خانه گیاهان دارویی درمان بیماری‌ها با خواص درمانی چای کوهی

درمان بیماری‌ها با خواص درمانی چای کوهی

توسط kakooti
خواص درمانی چای کوهی

نوشیدن چای همیشه لذت‌بخش است. به خصوص اگر بعد از یک روز کاری و پرمشغله برای رفع خستگی چای بنوشید، تاثیر آن چندین برابر خواهد بود. یکی از دمنوش‌های بسیار عالی چای کوهی است که علاوه بر رفع خستگی، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار موثر است. اگر شما هم می‌خواهید با خواص درمانی چای کوهی آشنا شوید، در ادامه از این بخش از کاکوتی ما را همراهی کنید تا شما را با خواص معجزه‌آسای این گیاه دارویی آشنا کنیم.

خواص درمانی چای کوهی

گیاه چای کوهی از جمله گیاهان دارویی است که در دامنه‌های کوه البرز، مازندران، کرج و چالوس یافت می‌شود. این گیاه دارویی با نام‌های دیگری از جمله پشمینه، کلکنه، کلکینه و توکلیجه نیز شناخته می‌شود. این گیاه با ساقه‌های رونده خود، بویی معطر دارد و میوه آن قابل خوردن است.

این گیاه دارویی طبعی گرم و خشک دارد و برای درمان بیماری‌های افرادی که مزاجی سرد دارند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. این در حالی است که این گیاه برای افراد گرم مزاج اصلا توصیه نمی‌شود. چای کوهی دارای ترکیبات بسیار موثری از جمله هاپیرین، هایپریسین، تانن و اسید نیکوتین است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌شود. از جمله خواص دارویی این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از بروز آلزایمر

اگرچه دلیل بیماری آلزایمر هنوز مشخص نیست، اما وجود پلاک آمیلوئید در مغز نشان‌دهنده بیماری آلزایمر است. به طوری که هر چقدر مقدار این پلاک در مغز بیشتر شود، آلزایمر در فرد بیمار پیشرفته‌تر خواهد شد. یکی از خواص درمانی چای کوهی جلوگیری از تشکیل این پلاک در مغز است؛ بنابراین برای پیشگیری از بروز آلزایمر پیشنهاد می‌کنیم که این چای کوهی را مصرف کنید.

کاهش اضطراب با چای کوهی

چای کوهی به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند متابولیت‌های پینن، میرتنول، وربنول و … دارای خاصیت آرام‌بخشی و تسکین‌دهندگی است. در نتیجه تحریکات عصبی شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

خواب راحت با مصرف چای کوهی

اگر شما هم جزو کسانی هستید که خواب راحتی ندارید و به دنبال درمان بی‌خوابی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که چای کوهی مصرف کنید. به این دلیل که این گیاه دارویی خاصیت ضد اضطرابی دارد و می‌تواند باعث آرامش خیال شما شود. در نتیجه می‌تواند کیفیت خواب شما را بهتر کند.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی چای کوهی

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید خاصیت آنتی‌اکسیدانی چای کوهی همانند چای سبز است. در نتیجه مصرف آن می‌تواند جلوی آثار مخرب رادیکال‌های آزاد بدن را بگیرد. با مصرف این چای کوهی می‌توانید جلوی صدمات اکسایشی بدن خود را بگیرید.

افزایش حافظه و بهبود یادگیری با مصرف چای کوهی

یکی از خواص درمانی چای کوهی کمک به افزایش حافظه در افراد مسن و بهبود ظرفیت یادگیری در جوانان است. به این دلیل که این گیاه دارویی حاوی موادی است که به عملکرد و بقای سیستم عصبی در مغز کمک بسیار زیادی می‌کند.

کاهش فشار خون با مصرف چای کوهی

ترکیبات موجود در چای کوهی باعث می‌شود تا فشار خون شما پایین بیاید. از طرفی دیگر مصرف چای گیاهی باعث رگ‌گشایی نیز می‌شود. استفاده از این چای به همراه چای ترش برای کسانی که فشار خون بالا دارند، یک گزینه‌ی پیشنهادی بسیار مناسب است.

