خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با پرتقال و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با پرتقال و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با پرتقال و خواص درمانی آن در طب سنتی

از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین مرکبات رایج در جهان می‌توان به پرتقال اشاره نمود که دارای خواص درمانی بیشماری می‌باشد. پرتقال میوه‌ای است که در حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، کنفوسیوس از آن یاد کرده است. پرتقال‌های اولیه، کوچک، تلخ و پر هسته بودند که بر اثر تربیت مهندسی ژنتیکی، انتخاب نوع بهتر و کود کافی، سایز آن درشت‌تر و طعم آن شیرین‌تر شده است. پرتقال حاوی مقادیر بالایی آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و سرشار از ویتامین C و B می‌باشد.

طبق تحقیقات به عمل آمده، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تا قبل از پانزده سالگی، سرطان خون بیشتر از هر نوع سرطان دیگری در کودکان رایج است. اگر کودکان تا سنین دو سالگی، در هفته ۴ الی ۶ عدد پرتقال و یا آب آن را میل کنند، خطر ابتلای آنها به این بیماری در سنین ۱۴ سالگی به میزان بالایی کاهش می‌یابد. می‌توانید از این میوه‌ی بسیار مغذی و خوشمزه در شیر و یا غذاهای آردی کودکان به مقدار یک الی سه قاشق غذاخوری استفاده کنید و بدن کودکان را در مقابل ویتامین C بیمه نمایید و بدین ترتیب  از دچار شدن کودکان دلبندتان به بیماری اسکوربیت و راشیتیسم پیشگیری کنید.

طبع و مزاج پرتقال ترش و شیرین

متخصصان طب سنتی بر این عقیده‌اند که پرتقال شیرین دارای طبعی سرد و تر است. هر چه قدر بر میزان شیرینی پرتقال افزوده شود، طبع آن رو به گرمی می‌رود. طبع پرتقال ترش سرد و خشک است و هر چه میزان ترشی آن بیشتر باشد، سردی آن نیز بیشتر است.

مصلحات پرتقال

در طب سنتی مصلحات پرتقال، عسل، گلنگبین، گلپر و نمک معرفی شده‌اند. مصرف مصلحات به طبع و مزاج فرد بستگی دارد. برخی از افراد اگر این میوه را بدون مصلحات استفاده کنند، دچار هیچ نوع مشکلی نمی‌شوند اما در مقابل افرادی که دارای مزاجی سرد هستند اگر این میوه را که دارای مزاجی سرد است بدون مصلح آن مصرف کنند دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. زیرا معده‌ی این افراد قادر به هضم این میوه نمی‌باشد. این افراد باید پرتقال را به همراه گلپر و نمک مصرف نمایند و یا بعد از خوردن آن مقدار کمی عسل میل کنند. همچنین افراد دارای مزاج سرد بهتر است از پرتقال شیرین استفاده کنند.

افراد صفراوی مزاج بهتر است پرتقال را به این صورت مصرف کنند: پرتقال، شکر و توت‌فرنگی را در داخل مخلوط‌کن ریخته و پس از یکدست شدن نوش جان کنند. استفاده از این ترکیب به دفع صفرا در افراد دارای مزاج گرم و خشک کمک شایانی می‌کند.

افرادی که دارای مزاجی گرم و تر و یا دموی مزاج می‌باشند، بهتر است این میوه را بدون مصلحات آن مصرف نمایند.

نکته: زیاده‌روی در مصرف پرتقال برای هر فردی با هر گونه مزاجی مضر است. بنابراین تمامی افراد از زیاده روی در مصرف این میوه پرهیز نمایند.

آشنایی با خواص درمانی پرتقال در طب سنتی:

