خانه گیاهان دارویی از خواص عرق شنبلیله برای سلامتی بدن چه می‌دانید؟

از خواص عرق شنبلیله برای سلامتی بدن چه می‌دانید؟

توسط مدیر مجله
خواص عرق شنبلیله

عرق شنبلیله به عنوان یکی از پرطرفدارترین عرقیات گیاهی بوده که با خواص بی‌نظیر خود می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها معجزه کند. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خواص عرق شنبلیله آشنا کنیم. اگر شما هم علاقه دارید تا با این نوشیدنی گیاهی آشنا شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

خواص عرق شنبلیله برای درمان بیماری‌ها

عرق شنبلیله به دلیل خواص دارویی فراوان خود، به عنوان یک داروی طبیعی در طب سنتی به شمار می‌آید. این گیاه دارویی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد؛ بنابراین نمی‌توان از خواص درمانی و تاثیر فوق‌العاده آن در درمان بیماری‌ها چشم‌پوشی کرد. این گیاه دارویی منبع بسیار غنی از مواد معدنی مانند روی، منگنز، پتاسیم، کلسیم، آهن و غیره است؛ در نتیجه مصرف آن منجر به بهبود عملکرد بدن شما خواهد شد. شما نیز می‌توانید این عرق گیاهی را به منظور درمان و پیشگیری از برخی بیماری‌ها مصرف کنید. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از دیابت با مصرف عرق شنبلیله

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که سطح قند خون بالایی دارید و مستعد ابتلا به دیابت هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص عرق شنبلیله بهره ببرید. مصرف منظم این عرق گیاهی باعث می‌شود تا میزان قند خون شما تنظیم شده و عملکرد تولید انسولین در بدن بهبود پیدا کند.

البته توصیه می‌کنیم که در صورت ابتلا به دیابت، قبل از مصرف این عرق گیاهی حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. چرا که ممکن است عرق شنبلیله با برخی از داروهای شما تداخل داشته باشد. این موضوع می‌تواند تاثیرات منفی روی سلامتی شما بگذارد.

افزایش اشتها با خاصیت عرق شنبلیله

مصرف عرق شنبلیله تاثیر مثبتی روی اشتها می‌گذارد. دلیل این موضوع وجود ترکیباتی مانند فسفر و آهن در شنبلیله است که می‌تواند تاثیر مثبتی روی عملکرد دستگاه گوارشی بگذارد؛ بنابراین افرادی که به دنبال افزایش وزن خود هستند، می‌توانند از این راهکار طبیعی برای درمان لاغری خود استفاده کنند. اگر شما هم قصد افزایش وزن دارید، بهتر است قبل از مصرف این عرق گیاهی با پزشک متخصص مشورت کنید و با احتیاط فراوان آن را مصرف کنید تا عوارض جانبی خواص عرق شنبلیله کاهش پیدا کند.

کم خونی و درمان آن با عرق شنبلیله

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، عرق شنبلیله سرشار از آهن است؛ بنابراین کسانی که از کم خونی رنج می‌برند، مصرف این عرق گیاهی می‌تواند به طور موثری کمک‌کننده باشد. این عرق گیاهی با افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون، جلوی کم خونی را گرفته و می‌تواند اثرات منفی این مشکل را به حداقل برساند. اگر شما هم دچار این عارضه هستید، می‌توانید در کنار مصرف قرص آهن از این روش طبیعی نیز استفاده کنید.

سلامت قلب و عروق با فواید عرق شنبلیله

کاهش کلسترول بد خون یکی از مهم‌ترین خواص این عرق گیاهی است که باعث می‌شود تا سلامت قلب و عروق شما حفظ شود؛ در نتیجه مصرف عرق شنبلیله کمک می‌کند تا خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش پیدا کند. توصیه می‌کنیم که برای تضمین سلامت قلب خود از خواص عرق شنبلیله غافل نشوید.

جلوگیری از ریزش مو با خاصیت درمانی عرق شنبلیله

در ترکیبات عرق شنبلیله موادی وجود دارد که می‌تواند باعث استحکام پیاز مو شود. این ویژگی می‌تواند جلوی ریزش مو را گرفته و به تقویت موها کمک کند. اگر شما هم دچار ریزش مو هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از این روش طبیعی برای مراقبت از موهای خود استفاده کنید.

تنظیم هورمون‌های زنانه با خاصیت دارویی عرق شنبلیله

تنظیم بودن هورمون‌های زنانه نقش بسیار مهمی در حالات روحی زنان دارد. یکی از روش‌های طبیعی برای تنظیم این هورمون‌ها مصرف عرق شنبلیله است. ترکیبات موجود در این عرق گیاهی شباهت بسیار زیادی به هورمون‌های زنانه از جمله استروژن دارد که می‌تواند باعث بهبود هورمون‌ها شود.

