خانه گیاهان دارویی خواص گل بنفشه در درمان بیماری‌ها

خواص گل بنفشه در درمان بیماری‌ها

توسط kakooti

یکی از زیباترین گیاهان دارویی، گیاه شفابخش گل بنفشه است. این گیاه زیبا و معطر خواص درمانی بسیار زیادی دارد و برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. پزشکان طب سنتی از شربت این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌هایی مانند تب و لرز، بی‌خوابی، رفع چرک و تورم لوزه‌ها، کاهش تورم چشم و … استفاده می‌کردند. ما در این مقاله از مجله کاکوتی قصد داریم تا شما را با خواص گل بنفشه آشنا کنیم.

خواص گل بنفشه در درمان بیماری‌ها

کاهش فشار خون: اگر فشار خون بالایی دارید، دم‌نوش گل بنفشه را مصرف کنید. به این دلیل که برگ‌های این گیاه دارویی دارای آلکالوئید و فلاوونوئید بوده و برای قلب مفید است و با تعدیل فشار خون، سلامتی قلب را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تسکین سرفه: اگر سرما خورده‌اید و از سرفه کردن خسته شده‌اید، برای تسکین سرفه از خواص گل بنفشه استفاده کنید. علاوه بر این، جوشانده برگ‌های گل بنفشه برای مشکلات ریوی نیز بسیار مفید است. علاوه بر این دمنوش گل بنفشه برای کسانی که دچار برونشیت هستند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

تسکین درد: برای تسکین دردهای التهابی گل بنفشه بسیار موثر است. چرا که این گیاه مانند یک آسپرین می‌تواند سردرد، آرتریت و سایر دردهای التهابی را کاهش دهد.

هضم غذا: اگر نفخ یا یبوست دارید، دمنوش بنفشه را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گیاه دارویی به دلیل داشتن فیبر در برگ‌های بنفشه باعث هضم غذا می‌شود و می‌تواند حرکات روده را بهتر کند.

تصفیه خون: یکی از ویژگی‌های مثبت دمنوش بنفشه تصفیه خون است. مواد موجود در برگ‌های بنفشه سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه می‌تواند ضایعات و سموم بدن را از بین ببرد. علاوه بر این کمک می‌کند تا غدد لنفاوی بتواند مواد زائد که وارد خون می‌شود را از بین ببرد.

درمان مشکلات پوستی: برای درمان برخی مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و آکنه، برگ‌های گل بنفشه بسیار مفید است. برای درمان می‌توانید برگ‌های این گیاه دارویی را به صورت موضعی یا کمپرس بر روی پوست خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا خارش و التهابات پوستی شما از بین برود.

کاهش التهابات: یکی از خواص گل بنفشه کاهش التهابات عفونی مانند سینوسی، برونشیت و گلو درد است. به این دلیل که گل بنفشه به عنوان یک املاح ضد التهابی قوی عمل می‌کند.

درمان بیماری‌ها به کمک گل بنفشه

کاهش تب: پزشکان طب سنتی معتقدند که برگ‌های گل بنفشه خاصیت خنک‌کنندگی دارند؛ بنابراین برای کاهش تب، برگ‌های گل بنفشه تاثیر بسیار فوق‌العاده‌ای دارد.

پیشگیری از سرطان: برگ‌های گل بنفشه آنتی‌اکسیدان بالایی دارد؛ بنابراین برای پیشگیری از سرطان، مصرف دمنوش بنفشه یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. چرا که این گیاه کمک می‌کند تا عامل اصلی رشد سرطان یعنی رادیکال‌های آزاد از بین برود. اگر در مراحل اولیه سرطان هستید، مصرف این گیاه با دستور پزشک سنتی بلامانع است. چراکه این گیاه قادر خواهد بود رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد.

درمان هموروئید: یکی از خواص گل بنفشه در درمان بیماری هموروئید است. این بیماری که همراه با درد بسیار زیاد است، کمک می‌کند تا خونریزی ناشی از التهابات عضلانی از بین برود. به این دلیل که گل بنفشه سرشار از زیتن است و هموروئید را از بین می‌برد.

درمان بی‌خوابی: برخی از افراد عادت دارند که برای درمان بی‌خوابی خود از قرص‌های شیمیایی استفاده کنند. اگرچه این قرص‌ها باعث می‌شود تا شما خواب خوبی داشته باشید اما عوارض آن همیشه با شما است. برای این منظور بهتر است تا به جای مصرف داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی را جایگزین کنید. اگر شما هم به دنبال چنین دارویی هستید، دمنوش گل بنفشه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مصرف گل بنفشه باعث می‌شود تا رطوبت مغز شما کم شود. در نتیجه بتوانید به راحتی بخوابید. برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید این دمنوش را روزی دو بار مصرف کنید.

خواص درمانی گل بنفشه در درمان بیماری‌ها

پاکسازی ریه: برخی بیماری‌ها مانند سینوزیت باعث درگیری ریه می‌شود. درنتیجه برای پاکسازی ریه، می‌توانید برگ‌های گل بنفشه را دم کنید. سپس چند قطره از دمکرده آن را در بینی خود بریزید. این کار کمک می‌کند تا راه تنفسی شما باز شود.

درمان برفک دهان: یکی از خواص گل بنفشه درمان برفک دهان است. برای درمان می‌توانید این گیاه را به صورت دهانشویه استفاده کنید. علاوه بر این اگر دچار ورم لثه شده‌اید، می‌توانید گیاه بنفشه را در دهان خود قرقره کنید.

درمان سردرد: گرمی زیاد و خشکی مغز گاهی باعث سردرد می‌شود. علاوه بر این برخی شرایط و سبک زندگی مانند استرس، کم‌خوابی، مصرف مواد غذایی تند، مصرف گرمی زیاد و … باعث می‌شود تا شما دچار سردرد شوید. در چنین شرایطی مصرف دمنوش بنفشه به تسکین و درمان درد شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

سرشار از ویتامین: برگ‌های گل بنفشه سرشار از انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین C، ویتامین A، آلکالوئید، زتن، مو کیلاژ، تانین‌ها، زتین، ساپونین، فلاوونوئیدها و … است.

درمان فشارهای عصبی: برای کاهش فشارهای عصبی، خستگی‌های ذهنی، افسردگی، هیستریک و … از خواص گل بنفشه بهره ببرید. برای این منظور کافی است تا دمنوش گل بنفشه را مصرف کنید. مصرف این گیاه باعث آرامش قلب شما نیز می‌شود.

مو: استفاده از دمنوش گل بنفشه تاثیر بسیار مثبتی بر روی موهای شما می‌گذارد. جلوگیری از ریزش مو، نرم کردن موها، جلوگیری از سفید شدن مو و … از جمله ویژگی‌های مثبت مصرف این گیاه دارویی است.

سخن نهایی

ما در این مقاله به بررسی خواص دارویی گل بنفشه پرداختیم. اگرچه گل بنفشه خواص درمانی بسیار زیادی دارد، اما مصرف بیش از اندازه‌ی این گیاه باعث مشکلاتی مانند ضعف معده، سنگینی و آشفتگی حال و تهوع و استفراغ می‌شود. در نتیجه بهتر است از مصرف خودسرانه دمنوش گل بنفشه خودداری کنید. همچنین اگر بیماری خاصی دارید، بهتر است با مشورت پزشک طب سنتی، از گل بنفشه استفاده کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.