خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با حنا و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با حنا و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با حنا و خواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از گیاهانی که عموم مردم با نام زیبای آن آشنا هستند، حنا است. این گیاه درختچه‌ای با گل‌های صورتی، سفید و میوه‌‌های کوچک است که بومی شمال آفریقا، جنوب و غرب آسیا و شمال استرالیا می‌باشد.          

حنا دارای خواص درمانی بسیاری همچون سلامت پوست و مو، درمان ریزش مو، افزایش و تقویت رشد مو و… می‌باشد که ما در این مقاله به معرفی برخی از این خواص می‌پردازیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما همراهان عزیز قرار گیرد.

یکی از خواص حنا، حفظ سلامت پوست صورت و بدن است. فقط چیزی که باید مورد توجه قرار دهید این است که قبل از استفاده‌ از هر گونه ماسک‌های تهیه شده از حنا، حتما آن را روی قسمت کوچکی از بدن خود امتحان کنید و اگر بعد از گذشت پانزده الی بیست دقیقه، هیچگونه حساسیتی مشاهده نشد، آن را با اطمینان در دیگر نقاط بدن خود استفاده کنید.

استفاده از حنا برای حفظ جوان سازی پوست صورت و بدن

حنا به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود، به عنوان یک ضد چروک طبیعی عمل می‌کند. حنا با دارا بودن مقادیر بالایی آب، عمل آبرسانی پوست را به خوبی انجام می‌دهد و با افزایش الاستیک پوست در جهت کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست، بسیار موثر عمل می‌کند.

 ماسک حنا و بابونه مناسب برای سلامت و جوانسازی پوست

طب سنتی برای حفظ جوانسازی و کاهش چین و چروک پوست صورت و بدن، استفاده از ماسک حنا و بابونه را پیشنهاد می‌کند. برای تهیه این ماسک به حنا به مقدار یک قاشق چایخوری، بابونه به مقدار یک قاشق چایخوری و مقداری آب برای خمیر کردن  نیاز داریم. حنا و بابونه را در ظرفی بریزید و به آن کم کم آب اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری یکدست و یکنواخت حاصل شود. خمیر حاصل شده را بر روی پوست تمیز صورت و بدن خود بمالید و اجازه دهید برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه باقی بماند و پس از گذشت مدت زمان ذکر شده با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک خانگی و طبیعی به طور منظم استفاده کنید تا شاهد نتایج عالی و مثبت باشید.

استفاده از حنا برای سفید و روشن شدن رنگ پوست

از دیگر خواص حنا که می‌توان به آن اشاره نمود این است که باعث روشن و سفید شدن پوست صورت و بدن می‌شود. حنا با انجام یک لایه‌برداری طبیعی، سفیدی و روشنی را به پوست شما بازمی‌گرداند.

ماسک حنا مناسب برای روشن و سفید شدن رنگ پوست

ماسکی که به این جهت به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، به این صورت تهیه می‌شود که در ظرفی یک مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری پودر حنا بریزید و به آن کم کم آب اضافه کند تا خمیری شکل شود. این ماسک را به نقاط مورد نظر خود پوشش دهید و اجازه دهید ده الی دوازده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک خانگی هفته‌ای یک الی دو مرتبه استفاده کنید و شاهد روند تغییرات در پوست صورت و بدن خود باشید.              

استفاده از حنا به جهت درمان جوش و آکنه

از حنا در طب سنتی به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی برای درمان جوش و آکنه استفاده می‌شود. حنا پوست را پاکسازی می‌کند و با به حداقل رساندن چربی به بهبود جوش و آکنه کمک شایانی می‌کند.

ماسک حنا و آبلیمو برای درمان جوش و آکنه

اگر شما نیز جزء آن دسته از عزیزانی هستید که از جوش و آکنه رنج می‌برید و به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای درمان آن هستید، ماسک حناو آبلیمو را امتحان کنید. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری پودر حنا و یک عدد لیمو ترش تازه نیاز داریم. ابتدا آب لیمو ترش را بگیرید و آن را در ظرف بریزید  و به آن حنا را اضافه کنید. آب لیمو ترش و حنا را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به نواحی مورد نظر خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید و شاهد روند بهبودی خود باشید.

