موهای صورت و ریش شما زودتر ظاهر شود و جوانه بزند. استفاده از بومادران جهت رویش مو، یک‌راه درمانی است. (در مورد آقایان به‌ویژه مردان جوان صادق است).
  7. به سن بلوغ رسیده‌اید و یکی از مشکلاتی که اکثر نوجوانان و جوانان را ناراحت و عصبی می‌کند یعنی به وجود آمدن جوش و آکنه معروف به جوش غرور، شمارا هم درگیر کرده و زیبایی پوست شما به این دلیل کم شده است. می‌توانید با قرار دادن گیاه بومادران روی صورت خود، جهت درمان و از بین رفتن جوش‌ها، لک‌ها و چین‌وچروک صورت اقدام کنید. بومادران یک گیاه دارویی مفید جهت بهبود جریان خون در بدن و درنتیجه شفاف شدن و جوان‌سازی پوست هست.
  8. گاهی بی‌خواب می‌شوید و برای داشتن خوابی راحت و آرام مشکل‌دارید و زمان زیادی را بیدار می‌مانید تا بالاخره بتوانید به خواب بروید. استفاده از بومادران کمک می‌کند تا در کمال آرامش بخوابید.
  9. در بین افراد با فشارخون پایین قرار دارید. برای رسیدن به فشارخون متعادل و رفع این مشکل می‌توانید از گیاه بومادران جهت درمان گیاهی، استفاده کنید.
  10. دید چشمتان کم شده و ضعف بینایی دارید. اگر به دنبال راه درمانی گیاهی برای تقویت و افزایش دید و بینایی و حتی از بین بردن پف زیر چشم هستید، استفاده از بومادران را فراموش نکنید.
  11. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید بومادرانرا می‌توان در مواردی مثل رفع و کاهش دردهای دوران عادت ماهیانه در خانم‌ها، کاهش و از بین بردن ترشحات زیادی که خانم‌ها در فواصل زمانی مختلف دارند، منظم شدن زمان‌های عادت ماهیانه، کاهش درد نیش حشرات، درمان دردهای رماتیسم و مفاصل، رفع ریزش مو، درمان لاغری و رفع بی‌اشتهایی، درمان‌کننده بیماری آرتریت (بیماری مزمن کلیه)، تقویت کبد، خلط‌آور بودن، درمان واریس، صفرا آور و ضد بلغم، کاهنده قند خون، ضد سرطان و بهبود زخم‌ها فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی بومادران

برای این‌که از خواص درمانی و دارویی گیاه بومادران بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • گل بومادران: می‌توانید مقداری از گل‌های بومادران را همانند چای دم‌کنید یا با آب جوش مخلوط‌کنید و روی آن را بپوشانید و بعد از چند دقیقه صاف و میل کنید.
  • برگبومادران: برگ‌ها را هم می‌توانید به شکل دم‌نوش و چای مصرف کنید. اگر برگ تازه بومادران را هم برای از بین بردن درد دندان بجوید، بسیار مؤثر و نافع خواهد بود.
  • بخش‌های خارج از خاک و هوایی بومادران: هم به شکل خوراکی و دم‌نوش و هم به‌عنوان پماد و کمپرس و استعمال خارجی می‌توان از این قسمت‌ها برای درمان استفاده نمود.
  • عرقبومادران: می‌توان از عرق بومادران هم به‌عنوان راه درمانی جهت ضدعفونی کردن و سایر مشکلاتی که ذکر شد، استفاده کرد؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف خود گیاه به شکل تازه و دم‌نوش بومادران به‌صورت جداگانه، کم‌هزینه‌تر است و علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود.
  • روغنبومادران: به‌عنوان ضدالتهاب به کار می‌رود، مالیدن روغن بومادران بر روی سینه برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر است. همچنین از این روغن برای دور کردن حشرات استفاده می‌شود.

نکات مهمی که در مورد مصرف بومادران باید بدانید:

  • ممکن است بعد از مصرف بومادران متوجه ایجاد حساسیت پوستی، قرمزی و یا خارش و التهاب پوست شوید؛ بنابراین از ادامه مصرف پرهیز کنید.
  • استفاده از بومادران برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود؛ زیرا محرک رحم است و ممکن است سبب سقط‌جنین شود.
  • برای کودکان زیر ۲ سال، استفاده از گیاه بومادران جهت درمان توصیه نمی‌شود.
  • اگر برای هر مشکلی که ذکر شد، از دم‌نوش و جوشانده بومادران استفاده کردید، سعی کنید به‌اندازه‌ای باشد که همان لحظه مصرف شود، چون اگر اجازه دهید بماند و در نوبت بعدی از آن استفاده کنید امکان فاسدشدن آن وجود دارد.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن همانند حالت تهوع و سرگیجه در مورد دم‌کرده بومادران نشد، بنابراین برای استفاده از برگ و گل بومادران هم رعایت این نکته ضروری است.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۱ نظر

درمان بواسیر در طب سنتی بدون عمل جراحی | مجله آنلاین کاکوتی مرداد ۶, ۱۳۹۸ - ۸:۰۶ ب٫ظ

[…] ۴- گیاه بومادران: اگر در سیستم مدفوع خود دچار مشکل شده‌اید، درمان شما در دل طبیعت نهفته است. گیاه صحرایی بومادران می‌تواند برای درمان شما بسیار مؤثر باشد. ۲ قاشق گل بومادران را با دو قاشق گیاه بابونه ترکیب کرده و در یک لیتر آب جوش بریزید. صبر کنید تا به مدت ۱ ساعت دم بکشد. بعد از دم کشیدن آن را صاف‌کرده و در ظرف تمیزی ریخته و روزی دو بار در آن بنشینید. این روش به کاهش درد و بهبود زخم‌های ناشی از بواسیر کمک بسیاری می‌کند. […]

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.