خانه دسته‌بندی نشده طب سنتی برای درمان تهوع بارداری چه راهکاری دارد

طب سنتی برای درمان تهوع بارداری چه راهکاری دارد

توسط مدیر مجله
درمان تهوع بارداری

یکی از شیرین‌ترین و خاطره‌انگیزترین دوران زندگی هر خانمی، دوران بارداری است. اما گاهی این دوران با دردهای گاه و بی‌گاه، حالت تهوع، خونریزی و غیره همراه است و باعث می‌شود تا این دوره از زندگی هر خانمی کمی اذیت‌کننده باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از خانم‌هایی هستید که از اوایل بارداری خود، درگیر حالت تهوع هستید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای درمان تهوع بارداری روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. شما می‌توانید با یکی از این روش‌ها، حالت تهوع خود را درمان کنید.

درمان تهوع بارداری با راهکارهای طب سنتی

اکثر خانم‌ها در دوران بارداری، درگیر حالت تهوع می‌شوند. تغییرات هورمونی، چند قلویی، استرس، خستگی، کاهش قند خون و غیره از جمله دلایل تهوع در دوران بارداری هستند. گاهی این حالت تهوع به قدری شدید است که زندگی معمولی خانم باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در صورتی که تهوع بارداری باعث مشکلات دیگری از جمله کاهش وزن، مشکلات کبدی، کم آبی و غیره شود، بهتر است که حتما با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید. در غیر این صورت برای تهوع‌ خفیف بارداری می‌توانید از راهکارهای درمانی زیر استفاده کنید.

نوشیدن آب

یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان تهوع بارداری نوشیدن آب به دفعات زیاد است. نوشیدن آب علاوه بر کمتر کردن شدت تهوع، باعث هیدراته ماندن بدن خانم‌های باردار می‌شود. این موضوع می‌تواند علاوه بر درمان احساس تهوع، برای سلامت جنین و مادر باردار نیز بسیار موثر باشد؛ بنابراین اگر شما هم احساس تهوع بارداری دارید، بهتر است در طول روز مقدار کافی آب نوش جان کنید. برای این منظور کافی است تا همیشه در کنار تخت خود، یک لیوان آب داشته باشید تا خوردن آن را فراموش نکنید.

لیمو تازه

یکی از بهترین راهکارها برای کنترل حالت تهوع در زنان باردار استفاده از لیمو تازه است. چرا که لیمو خاصیت آرام‌بخشی و نشاط‌آوری دارد و می‌تواند جلوی حالت تهوع را بگیرد. اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است هر روز لیموی تازه را بو کنید. اگر هم بیرون از منزل کار می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که بر روی یک دستمال تمیز مقداری آب لیمو تازه بچکانید. هر وقت که احساس تهوع داشتید، این دستمال را بر روی بینی خود بگذارید.

همچنین اگر شدت حالت تهوع شما زیاد نیست، می‌توانید برای درمان تهوع بارداری مقداری لیمو تازه نوش جان کنید. بهتر است آب لیمو را با مقداری عسل ترکیب کنید و این معجون شگفت‌انگیز را هر روز صبح نوش جان کنید. ویتامین C موجود در لیمو تازه می‌تواند جلوی تهوع صبحگاهی شما را بگیرد.

زنجبیل

بسیاری از قدیمی‌ها معتقد هستند که زنجبیل می‌تواند برای درمان حالت تهوع زنان باردار بسیار مفید باشد. شاید دلیل این موضوع تاثیر شگفت‌انگیزی است که زنجبیل بر روی دستگاه گوارش دارد. علاوه بر این زنجبیل با جلوگیری از ترشح اسید معده می‌تواند از بروز تهوع بارداری جلوگیری کند. برای عطر و طعم بهتر زنجبیل پیشنهاد می‌کنیم که مقداری آب نبات به آن اضافه کنید.

همچنین برای رفع حالت تهوع بارداری می‌توانید به جای تکه‌های زنجبیل، پودر زنجبیل را جایگزین آن کنید. برای این منظور کافی است تا مقداری از پودر آن را با مقداری عسل و آب  ولرم ترکیب کنید. همچنین برای اثرگذاری بیشتر جهت درمان تهوع بارداری می‌توانید این نوشیدنی را همراه با چند قطره لیمو تازه نیز مصرف کنید. بهترین زمان نوشیدن این معجون صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب است.

روش دیگر برای استفاده از زنجبیل جهت درمان حالت تهوع بارداری، استفاده از چای زنجبیل است. برای درست کردن این چای خوش عطر و طعم کافی است تا مقداری زنجبیل رنده کنید. سپس یک قاشق چای خوری از آن را درون یک لیوان آب بریزید تا به مدت ده دقیقه دم بکشد. اگر طعم خالص این چای مورد پسند شما نیست، می‌توانید مقداری عسل به آن نیز اضافه کنید. این چای مقوی را هر روز صبح نوش جان کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید.

