خانه گیاهان دارویی خواص تخم شربتی در درمان بیماری‌ها

خواص تخم شربتی در درمان بیماری‌ها

توسط kakooti

شاید شما هم جزو کسانی باشید که در ماه‌های گرم سال از تخم شربتی استفاده می‌کنید. تخم شربتی دانه‌هایی شبیه ریحان دارد و به صورت یکساله برداشت می‌شود. تصور بیشتر افراد این است که خواص تخم شربتی برای رفع عطش است. اما باید بگوییم که سخت در اشتباهید. دانه‌های سیاه تخم شربتی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. با مجله کاکوتی همراه باشید تا شما را با مهم‌ترین این خواص آشنا کنیم.

خواص تخم شربتی در طب سنتی

بیشتر ما در فروشگاه‌ها یا عطاری‌ها، تخم شربتی را دیده‌ایم و به راحتی از کنار آن رد شده‌ایم. اما بهتر است از خواص شگفت‌انگیز این دانه‌های سیاه غافل نشوید. این دانه‌های معجزه‌آسا به شکل اشک نیز است، سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و چربی‌های ضروری است. حال با تمام این ویژگی‌ها این دانه‌های پر از خاصیت هیچ کالری ندارد و برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها بسیار مفید است.

برای بهره‌مندی از مزایای این دانه می‌توانید آن را یا به صورت خام و یا خیسانده در آب استفاده کنید.

لاغری: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید به روش طبیعی و راحت لاغر شوید، بهتر است از خواص معجزه‌آسای تخم شربتی استفاده کنید. این نوشیدنی سنتی علاوه بر رفع تشنگی شما، به لاغر شدن بدن نیز کمک بسیاری می‌کند. برای این منظور کافی است تا مقداری از تخم شربتی را در آب حل کنید. سپس نیم ساعت بعد می‌بینید که دانه‌های سیاه و ریز آن تبدیل به دانه‌های خاکستری شده‌اند.

علاوه بر این حالتی خمیری و لغزنده مانند یک ژله به خود گرفته‌اند. این ویژگی نیز در معده‌ی شما اتفاق می‌افتد. علاوه بر این تخم شربتی باعث کاهش فعالیت آنزیم‌ها بر روی کربوهیدرات‌ها نیز می‌شود. در نتیجه تجزیه‌ی سریع این مواد در بدن را به سرعت کاهش می‌دهد. این نوشیدنی سنتی سرشار از فیبر بوده و برای پاکسازی بدن یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

خواص دارویی تخم شربتی در درمان بیماری ها

کاهش استرس: دانه‌های سیاه تخم شربتی با نام دانه چپا نیز شناخته می‌شوند. این دانه‌ها سرشار از مواد مغذی هستند و باعث می‌شوند تا هورمون استرس در بدن کاهش پیدا کند. علاوه بر این، تخم شربتی حاوی مقدار زیادی تریپیتوفان و آمینو اسید است. در نتیجه باعث می‌شود تا سروتونین در بدن افزایش یابد. این ماده موثر در بدن باعث کاهش اضطراب می‌شود.

آرامش اعصاب و روان: مشکلات زندگی، وجود شرایط سخت و استرس‌زا و … از جمله دلایلی است که باعث شده است تا بیشتر افراد دچار افسردگی و یا مشکلات روحی و روانی شوند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که از این شرایط رنج می‌برید، بهتر است از خواص تخم شربتی استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا هر روز مقداری از تخم شربتی را با عرق بادرنجبویه مخلوط کنید. برای طعم‌دار کردن آن نیز می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

نوشیدن این معجون در خلق  و خوی شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. به‌طوری‌که بعد از مدتی خستگی‌های ذهنی، افسردگی، سردردهای مزمن مانند میگرن، مالیخولیا و … برطرف خواهد شد.

