خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با جوانه گندم و خواص آن در طب سنتی

آشنایی با جوانه گندم و خواص آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با جوانه گندم و خواص درمانی آن در طب سنتی
جوانه گندم غنی از ویتامین‌های گروه B و فیبر می‌باشد و به همین دلیل استفاده از آن برای حفظ سلامت بدن بسیار توصیه می‌شود. همچنین این گیاه سرشار از کلسیم، فسفر، ید، روی، اسیدفولیک، سلنیوم، منیزیم و ویتامین‌های A، B1، B6، B12، E می‌باشد.
آشنایی با طرز تهیه جوانه گندم:
برای تهیه جوانه گندم به این صورت عمل کنید که مقدار ۲۰۰ گرم گندم را پاک کرده و خیس کنید. اجازه دهید به مدت دو روز خیس بخورد و هر روز آب آن را عوض کنید. پس از گذشت دو روز آن را آبکش کنید و در ظرفی بریزید و روی آن یک دستمال نمدار قرار دهید. آن را در جای خنکی قرار دهید. هر روز به گندم‌ها آب بدهید تا جوانه بزنند ( به صورتی که فقط گندم‌ها نمدار باشند ). زمانی که جوانه گندم‌ها به میزان پنج میلی متر رسید آن را در یخچال نگهداری و مصرف نمایید.
خواص و فواید جوانه گدم در طب سنتی:
  • یکی از خواص جوانه گندم کمک به تنظیم سیستم ایمنی بدن است. استفاده از روغن جوانه گندم برای این امر مفید است زیرا به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا۳، سیستم ایمنی بدن را تنظیم و بدن را پرانرژی می‌کند. همچنین این روغن به دلیل اینکه حاوی ویتامین B است، استرس را کاهش می‌دهد.
  • از دیگر فواید این گیاه می‌توان به افزایش سیستم ایمنی بدن اشاره نمود. زیرا جوانه گندم به دلیل داشتن پروتئین، آنتی اکسیدان‌های بدن را افزایش می‌دهد و بدن را از آسیب‌ها حفظ می‌کند.
  • استفاده از جوانه گندم به بهبود عملکرد قلبی و عروقی کمک شایانی می‌کند.
  • استفاده‌ی طولانی مدت و مرتب جوانه گندم باعث افزایش قوای جنسی و شانس باروری می‌گردد.
  • افرادی که بدنی ضعیف دارند برای بالا بردن بنیه‌ی بدن می‌توانند از این گیاه کمک بگیرند. زیرا جوانه گندم دارای مقادیر بالایی کلسیم و پروتئین است و به همین دلیل برای افزایش بنیه‌ی بدن بسیار کارآمد است. همچنین عزیزان ورزشکار نیز، اگر به طور منظم از این گیاه استفاده کنند، انرژی روزانه‌ی خود را تامین خواهند کرد.
  • جوانه گندم به دلیل دارا بودن ویتامین E برای درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و خشکی پوست بسیار موثر است.
  • همانطور که می‌دانیم این گیاه سرشار از فیبر است و به همین دلیل برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید و مناسب است. این گیاه از تجمع کیست‌ها، تومورها، سرطان‌ها و انواع مشکلات شکمی پیشگیری می‌کند.
  • اسید فولیک موجود در جوانه گندم، مقدار هموسیستئین در بدن را کاهش و شخص را از دچار شدن به بیماری دیابت حفظ می‌کند.
  • این گیاه به دلیل دارا بودن ویتامین E به عنوان یک معجزه‌گر و اکسیر جوانی شناخته شده است و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانیش روند پیری را کاهش می‌دهد.
  • جوانه گندم به دلیل دارا بودن سلنیوم و منیزیم در پیشگیری از بیماری سرطان بسیار موثر و مفید است.
  • این گیاه کمک به داشتن موهای زیبا و سالم را افزایش می‌دهد.
  • در طب سنتی از این گیاه برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شود.
  • از این گیاه هم به جهت چاق شدن و هم لاغر شدن استفاده می‌شود.
  • اگر مشکل بی‌خوابی دارید به راحتی میتوانید به کمک این گیاه مشکل خواب خود را درمان کنید.
  • برای افزایش و تقویت حافظه از جوانه گندم استفاده کنید.
  • خانم‌هایی که دچار اختلال قاعدگی و ضعف تخمک گذاری هستند از جوانه گندم استفاده کنند.