نعنا

یکی دیگر از روش‌های موثر برای رفع حالت تهوع بارداری، مصرف نعنا است؛ بنابراین اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید، توصیه می‌کنیم که خوردن نعنا را امتحان کنید. از آنجایی که نعنا برای مشکلات معده بسیار موثر است؛ بنابراین با خوردن آن جلوی حالت تهوع بارداری شما گرفته می‌شود. برای درمان تهوع بارداری به کمک نعنا کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید.

مقدار یک قاشق غذاخوری نعنا خشک را به یک لیوان آب اضافه کنید. سپس بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از این مدت آب و نعنا را از یک صافی رد کنید. در نهایت مقداری عسل به آن اضافه کنید. با نوشیدن این چای خوش عطر و طعم، حالت تهوع شما از بین خواهد رفت. همچنین برای جلوگیری از تهوع بارداری می‌توانید از عطر نعنا نیز کمک بگیرد. برای این منظور کافی است تا مقداری از عصاره نعنا را بر روی یک دستمال تمیز بریزید. سپس هر وقت که حالت تهوع به سراغ شما آمد، با بوییدن این دستمال، حالت تهوع خود را کمتر کنید.

زیره سبز

برای از بین بردن تهوع دوران بارداری استفاده از دانه‌های زیره را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای این منظور کافی است تا مقداری از دانه‌های زیره را همراه با کمی آب دم کنید. سپس بعد از سرد شدن آن را نوش جان کنید. همچنین می‌توانید برای درمان تهوع بارداری زیره را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

تقویت ویتامین‌ها در دوران بارداری

غذاهای حاوی ویتامین B6 می‌تواند باعث کاهش تهوع صبحگاهی در خانم‌های باردار شود. همچنین این ویتامین با برقراری تعادل در هورمون‌ها می‌تواند نشانه‌های تهوع را از بین ببرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای رفع حالت تهوع بارداری غذاهای سرشار از ویتامین B6 مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی، فلفل، اسفناج، کلم بروکلی، فندق و غیره استفاده کنید.

همچنین دریافت ویتامین B12 می‌تواند با کاهش خستگی و هضم بهتر غذا، حالت تهوع بارداری را کمتر کند. غذاهایی مانند ماهی قزل آلا، گوشت گاو، گوشت گوسفند، میگو و غیره سرشار از ویتامین B12 هستند.

روغن بابونه

بوییدن برخی روغن‌های گیاهی اثر تسکین‌دهندگی بر روی زنان باردار دارد و کمک می‌کند تا دچار تهو بارداری نشوند. یکی از بهترین روغن‌ها برای درمان تهوع بارداری روغن بابونه است. بوییدن اسانس بابونه می‌تواند باعث کاهش حالت تهوع در زنان باردار شود. همچنین شما می‌توانید از ترکیب روغن بابونه و روغن زنجبیل نیز استفاده کنید.

رازیانه

اگر به دنبال راهکاری هستید تا حالت تهوع خود را به سرعت از بین ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که از اسانس رازیانه استفاده کنید. عطر و بوی رازیانه می‌تواند برای رفع حالت تهوع بارداری بسیار موثر باشد. برای این منظور کافی است تا هر وقت احساس حالت تهوع داشتید، کمی از اسانس روغن رازیانه استشمام کنید.

راهکارهای عمومی برای رفع حالت تهوع در بارداری

اگر با وجود عمل به راهکارهای بالا، همچنان حالت تهوع بارداری شما خوب نشده است، بهتر است در کنار استفاده از این گیاهان دارویی، نکات عمومی زیر را رعایت کنید.

کم کردن حجم وعده‌های غذایی

اگرچه در دوران غیر بارداری عادت به خوردن سه وعده غذا دارید، اما در زمان بارداری وقت آن رسیده است که این عادت نادرست خود را اصلاح کنید. برای درمان تهوع بارداری پیشنهاد می‌کنیم که به جای خوردن سه وعده‌ی غذایی پرحجم، وعده‌های غذاهایی خود را بیشتر  و  حجم آن را کمتر کنید. به این دلیل که در زمان بارداری میزان قند خون پایین‌تر از حد معمول است. این شرایط می‌تواند برای مادر و حتی جنین بسیار خطرناک باشد.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم که به جای سه وعده غذایی، تعداد وعده‌های غذایی خود را به ۵ یا ۶ وعده افزایش دهید. البته باید حجم مقدار وعده‌های غذایی خود را نسبت به قبل کمتر کنید. چرا که سیری بیش از اندازه یا گرسنگی بسیار زیاد می‌تواند باعث به وجود آمدن حالت تهوع در زنان باردار شود.

خوردن صبحانه در رختخواب

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد اما بهتر است برای جلوگیری از حالت تهوع صبحگاهی حتما صبحانه را در رختخواب بخورید. چرا که اغلب خانم‌های باردار، در اول صبح احساس تهوع شدیدی دارند. دلیل این موضوع این است که معده آن‌ها به مدت ۸ ساعت خالی مانده است. در نتیجه گرسنگی و پایین آمدن سطح قند خون باعث می‌شود تا حالت تهوع آن‌ها افزایش پیدا کند.

