خانه گیاهان دارویی میخک و خواص درمانی آن

میخک و خواص درمانی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

میخک نام یک درخت کوچک با ارتفاع تقریبی ۱۰ متر با گل‌های کوچک زیبا و خاص هست. طبیعت میخک گرم و خشک است و به‌عنوان ادویه در آشپزخانه از آن استفاده می‌شود. میخک یک مسکن قوی برای دندان‌درد و گوش‌درد است. از میخک در داروهای بی‌حسی دندانپزشکی هم استفاده می‌شود. از میخک جهت درمان سرفه، زخم‌های پوستی، اسهال میکروبی، انگل‌های روده و تهوع استفاده می‌شود.

معرفی میخک

میخک : Clove      نام علمی: caryophyllus aromaticus
میخک نام یک درخت کوچک است که ارتفاعی حدود ۱۰ متر دارد. به‌قدری این درخت کوچک زیبا است که از آن به‌عنوان یک درختچه زینتی برای زیباسازی فضای کار و محیط زندگی در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. برگ‌های درخت میخک بیضی‌شکل و نوک‌تیز و همیشه‌سبز هستند و هیچ‌وقت زیبایی خود را از دست نمی‌دهند. دم برگ‌های قرمزرنگ این برگ‌ها هم به زیبایی میخک اضافه می‌کند. میخک گل‌های کوچک زیبایی دارد که فشرده و مجتمع و شامل ۱۰ تا ۲۵ گل‌کوچک می‌شود. غنچه‌های این درخت زیبا که خشک می‌شوند همانند میخکی هستند که غالباً دیده‌ایم و می‌شناسیم. این غنچه‌ها شکلی شبیه میخ با طول یک سانتی‌متر دارند و به همین خاطر نام میخک به خود گرفته‌اند.
خاصیت دارویی میخک
از غنچه‌های گل میخک جهت استفاده‌های مختلف دارویی، بهداشتی و آرایشی بهره‌برداری می‌شود.
میخک یکی از ترکیبات ادویه کاری است و از آن جداگانه به‌عنوان یکی از ادویه‌های موجود در آشپزخانه نیز استفاده می‌شود.

خاصیت دارویی و درمانی میخک

میخک گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
میخک را در صورتی استفاده کنید که:

