خانه طب سنتی راهکارهای موثر برای رفع ریزش مو در دوران شیردهی

راهکارهای موثر برای رفع ریزش مو در دوران شیردهی

توسط مدیر مجله
ریزش مو در دوران شیردهی

زنان در دوران بارداری تغییرات بسیار زیادی را تجربه می‌کنند. این تغییرات با به دنیا آمدن نوزاد نیز تمام نخواهد شد. یکی از مشکلاتی که خانم‌های شیرده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ریزش مو در دوران شیردهی است. روش‌ها و درمان‌های مختلفی برای این مشکل وجود دارد که کمک می‌کند تا بتوانید این دوران را به خوبی سپری کنید. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا بدانید که طب سنتی چه راهکاری برای این مشکل دارد، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید.

جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی با روش‌های طب سنتی

ریزش مو در شیردهی معمولا از تولد نوزاد تا یکسالگی او ادامه دارد. این مشکل گاهی تا حدی شدید است که باعث می‌شود تا از میزان تراکم موها کاسته شود. اقدامات خاصی که در طب سنتی وجود دارد کمک می‌کند تا از ریزش مو در این دوران جلوگیری شود یا از شدت آن کاسته شود. اگر شما هم دچار ریزش مو در این دوران هستید، راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا از شدت نگرانی شما کاسته شود و موهای سالم‌تر و زیباتری داشته باشید. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-شنبلیله

اگر شما هم با مشکل ریزش مو در دوران شیردهی دست و پنجه نرم می‌کنید، مصرف شنبلیله تاثیر بسیار بالایی در جلوگیری از ریزش مو دارد. برای این منظور ابتدا باید چند دانه شنبلیله را درون یک لیوان آب خیس کنید. سپس پوست سر خود را با آب شنبلیله ماساژ دهید. اجازه دهید تا یک ساعت این آب روی سر شما باقی بماند. بعد از این مدت می‌توانید موهای خود را با آب ولرم بشویید. برای تاثیرگذاری بهتر است که این کار دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

یکی دیگر از روش‌های استفاده از شنبلیله استفاده از ماسک این دانه گیاهی است. برای این منظور ابتدا چند دانه شنبلیله را خیس کرده و سپس آن را آسیاب کنید تا به حالت خمیری در بیاید. سپس خمیر حاصل را به ریشه موهای خود بزنید. صبر کنید تا این خمیر به مدت ۲۰ دقیقه روی موهای شما باقی بماند. بعد از آن می‌توانید موهای خود را با آب ولرم بشویید. بعد از استفاده از این روش متوجه تاثیر مثبت آن روی موهای خود خواهید شد.

۲-کشک

برای درمان ریزش مو بعد از زایمان کشک را امتحان کنید. کشک به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی خود می‌تواند جلوی ریزش مو در دوران شیردهی را بگیرد. همچنین استفاده از کشک می‌تواند درخشندگی و زیبایی را دوباره به موهای شما بازگرداند.برای این منظور کافی است تا پوست سر و موهای خود را با کشک ماساژ دهید. این کار باعث می‌شود تا فولیکول‌های مو شما تقویت شود. بعد از یک ربع می‌توانید موهای خود را با یک شامپوی مناسب و آب ولرم شستشو دهید. اگر این روش را یک تا دو بار در هفته تکرار کنید، تاثیر فوق‌العاده آن را روی موهای خود خواهید دید.

۳-تخم مرغ

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید علاوه بر خوردن تخم مرغ، ماسک تخم مرغ نیز می‌تواند برای جلوگیری از ریزش مو بعد از بارداری مفید باشد. برای درمان ریزش مو کافی است تا دو عدد سفید تخم مرغ را با روغن زیتون ترکیب کنید. سپس آن را روی سر خود قرار دهید. بعد از نیم ساعت می‌توانید موهای خود را با یک شامپوی مناسب و آب سرد بشویید. این ماسک با تقویت فولیکول‌های مو، جلوی ریزش موها را می‌گیرد. کافی است تا یکبار امتحان کنید تا نتیجه مثبت آن را روی موهای خود ببینید.

۴-آمله یا انگور فرنگی هندی

آمله یا آملج جزو آن دسته از گیاهانی است که برای تغذیه مو استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی از خواص این گیاه دارویی بهره ببرید. برای درمان کافی است تا از این گیاه به صورت خوراکی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید این گیاه را داخل یک روغن مناسب بجوشانید. سپس روغن حاصل را به کف موهای خود بزنید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید.

