خانه گیاهان دارویی آشنایی با خواص میوه ولیک در طب سنتی

آشنایی با خواص میوه ولیک در طب سنتی

توسط kakooti
خواص میوه ولیک

در جنگل‌های شمال ایران، درختی به صورت خودرو به نام ولیک رشد می‌کند که از خواص بسیار ارزشمندی برخوردار است. چوب این درخت جنگلی از نظر صنعتی ارزش بالایی ندارد. اما میوه درخت ولیک از خواص دارویی ارزشمندی برخوردار است. به طوری که در فصل رسیدن این میوه، محلی‌ها اقدام به چیدن و جمع‌آوری میوه این درخت می‌کنند. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خواص میوه ولیک آشنا کنیم. در ادامه ما را همراهی کنید.

خواص میوه ولیک برای درمان انواع بیماری‌ها

ولیک و یا همان زالزالک وحشی یک گیاه بومی است که معمولا در جنگل‌های شمال ایران می‌روید. درخت ولیک بسیار کوتاه است و معمولا ارتفاع آن به ۳ تا ۵ متر می‌رسد. برخی از باغداران شمالی از این گیاه به عنوان حصار باغ‌های خود استفاده می‌کنند. به این دلیل که درخت ولیک، درختی تیغ‌دار است و به خوبی می‌تواند از باغ محافظت کند.

فصل رسیدن میوه درخت ولیک پاییز است. میوه‌های این درخت جنگلی بسیار ریز و بعد از رسیدن رنگ سیاهی پیدا می‌کنند. مزه میوه‌های رسیده ولیک ترش و شیرین است. ولیک به دلیل دارا بودن انواع مواد مغذی مانند سیتریک اسید، کراتاگوس اسید، روغن چرب، قندهای فروکتوز و گلوکتوز، تارتاریک اسید، پکتین و غیره برای تهیه انواع داروها از آن استفاده می‌شود.

از آنجایی که میوه درخت ولیک سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان است؛ بنابراین در طب سنتی از خواص آن برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌کنند. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاثیر معجزه‌آسای ولیک بر روی پوست

ولیک خاصیت قابض‌کنندگی دارد. همین ویژگی باعث شده است تا از خواص میوه ولیک در لوازم آرایشی استفاده شود. به عنوان مثال از خواص این میوه در کرم‌های مخصوص پوست‌های چرب استفاده می‌شود تا مشکلات این نوع از پوست‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. حتی شما نیز می‌توانید با استفاده از میوه ولیک مشکلات پوستی خود را از بین ببرید.

برای این منظور کافی است تا مقداری از میوه ولیک را در مقداری آب در حال جوش بریزید. سپس زیر شعله را کم کنید تا این ترکیب به خوبی دم بکشد. سعی کنید که شب‌ها قبل از خواب مقداری از دم‌کرده ولیک را به پوست خود بمالید. سپس اجازه دهید تا به مدت یک شبانه روز این ترکیب بر روی پوست صورت شما باقی بماند. صبح می‌توانید صورت خودتان را با آب ولرم بشویید.

تقویت قلب و رفع گرفتگی قلب‌ها به مصرف میوه ولیک

یکی از خواص معجزه‌آسای ولیک تاثیر مثبت آن بر روی قلب و از بین بردن گرفتگی‌ رگ‌ها است. به این دلیل که این میوه پاییزی دارای ماده‌ای به نام کراتاگوس لاکتون است. در نتیجه مصرف آن باعث می‌شود تا رگ‌های قلبی شما که در اثر عوامل مختلف بسته شده است، به خوبی باز شود. در واقع خواص میوه ولیک به عنوان یک داروی موثر برای قلب عمل می‌کند. اما نمی‌تواند جایگزین قرص‌های شما شود.

از دیگر خواص دارویی میوه لیک می‌توان به درمان سایر بیماری‌های قلبی مانند بیماری‌ دیس پنوئا، تنگی نفس ناشی از مشکلات قلبی، بزرگ شدن قلب، ضعف قلب و غیره اشاره کرد.

تنظیم فشار خون و ضربان قلب با مصرف میوه ولیک

یکی از خواص درمانی میوه ولیک تاثیر مثبت آن بر روی فشار خون و تنظیم ضربان قلب است. برای این منظور کافی است تا مقدار ۱۵ تا ۲۰ گرم از گل ولیک را در مقدار یک لیتر آب در حال جوش بریزید. سپس صبر کنید تا این ترکیب به خوبی دم بکشد. بعد از عبور دادن آن از صافی می‌توانید آن را مصرف کنید.

خوردن دمنوش میوه ولیک کمک می‌کند تا کمتر دچار تپش قلب شوید. همچنین بعد از مدتی فشار خون شما به خوبی تنظیم می‌شود.

درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه با استفاده از میوه ولیک

بسیاری از پزشکان طب سنتی از خواص میوه ولیک برای درمان انواع سنگ‌ها از جمله سنگ مثانه و کلیه استفاده می‌کنند. البته اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید، بهتر است قبل از مصرف آن حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

درمان مشکلات گوارشی با مصرف ولیک

اگر از مشکلات دستگاه گوارش رنج می‌برید، برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنیم که میوه درخت ولیک را نوش جان کنید. به این دلیل که میوه درخت ولیک به عنوان یک تقویت‌کننده معده عمل می‌کند و برای رفع و درمان مشکلات گوارشی بسیار موثر است.

