خانه گیاهان دارویی خواص کلم بروکلی برای سلامتی

خواص کلم بروکلی برای سلامتی

توسط kakooti
خواص کلم بروکلی

سبزیجات بسیاری هستند که فواید بسیار زیادی بر روی سلامتی دارند. یکی از این سبزیجات کلم بروکلی است که فواید آن قابل شمارش نیست. کلم بروکلی تاثیرات بسیار مثبتی بر روی سلامتی و پوست و مو می‌گذارد. این سبزی سبز رنگ و خوش طعم به دلیل دارا بودن مواد مغذی، معدنی و انواع ویتامین‌ها برای سلامتی بسیار مفید است. اگر شما هم می‌خواهید با خواص کلم بروکلی آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

خواص کلم بروکلی برای سلامتی بدن

کلم بروکلی یک گیاه سبز رنگ و از خانواده کلم برگ و گل کلم است. تمامی قسمت‌های این گیاه قابل خوردن است. اما به طور معمول قسمت سرگل‌های آن را برای پخت و پز استفاده می‌کنند. بهترین روش خوردن کلم بروکلی به صورت بخارپز است. به این دلیل که ارزش غذایی آن حفظ می‌شود. اما برخی از افراد آن را به صورت خام، پخته و یا سرخ‌شده نیز مصرف می‌کنند.

این گیاه سبز رنگ حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی است. از جمله آن می‌توان به ویتامین ث، ویتامین آ، ویتامین ب ۶، ویتامین کا، فیبر رژیمی، پتاسیم، سلنیوم، منگنز، فسفر و … اشاره کرد.

پیشگیری از سرطان

بروکلی با خواص شگفت‌انگیز خود به صورت یک داروی شفابخش عمل می‌کند. یکی از خواص این گیاه پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان پروستات و کلیه سرطان‌های داخلی مانند سرطان ریه، سرطان کلیه، کبد، روده و … است.

به این دلیل که در این گیاه موادی مانند گلوکورافانین، دی ایندولیل متان، بتاکاروتن، سلنیوم و … وجود دارد. علاوه بر این کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ث، ویتامین آ، زینک، پتاسیم و غیره است که می‌تواند به عنوان یک ضد سرطان قوی عمل کند.

درمان اختلالات معده

یکی از خواص کلم بروکلی فیبر موجود در آن است؛ بنابراین مصرف این سبزی باعث می‌شود تا یبوست و سایر اختلالات معده شما به خوبی درمان شود. به این دلیل که فیبر موجود در این سبزی باعث می‌شود تا مقدار حجم غذای دریافتی را بیشتر کند. در نتیجه با حفظ آب، منجر به حرکت سالم روده می‌شود.

علاوه بر این منیزیم و ویتامین‌های موجود در کلم بروکلی به خوبی می‌تواند اسیدیته را درمان کرده و با جذب مواد مغذی، گوارش سالم را برای شما به ارمغان بیاورد.

درمان آب مروارید

مصرف مداوم کلم بروکلی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت چشم‌های شما بگذارد. به این دلیل که کلم بروکلی سرشار از بتاکاروتن، فسفر، زآگزانتین، ویتامین آ و سایر ویتامین‌ها از جمله ویتامین C، ویتامین E، ویتامین ب کمپلکس و غیره است و می‌تواند آسیب‌های چشمی مانند آب مروارید را به خوبی درمان کند.

مراقبت از پوست

یکی از خواص کلم بروکلی تاثیر بسیار مثبت آن بر روی جوانی پوست است. به این دلیل که این سبزی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن، ویتامین C و همچنین انواع ویتامین‌های مفید برای پوست مانند ویتامین‌ آ، ویتامین ای، ویتامین کا و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به درخشش پوست و مو و جوان‌سازی بافت پوست کمک بسیار زیادی می‌کند.

علاوه بر این در این گیاه مغذی مقادیر قابل توجهی از گلوکورافانین وجود دارد که باعث درخشندگی و سلامتی پوست صورت می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید که پوست شما جوان‌تر و شاداب‌تر از قبل شود، پیشنهاد می‌کنیم که مصرف این سبزی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

جلوگیری از فشار خون بالا

یکی از مواد ارزشمند موجود در کلم بروکلی، ماده معدنی کروم است. وجود این ماده در کرم بروکلی کمک می‌کند تا میزان قند خون و انسولین در بدن شما بهبود پیدا کند. در نتیجه بعد از مدتی فشار خون شما به خوبی تنظیم می‌شود.