درمان مشکلات دهان و دندان: برخی مشکلات دهان و دندان مانند بوی بد دهان و یا پوسیدگی را می‌توانید با خواص دانه‌های تخم شربتی برطرف کنید. چرا که این نوشیدنی سنتی دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است و علاوه بر پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها، به خوشبو شدن دهان کمک بسیاری می‌کند.

درمان فشار خون: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعد از خوردن برخی غذای پر نشاسته فشار خون شما بالا برود. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم که مقداری تخم شربتی بخورید. این کار باعث می‌شود تا مواد نشاسته‌ای بتوانند قند خون موجود در خود را آزاد کنند. در نتیجه انرژی شما در طول روز به حالت تعادل خواهد رسید.

درمان بیماری‌های زنانه: یکی از خواص تخم شربتی درمان بیماری‌های مخصوص زنان مانند عفونت مثانه و واژن است. به این دلی که تخم شربتی باعث افزایش مقدار ادرار می‌شود. در نتیجه عفونت مثانه به راحتی از بین می‌رود.

خواص تخم شربتی در درمان بیماری ها

پاکسازی روده: اگر دچار اسهال و یا یبوست هستید، نوشیدن شربت سنتی تخم شربتی یک انتخاب صحیح است. زمانی که شما تخم شربتی را در آب حل می‌کنید، حالت ژله‌ای به خود می‌گیرد. این دانه‌ها سرشار از فیبر هستند و به پاکسازی روده شما کمک بسیار زیادی می‌کند. کافی است یکبار امتحان کنید تا نتیجه‌ی مثبت آن را بر روی روده‌های خود ببینید.

سلامت مو و ناخن: نوشیدن شربت تخم شربتی تاثیر بسیار زیادی در سلامت پوست، مو و ناخن دارد. به‌طوری‌که بعد از مدتی شادابی و طراوت خاصی را در پوست و موی خود احساس خواهید کرد.

درمان بیماری‌های تنفسی: اگر از سرفه‌های زیاد خسته شده‌اید و داروهای شیمیایی کارساز نیست، تخم شربتی را امتحان کنید. یکی از خواص تخم شربتی برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت و … است. برای این منظور کافی است تا تخم شربتی را با زنجبیل و عسل مخلوط کنید و آن را نوش جان کنید. این دانه‌های شفابخش، سرفه‌های شما را کاهش می‌دهد.

درمان دردهای معده: بیشتر افراد از دردهای ناحیه‌ی گوارشی مانند درد معده، یبوست، نفخ، سوء هاضمه و … رنج می‌برند. از آنجایی که تخم شربتی حاوی مقدار زیادی فیبر است، برای گوارش و دردهای ناحیه‌ی گوارشی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. برای این منظور کافی است تا بعد از غذا چند دانه از دانه‌های ریز و سیاه تخم شربتی را بجوید.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مقدار پتاسیم موجود در دانه‌های تخم شربتی دو برابر پتاسیم موجود در موز است. این ویژگی کمک می‌کند تا بعد از غذا کمتر دچار نفخ شوید.

سایر خواص معجزه‌آسای تخم شربتی در درمان بیماری‌ها

در کنار موارد گفته شده در بالا، تخم شربتی دارای خواص بیشمار دیگری نیز است. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعادل گلوکز خون برای بیماران دیابتی
  • رفع عطش و تشنگی به خصوص در روزهای گرم تابستان
  • موثر در درمان سیاه سرفه به دلیل ویژگی ضد اسپاسمی
  • برای تقویت قلب به همراه عرق بیدمشک
  • جایگزین بسیار مناسب تخم‌ مرغ
  • سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم، امگا ۳ و ویتامین سی است.

سخن نهایی

ما در این مقاله به بررسی خواص شگفت‌انگیز تخم شربتی پرداختیم. اگرچه خواص تخم شربتی بسیار است، اما باید حواستان به مضرات آن نیز باشد. به عنوان مثال زنان شیرده، زنان باردار، سالمندان دارای فشار خون بالا و … باید در مصرف آن زیاده‌روی نکنند. در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید زیر همین پست نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.