خانه طب سنتی درمان جوش صورت با گیاهان دارویی و مواد طبیعی

درمان جوش صورت با گیاهان دارویی و مواد طبیعی

توسط kakooti

جوش یک ضایعه پوستی می‌باشد که براثر تجمع چربی در بعضی نقاط بدن من‌جمله صورت ، قفسه سینه ، شانه ، گردن و… ایجاد می‌گردد که به دو صورت سرسیاه و سرسفید می‌باشد . پوست بدن به‌طور طبیعی چربی تولید می‌کند تا پوست لطافت خود را حفظ کند ، هنگامی‌که این چربی راهی برای خروج پیدا نکند در منافذ پوست باقی‌مانده و باعث ایجاد جوش یا آکنه می‌شود .

علل ایجاد جوش

بعضی از جوش‌ها که به آن جوش غرور جوانی گفته می‌شود در دوران نوجوانی پدیدار می‌شوند . اما علل ایجاد جوش به عوامل مختلفی بستگی دارد که شایع‌ترین آن‌ها اختلالات هورمونی ، مصرف داروهای حاوی آندروژن ، مصرف فست فود‍‌ها و غذاهای پرچرب ، استفاده از لوازم‌آرایش نامناسب ، نظافت نکردن پوست و استرس می‌باشد .

روش‌های جلوگیری از ایجاد جوش

  • نظافت پوست : با استفاده از یک صابون مناسب و سازگار با جنس پوستتان مثل صابون گل بابونه ، صابون مغز بادام و… همواره پوست خود را پاکیزه نگه‌دارید و پس از شستشو از یک کرم گیاهی مخصوص مثل کرم گل بابونه ، همیشه‌بهار و … استفاده نمایید .
  • استفاده از مواد غذایی مناسب و دوری از استرس و اضطراب

جوش زدن در هر نقطه از بدن نشانه چیست ؟

  • اگر از بروز جوش در پیشانی خود ناراحت هستید ، باید بدانید که شما دارای مشکل گوارشی هستید و باید از مصرف فست فودها خودداری کنید. 
  • وجود جوش در قسمت وسط ابروها نشانه این است که ، کبد شما دچار مشکل شده است و از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید .
  • اگر شما مشکل کلیوی داشته باشید ، در اطراف چشم شما جوش و لک پدیدار می‌شود و حتی دچار سیاهی دور چشم نیز می‌شوید که باید به‌اندازه کافی نوشیدن آب بنوشید تا این مشکل شما برطرف شود .
  • اگر روی گونه شما نسبت به‌جاهای دیگر صورتتان جوش می‌زند به دلیل مشکل تنفسی و آلرژی است که برای درمان آن باید از مصرف سیگار پرهیز کنید و برنامه غذایی مناسبی را برای خود اختصاص دهید .
  • اگر روی بینی شما جوش می‌زند و لک زیادی نمایان شده است باید از قلی خود مراقبت کنید و به مصرف ویتامین B بپردازید .
  • جوش‌های ایجادشده در ناحیه چانه و دور لب ، به علت وجود استرس و اختلالات هورمونی است . بنابراین سعی کنید از استرس خود بکاهید و همواره آرامش داشته باشید .
  • گاهی ممکن است روی گوش‌هایتان جوش بزند و شما را آزار دهد . ایجاد جوش روی گوش نیز نشان از این است که کلیه شما دچار مشکل شده است .

به‌هرحال افراد زیادی در سرتاسر جهان دچار این ضایعه پوستی می‌شوند و در تلاش هستند تا راهی برای درمان این بیماری پیدا کنند . در این مقاله کاکوتی به چندین درمان گیاهی و خانگی می‌پردازیم که برای درمان جوش بسیار مؤثر است و باعث زیبایی و صافی پوست می‌گردد .

روغن درخت چای : یکی از راه‌های درمان جوش و آکنه استفاده از روغن درخت چای می‌باشد . این روغن یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها در جهان است که با دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال و ضدعفونی‌کنندگی باعث درمان آکنه می‌شود . استفاده از چند قطره از این روغن گیاهی تأثیر زیادی روی پوست می‌گذارد . روزانه یک تا دو بار چند قطره از این روغن را با پنبه به‌صورت خود بزنید و از مصرف بیشتر از دو بار جلوگیری نمایید زیرا باعث خشک‌شده پوست می‌شود و باعث تشدید آکنه می‌شود .

چای سبز : چای سبز با داشتن خاصیت ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدان به درمان آکنه می‌پردازد و می‌تواند یک ملول تمیزکننده برای پوست شما باشد زیرا تمیز نگه‌داشتن پوست تأثیر بسزایی در درمان آکنه دارد . برای این منظور، یک فنجان چای سبز دم‌کنید و پس از خنک شدن از این محلول استفاده نمایید .

عسل : یکی دیگر از راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان آکنه استفاده از عسل می‌باشد . عسل یک آنتی‌بیوتیک قوی است . برای این کار شما می‌توانید مقداری عسل را بر روی آکنه‌ها بمالید و یا مقداری عسل را با بلغور جوی دوسر ( از هردو به مقدار مساوی ) مخلوط کرده و به‌صورت ماسک استفاده کنید . این ماسک را به مدت نیم ساعت روی پوستتان قرار دهید سپس به‌آرامی بشویید .