کاهش نفخ با فواید دارویی عرق شنبلیله

رژیم غذایی نامناسب، پرخوری، مصرف غذاهای چرب و غیره می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ شود. یکی از بهترین خواص عرق شنبلیله درمان نفخ و بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. توصیه می‌کنیم که شما نیز برای سلامت دستگاه گوارش خود از خاصیت عرق شنبلیله غافل نشوید.

بهبود زخم‌ها با عرق شنبلیله

یکی از ویژگی‌های عرق شنبلیله خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است. این ویژگی کمک می‌کند تا زخم‌ها و آسیب‌های پوستی ترمیم پیدا کند. شما نیز می‌توانید از این خاصیت عرق شنبلیله برای درمان طبیعی زخم‌های پوستی خود استفاده کنید.

کاهش سرفه با عرق شنبلیله

یکی از شگفت‌انگیزترین خواص این عرق گیاهی، بهبود علائم سرماخوردگی از جمله کاهش تب و سرفه است. چرا که در عرق شنبلیله ترکیباتی وجود دارد که می‌تواند برای رفع این مشکلات موثر باشد. شما نیز می‌توانید به جای مصرف عرق شنبلیله از تخم شنبلیله نیز استفاده کنید. کافی است تا مقدار یک قاشق از این دانه شفابخش را با عسل و لیمو ترکیب کنید. سپس آن را نوش جان کنید. تکرار این روش کمک می‌کند تا از شر سرفه‌های خود خلاص شوید.

کاهش دردهای پریودی با عرق شنبلیله

یکی دیگر از خواص عرق شنبلیله برای خانم‌ها کاهش دردهای دوران قاعدگی است. مصرف این عرق گیاهی کمک می‌کند تا دوران دردناک پریودی برای شما راحت‌تر سپری شود. کافی است تا یک بار امتحان کنید و نتیجه مثبت آن را روی بدن خود ببینید.

درمان بی‌خوابی با خواص شفابخش عرق شنبلیله

بی‌خوابی می‌تواند تاثیرات منفی روی فعالیت روزانه بگذارد. تحقیقات انجام شده روی عرق شنبلیله نشان داده است که این گیاه می‌تواند بی‌خوابی‌های شبانه را تا حد زیادی بهبود ببخشد. اگر شما هم خواب شبانه باکیفیتی ندارید، می‌توانید با مصرف عرق شنبلیله خواب خوبی را تجربه کنید.

رفع یبوست با مصرف عرق شنبلیله

برای کسانی که دچار یبوست هستند، عرق شنبلیله می‌تواند یک راهکار بسیار عالی باشد. این گیاه دارویی به دلیل دارا بودن فیبر بسیار زیاد می‌تواند مشکل یبوست شما را درمان کند. همچنین کسانی که دچار بواسیر هستند، با مصرف عرق شنبلیله التهاب مقعدی آن‌ها از بین خواهد رفت.

درمان کبد چرب با عرق شنبلیله

یکی از تاثیرگذارترین خواص عرق شنبلیله روی سلامت کبد است. به خصوص کسانی که دچار کبد چرب هستند، مصرف این عرق گیاهی کمک می‌کند تا کبد آن‌ها پاکسازی شود. چرا که مصرف عرق شنبلیله جلوی جمع شدن تری گلیسیرید را گرفته و خطر ابتلا به کبد چرب را به حداقل می‌رساند.

تسکین درد مفاصل با عرق شنبلیله

برای کاهش درد مفاصل از خاصیت عرق شنبلیله کمک بگیرید. این عرق گیاهی به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی خود هرگونه درد مفاصل را کاهش می‌دهد. همچنین در ترکیبات این عرق گیاهی موادی مانند فسفر، کلسیم، آهن و غیره وجود داشته که باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.

تنظیم کلسترول خون

عرق شنبلیله با تاثیر مثبت روی پانکراس، باعث تولید صفرا می‌شود. این ویژگی کمک می‌کند تا سطح کلسترول خون به حد تعادل برسد. البته توصیه می‌کنیم که اگر کلسترول بالایی دارید، مصرف قرص‌های خود را قطع نکنید. همچنین اگر تمایل دارید تا در کنار قرص‌های شیمیایی از خواص عرق شنبلیله بهره‌مند شوید، حتما با نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهید.