استفاده از حنا برای درمان زخم‌های پوستی

یکی دیگر از خواص درمانی حنا، کمک به  بهبود انواع جراحت و عفونت‌های زخمی است. حنا به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی کنندگی برای درمان زخم‌های پوستی بسیار موثر و مفید است. برای التیام  زخم‌ها به این صورت عمل کنید که مقداری از پودر حنا را با آب ترکیب کنید تا خمیر یکنواختی حاصل شود. خمیر را روی قسمت مورد نظر پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان پنجاه الی شصت دقیقه باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان با آب ولرم شستشو دهید. این روند را به طور روزانه انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

استفاده از حنا برای درمان آفتاب سوختگی

کاربرد دیگر حنا، استفاده از آن برای درمان آفتاب سوختگی است. حنا به دلیل داشتن خواص خنک کنندگی به درمان هر چه زودتر آفتاب سوختگی کمک می‌کند. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که در ظرفی دو الی سه قاشق غذاخوری پودر حنا بریزید و به آن مقداری آب اضافه کنید تا خمیری شود. این ترکیب نباید خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. آن را روی قسمتی که دچار آفتاب سوختگی شده است پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. با انجام منظم و مرتب این روش خانگی و طبیعی حتما به نتایج مطلوب دست خواهید یافت.

استفاده از حنا برای تقویت و افزایش رشد مو

یکی از روش‌های خانگی و طبیعی برای افزایش رشد مو، استفاده از حنا است. حنا باعث تقویت فولیکو‌ل‌های مو می‌شود و از این طریق به رشد مو کمک خواهد کرد.

ماسک حنا و روغن کنجد برای تقویت و رشد مو

در طب سنتی برای تقویت و افزایش رشد مو، از ماسک حنا و روغن کنجد استفاده می‌شود. برای تهیه این ماسک به روغن کنجد به مقدار ۲۵۰ میلی لیتر و پنج پیمانه پودر حنا نیاز داریم. روغن کنجد را در ظرفی بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید، حالا حنا را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. اجازه دهید مواد به مدت چهار الی پنج دقیقه بر روی شعله‌ی ملایم بجوشد. پس از گذشت این مدت زمان ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا سرد شود. روغن را در ظرفی دردار بریزید  و نگهداری کنید. از این روغن دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید و آن را به موهایتان بمالید و برای مدت پنج دقیقه ماساژ دهید. پس از انجام ماساژ، اجازه دهید روغن برای مدت یک ساعت بر روی موهایتان باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید.

استفاده از حنا به عنوان حجم دهنده‌ی طبیعی مو

حنا با دارا بودن مقادیر بالایی آب و مواد مغذی، همانند یک حجم دهنده‌ی طبیعی مو عمل می‌کند. استفاده کردن از حنا باعث زیبایی و درخشنگی موها می‌شود.

ماسک حنا و ماست مناسب برای حجم دهی به موها

از ماسک حنا و ماست، به عنوان ماسکی خانگی و طبیعی برای حجم دهی به موها استفاده می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل، یک فنجان پودر آملا، یک فنجان ماست و دو فنجان پودر حنا نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. پس از یکدست شدن اجازه دهید این ماسک برای مدت زمان دو الی سه ساعت به همین حالت باقی بماند. ماسک را به موهایتان بمالید و ماساژ دهید و پس از گذشت یک الی دو ساعت با آب گرم شستشو دهید. 

