خانه طب سنتی  آشنایی با کیوی و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با کیوی و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با کیوی و خواص درمانی آن در طب سنتی

کیوی، این میوه‌ی پاییزی بومی دره چانگ کیانگ در چین است و کاشت آن به اواخر قرن نوزده باز می‌گردد. این میوه که به نام انگور فرنگی نیز شناخته می‌شود، بسیار مغذی می‌باشد. این میوه دارای ارزش غذایی بسیار بالا و درصد کالری بسیار پایینی است و به این دلیل می‌توان آن را هم رده‌ی میوه‌های بسیار مفید قرار داد. کیوی سرشار از ویتامین C می‌باشد، به طوری که مقدار این ویتامین از پرتقال نیز بیشتر است.

کیوی حاوی مقادیر بالایی پتاسیم و منیزیم است و به این دلیل استفاده از آن در طب سنتی برای پیشگیری و درمان از بعضی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی بسیار توصیه می‌گردد. همچنین کیوی دارای فسفر، آهن و مس نیز می‌باشد.

جالب است بدانید که در هر ۱۰۰ گرم کیوی مقدار ۴۷ کالری وجود دارد و از این جهت هم ردیف با میوه‌هایی همچون نارنگی و زردآلو قرار گرفته است.

نام این میوه‌ی بسیار مغذی از نام گونه‌ای پرنده زیبا گرفته شده است که در نیوزلند نام آن پرنده ملی، نهانیده شده بود. سرانجام در دهه شصت میلادی نام این میوه به کیوی تغییر پیدا کرد و آن را پرنده کیوی نامیدند.

طبع و مزاج کیوی در طب سنتی

بر طبق منابع موجود در طب سنتی، طبع این میوه سرد و تر ذکر شده است و هر چه میزان شیرینی این میوه بیشتر باشد، طبع آن رو به گرمی می‌رود. در واقع میزان شیرین بودن میوه کیوی با طبع گرمی میوه رابطه‌ای مستقیم دارد. بنابراین استفاده از کیوی باعث کاهش دمای بدن می‌گردد و بدن را سرد می‌کند. مصرف این میوه باعث رطوبت دهی به بدن می‌شود، پس استفاده از آن برای افراد دارای طبع گرم و خشک گزینه‌ای بسیار مناسب می‌باشد. اما در مقابل افرادی که دارای طبعی سرد و تر هستند بهتر است در مصرف این میوه جانب احتیاط را رعایت نمایند زیرا بدن این گونه افراد در مقابل مصرف کیوی واکنش نشان می‌دهد.

مصلح کیوی چیست؟

طبق منابع ذکر شده در طب سنتی و اسلامی، بهترین مصلح برای میوه کیوی، عسل و گلانگبین می‌باشد. همچنین استفاده از ترکیب عسل و گلبرگ‌های تازه گل سرخ نیز می‌تواند مصلح خوبی برای این میوه باشد.