افزایش شیر در مادران شیرده با عرق شنبلیله

اگر به دنبال راهکاری برای افزایش شیر خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص شگفت‌انگیز عرق شنبلیله بهره ببرید. مصرف این عرق گیاهی می‌تواند باعث افزایش شیر در خانم‌های شیرده شود. علاوه بر این عرق شنبلیله باعث می‌شود تا کیفیت شیر نیز افزایش پیدا کند. این ویژگی باعث حفظ سلامت نوزاد شما می‌شود. البته از آنجایی که مصرف داروهای گیاهی در زمان شیردهی منع مصرف دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از استفاده حتما نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

پیشگیری از سرطان با مصرف عرق شنبلیله

عرق شنبلیله خاصیت ضد سرطانی دارد. دلیل این موضوع وجود مقدار قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان است. این ویژگی باعث می‌شود تا هرگونه التهاب بدن کاهش پیدا کند؛ در نتیجه با مصرف عرق شنبلیله خطر ابتلا به بیماری مرگبار سرطان کاهش پیدا می‌کند.

افزایش قوای جنسی با خاصیت عرق شنبلیله

مطالعات انجام شده روی خواص عرق شنبلیله نشان می‌دهد که مصرف این عرق گیاهی می‌تواند میل جنسی را در آقایان بهبود ببخشد. همچنین مصرف این عرق گیاهی باعث افزایش تستوسترون و میزان اسپرم نیز می‌شود. اگر همسر شما میل جنسی پایینی دارد یا دچار مشکلات ناباروری است، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص این عرق گیاهی غافل نشوید.

تنظیم فشار خون با فواید درمانی عرق شنبلیله

برای تنظیم فشار خون مصرف عرق شنبلیله می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد. البته این بدین معنا نیست که این عرق گیاهی می‌تواند جایگزین داروهای شما باشد. بلکه شما می‌توانید زیر نظر پزشک متخصص در کنار مصرف داروهای خود از خواص ارزشمند عرق شنبلیله نیز بهره‌مند شوید.

عوارض جانبی مصرف عرق شنبلیله

اگرچه مصرف عرق شنبلیله عوارض جانبی خاصی ندارد، اما مانند سایر گیاهان دارویی بهتر است که جانب احتیاط را در مصرف این عرق گیاهی رعایت کرده و از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری کنید. چرا که با وجود خواص عرق شنبلیله مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث اسهال و سوء هاضمه در برخی از افراد شود. همچنین افراد با شرایط زیر بهتر است از مصرف عرق شنبلیله جدا خودداری کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که نسبت به بادام زمینی حساسیت دارند، ممکن است با خوردن این عرق گیاهی دچار حساسیت شوند؛ بنابراین بهتر است در خوردن این عرق گیاهی احتیاط کنند.
  • مصرف عرق شنبلیله در دوران بارداری بسیار خطرناک است. چرا که می‌تواند انقباضات رحمی را افزایش داده و خطر سقط را به دنبال داشته باشد.
  • از آنجایی که این گیاه طبع به شدت گرمی دارد؛ بنابراین خوردن آن به افراد گرم مزاج اصلا توصیه نمی‌شود.
  • همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، مصرف عرق شنبلیله می‌تواند میزان قند خون را به شدت کاهش دهد؛ بنابراین افرادی که دچار دیابت هستند، بهتر است قبل از مصرف عرق شنبلیله حتما با پزشک مشورت کنند. چرا که ترکیبات موجود در این عرق گیاهی ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشد.
  • مصرف بیش از اندازه عرق شنبلیله می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های حساس به هورمون را نیز افزایش دهد. در صورت داشتن سابقه فامیلی بهتر است زیر نظر پزشک این دارو را مصرف کنید.

طریقه مصرف عرق شنبلیله

طریقه مصرف عرق شنبلیله با توجه به نوع بیماری متفاوت است. اما به طور کلی برای بهره‌مندی از خواص عرق شنبلیله می‌توانید نیم ساعت بعد از غذا مقدار نصف لیوان از این عرق گیاهی را نوش جان کنید. اگر طعم تلخ عرق شنبلیله شما را اذیت می‌کند، می‌توانید این عرق گیاهی را همراه با عسل نوش جان کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با خاصیت عرق شنبلیله برای درمان بیماری‌ها آشنا کنیم. با وجود خواص فراوان این عرق گیاهی، بهتر است قبل از استفاده حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا جلوی خطرات و عوارض احتمالی آن گرفته شود. در صورت تمایل به خرید اینترنتی عرق شنبلیله می‌توانید سفارش خود در فروشگاه اینترنتی کاکوتی ثبت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.