۵-نارگیل

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ریزش مو دوران بعد از زایمان، استفاده از خواص نارگیل است. شما می‌توانید از این میوه به شیوه‌های مختلف برای ریزش مو استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید موهایتان را با شیر نارگیل ماساژ دهید. این کار باعث می‌شود تا از شدت ریزش موهای شما کاسته شود. همچنین می‌توانید پوست نارگیل را بسوزانید تا به شکل خاکستر در بیاید. سپس آن را با یک روغن مناسب مخلوط کنید و موهایتان را با آن ماساژ دهید.

برای تاثیرگذاری بیشتر توصیه می‌کنیم که به انجام این کار مداومت داشته باشید تا ریزش موهای شما قطع شود. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که موهای شما نسبت به قبل درخشان‌تر و حتی ضخیم‌تر شده است و زیبایی موهایتان دوباره بازگشته است.

۶-بذر کتان

ریزش مو در دوران شیردهی انکارناپذیر است. اما شما می‌توانید با برخی راهکارهای از شدت ریزش مو بکاهید. به عنوان مثال بذر کتان به دلیل دارا بودن امگا ۳ و چربی می‌تواند جلوی ریزش موها در این دوران را بگیرد؛ بنابراین اگر شما هم در دوران شیردهی به سر می‌برید و موهایتان دچار ریزش شده است، بذر کتان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۷-خوردن میوه‌های خشک

ساده‌ترین راهکار برای جلوگیری از ریزش مو هنگام شیردهی مصرف میوه‌های خشک است. این میوه‌ها به دلیل دارا بودن ویتامین‌های متنوع کمک می‌کنند تا جلوی ریزش موهای شما گرفته شوند. اگر شما هم در دوران شیردهی به سر می‌برید، توصیه می‌کنیم که حتما میوه‌های خشک مصرف کنید.

۸-روغن آرگان

رسیدگی به موها می‌تواند تا حد زیادی جلوی ریزش موها در دوران بارداری را بگیرد. برای این منظور ماساژ موها با روغن‌های گیاهی می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی را روی موهای شما بگذارد. یکی از تاثیرگذارترین روغن‌ها برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی روغن آرگان است. ماساژ موها با این روغن علاوه بر قطع ریزش موها، باعث رشد مجدد موها نیز می‌شود.

به این دلیل که در ترکیبات این روغن، اسیدهای چرب ضروری برای موها وجود دارد که در کنار کمک به رشد موها، باعث تغذیه و تقویت ریشه موها نیز می‌شود. شما نیز می‌توانید برای کاهش ریزش موهای خود در این دوران حساس از خواص روغن آرگان بهره ببرید.

۹-بهیرنگراج

بعد از به دنیا آمدن نوزاد، موهای مادر دچار آسیب می‌شوند. یکی از راه‌های جلوگیری از ریزش مو استفاده از برگ‌های گیاه بهیرنگراج است. برای این منظور کافی است تا برگ‌های این گیاه را خشک کنید. سپس آن را به همراه عسل و شیر نوش جان کنید. همچنین می‌توانید از برگ‌های این گیاه ماسک مو درست کرده و آن را روی موهای خود بگذارید. صبر کنید تا چند دقیقه این ماسک روی موهای شما بماند. بعد از آن می‌توانید موهای خود را با یک شامپوی مناسب و آب ولرم بشویید.

خواص این گیاه به اندازه‌ای است که در قرص‌های ضد ریز مو از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین در صورتی که دسترسی به برگ‌های تازه این گیاه ندارید، می‌توانید از قرص و پودرهای آماده گیاه بهیرنگراج استفاده کنید.

۱۰-روغن زیتون

خواص جادویی روغن زیتون برای موها باعث می‌شود تا جلوی ریزش مو در دوران شیردهی گرفته شود. دلیل این موضوع این است که این روغن گیاهی سرشار از ویتامین E است که با تحریک رشد موها، باعث قطع شدن ریزش موها می‌شود. همچنین ماساژ سر با روغن زیتون کمک می‌کند تا گردش خون در پوست سر افزایش پیدا کرده و ریشه‌ها موها تقویت شوند. اگر شما هم می‌خواهید معجزه روغن زیتون را برای موهای خود ببینید، کافی است تا دو بار در هفته موهای خود را با این روغن ماساژ دهید.

۱۱-آلوئه ورا

برای تقویت و رشد موها، آلوئه ورا یک گزینه‌ی بسیار مناسب است و می‌تواند جلوی ریزش موها در دوران بعد از بارداری را بگیرد. همچنین ماساژ موها با ژل آلوئه ورا به افزایش جریان خون در پوست سر کمک کرده و باعث رشد فولیکول‌های مو می‌شود. اگر شما هم دچار ریزش مو بعد از حاملگی شده‌اید، کافی است تا سه بار در هفته موهای خود را به مدت نیم ساعت با ژل آلوئه ورا ماساژ دهید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که ریزش موهایتان برطرف شده است.

