خانه گیاهان دارویی بررسی خواص عرق بارهنگ در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها

بررسی خواص عرق بارهنگ در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها

توسط kakooti

بارهنگ از جمله گیاهان دارویی مفید است که به دلیل خاصیت شفابخش خود به داروی زندگی نیز شناخته می‌شود. پزشکان طب سنتی  از خواص عرق بارهنگ برای درمان و پیشگیری انواع بیماری‌ها مانند کبد چرب، سرماخوردگی، کاهش وزن، یبوست و … استفاده می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید که با این گیاه معجزه‌آسا آشنا شوید و از نحوه مصرف آن اطلاع پیدا کنید، خواندن این مقاله از مجله کاکوتی را از دست ندهید.

خواص عرق بارهنگ در درمان بیماری‌ها

درمان سوختگی: یکی از خواص عرق بارهنگ خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی آن است. در نتیجه شما می‌توانید از آن برای درمان سوختگی سطحی استفاده کنید. همچنین می‌توانید در ساعات اولیه سوختگی مقداری از برگ‌های این گیاه را به صورت پانسمان بر روی محل سوختگی بگذارید.

درمان آکنه و جوش: عرق بارهنگ دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است؛ بنابراین می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب برای پاکسازی پوست‌های دارای جوش باشد. علاوه بر این شستشوی صورت با عرق بارهنگ از بروز هرگونه آکنه و جوش جلوگیری می‌کند. اما قبل از استفاده از این عرق بهتر است از نداشتن حساسیت به آن مطمئن شوید.

برای این منظور می‌توانید مقداری از آن را بر روی دست خود امتحان کنید. در صورت نداشتن حساسیت می‌توانید آن را به صورت ماسک بر روی صورت خود بگذارید. برای تهیه ماسک صورت بارهنگ کافی است تا دمنوش برگ‌های بارهنگ را تهیه کنید. سپس به کمک یک پد پنبه‌ای مقداری از آن را به صورت خود بمالید. به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت صورت خود را با آب سرد بشویید.

کاهش خونریزی قاعدگی: برخی از خانم‌ها در دوران قاعدگی دچار خونریزی شدیدی می‌شوند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دارای چنین شرایطی هستید، استفاده از خواص عرق بارهنگ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خوردن عرق بارهنگ می‌تواند خونریزی پریودی شما را کاهش دهد.

برای این منظور کافی است تا مقدار یک قاشق مرباخوری از دانه‌های بارهنگ را درون یک لیوان آب بگذارید. بعد از اینکه کاملا خیس شدند، می‌توانید دو نوبت شب و صبح آن را نوش جان کنید.

درمان نیش مار: اگر دچار مارگزیدگی شده‌اید، از برگ‌های گیاه بارهنگ کمک بگیرید. علاوه بر این برای درمان نیش حشرات سمی مانند مالاریا، برگ‌های این گیاه بسیار کمک‌کننده است.

درمان بیماری‌ها به کمک خواص دارویی عرق بارهنگ

درمان اگزما و پسوریازیس: اگر دچار اگزما و یا بیماری پوستی پسوریازیس شده‌اید، از خواص ضد التهابی برگ‌های گیاه بارهنگ بهره ببرید. برگ‌های گیاه بارهنگ کمک می‌کند تا علائم ناشی از این بیماری‌های پوستی کاهش پیدا کند.

درمان شوره سر: اگر از شوره سر خود خسته شده‌اید، از خواص ضد التهابی عرق بارهنگ استفاده کنید. استفاده از این عرق به عنوان شامپو می‌تواند خارش پوست سر و پوسته‌های سر را درمان کند.

درمان مشکلات معده و گوارش: یکی از خواص عرق بارهنگ درمان مشکلات معده و گوارش مانند عفونت معده، معده درد، کولیت و … است. به این دلیل که گیاه بارهنگ خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و سلامت معده و گوارش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

درمان یبوست و اسهال: یکی از خواص معجزه‌آسای عرق بارهنگ، درمان اسهال و یبوست است. از آنجایی که بارهنگ سرشار از آهن و رطوبت است، می‌تواند اسهال شما را از بین ببرد. البته بهتر است همانند سایر گیاهان دارویی از خوردن زیاد از حد آن خودداری کنید. در این صورت ممکن است اسهال شما تشدید پیدا کند.

همچنین از آنجایی که تخم و برگ‌های بارهنگ سرشار از فیبر است، نقش یک ملین دارد و می‌تواند حرکات روده شما را افزایش دهد. در نتیجه در صورتی که دچار یبوست شده‌اید، تخم بارهنگ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای این منظور کافی است مقدار دو قاشق چای خوری از تخم این گیاه را با دو لیوان آب ترکیب کنید. سپس بگذارید تا لعاب دهد. حال می‌توانید آب آن را نوش جان کنید.