  1. درد دندان به‌قدری شدید است که تا رسیدن به دندانپزشکی هم نمی‌توانید طاقت بیاورید و آزارتان می‌دهد. شاید شنیده باشید که اولین راه درمانی گیاهی و خانگی که برای تسکین درد دندان پیشنهاد می‌کنند استفاده از میخک است. تجربه افرادی که از میخک در این شرایط استفاده کرده‌اند گویای این مطلب است که جویدن چوب میخک با همان دندانی که درد دارد یا چکاندن یک یا چند قطره روغن میخک روی دندان باعث می‌شود سلول‌های عصبی دندان بی‌حس شوند و درد آرام شود. یکی از مهم‌ترین فایده‌های درمانی میخک، اثر معجزه‌آسای آن در از بین بردن دندان‌درد و همین‌طور خوش‌بو کردن دهان است. در طب نظری هم از میخک در داروهای بی‌حسی برای کاهش درد دندان استفاده می‌شود.
  2. گوشتان درد گرفته است و دوست دارید جهت بهبود درد و از بین رفتن آن از یک روش درمانی گیاهی استفاده کنید. می‌توانید چند قطره از روغن میخک را در گوش بریزید و کمی صبر کنید تا درد ساکت شود.
  3. دچار استفراغ یا حالت تهوع شده‌اید، بعد از صرف غذا مشکلات معده شروع و عملکرد دستگاه گوارش مختل می‌شود، غذا را نمی‌تواند به‌خوبی هضم کند و به درد معده گرفتار می‌شوید. برای درمان گیاهی این مشکلات معده و دستگاه گوارش مصرف میخک مفید است.
  4. به خاطر خشکی گلو سرفه‌های سختی می‌کنید. یک‌راه درمانی و گیاهی برای بهبود این سرفه‌ها این است که میخک را با مقداری نمک دردهان مزه مزه کنید و بجوید تا بزاق بیشتری در دهان ترشح شود و از شر سرفه خلاص شوید.
  5. فکر می‌کنید حافظه و تمرکزتان رو به ضعف می‌رود و به‌مرورزمان به یادسپاری و یادآوری مطالب مهم و مختلف زمان بیشتری را از شما می‌طلبد و نیاز به تقویت شدن و افزایش قدرت تمرکز و حافظه‌دارید. استفاده از دم‌نوش میخک در این شرایط کمک قابل‌توجهی جهت بهبود عملکرد ذهن و حافظه‌تان می‌کند.
  6. ممکن است در گروه افرادی باشید که خیلی زود از کوره درمی‌روید و اعصاب ضعیفی دارید و باید کنترل شود. در این شرایط استفاده از میخک کمک بزرگی به شما می‌کند و موجب تقویت اعصاب می‌شود.
  7. گرفتار بیماری آسم یا برونشیت هستید، در نفس کشیدن مشکل‌دارید و دچار تنگ شدن راه تنفسی شده‌اید. مصرف میخک راه تنفس را باز و مشکل تنگی نفس را حل می‌کند.
  8. در مورد هر چیزی و هر کاری حساسیت به خرج می‌دهید و وسواس دارید. برای کم کردن این حالت‌ها و درمان وسواس استفاده از میخک به‌عنوان یک داروی گیاهی بسیار مؤثر و سودمند است.
  9. ازنظر غذایی ضعیف شده‌اید و تمایلی به غذا خوردن ندارید و همین بی‌میلی و بی‌اشتهایی باعث ضعیف شدن بدن و بنیه شما شده است. برای اینکه میلتان به غذا خوردن بیشتر شود و از این طریق جبران ضعف عمومی بدن بکنید بهتر است مصرف میخک را امتحان کنید و از خاصیت افزایش اشتهای آن بهره ببرید و درنهایت تقویت شوید.
  10. در دفع ادرار مشکل‌دارید و با هر بار اجابت مزاج، به‌صورت کامل نمی‌توانید دفع داشته باشید و احساس می‌کنید کامل تخلیه نشده است و دفع آن‌هم قطره‌قطره است. برای رفع این مشکل از میخک به شکل دم‌نوش یا چای استفاده کنید.
  11. اکثر اوقات استرس و اضطراب دارید و گرفتار تنش‌های روانی مختلف می‌شوید و برایتان سخت می‌گذرد. استفاده از میخک برای رفع و کاهش استرس بسیار مؤثر است.
  12. سرماخوردگی دارید، دچار سردرد شده‌اید و تب‌دار هستید. استفاده از میخک تب را از بین می‌برد و موجب آرامش و تسکین سردرد و بهبود سرماخوردگی می‌شود.
  13. احساس گرفتگی و کوفتگی در عضلات بدن دارید یا از کمردرد رنج می‌برید و برای درمان و کاهش دردها مجبور به استفاده از داروهای مختلف می‌شوید. می‌توانید میخک را به‌عنوان یک داروی گیاهی مفید جهت درمان کمردرد و گرفتگی عضلات جایگزین داروهای شیمیایی کنید.
  14. در دسته افراد سردمزاج قرار دارید و به همین علت ازنظر نیروی جنسی ضعیف هستید و تمایل به اصلاح مزاج، رسیدن به تعادل و افزایش قدرت و توان جنسی دارید. مصرف میخک به همراه شیر تا حد زیادی جهت تقویت قوای جنسی اثرگذار است.
  15. ناراحتی چشمی مثل وجود لکه در چشم و مشکل در قرنیه دارید که باید درمان شود و لکه از بین برود. استفاده از قطره میخک و چکاندن آن در چشم راه درمانی و گیاهی برای از بین بردن این عوارض چشمی است.
  16. قسمتی از بدنتان زخمی شده است و باید کاملاً تمیز و بهداشتی شست‌وشو داده شود تا بهبود یابد. اگر دنبال راهی غیر از درمان‌های مختلف شیمیایی باشید، می‌توانید از میخک یک داروی گیاهی مفید برای شست‌وشو و تمیز کردن زخم‌ها استفاده کنید.
  17. در روزها و هفته‌های آخر بارداری به سر می‌برید و نگران این هستید که زایمان سختی داشته باشید. جالب است بدانید که برای زایمان راحت و آسان‌تر شدن این امر مهم می‌توانید در این دوران از دم‌نوش یا چای میخک استفاده کنید تا زایمان راحتی را تجربه کنید.
  18. از درد روماتیسم و آرتروز ناله دارید و فعالیت‌های ساده را هم برایتان مختل کرده است و همیشه باید تحت درمان باشید. اگر از ترکیب روغن میخک با یکی از روغن‌های گرم دیگر مثل روغن بادام یک روغن ماساژ جهت تسکین درد تهیه کنید و آن را روی محل درد قرار دهید، کمک قابل‌توجهی به بهبود و کاهش درد می‌کند.
  19. می‌خواهید روند پیری پوست خود را کاهش دهید و پوستی شاداب و بانشاط داشته باشید. میخک به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که در خود دارد موجب پیشگیری از پیر شدن پوست و افزایش سلامت و زیبایی آن می‌شود.
  20. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید میخکرا می‌توان در مواردی چون از بین برنده سکسکه، تقویت‌کننده رحم، بهبود جریان خون در بدن، تقویت‌کننده قلب، درمان گیاهی سرطان، تقویت‌کننده کلیه و کبد، ضد اسهال، از بین برنده انگل‌های روده و خاصیت ضدعفونی‌کننده آن فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی میخک

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه میخک بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:
چوب میخک

  • دم‌نوش میخک یا چای میخک: حدود ۳ تا ۵ عدد از چوب میخک را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ۵ تا ۸ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید.
  • عرق میخک: از عرق میخک هم به‌عنوان راه درمانی برای تقویت لثه‌ها، کاهش دردهای دندان و سردردها، رفع بوی بددهان و درمان سرفه و سایر مواردی که ذکر شد، استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی گاهی مصرف چوب میخک به‌صورتمستقیمیا به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق میخک دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغن میخک: از روغن میخک می‌توان به‌عنوان یک بی‌حس‌کننده، یک داروی ضد درد و یک راه درمانی برای بیماری‌های التهابی و تمام موارد و ناراحتی‌هایی که فهرست شد، استفاده کرد. این روغن قدرت فوق‌العاده‌ای در از بین بردن میکروب‌ها دارد و برای بهبود مشکلات تنفسی و گوارشی هم می‌توان از آن بهره برد. از روغن میخک در تولید و تهیه مواد آرایشی و بهداشتی مثل عطر و صابون نیز استفاده می‌شود.

نکات مهمی که در مورد مصرف میخک باید بدانید:

  • ازآنجایی‌که میخک طبیعتی گرم دارد، مصرف آن توسط افراد گرم‌مزاج ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای کلیه‌ها و روده‌ها شود؛ بنابراین علاوه بر رعایت حد اعتدال مصرف توصیه می‌شود میخک را با مصلح آن همانند صمغ عربی مصرف کنند.
  • مصرف روغن میخک برای خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.
  • استفاده از میخک برای افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است موجب بروز مشکلی نظیر سوزش شود؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف نسبت به این مطلب آگاهی داشته باشید.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از میخک هم رعایت این نکته ضروری است.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.