۱۲-روغن کرچک

برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی ترکیب روغن کرچک، روغن بادام و روغن نارگیل معجزه می‌کند. این روغن‌های گیاهی سرشار از اسید چرب امگا ۹ هستند که برای رشد موها بسیار موثر عمل می‌کنند.

۱۳-حنا، مورد و سدر

اگر دچار ریزش مو بعد از بارداری هستید، از خواص شگفت‌انگیز ۳ گیاه مورد، حنا و سدر بهره ببرید. این ۳ گیاه دارویی خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی داشته و از ریزش موها پیشگیری می‌کند.

راهکارهای عمومی برای جلوگیری از ریزش مو بعد از بارداری

همانطور که می‌دانید، ریزش مو بعد از تولد نوزاد امری اجتناب‌ناپذیر است. ما در مطالب بالا شما را با برخی گیاهان دارویی در طب سنتی آشنا کردیم تا بتوانید در دوران شیردهی، ریزش موی کمتری داشته باشید. اما اجرای به موقع برخی راهکارها نیز می‌تواند باعث کمتر شدن ریزش مو در دوران بعد از حاملگی شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-رفتارتان را با موها عوض کنید

شاید این جمله کلیشه‌ای به نظر برسد. اما توصیه می‌کنیم که بعد از حاملگی رفتار بهتری با موهایتان داشته باشید. به عنوان مثال موقع خشک کردن یا شستن به موهایتان فشار زیادی وارد نکنید. سعی کنید که موهایتان را در ساعتی از روز باز بگذارید و از بستن محکم آن‌ها جدا خودداری کنید. چرا که محکم بستن موها خود می‌تواند دلیل ریزش مو در دوران شیردهی باشد. سعی کنید که از یک بالش ابریشمی برای خوابیدن استفاده کنید تا به فولیکول‌های مو شما آسیب وارد نشود.

۲-سالم‌خوری را دنبال کنید

حتی اگر به فرزندتان شیر نمی‌دهید، اما لازم است تا راهکاری برای ریزش مو شدید خود در این دوران داشته باشید. به عنوان مثال مطمئن باشید که حتما مواد مغذی کافی به بدنتان می‌رسد. چرا که سطح انرژی بدن می‌تواند تاثیر بسیار بالایی در ریزش مو داشته باشد. برای این منظور توصیه می‌کنیم که میوه، سبزیجات، پروتئین و غیره را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۳-مکمل دریافت کنید.

علاوه بر رعایت دو نکته بالا مهم است که بعد از بارداری خود مکمل‌های مورد نیاز برای موهایتان را مصرف کنید. برای این منظور توصیه می‌کنیم که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت موهایتان را مصرف کنید تا جلوی ریزش موها گرفته شود. از جمله ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد موها می‌توان به ویتامین A، ویتامین B و ویتامین E اشاره کرد. با دریافت این ویتامین‌ها چه از طریق قرص و چه از طریق مواد غذایی باعث می‌شود تا جلوی ریزش مو در دوران شیردهی گرفته شود.

۴-از شامپوهای حجم‌دهنده استفاده کنید

استفاده از شامپوهای نرم‌کننده باعث می‌شود تا موهای شما نسبت به قبل نازک‌تر و شل‌تر شوند. اما شما می‌توانید با جایگزین کردن این مدل از شامپوها با شامپوهای حجم‌دهنده، ظاهری بهتر به موهای خودتان ببخشید.

ریزش مو در شیردهی تا چه زمانی ادامه دارد

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که ریزش مو در این دوران تا چه زمانی ادامه دارد؟ باید بگوییم که نگران نباشید. چرا که ریزش مو در شیردهی موقتی است و شدت این ریزش به اندازه‌ای نیست که باعث کچلی شما شود. در برخی از خانم‌ها این ریزش مو سه ماه و در برخی شش ماه به طول می‌انجامد. اما بعد از یک سال شدت ریزش موها به قبل از حاملگی برمی‌گردد. در واقع بعد از شروع غذای کمکی و کم شدن میزان شیردهی از شدت ریزش موها نیز کاسته می‌‌شود.

سخن نهایی

ما در این مقاله سعی کردیم تا به یکی از دغدغه‌های خانم‌ها بعد از حاملگی یعنی ریزش مو در دوران شیردهی بپردازیم. راهکارهای گفته شده در بالا می‌‌توانند از شدت ریزش مو در این دوران بکاهند. با این حال باید بگوییم که بعد از اینکه فرزند دلبندتان کیک یک سالگی خود را فوت کرد، ریزش مو در این دوران قطع خواهد شد و شما به دوران قبل از بارداری خود می‌‌رسید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.