درمان هموروئید یا بواسیر: اگر از دردهای بواسیر یا هموروئید خونی خسته شده‌اید، از خواص عرق بارهنگ بهره ببرید. از آنجایی که این گیاه خواص ضد التهابی و ضد درد دارد؛ بنابراین می‌تواند دردهای ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

درمان بیماری‌ها به کمک خواص گیاه بارهنگ

سرماخوردگی: از جمله بیماری‌های شایع فصل زمستان، سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه، آسم، گلودرد و … است. از آنجایی که گیاه بارهنگ خواص ضد التهابی و خنک‌کنندگی دارد؛ بنابراین می‌تواند برای پیشگیری و درمان بسیار کمک‌کننده باشد. برای این منظور می‌توانید چای بارهنگ دم کرده و همراه با عصل نوش جان کنید.

پاکسازی کبد: امروزه به دلیل عوض شدن عادات غذایی، بیشتر افراد دچار کبد چرب هستند. از آنجایی‌که گیاه شفابخش بارهنگ سرشار از اسید اولانیولیک است؛ بنابراین می‌تواند با خواص ضد ویروسی خود کبد شما را از سموم پاکسازی کند و شما را در برابر بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت محافظت کند.

پیشگیری از سرطان: مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان و فلاونوئید از جمله خواص عرق بارهنگ است. این ویژگی کمک می‌کند تا رادیکال‌های آزاد بدن شما از بین برود. درنتیجه خطر ابتلا به سرطان را در شما کاهش می‌دهد.

کمک به لاغری و کاهش وزن: از آنجایی که گیاه بارهنگ سرشار از فیبر است؛ بنابراین می‌تواند اشتهای شما را کم کرده و به لاغری و کاهش وزن شما کمک بسیاری کند. برای این منظور کافی است تا مقدار ۳ گرم از دانه بارهنگ را در مقداری آب خیس کنید. سپس این ترکیب را نیم ساعت قبل از غذا مصرف کنید. کافی است تا مدتی این گیاه پرخاصیت را امتحان کنید تا نتیجه‌ی مثبت آن را ببینید.

درمان بیماری‌ها به کمک خواص شگفت‌انگیز بارهنگ

کاهش دردهای مفصلی: اگر از دردهای مفصلی مانند روماتیسم و آرتروز رنج می‌برید، دانه و برگ‌های بارهنگ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گیاه پرخاصیت به دلیل داشتن خواص ضد التهابی می‌تواند شما را در برابر این بیماری‌ها در امان نگه دارد.

درمان نقرس: مواد موجود در برگ‌های گیاه بارهنگ، باعث دفع اسید اوریک از طریق کلیه‌ها می‌شود.در نتیجه می‌تواند شما را از شر بیماری نقرس نجات دهد.

درمان دندان درد: از آنجایی که ریشه گیاه بارهنگ، دارای خواص ضد درد است؛ بنابراین می‌تواند دندان درد شما را تا دسترسی به پزشک کاهش دهد. برای درمان دندان درد به کمک خواص عرق بارهنگ کافی است تا مقداری از ریشه‌ی این گیاه را بر روی دندان خراب خود بگذارید و آن را بجویید.

کاهش کلسترول: اگر دچار چربی خون هستید، برای کاهش آن می‌توانید عرق بارهنگ را مصرف کنید. به کمک خواص این گیاه می‌توانید کلسترول خود را کاهش دهید.

عوارض گیاه بارهنگ

مصرف زیاد و خودسرانه گیاه دارویی بارهنگ، همانند سایر گیاهان دارویی ممکن است دارای عوارضی برای شما باشد. به عنوان مثال مصرف زیاد از حد این گیاه دارویی ممکن است باعث اسهال و یا کاهش فشار خون شود. علاوه بر این بهتر است، افراد زیر از خوردن دمنوش و یا عرق بارهنگ خودداری کنند:

  • دوران بارداری و شیردهی: از آنجایی که مصرف بارهنگ ممکن است باعث تحریک رحم شود، در نتیجه می‌تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. علاوه بر این بهتر است زنان شیرده نیز از مصرف این گیاه خودداری کنند.
  • آلرژی و حساسیت: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با خوردن برخی از گیاهان دارویی دچار حساسیت و آلرژی می‌شوید، بهتر است از خوردن این گیاه خودداری کنید.

نتیجه‌گیری نهایی

ما در این مقاله از مجله کاکوتی به بررسی خواص عرق بارهنگ پرداختیم. گیاه دارویی بارهنگ با طبیعت سرد و خشک خود یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای درمان انواع بیماری‌ها است. البته بهتر است قبل از مصرف این گیاه شگفت‌انگیز با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.