  • اگر همیشه احساس کسلی و بی‌رمقی می‌کنید این گیاه را در سبد غذایی خود قرار دهید.
  • برای افزایش خلق از جوانه گندم استفاده کنید.
  • این گیاه به دلیل دارا بودن فیبر بالا به کاهش کلسترول بد خون کمک و به بهبود عملکرد آن کمک شایانی می‌کند.
  • همانطور که می‌دانیم، پودر جوانه گندم از آسیاب کردن گندم‌های جوانه زده حاصل می‌شود. در طب سنتی از چودر جوانه گندم برای افزایش وزن و قد کودکان و همچنین تقویت حافظه آنها استفاده می‌شود.
  • از دیگر موارد استفاده‌ی پودر جوانه گندم می‌توان به پیشگیری از سفید شدن موها اشاره نمود.
  • همچنین از پودر جوانه گندم برای چاقی صورت و زیبایی آن استفاده می‌شود.
  • کاربرد دیگر پودر جوانه گندم، کمک به چاق و لاغر شدن شما عزیزان است. اگر از این پودر به جهت چاق شدن استفاده می‌کنید به این صورت عمل کنید که مقداری از این پودر را ده دقیقه پس از صرف غذا مصرف کنید. و اگر از آن به جهت لاغر شده استفاده می‌کنید، باید پودر را ده دقیقه قبل از غذا مصرف کنید. شما عزیزان می‌توانید این پودر را به سالاد یا ماست خود اضافه کرده و نوش جان کنید.
  • از جوانه گندم می‌توان به جهت ترمیم موهای آسیب دیده استفاده نمود. به جهت تقویت موهایتان می‌توانید روزانه مقدار دو قاشق غذاخوری جوانه گندم را بجوید و قورت دهید و یا به همراه غذاهایتان میل کنید.
آیا جوانه گندم دارای عوارض جانبی است؟
  • طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف این گیاه ممکن است عوارض جانبی اندکی مانند اسهال، تهوع، گاز معده و سرگیجه را در برخی افراد ایجاد کند.
  • عزیزانی که دارای آلرژی و یا حساسیت گلوتنی هستند باید از مصرف موادی که حاوی گلوتن هستند پرهیز کنند.
  • افرادی که دارای رژیم کم کربوهیدرات هستند از مصرف این گیاه پرهیز کنند زیرا هر یک فنجان جوانه گندم حاوی ۶۰ گرم کربوهیدرات است.
  • افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند از مصرف روغن جوانه گندم اجتناب کنند زیرا این روغن حاوی تری گلیسرید است و میزان بالای تری گلیسرید در این روغن برای سلامت قلب و عروق مضر است.
  • یکی از فواید پودر جوانه گندم سلامت و زیبایی پوست است. این گیاه دارای ویتامین‌های E وC است و به همین دلیل می‌تواند به عنوان یک ضد لک قوی مورد استفاده قرار گیرد و از ایجاد لک‌های ناشی از آفتاب پیشگیری کند.
  • از پودر جوانه گندم در انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها استفاده می‌ود زیرا دارای خواص نرم کنندگی و رطوبت دهی است. افرادی که دارای پوستی بسیار خشک هستند می‌‌توانند از این کرم‌ها و از این گیاه به صورت خانگی و طبیعی بهره جویند.
  • از دیگر خواص پودر جوانه گندم می‌توان به خاصیت ضد چروک بودن آن اشاره نمود.
  • در طب سنتی از پودر جوانه گندم برای پیشگری و درمان جوش و آکنه استفاده می‌شود.
از پودر جوانه گندم در تهیه انواع ماسک‌های زیبایی استفاده می‌شود که به راحتی و با کمترین هزینه می‌توان آنها را در خانه تهیه و از فواید بی‌نظیر آنها بهره برد. در ادامه به معرفی بهترین و برترین ماسک‌های تهیه شده از پودر جوانه گندم می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان همراه قرار گیرد. با ما همراه باشید.
ماسک جوانه گندم و شیر به جهت لطافت و شاداب کنندگی پوست
یکی از بهترین ماسک‌های تهیه شده از جوانه گندم که لطافت و زیبایی را به پوست شما هدیه می‌دهد، ماسک جوانه گندم و شیر است. این ماسک را به راحتی می‌توانید در خانه تهیه و از فواید بی‌نظیر ان بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم و شیر به مقدار لازم به جهت خمیر کردن نیاز داریم. پودر جوانه گندم را در ظرفی بریزید و به آن کم کم آب را اضافه کنید تا خمیری شکل شود. خمیر حاصل شده را به پوست صورت و گردن خود که قبلا با یک شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و برای مدت یک دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید تا شاهد نتایج عالی و مطلوب باشید.