بهبود دستگاه گوارش با چای کوهی

اگر دچار اختلالات معده و روده هستید، مصرف چای کوهی می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی آن بگذارد. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از آنتی‌اکسیدان و فنول‌های طبیعی است و می‌تواند به کاهش التهابات معده و روده شما کمک بسیار زیادی بکند. علاوه بر این مصرف این چای در دراز مدت بر روی کاهش التهابات گوارشی بدن شما تاثیر مثبتی می‌گذارد.

افزایش تراکم و استحکام استخوان

یکی از خواص درمانی چای کوهی افزایش تراکم استخوان‌ها است؛ بنابراین اگر می‌خواهید دچار پوکی استخوان نشوید، سعی کنید که این گیاه دارویی را هر از چند گاهی مصرف کنید.

ضد اضطراب

یکی از خواص دارویی چای کوهی کمک به درمان افسردگی، اختلالات مربوط به ترس و وحشت است. به این دلیل که این گیاه حاوی فلاونوئید است و می‌تواند از تخریب برخی آنزیم‌های مغز جلوگیری کند؛ بنابراین اگر دچار استرس و اضطراب هستید و این موضوع باعث افسردگی شما شده است، با مصرف چای کوهی می‌توانید میزان اضطراب و افسردگی خود را پایین بیاورید.

کاهش رشد سلول‌های سرطانی

یکی از فواید مصرف چای کوهی، جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی است. به خصوص این چای تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از سرطان دهانه رحم دارد. به این دلیل که چای کوهی دارای ترکیباتی مانند پامی فرین ای و متوکسی ساکورانتین است و می‌تواند برای درمان این بیماری بسیار موثر باشد. همچنین مصرف این چای می‌تواند جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی سرطان سینه را بگیرد.

خاصیت ضد التهابی

یکی از خواص درمانی چای کوهی ویژگی ضد التهابی آن است. به طوری که تاثیر خاصیت ضد التهابی این گیاه دارویی همانند داروی دومتاسین است.

خاصیت چای کوهی برای سالمندان و کودکان

اگر کودک و یا سالمند شما دچار کم‌اشتهایی شده است، پیشنهاد می‌کنیم که چای کوهی مصرف کنند. به این دلیل که چای کوهی خاصیت اشتها آوری دارد و می‌تواند میل به خوردن غذا را در کودک شما بیشتر کند. همچنین اگر کودک شما دچار ضعف بدنی شده است، با خوردن چای کوهی می‌تواند اشتهای از دست رفته خودش را دوباره بدست آورد.

افزایش وزن با خوردن چای کوهی

همانطور که در بالا گفته شد، چای کوهی خاصیت اشتها آوری دارد. در نتیجه بعد از خوردن چای کوهی، احساس افزایش اشتها و در نتیجه پرخوری خواهید داشت. برای این منظور اگر لاغر هستید و می‌خواهید افزایش وزن داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که برای چاق شدن چای کوهی مصرف کنید.

توجه به این نکته ضروری است که از آنجایی که چای کوهی باعث افزایش وزن می‌شود، در نتیجه مصرف این گیاه دارویی برای افراد چاق توصیه نمی‌شود.

کاهش درد و درمان ورم معده با مصرف چای کوهی

از جمله خواص درمانی چای کوهی تنظیم اعمال گوارشی، کمک به هضم غذا و تقویت کبد است؛ بنابراین اگر دچار بیماری‌های معده و روده با منشا عصبی هستید و یا دچار اسهال بر اثر تحریکات عصبی هستید، مصرف دمنوش چای کوهی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گیاه به دلیل خاصیت آرام‌بخشی خود، گوارش شما را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود تا درد معده شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

ضد عفونی کردن مجاری ادراری

اگر سیستم مجاری ادراری شما دچار عفونت شده است، برای پاک‌سازی و ضد عفونی‌ کردن آن چای کوهی مصرف کنید. این گیاه دارویی بی‌عارضه است و می‌تواند سیستم مجاری ادراری شما را به خوبی ضد عفونی کند.