  • مصرف پرتقال باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود، تعداد گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد و به این ترتیب خطر ابتلا به سرماخوردگی کاهش می‌یابد.
  • افرادی که دچار بیماری دیابت می‌باشند به راحتی می‌توانند مقدار مناسبی از پرتقال را مصرف نمایند زیرا این میوه دارای شاخص گلسیمی پایین می‌باشد.
  • پرتقال حاوی مقادیر بالایی فیبر می‌باشد و به همین دلیل برای افرادی که دچار یبوست می‌باشند بسیار مناسب و کارآمد است.
  • طب سنتی استفاده از پرتقال را به مادران باردار بسیار توصیه می‌کند. زیرا مصرف این میوه در توسعه مغز جنین و پیشگیری از نقص لوله عصبی بسیار موثر است.
  • پرتقال به دلیل دارا بودن پتاسیم بالا، در کاهش فشار خون در دوران باردای بسیار مناسب است.
  • مصرف پرتقال به دلیل دارا بودن ویتامین C بالا به درمان کم خونی کمک می‌کند.
  • برای کاهش میزان کلسترول بد خون کافیست روزانه دو الی سه لیوان آب پرتقال مصرف شود.
  • پرتقال به دلیل دارا بودن ویتامین A و خاصیت آنتی اکسیدانی، خطر ابتلا به بیماری سرطان را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از پرتقال به افزایش هورمون جنسی در زنان کمک شایانی می‌کند و اختلال نعوظ در مردان را کاهش می‌دهد.
  • برای پیشگیری از التهاب لثه و رفع بوی بد دهان، این میوه را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • اگر دچار استرس و اضطراب هستید، پرتقال را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. زیرا پرتقال در کاهش هورمون کورتیزول نقش بسزایی دارد.

خواص پوست پرتقال در طب سنتی:

  • پوست پرتقال حاوی مقادیر بالای ویتامین C می‌باشد. بنابراین از آن می‌توان به عنوان یک اسکراپ طبیعی پوست برای درمان لک استفاده نمود.
  • افراد دارای پوست خشک و پوست چرب به راحتی می‌توانند از پوست پرتقال به دلیل دارا بودن ویتامین C فراوان و خاصیت آنتی اکسیدانی استفاده نمایند.
  • در طب سنتی برای درمان جوش و آکنه و جای آن از پوست پرتقال استفاده می‌شود.
  • اگر دچار مشکل یبوست هستید از پوست پرتقال استفاده کنید به این صورت که، پوست پرتقال را با مقدار کمی آب بجوشانید و سپس آب آن را دور بریزید. حالا مقداری شکر به پوست‌ها اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید. استفاده از این دمنوش قبل از صبحانه کمک شایانی به رفع این عارضه می‌کند.
  • برای رفع و درمان اگزما از پوست پرتقال بهره گیرید. به این صورت که پوست پرتقال را له کنید و آن را روی نقاط مورد قرار دهید.
  • برای درمان سوز سر دل، رفع حالت تهوع و استفراغ از پوست پرتقال استفاده کنید.
  • استفاده از پوست پرتقال به درمان شوره سر کمک شایانی می‌کند.
  • اگر دچار مشکل تنگی نفس و آسم هستید از پوست پرتقال استفاده کنید.
  • پوست پرتقال برای تنظیم فشار خون بسیار موثر است.
  • برای درمان سردرد، اضطراب و افسردگی از پوست پرتقال استفاده کنید.
  • پوست پرتقال برای رفع بوی بد دهان موثر است.
  • عزیزانی که در حال گرفتن رژیم کاهش وزن هستند می‌توانند از پوست پرتقال به دلیل دارا بودن فیبر بالا استفاده کنند.
  • برای کاهش فشار خون از پوست پرتقال مدد جویید. پوست پرتقال یکی از بهترین داروهای گیاهی چینی به شمار می‌آید.
  • پوست پرتقال به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود، نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به التهاب و بیماری قلبی دارد. همچنین وجود این عناصر در پوست پرتقال سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و تاثیر مثبتی در سلامت بدن دارد.

ماسک‌های زیبایی تهیه شده با پرتقال

همانطور که در خواص درمانی پرتقال اشاره نمودیم، پرتقال و پوست آن برای زیبایی و سلامت پوست بسیار موثر و کارآمد است. شما عزیزان به راحتی می‌توانید در خانه انواع ماسک‌های زیبایی با پرتقال را تهیه کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. در ادامه ابتدا با فواید ماسک پرتقال برای پوست و سپس با طرز تهیه هر یک از آنها آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

فواید و خواص ماسک پرتقال برای پوست صورت

  • یکی از فواید ماسک پرتقال، مبارزه با رادیکال‌های آزاد است، زیرا این ماسک سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد.
  • پرتقال به دلیل دارا بودن اسیدسیتریک موجود در خود به درمان جوش و آکنه می‌پردازد.
  • پرتقال دارای خواص سفید کنندگی است. بنابراین با استفاده از ماسک پرتقال می‌توانید به طور طبیعی به روشن شدن و پاکسازی پوست خود بپردازید.
  • با استفاده از ماسک پرتقال می‌توانید میزان چربی اضافی پوست خود را رفع کنید.
  • برای از بین بردن لک‌های قهوه‌ای پوست خود از ماسک پرتقال بهره گیرید.
  • اگر به دنبال یک لایه‌بردار طبیعی برای پوست خود هستید، از ماسک پرتقال استفاده کنید.
  • پرتقال به دلیل دارا بودن خاصیت مرطوب کنندگی، از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.
  • برای بستن مناف باز پوست و صاف و یکدست شدن آن از ماسک پرتقال استفاده کنید.