درمان سوء هاضمه و رفع اسهال با خوردن میوه ولیک

برای درمان فوری اسهال می‌توانید میوه ولیک را امتحان کنید. یکی از خواص این میوه درمان سوء هاضمه است. برای این منظور کافی است تا میوه ولیک را بسوزانید. سپس زغال این میوه را نوش جان کنید تا مشکل شما به خوبی از بین برود.

درمان گلو درد با مصرف میوه درخت ولیک

اغلب افراد در فصل سرد پاییز و زمستان دچار گلودرد می‌شوند. برای درمان این مشکل پیشنهاد می‌کنیم که از خواص میوه ولیک بهره‌مند شوید. جهت درمان گلودرد خود کافی است تا مقدار ۲۰ گرم از میوه این درخت پاییزی را در یک لیتر آب بجوشانید. سپس صبر کنید تا بر روی شعله گاز به خوبی دم بکشد. بعد از رد کردن این دمنوش از صافی می‌توانید آن را همراه با مقداری عسل نوش جان کنید.

همچنین می‌توانید از این دمنوش برای غرغره کردن نیز استفاده کنید. انجام این روش به شما کمک می‌کند تا بدون خوردن هیچ‌گونه داروی شیمیایی گلودرد شما به خوبی برطرف شود.

خاصیت آرام‌بخشی میوه ولیک

یکی از خواص منحصر به فرد میوه ولیک تاثیر مثبت آن بر روی آرامش روح و روان است. در نتیجه اگر خواب شبانه شما دچار اختلال شده است و یا اضطراب و استرس، زندگی روزمره شما را دچار اختلال کرده است، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت میوه درخت ولیک بهره‌مند شوید. از آنجایی که میوه این درخت خاصیت آرام‌بخشی دارد، در نتیجه می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی روح و روان شما بگذارد.

سرشار از ویتامین C

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد، اما یکی از خواص میوه ولیک تامین ویتامین C بدن است. به این دلیل که این میوه خوش عطر و طعم سرشار از ویتامین C است.

رفع سردرد و سرگیجه با خوردن میوه ولیک

از دیگر خواص دمنوش ولیک می‌توان به رفع سردرد و سرگیجه اشاره کرد. برای این منظور کافی است تا شربت این میوه را به همراه مقداری شکر مخصوص به نام شکر سرخ مصرف کنید. این دمنوش کمک می‌کند تا شدیدترین سردردهای شما به خوبی از بین برود.

پیشگیری از نقرس با خوردن میوه ولیک

اگر دچار نقرس هستید، پیشنهاد می‌کنیم که برای کاهش علائم بیماری خود، عرق میوه ولیک را امتحان کنید. نوشیدن عرق میوه زالزالک وحشی برای افراد مبتلا به نقرس بسیار مفید و اثربخش است.

متعادل کردن فشار خون با خوردن ولیک

خاصیت میوه ولیک این است که باعث می‌شود تا فشار خون شما کاهش پیدا کند. از طرفی دیگر این میوه پاییزی کمک می‌کند تا جلوی افت فشار نیز گرفته شود. به صورت کلی به کمک خواص میوه ولیک می‌توانید فشار خون خود را به حالت تعدیل برسانید. همچنین اگر دچار دیابت هستید، مصرف این میوه کمک می‌کند تا فشار خون شما کاهش پیدا کند.

کاهش اثرات یائسگی با مصرف ولیک

دوران یائسگی بعضی از خانم‌ها به دلیل وجود برخی مشکلات، به سختی می‌گذرد. برای کاهش ناراحتی‌های دوران یائسگی خوردن میوه درخت ولیک را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای این منظور کافی است تا مقدار یک قاشق غذاخوری از گل درخت ولیک را در یک لیوان آب بجوشانید. سپس این دمنوش را سه بار در روز نوش جان کنید.

کاهش کلسترول به مصرف ولیک

اگر کلسترول بد شما بالا است، پیشنهاد می‌کنیم که ولیک مصرف کنید. چرا که این میوه پاییزی کمک می‌کند تا کلسترول بد در جریان خون شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. همچنین برخی از افراد از سرکه ولیک برای کاهش تری گلیسیرید بدن خود استفاده می‌کنند. البته مصرف این میوه پاییزی نباید جایگزین قرص‌های شما شود؛ بنابراین بهتر است حتما قبل از مصرف با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

کمک به لاغری با مصرف ولیک

یکی از خواص میوه ولیک کمک به سوزاندن چربی در افرادی است که به دنبال لاغری هستند. به این دلیل که استفاده از این میوه کمک می‌کند تا کالری‌های اضافی بدن شما به خوبی از بین برود.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص میوه درخت ولیک صبحت کردیم. ولیک به عنوان یک هدیه پاییزی برای درمان انواع مشکلات و بیماری‌ها بسیار مفید است. این میوه در مناطق جنگلی شمال ایران به وفور یافت می‌شود. اما اگر شما دسترسی به این میوه پاییزی ندارید و می‌خواهید از خواص ولیک بهره‌مند شوید، می‌توانید سفارش خود را از طریق سایت کاکوتی ثبت کنید تا به این میوه شگفت‌انگیز پاییزی دسترسی داشته باشید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.