ماسک جوانه گندم و ماست مناسب برای پر شدن و شادابی پوست صورت
اگر به دنبال ماسکی برای پر کردن و شاداب شدن هر چه بیشتر پوست خود هستید، پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که از ماسک خانگی و طبیعی جوانه گندم و ماست استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم و دو الی سه قاشق غذاخوری ماست نیاز داریم. توجه شود که اگر پوست شما خشک است از ماست پر چرب و اگر پوستتان چرب است از ماست کم چرب استفاده کنید. برای تهیه کافیست دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید تا خمیری یکنواخت و یکدست حاصل شود. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و اجازه دهید پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید.
ماسک جوانه گندم و عسل مناسب برای درمان جوش‌های سر سیاه و لک‌های پوستی
اگر از جوش‌های سرسیاه بر روی پوستتان به ستوه آمده‌اید و به دنبال روشی طبیعی برای از بین بردن آنها و لک‌های پوستی خود هستید، ماسک جوانه گندم و عسل را امتحان کنید. برای تهیه این ماسک به دو الی سه قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم و مقداری عسل به جهت خمیر کردن نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و خمیری شکل شوند. حالا خمیر حاصل شده را به پوست تمیز خود اعمال کنید و کمی به صورت دورانی ماساژ دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک علاوه بر از بین بردن جوش‌های سرسیاه و لک‌های پوستی باعث تقویت و پاک کنندگی پوستتان نیز می‌شود. شما عزیزان برای گرفتن نتایج مثبت و عالی باید این ماسک را به طور مرتب دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید.
ماسک جوانه گندم و سیب‌زمینی مناسب برای پر شدن صورت افراد لاغر
یکی از ماسک‌های بسیار مناسب برای افرادی که از لاغری صورت خود ناراضی هستند، ماسک جوانه گندم و سیب زمینی است. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم، یک قاشق غذاخوری ماست ( متناسب با پوستتان از ماست کم چرب و یا پر چرب استفاده کنید )، یک الی دو قاشق غذاخوری سیب زمینی رنده شده، نصف قاشق چایخوری آبلیموی تازه و یک قاشق چایخوری عسل نیاز داریم. برای تهیه به این صورت عمل کنید که ابتدا پودر جوانه گندم را در ظرفی بریزید و به آن ماست را اضافه کنید تا خمیری شکل شود. حالا آبلیموی تازه و عسل را اضافه کرده و خوب هم بزنید و در آخر نیز سیب‌زمینی را اضافه کنید و دوباره شروع به هم زدن کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را بر روی پوست صورت تمیز خود پوشش دهید و شروع کنید به ماساژ دادن دورانی به مدت یک دقیقه. اجازه دهید ماسک برای مدت بیست الی سی دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با ابتدا با آب ولرم و بعد از آن با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.
استفاده از ماسک جوانه گندم و نشاسته به عنوان لایه بردار و روشن کننده پوست
اگر به دنبال یک ماسک لایه بردار و روشن کننده برای پوست خود هستید از ماسک جوانه گندم و نشاسته استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری نشاسته، یک قاشق غذاخوری ماست، پودر جوانه گندم به مقدار یک قاشق غذاخوری و چند قطره گلاب نیاز داریم. برای تهیه ابتدا نشاسته و ماست را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شوند و سپس پودر جوانه گندم را به آن اضافه کنید و در آخر نیز گلاب را به این مواد بیفزایید و شروع به هم زدن کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک را به تمامی نواحی پوستتان پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک به طور مرتب استفاده کنید و شاهد اثرات اعجاب انگیز آن باشید.
ماسک جوانه گندم و گلاب به جهت جوان کنندگی پوست
استفاده از ماسک پرخاصیت جوانه گندم و گلاب باعث درخشش، زیبایی، نرمی و لطافت پوست شما می‌شود و جوانی را به پوست شما هدیه می‌دهد. برای تهیه این ماسک به دو الی سه قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم و مقداری گلاب به جهت خمیر کردن نیاز داریم. برای تهیه کافیست دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری شکل شوند و سپس آن را به پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت ده الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید یک روز در میان استفاده کنید.      
 
 
 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.