ماسک پرتقال و پاپایا، درخشان کننده پوست و رفع سیاهی دور چشم

این ماسک به دلیل دارا بودن ویتامین C و A به درخشنگی پوست کمک شایانی می‌کند. همچنین استفاده از این ماسک برای  روشن شدن و رفع سیاهی اطراف چشم بسیار موثر و مناسب می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک عدد پرتقال و یک چهارم میوه پاپایا نیاز داریم. مواد را در ظرفی بریزید و به خوبی له کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. یک لایه از ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید دو الی سه بار در هفته استفاده کنید و شاهد درخشش و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست خود باشید.

ماسک پرتقال و موز، مرطوب کننده و کاهش التهابات پوستی

اگر به دنبال یک روش طبیعی و خانگی برای رفع خشکی و التهابات پوستی هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ماسک پرتقال و موز است. همچنین استفاده‌ی مرتب  از این ماسک به رفع جوش و آکنه نیز کمک شایانی می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک عدد پرتقال و یک عدد موز نیاز داریم. دو مواد را در میکسر بریزید و شروع به همزدن کنید تا کاملا یکدست و یکنواخت شوند. سپس آن را برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت این مدت زمان با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد نتاج عالی و اثربخش باشید.

ماسک پرتقال و گیاه چریش، مناسب برای رفع جوش و آکنه و کنترل چربی پوست

ماسک دیگری که به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، ماسک پرتقال و گیاه چریش است. استفاده از این ماسک باعث پاکسازی منافذ بسته پوست شده و در نتیجه به کاهش جوش و آکنه کمک می‌کند. همچنین استفاده از این ماسک طبیعی و خانگی با خاصیت کنترل کنندگی میزان چربی پوست، از ایجاد جوش و آکنه پیشگیری می‌کند. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری خمیر به دست آمده از گیاه چریش، دو قاشق غذاخوری پالپ پرتقال و یک قاشق غذاخوری شیر سویا نیاز داریم. خمیر برگ چریش را به همراه پالپ پرتقال در ظرفی بریزید و شروع به همزدن کنید و سپس شیر سویا را به آن اضافه کنید. دوباره شروع به همزدن کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. خمیر را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید.

ماسک پرتقال و آرد نخودچی، روشن کننده پوست

استفاده از ماسک پرتقال و آرد نخودچی علاوه بر اینکه  PH پوست را حفظ می‌کند، عمل پاکسازی پوست را نیز انجام می‌دهد. این ماسک با دارا بودن خاصیت ضدباکتری باعث کاهش رنگدانه‌های پوست شده و در روشن کنندگی آن نقش بسزایی دارد. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری آب پرتقال، یک قاشق غذاخوری آرد نخودچی و یک قاشق چایخوری گلاب نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن یک لایه نازک از آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. با استفاده مرتب دو بار در هفته از این ماسک حتما به نتایج عالی و مطلوب دست خواهید یافت.

ماسک پرتقال و چای سبز

برای تهیه این ماسک به نصف قاشق چایخوری برگ چای سبز و یک قاشق غذاخوری پالپ پرتقال نیاز داریم. دو مواد را در میکسر بریزید تا کاملا یکدست شوند. سپس آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک دارای خاصیت لایه برداری است و استفاده مرتب از آن به رفع چربی اضافی پوست کمک می‌کند. همچنین این ماسک دارای خواص ضدالتهابی است و باعث بستن منافذ باز پوست می‌گردد. از این ماسک می‌توانید یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک پرتقال و چوب صندل، درخشان کننده پوست

ماسک پرتقال و چوب صندل باعث درخشان شدن و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست شما می‌شود و چربی پوست را متعادل می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پالپ پرتقال، یک قاشق غذاخوری پودر چوب صندل، دو قطره لیموترش و دو قاشق غذاخوری گلاب نیاز داریم. مواد را پس از ترکیب و یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود برای مدت زمان یک ربع پوشش دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.    

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.