علاوه بر این ویتامین‌های موجود در کلم بروکلی به همراه فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ باعث می‌شود تا فشار خون شما در بهترین حالت خود باشد. اگر می‌خواهید که قلب خودتان را در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص کلم بروکلی بهره‌مند شوید.

سلامت استخوان‌ها

از آنجایی که کلم بروکلی حاوی مقدار بسیار زیادی کلسیم، منیزیم، فسفر، زینک و غیره است، در نتیجه برای سلامت استخوان‌ها یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است؛ بنابراین مصرف این سبزی برای کودکان، زنان باردار، افراد پیر که احتمال پوکی استخوان، ضعف استخوان‌ها و دندان در آنها بیشتر است، بسیار توصیه می‌شود.

درمان کم خونی

یکی از دلایل کم‌خونی فقر آهن و پروتئین است. از آنجایی که کلم بروکلی سرشار از آهن و پروتئین است، در نتیجه برای درمان کم‌خونی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. برای این منظور پیشنهاد می‌دهیم که برای افزایش خون در بدن خودتان حتما کلم بروکلی مصرف کنید.

بعد از خوردن کلم بروکلی احساس می‌کنید که اکسیژن بیشتری به بدن شما می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود تا عملکرد سیستم بدن شما بهتر از قبل شود.

سم‌زدایی از بدن

یکی از خواص کلم بروکلی سم‌زدایی از اندام‌های داخلی بدن است. به این دلیل که این سبزی سرشار از ویتامین ث، آمینو اسید، سولفور و غیره است و می‌تواند به عنوان یک سم‌زدای قوی عمل کند. از دیگر خواص شفابخش کلم بروکلی می‌توان به دفع رادیکال‌های آزاد بدن اشاره کرد. در نتیجه این امر باعث می‌شود تا بعد از مدتی خون شما به خوبی پاک‌سازی شود.

تاثیر خوردن این سبزی را می‌توان در رفع جوش، خارش، کهیر، و انواع مشکلات داخلی مانند سنگ کلیه، نقرس، اگزما، روماتیسم و … متوجه شوید.

محافظت از پوست در برابر سرطان

اگر شغل شما به گونه‌ای است که مجبور هستید زیر نور خورشید کار کنید، در نتیجه دچار آفتاب‌سوختگی‌های مکرر خواهید شد. این ویژگی ریسک ابتلا به سرطان پوست را در شما افزایش می‌دهد. از آنجایی که کلم بروکلی حاوی موادی مانند سولفورفان است، پوست شما را در برابر اشعه فرابنفش به خوبی محافظت می‌کند.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی از خواص کلم بروکلی بهره ببرید. از آنجایی که این سبزی سرشار از فیبر، بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا ۳ و سایر ویتامین‌ها است، در نتیجه به تنظیم فشار خون و در نتیجه کاهش کلسترول بد و حفظ عملکرد قلب کمک بسیار زیادی می‌کند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید وقتی کلم بروکلی را به صورت بخارپز مصرف می‌کنید، این ویژگی باعث می‌شود تا ترکیبات فیبر آن ترکیب بهتری با صفرا داشته باشد. در نتیجه عمل دفع را ساده‌تر می‌کند. در نتیجه با کاهش صفرا، سطح کلسترول به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این امر به سلامت قلب شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

همچنین کلم بروکلی دارای پتاسیم مخصوصی است که به صورت یک ماده موثر عمل می‌کند و می‌تواند عروق خونی شما را گشادتر کند. این ویژگی باعث می‌شود تا جریان خون شما بهبود پیدا کند. در نتیجه با اکسیژن رسانی بهتر به اندام‌های حیاتی، حال عمومی شما نیز بهتر خواهد شد.

مناسب برای کاهش وزن

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، پیشنهاد می‌کنیم که کلم بروکلی مصرف کنید. کلم بروکلی به دلیل داشتن مقدار بسیار زیادی فیبر و آب بسیار زیاد، به شما احساس سیری می‌دهد. در نتیجه نسبت به قبل غذای کمتری خواهید خورد. این ویژگی باعث می‌شود تا به کمک خواص کلم بروکلی بعد از مدتی دچار کاهش وزن و لاغری شوید.