تنظیم قاعدگی با مصرف چای کوهی

اگر شما هم جزو کسانی هستید که عادت ماهیانه نامنظمی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از گیاه قاعده آور چای کوهی استفاده کنید. با مصرف این گیاه دارویی چرخه قاعدگی شما کنترل و تنظیم می‌شود. همچنین مصرف این چای می‌تواند میزان خونریزی در این دوره را به حد تعادل برساند.

رفع خستگی و کوفتگی با مصرف چای کوهی

چای کوهی خاصیت آرام‌بخشی دارد؛ بنابراین با مصرف آن خستگی، کوفتگی و دردهای عضلانی شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. برای این منظور اگر کارمند و یا دانشجو هستید، مصرف چای کوهی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

رفع کم‌خونی با مصرف چای کوهی

اگر دچار کم‌خونی هستید و می‌خواهید با روش‌های طبیعی، کم خونی خودتان را درمان کنید، پیشنهاد می‌کنیم که چای کوهی مصرف کنید. به این دلیل که مصرف این گیاه دارویی برای افرادی که دچار کم‌خونی هستند، به رفع کم خونی آنها کمک بسیار زیادی می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با خوردن چای کوهی

یکی از خواص درمانی چای کوهی تقویت سیستم ایمنی بدن است. به این دلیل که این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد. در نتیجه مقاومت بدن شما را در برابر بیماری‌ها بالا می‌برد.

درمان آرتریت به کمک چای کوهی

یکی از خواص شفابخش چای کوهی خاصیت ضد درد آن است؛ بنابراین اگر از دردهای مفصلی و استخوانی رنج می‌برید، مصرف این گیاه دارویی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. استفاده از این گیاه دارویی باعث درمان دردهای استخوانی مانند دردهای رماتیسمی، دردهای عضلانی، سیاتیک، آرتریت و … می‌شود.

خاصیت ضد کرم دستگاه گوارش

یکی از خواص معجزه‌آسای چای کوهی کمک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش است. همچنین این گیاه دارویی برای از بین رفتن کرم‌های مضر دستگاه گوارش یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

افزایش شادی با خوردن چای کوهی

یکی از فواید مصرف چای کوهی افزایش شادی و نشاط است. به این دلیل که مصرف این گیاه باعث می‌شود تا خستگی‌های ذهنی شما به خوبی از بین برود؛ بنابراین اگر احساس بی‌حوصلگی می‌کنید و یا دچار افسردگی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که برای از بین رفتن افسردگی و آمدن انگیزه و نشاط به صورت روزانه چای کوهی مصرف کنید.

خواص چای کوهی برای پوست

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چای کوهی برای مشکلات پوستی بسیار موثر است. یکی از خواص درمانی چای کوهی از بین بردن سوختگی روی پوست است. به طوری که پزشکان طب سنتی از این گیاه دارویی برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کنند. همچنین قرار دادن مقداری از این گیاه دارویی بر روی جای نیش حشرات باعث می‌شود تا خارش پوست شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. همچنین بعد از مدتی آثار نیش حشرات از روی پوست شما از بین می‌رود.

موارد منع مصرف چای کوهی

اگرچه چای کوهی هزار و یک خاصیت دارد، اما مصرف این گیاه دارویی در برخی از شرایط و افراد منع مصرف دارد. به صورت کلی مصرف این گیاه دارویی برای زنان باردار مناسب نیست. به این دلیل که باعث سقط جنین می‌شود. همچنین اگر داروهای آسم، ضد حساسیت، سرماخوردگی و قرص ضدبارداری مصرف می‌کنید بهتر است چای کوهی استفاده نکنید.

علاوه بر این مصرف بیش از اندازه و خودسرانه این گیاه دارویی باعث خون آلود شدن ادرار در افراد گرم مزاج می‌شود.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص درمانی چای کوهی صحبت کردیم. اگرچه این گیاه خواص درمانی بسیاری دارد، اما اگر دچار بیماری خاص هستید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک طب سنتی مشورت کنید. در صورت تمایل به خرید آنلاین این گیاه دارویی می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کاکوتی اقدام به سفارش نمایید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.