آشنایی با خواص درمانی کیوی در طب سنتی

  • استفاده از کیوی به جوانسازی و شادابی پوست کمک شایانی می‌کند. این میوه‌ی بسیار خوشمزه و مغذی، با دارا بودن عناصر مفید در خود به عنوان یک ماده‌ی طبیعی برای مراقبت از پوست به حساب می‌آید. کیوی به دلیل دارا بودن ویتامین C و E و آنتی اکسیدان در جوانسازی و سلامت پوست بسیار موثر و کارآمد می‌باشد. استفاده منظم و مرتب از آب کیوی باعث دفع سموم و مواد اضافی از بدن می‌شود و پوستی سالم و درخشان را به شما هدیه می‌دهد.
  • کیوی به دلیل دارا بودن ویتامین E، باعث رطوبت دهی به پوست می‌شود. با عمل رطوبت دهی، سلول‌های پوست بازسازی می‌شوند و در نتیجه پوست شما زیبا و انعطاف پذیر می‌گردد. بنابراین کیوی باعث بازسازی سلول‌های پوستی می‌گردد.
  • استفاده از کیوی به سفتی پوست کمک می‌کند. می‌دانیم که با افزایش سن، پوست به مرور سفتی خود را از دست می‌دهد. برای پیشگیری از این عارضه از کیوی استفاده کنید زیرا کیوی باعث انتقال مواد مغذی به لایه‌های زیرین پوست می‌شود. ویتامین C موجود در کیوی به درمان خراش و بریدگی‌ها کمک می‌کند و از خشکی پوست پیشگیری می‌کند. همچنین این ویتامین به دلیل تولید کلاژن باعث سفتی و انعطاف پذیری پوست می‌گردد.
  • استفاده از کیوی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ باعث محافظت پوست از بیماری‌های پوستی و سرطان می‌شد.
  • استفاده از کیوی باعث تنظیم میزان چربی پوست می‌گردد. می‌دانیم که چربی بیش از حد پوست باعث ایجاد آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌شود. کیوی از بروز این مشکلات پیشگیری می‌کند.
  • کیوی حاوی مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان است و بدین ترتیب با اشعه‌های مضر آفتاب مبارزه می‌کند و از آفتاب سوختگی پیشگیری و به درمان آن می‌پردازد. اگر دچار این عارضه شدید، فورا چند تکه کیوی را بر روی ناحیه آفتاب سوخته قرار دهید. کیوی به دلیل دارا بودن خاصیت خنک کنندگی به درمان این عارضه می‌پردازد.
  • استفاده از کیوی به سلامت مو کمک شایانی می‌کند. با استفاده از این میوه داشتن مویی بدون وز و زیبا را تجربه کنید. کیوی به دلیل دارا بودن ویتامین C و E، ریزش مو را درمان می‌کند. همچنین این میوه استوایی به دلیل دارا بودن مواد معدنی مانند منیزیم، روی و مس باعث افزایش گردن خون شده و به روند رشد مو سرعت می‌بخشد. کیوی به دلیل دارا بودن آهن موجود در خود، به عنوان یک ماده بسیار مغذی برای افزایش سلامت مو محسوب می‌شود.
  • اگر دچار اگزمای پوست سر، شوره سرو التهاب هستید از کیوی بهره گیرید. زیرا این میوه به دلیل دارا بودن میزان مقادیر بالایی از اسیدهای چرب، باعث آبرسانی مو می‌شود و زبری و خشکی آن را برطرف می‌کند. همچنین استفاده منظم از این میوه در روند تقویت رگ‌های خونی بسیار موثر است.
  • مس موجود در این میوه، باعث محافظت از رنگ طبیعی مو می‌شود و از سفید شدن زودرس مو پیشگیری می‌کند.
  • برای پیشگری از بیماری سرطان، این میوه را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. زیرا کیوی سرشار از ویتامین C است و این ویتامین به مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد پوست می‌پردازد.
  • مصرف کیوی به دلیل دارا بودن فیبر فراوان به رشد باکتری‌های مفید در روده بزرگ کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.
  • برای تنظیم عمل سیستم گوارشی از کیوی استفاده کنید.
  • کیوی به دلیل دارا بودن فیبر فراوان احساس سیری را افزایش می‌دهد. بنابراین این میوه می‌تواند یک ماده‌ی مصرفی مناسب برای رژیم کاهش وزن باشد.
  • افرادی که دچار مشکلات تنفسی مانند آسم و یا سرفه مزمن می‌باشند، کیوی را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهند.
  • افراد دیابتی به راحتی می‌توانند از این میوه استفاده کنند. زیرا کیوی به دلیل دارا بودن فیبر بالا و فروکتوز موجود در خود از افزایش ناگهانی سطح قند خون پیشگیری می‌کند.
  • استفاده از کیوی به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از ویتامین Aبرای حفظ سلامت چشم بسیار ضروری است.
  • با مصرف کیوی سلامت قلب خود را بیمه کنید. این میوه به دلیل نداشتن کلسترول و دارا بودن پتاسیم به رقیق شدن پوست کمک می‌کند و از لخته شدن خون پیشگیری می‌کند.
  • کیوی به تنظیم فشار خون بدن کمک می‌کند.
  • افرادی که دچار مشکل یبوست هستند، برای رفع این عارضه از کیوی استفاده نمایند. مطالعات نشان می‌دهد مصرف روزانه دو عدد کیوی در روز برای حرکات سریع روده مفید می‌باشد.    
  • مصرف کیوی به بهبود خلق و خو کمک می‌کند. این میوه به دلیل دارا بودن سروتونین بالا باعث تقویت حافظه، یادگیری و بهبود خلق و خو می‌شود. با مصرف منظم این میوه خواب خود را  آسان و از بروز افسردگی پیشگیری کنید.
  • برای استحکام استخوان‌ها، کیوی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. زیرا این میوه به دلیل دارا بودن کلسیم و ویتامین K بالا، مواد مورد نیاز برای سلامت استخوان‌ها را تامین می‌کند.
  • کیوی و به خصوص دانه‌های آن دارای خواص ضد قارچی و آنتی باکتریال می‌باشد.
  • با مصرف کیوی میزان فشار خون خود را تنظیم کنید.
  • کیوی به دلیل دارا بودن ویتامین C، E و ترکیبات آنتی اکسیدانی باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌گردد.
  • کیوی به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود می‌تواند گزینه خوبی برای مصرف کودکان باشد.
  • با مصرف کیوی بدن خود را از مبتلا شدن به مشکلات کبدی بیمه کنید.
  • برای درمان زخم‌های دهانی و یا تاول‌هایی که بر روی زبان ظاهر می‌شوند از کیوی بهره گیرید.