استفاده از حنا روشی مناسب برای درمان ریزش مو

حنا با دارا بودن عناصر مفید در خود، راهی مناسب برای درمان ریزش مو است.اگر از ریزش مو رنج می‌برید و راههای مختلفی را امتحان کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، ما به شما استفاده از ماسک حنا را معرفی می‌کنیم. برای تهیه این ماسک به مقداری پودر برگ حنا نیاز داریم که آن را در ظرفی بریزید و با آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. خمیر را به موها و پوست سرتان بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی بیست‌وپنج دقیقه باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید. این ماسک را یک الی دو مرتبه در هفته استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

ماسک حنا و عسل روشی عالی به جهت رفع ریزش مو

ماسک دیگری که در طب سنتی از آن برای رفع ریزش مو استفاده می‌شود، ماسک حنا به همراه عسل است. این ماسک را در خانه امتحان کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری عسل، بیست‌وپنج الی سی گرم پودر حنا و یک فنجان آب جوش نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و اجازه دهید برای مدت سی دقیقه به همین حالت باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان آن را به کف سر و موهایتان بمالید و پس از سی الی چهل دقیقه با آب گرم شستشو دهید.

استفاده از حنا مناسب برای درمان شپش مو

حنا به دلیل دارا بودن خواص ضد قارچی، روشی مناسب برای درمان شپش موی سر در طب سنتی است.

ماسک حنا و آبلیمو برای رفع شپش مو

ترکیب حنا و آبلیمو به دلیل دارا بودن خواص ضد قارچی بسیار بالا، روش خانگی و طبیعی مناسب برای رفع شپش موی سر است. برای تهیه این ماسک به یک فنجان پودر حنا و مقداری آبلیمو به جهت خمیر کردن نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. خمیر را به موها و پوست سرتان بمالید و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید خمیر برای دو الی سه ساعت باقی بماند و سپس شامپو و آبکشی کنید. این روش را به طور منظم تکرار کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

استفاده از حنا برای رنگ کردن مو

 در طب سنتی ازحنا به عنوان روشی طبیعی برای تقویت و رنگ کردن موها استفاده می‌شود. برای تهیه رنگ شرابی، به حنا، آب چغندر و پودر قهوه نیاز داریم. برای تهیه این رنگ در ظرفی یک فنجان پودر حنا، نصف فنجان آب چغندر و یک قاشق غذاخوری پودر قهوه بریزید و به خوبی هم بزنید تا ترکیب یکنواختی حاصل شود. اجازه دهید ترکیب برای مدت دو الی سه ساعت باقی بماند و سپس آن را به موهایتان بمالید و پس از دو ساعت موهایتان را با آب گرم شستشو کنید. 

تهیه رنگ حنا برای رفع سفیدی مو

برای رفع سفیدی موهایتان از ترکیب پودر حنا، تخم‌مرغ و عسل استفاده کنید. برای تهیه این ترکیب در ظرفی یک قاشق غذاخوری عسل، یک عدد تخم‌مرغ و یک فنجان پودر حنا بریزید و به خوبی هم بزنید تا یکدست و یکنواخت شود. ترکیب را به موهایتان بمالید و پس از گذشت یک ساعت با آب گرم شستشو دهید.

تهیه رنگ سیاه با حنا و چای سیاه

اگر خواهان رنگ سیاه برای موهایتان هستید، از پودر حنا و چای سیاه استفاده کنید. برای تهیه این رنگ به یک فنجان پودر حنا و یک فنجان چای سیاه دم کشیده نیاز داریم. حنا و چای را با یکدیگر ترکیب کنید و پس از گذشت هشت الی ده دقیقه آن را به موهایتان بمالید. اجازه دهید این ترکیب سی الی چهل دقیقه بر روی موهایتان باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید.

تهیه رنگ قهوه‌ای با حنا و دارچین

برای تهیه رنگ قهوه‌ای می‌توانید از ترکیب حنا و دارچین استفاده کنید. اگر موهایتان مشکی است، این ترکیب موهایتان را قهوه‌ای تیره، و اگر موهایتان روشن است، این ترکیب موهایتان را قهوه‌ای روشن می‌کند. برای تهیه این رنگ به این صورت عمل کنید که در ظرفی یک فنجان پودر حنا و یک سوم فنجان پودر دارچنین بریزید و نصف فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا یکدست و یکنواخت شود. این ترکیب را پس از گذشت سیزده ساعت به موهایتان بمالید. اجازه دهید این رنگ مو برای مدت دو الی سه ساعت باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.