پیشگیری از دیابت

یکی از ویژگی‌های مثبت کلم بروکلی، مقدار قند پایین آن است. در نتیجه این سبزی برای کسانی‌که دچار دیابت هستند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است؛ بنابراین اگر می‌خواهید که دچار دیابت نشوید و یا به دنبال درمان آسیب‌های دیبات به عروق خونی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این سبزی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

افزایش قوای جنسی

یکی از تاثیرات مثبت کلم بروکلی بر روی سلامت جنسی مردان است. چرا که مصرف این سبزی کمک می‌کند تا جلوی پروستات مردان گرفته شود. علاوه بر این مصرف این سبزی باعث افزایش قوای جنسی در مردان می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی

قسمت‌های سبز رنگ و ارغوانی کلم بروکلی سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی شامل روی، فسفر، مس و سلنیوم است؛ بنابراین مصرف کلم بروکلی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیار زیادی می‌کند و می‌تواند شما را در برابر انواع عفونت‌ها مراقبت کند.

درمان افسردگی و اضطراب

یکی از خواص کلم بروکلی درمان افسردگی ناشی از التهاب است. به این دلیل که این سبزی سرشار از موادی مانند سولفورافان است که می‌تواند با افسردگی بزرگسالی مبارزه کند.

بهترین ضد آفتاب

یکی از تاثیرات مثبت کلم بروکلی بر روی پوست و محافظت از آن در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید است. به این دلیل که عصاره کلم بروکلی می‌تواند اشعه مضر نور خورشید یعنی اشعه UV را به خوبی جذب کند. در نتیجه مانع از نفوذ آن به پوست می‌شود. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که عصاره این سبزی را به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کنید.

از طرفی دیگر کلم بروکلی دارای ماده‌ای موثر به نام سولفورفان است که به کاهش قرمزی و التهابات پوستی کمک بسیار زیادی می‌کند. اگر به دنبال یک کرم ضد آفتاب طبیعی هستید، عصاره کلم بروکلی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

کمک به سیستم عصبی سالم

داشتن یک سیستم عصبی سالم برای یک زندگی بهتر بسیار ضروری است. از آنجایی که کلم بروکلی دارای مقدار بسیار زیادی پتاسیم است، در نتیجه باعث می‌شود تا سلامت سیستم عصبی شما تامین شود. این ویژگی کمک می‌کند تا عملکرد مغز شما بهبود پیدا کند.

تاثیرات مثبت بر روی مو

از آنجایی که کلم بروکلی سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی مو بگذارد و مشکلات مربوط به مو را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از جمله خواص کلم بروکلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش رشد مو: اگر دچار ریزش مو شده‌اید و یا رشد موهای شما به کندی اتفاق می‌افتد، مصرف کلم بروکلی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به این دلیل که این سبزی حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین آ، ویتامین سی و کلسیم است و باعث تقویت فولیکول‌های مو و در نتیجه رشد مو می‌شود.
  • تقویت فولیکول‌های مو: روغن گرفته شده از دانه‌های بروکلی برای پوست و مو بسیار مفید است و باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. این روغن طبیعی سرشار از ویتامین سی و ویتامین ب ۶ است و باعث می‌شود تا وز موهای شما به خوبی از بین برود. در نتیجه حالتی صاف و ابریشمی به موها می‌بخشد.
  • جلوگیری از ریزش مو: یکی از دلایل ریزش مو وجود رادیکال‌های آزاد است. آنتی‌اکسیدان موجود در این سبزی باعث می‌شود تا جلوی ریزش موی شما گرفته شود. در نتیجه بعد از مدتی موهای سالم و ضخیم جایگزین موهای ریخته شده می‌شود.
  • بخشیدن درخشش و جلا به موها: یکی از خواص کلم بروکلی وجود اسیدهای چربی است که درخشندگی را برای موهای شما به ارمغان می‌آورد. اسید چرب امگا ۹ علاوه بر درخشش موهای شما، اثرات مواد شیمیایی و شوینده‌ها را بر روی موهای شما به خوبی از بین می‌برد.

کمک به بهبود سلامت چشم

کلم بروکلی سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن ماده‌ای است که در هویج یافت می‌شود و مصرف آن باعث بهبود بینایی می‌شود.

مناسب برای دوران بارداری

خاصیت شفابخش کلم بروکلی برای زنان باردار بسیار مناسب است. به این دلیل که این سبزی سرشار از مواد مغذی و ریز مغذی مانند پروتئین، کلسیم، آهن، فسفر، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن می‌تواند از یبوست دوران بارداری جلوگیری کند. همچنین از آنجایی که کلم بروکلی سرشار از فولات است، در نتیجه کمک می‌کند تا جنین شما بدون هیچ نقص مادرزادی در لوله عصبی به دنیا بیاید.