همانطور که در خواص درمانی کیوی اشاره نمودیم، استفاده از کیوی چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی به حفظ سلامت پوست کمک شایانی می‌کند. کیوی به دلیل داشتن ویتامین‌های C، E باعث کلاژن سازی پوست شده و شادابی و لطافت را به پوست باز می‌گرداند. شما عزیزان به راحتی خواهید توانست در خانه انواع ماسک‌های زیبایی کیوی با خواص درمانی گوناگون تهیه کنید و از فواید بیشمار آن بهره ببرید. در ادامه به معرفی برترین ماسک‌های خانگی تهیه شده با کیوی می‌پردازیم. امیدواریم مورد رضایت و استفاده شما عزیزان همراه قرار گیرد.

ماسک کیوی و زرده تخم‌مرغ، درخشان کننده پوست

در طب سنتی از این ماسک به عنوان پاک کننده پوست استفاده می‌شود. همچنین استفاده از این ماسک باعث بستن منافذ باز پوست شده و لطافت و درخشش را به پوست بازمی‌گرداند. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به یک قاشق غذاخوری کیوی له شده، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک عدد زرده تخم‌مرغ نیاز داریم. ابتدا در ظرفی کیوی و روغن زیتون را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از مخلوط کردن، زرده تخم‌مرغ را به آن بیفزایید. پس از یکدست شدن مواد، آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و بعد از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک کیوی و موز، مغذی و نرم کننده پوست

استفاده از ماسک کیوی و موز باعث تغذیه پوست شده و نرمی و لطافت را برای شما عزیزان به ارمغان می‌آورد. برای تهیه این ماسک به یک عدد کیوی، یک قاشق غذاخوری موز له شده و یک قاشق غذاخوری ماست نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن آن را برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه بر روی پوست خود پوشش دهید. سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک هفته‌ای یک الی دو بار استفاده کنید تا شاهد نتایج عالی و مثبت شوید.

ماسک کیوی و ماست، جوان کننده پوست

این ماسک باعث شادابی و جوانسازی پوست شده و به کاهش پلاک‌های پوستی کمک شایانی می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک عدد کیوی و یک قاشق غذاخوری ماست نیاز داریم. کیوی را پس از پوست کردن له کنید و سپس ماست را به آن اضافه کنید تا خمیری حاصل شود. ماسک را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. پس از شستشو می‌توانید کمی گلاب به پوست خود بزنید. از این ماسک به طور منظم یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا نتایج ایده‌آل حاصل گردد.

ماسک کیوی و روغن زیتون، از بین برنده لکه‌های پوستی

اگر به دنبال یک روش طبیعی و خانگی برای کاهش لکه‌های پوستی خود هستید، پیشنهاد ما به شما، استفاده از ماسک کیوی و روغن زیتون است. استفاده مرتب از این ماسک علاوه بر جوانسازی سلول‌های پوست، باعث بهبود عملکرد گردش خون شده و پوست شما را به مرور روشن‌تر می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری کیوی له شده، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری لیموترش نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، یک لایه نازک از آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و برای مدت زمان یک الی دو دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه بر روی پوست باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید.

ماسک کیوی و بادام، از بین برنده منافذ باز پوست

با استفاده از این ماسک، پوست شما هیدراته شده و منافذ باز آن برطرف می‌گردد. با استفاده مرتب و منظم از این ماسک، پوست شما زیباتر از همیشه خواهد شد. پس برای یک بار هم که شده این ماسک را در خانه تهیه و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری کیوی له شده، سه الی چهار عدد بادام درختی و یک قاشق غذاخوری آرد نخودچی نیاز داریم. در ابتدا بادام‌ها را در آب بگذارید و اجازه دهید به مدت یک شب خیس بخورد. روز بعد پوست آن را بکنید و به همراه کیوی و آرد نخودچی در میکسر آنها را با یکدیگر مخلوط کنید. خمیر حاصل شده را برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.    

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.