برای درمان تهوع بارداری پیشنهاد می‌‌کنیم که صبح‌ها قبل از پایین آمدن از تخت حتما خوراکی‌های خشک مانند نان تست، غلات و غیره مصرف کنید. این مواد غذایی باعث می‌شود تا علاوه بر بالا رفتن سطح قند خون، اسید معده نیز به خوبی جذب شود.

جویدن بیشتر لقمه‌های غذایی

یکی از عادت‌های نادرست هنگام خوردن غذا، سریع غذا خوردن است. متاسفانه این رفتار می‌تواند در دوران باردای باعث بروز مشکلاتی از جمله حالت تهوع شود. برای این منظور بهتر است لقمه‌های خود را به صورت کامل بجوید. جویدن زیاد لقمه باعث می‌شود تا کار معده راحت‌تر و هضم غذا بهتر اتفاق بیفتد. پزشکان طب سنتی معتقد هستند که هر لقمه غذایی باید ۳۲ بار جویده شود.

داشتن خواب کافی

یکی از راهکارهای جلوگیری از تهوع بارداری، داشتن خواب کافی و استراحت در دوران حاملگی است. چرا که خستگی می‌تواند باعث بدتر شدن شرایط یک خانم باردار شود. در سه ماهه اول بارداری داشتن خواب آرام نقش بسیار مهمی در سلامت روانی مادر باردار دارد. حتی یک چرت کوتاه صبحگاهی می‌تواند خستگی ذهنی و جسمی شما را از بین ببرد. یکی از راهکارهای موثر برای درمان تهوع بارداری داشتن خواب کافی در طول روز است.

برای این منظور بهتر است در یک محیط کاملا تاریک استراحت کنید. همچنین بهتر است هرگونه دستگاه الکترونیکی مانند موبایل را از خود دور کنید. چرا که باعث می‌شود تا خواب شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

تغییر رژیم غذایی

یکی از علت‌های حالت تهوع دوران بارداری، خوردن غذاهای چرب و ناسالم است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما در این دوران حیاتی یک رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید تا علاوه بر سلامت شما، رشد جنین نیز به خوبی اتفاق بیفتد. بهتر است در این دوران غذاهایی مصرف کنید که سرشار از منیزیم، پتاسیم و پروتئین هستند. همچنین بهتر است که سبزی‌های تازه و انواع میوه‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به صورت کلی مصرف مواد غذایی که به سلامت جنین و شما کمک می‌کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما ممکن است برخی از این غذاها با معده شما سازگاری نداشته باشند؛ بنابراین بهتر است در انتخاب نوع غذای خود دقت کنید. بهتر است برای درمان تهوع بارداری از یک رژیم غذایی سالم و مقوی پیروی کنید.

دور شدن از بوی نامطبوع

یکی از اثرات دوران حاملگی، حساس شدن به بوها است. گاهی این شرایط به اندازه‌ای غیر قابل تحمل است که باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود. دلیل این موضوع تغییرات هورمونی است که در این دوران برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به بوی انواع غذاها، عطرها و غیره حساسیت دارید، بهترین راهکار دور شدن از این محیط و استشمام هوای تازه است.

اگر در شرایطی هستید که دور شدن از بو برای شما امکان‌پذیر نیست، پیشنهاد می‌کنیم که برای مدتی از طریق دهان نفس بکشید.

پیاده‌روی و انجام ورزش‌های سبک

۲۰ دقیقه پیاده‌روی در دوران بارداری کمک می‌کند تا حالت تهوع شما از بین برود. از آنجایی که اغلب خانم‌های باردار هنگام صبح دچار حالت تهوع می‌شوند؛ بنابراین بهتر زمان برای پیاده‌روی و انجام ورزش‌های سبک بعد از خوردن صبحانه خواهد بود. این عادت رفتاری باعث می‌شود تا علاوه بر هضم بهتر غذا، شدت حالت تهوع شما کاهش پیدا کند.

البته اگر حالت تهوع شدیدی دارید و پیاده‌روی طولانی برای شما خسته‌کننده است، بهتر است برای درمان تهوع بارداری مدت زمان آن را کمتر کنید. همچنین می‌توانید به جای ۲۰ دقیقه مداوم پیاده‌روی، تعداد دفعات راه رفتن را زیاد و مدت آن را کوتاه کنید.

سخن نهایی

راهکارهای خانگی گفته شده در بالا به شما کمک می‌کند تا حالت تهوع بارداری شما کاهش پیدا کند. این راه‌حل‌های خانگی عوارض کمتری نسبت به برخی داروهای ضد تهوع دارد. با این حال برای انجام این راهکارها نیز بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنید و در صورت صلاحدید پزشک از آن استفاده کنید.

در صورتی که حالت تهوع شدیدی دارید و راهکارهای گفته شده در بالا تاثیر چندانی برای شما ندارد، بهتر است زیر نظر پزشک متخصص زنان نسبت به خوردن داروهای شیمیایی اقدام کنید و از مصرف خودسرانه آن‌ها خودداری کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.