کاهش فشار خون

اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، خوردن کلم بروکلی را به شما توصیه می‌کنیم. از آنجایی که این سبزی حاوی مقدار بسیار زیادی کورستین است، در نتیجه مصرف آن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک بسیار زیادی بکند.

جلوگیری از تهوع

به کمک خواص کلم بروکلی می‌توانید مشکل حالت تهوع دوران بارداری خودتان را رفع کنید. به این دلیل که این سبزی خوش رنگ حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین ب است که عملکردی شبیه داروی ضد تهوع دارد.

کنترل بیماری آلزایمر

یکی از دلایل پیدایش بیماری آلزایمر تولید ماده پپتید آمیلوئید است. با مصرف کلم بروکلی می‌توانید جلوی مرگ سلولی ناشی از آمیلوئید را بگیرید. علاوه بر ماده سولفورافان موجود در این سبزی می‌تواند از التهابات مربوط به آمیلوئید بتا جلوگیری کند. در نتیجه مصرف کلم بروکلی می‌تواند از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

پیشگیری از کبد چرب

اگر دچار کبد چرب هستید، مصرف کلم بروکلی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این سبزی پرفایده به دلیل دارا بودن مواد موثر می‌تواند جلوی بیماری‌های کبدی ناشی از داروها، الکل، رژیم غذایی پر کالری و … را بگیرد.

محافظت از کلیه‌ها

کلم بروکلی سرشار از سولفورافان است. در نتیجه مصرف آن می‌تواند جلوی آسیب‌های کلیوی را بگیرد. علاوه بر این اگر تحت درمان شیمی‌رمانی هستید، این ماده موثر در کلم بروکلی می‌تواند جلوی التهابات و آسیب‌های کلیوی را به خوبی بگیرد.

پیشگیری از پارکینسون

یکی از دلایل به وجود آمدن پارکینسون، از بین رفتن نورون‌های دوپامینرژیک در قسمت توده سیاه مغز است. برای پیشگیری از این بیماری پیشنهاد می‌کنیم که از خواص کلم بروکلی بهره ببرید. به این دلیل که این سبزی حاوی مقدار بسیار زیادی سولفورافان است و کمک می‌کند تا هماهنگی حرکتی شما بهبود پیدا کند.

جلوگیری از تشنج

تحقیقات انجام شده بر روی کلم بروکلی نشان می‌دهد که مصرف این سبزی به دلیل دارا بودن سولفورافان می‌تواند آستانه تشنج را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد.

بهبود وضعیت اسکیزوفرنی

اگر یکی از افراد نزدیک شما دچار بیماری روان‌پریشی است، پیشنهاد می‌کنیم که کلم بروکلی مصرف کند. از آنجایی که این سبزی حاوی مقدار بسیار زیادی متامفتامین است، در نتیجه می‌تواند شدت این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بهبود علائم اوتیسم

اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص درمانی کلم بروکلی استفاده کنید. چرا که سولفورافان موجود در این سبزی می‌تواند رفتارهای این بیماری را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. علاوه بر این اگر می‌خواهید که جنین شما دچار چنین مشکلی نشود، پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از آسیب DNA و سلامت ژن‌ها کلم بروکلی مصرف کنید.

کاهش کلسترول

یکی از خواص کلم بروکلی کاهش چشم‌گیر کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب در بدن انسان است. به این دلیل که این سبزی خوش عطر و طعم حاوی مقدار بسیار زیادی گلوکورافانین است و می‌تواند برای این مشکل کارساز باشد.

پیشگیری از آرتروز

اگر رژیم غذایی سرشار از کلم بروکلی داشته باشید، بعد از مدتی مشکلات استخوانی شما مانند پوکی استخوان، آرتریت و … درمان خواهد شد. به این دلیل که این سبزی سرشار از موادی است که از التهاب و تخریب غضروف‌های شما جلوگیری می‌کند.

بهبود عملکرد مثانه

با مصرف کلم بروکلی می‌توانید ظرفیت مثانه خود را بهبود ببخشید. علاوه بر این مصرف این سبزی به تقویت اجابت مثانه نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با خواص شگفت‌انگیز کلم بروکلی صحبت کردیم. اگرچه این گیاه به دلیل مواد معدنی و ویتامین‌ها بسیار برای سلامتی بسیار مفید است، اما هنگام خوردن آن باید احتیاط کنید. چرا که مصرف این گیاه در برخی از افراد، حساسیت پوستی ایجاد می‌کند. علاوه بر این بهتر است روش پخت این گیاه به طور صحیح باشد تا بتوانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.