روغن اسطوخودوس : یکی دیگر از روغن‌های مفید برای درمان آکنه استفاده از روغن اسطوخودوس است .اگر از روغن اسطوخودوس  به‌طور مداوم به مدت یک تا دو هفته استفاده کنید برآمدگی‌ها و التهابات آکنه را کاهش می‌دهد .

زردچوبه : از زردچوبه به‌عنوان ماسک ضد جوش می‌توان استفاده کرد . به این صورت که مقداری زردچوبه را با مقدار معینی آب مخلوط کرده تا به‌صورت خمیر درآید سپس آن را قبل از خواب به‌صورت خود بمالید و صبح با آب بشویید .

ریشه گیاه باباآدم : یکی از راه‌های درمان جوش یا آکنه استفاده از گیاه ریشه باباآدم می‌باشد . برای مصرف مقداری از این گیاه را بجوشانید و نوش جان‌کنید . ریشه گیاه باباآدم به پاک‌سازی کبد می‌پردازد و باعث جلوگیری از به وجود آمدن جوش می‌شود .

روغن بهارنارنج : روغن بهارنارنج به دلیل داشتن ترکیبات فعال ، کار غدد چربی را تنظیم می‌کند و با متعادل کردن کار هورمون‌ها باعث درمان هرچه بهتر و بیشتر آکنه‌ها می‌شود .

نعنا : یکی دیگر از گیاهانی که به درمان آکنه می‌پردازد ، گیاه نعنا است . نعنا چربی اضافی که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود را جذب می‌کند و باعث پیشگیری از ایجاد آکنه می‌شود . برای این کار دو قاشق غذاخوری نعنای تازه را خورد کنید و سپس دو قاشق غذاخوری ماست شیرین و دو قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید . این ماسک را به مدت ده دقیقه روی پوست خود بگذارید و در آخر با آب بشویید .

بابونه : التهابات ناشی از آکنه را می‌توان با استفاده از گیاه بابونه کاهش داد . برای این منظور دو تا سه قاشق از گیاه بابونه را با یک فنجان آب به مدت پانزده دقیقه بجوشانید . سپس محلول را صاف کنید و اجازه دهید سرد شود ، سپس با یک پنبه محلول را به صورتتان بمالید . لازم به ذکر است که قبل از استفاده ، صورت خود را تمیز کنید .

آلوئه ورا : یکی دیگر از راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان آکنه استفاده از گیاه آلوئه ورا است . گیاه آلوئه ورا برای  التیام سوختگی ، بهبود زخم ، درمان عفونت و کاهش جای زخم بسیار مفید است . برای استفاده از این گیاه به‌منظور درمان آکنه کافی است ، ژل آلوئه ورا را روی نقاط آکنه دار بمالید .

لیموترش : لیموترش یکی دیگر از راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان آکنه می‌باشد . لیموترش مانند یک‌لایه بردار عمل می‌کند و باعث ر.شن شدن رنگ پوست و تمیزی آن می‌شود . لیموترش برای درمان جای زخم نیز بسیار مفید می‌باشد و از ایجاد کومدون‌های جدید پیشگیری می‌کند . آب لیموترش را با استفاده از یک پنبه ، به پوست تمیز خود بزنید و بعد از ده تا پانزده دقیقه با آب بشویید .

روغن مریم‌گلی : روغن مریم‌گلی با خاصیت آنتی باکتریالی باعث  درمان آکنه می‌شود . برای این کار، با استفاده از یک پنبه چند قطره از این روغن را به‌صورت خود بزنید و تأثیر شگفت‌انگیز آن را مشاهده کنید . روغن مریم‌گلی از بسته شدن منافذ پوست و تجمع باکتری‌ها جلوگیری می‌کند .

روغن پونه کوهی : روغن پونه کوهی به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده و آنتی باکتریال ، به درمان عفونت‌ها می‌پردازد و باعث التیام پوست آسیب‌دیده می‌شود . روغن پونه کوهی التهاب را کاهش می‌دهد و از بسته شدن منافذ پوست نیز جلوگیری می‌کند و یک‌لایه بردار قوی می‌باشد .

سرکه سیب : یکی دیگر از راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان آکنه ، استفاده از سرکه سیب است . چون سرکه سیب حاوی اسید مالیک و اسیدلاکتیک می‌باشد یک لایه‌بردار قوی بوده و باعث کاهش قرمزی پوست می‌شود . ترکیبات موجود در سرکه سیب برای التیام و درمان آکنه مفید است . به این صورت که سرکه سیب را با آب مخلوط کرده ( از هردو به میزان مساوی ) و با استفاده از یک پنبه به‌صورت بزنید .

اسیدهای چرب امگا ۳ : خواص ضدالتهابی اسیدهای چرب امگا ۳ باعث بهبود بخشی پوست آکنه دار می‌شود . با خوردن مکمل امگا۳ یا همان کپسول روغن ماهی می‌توانید از خواص این ترکیبات استفاده نمایید . و همچنین برای داشتن پوستی سالم ماهی تن ، ماهی آزاد و تخم کتان را در رژیم غذایی خود قرار دهید .

گیاه هاماملیس : یکی دیگر از راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان جوش و آکنه استفاده از گیاه هاماملیس است . این گیاه جوش‌ها را خشک می‌کند و باعث کاهش آلودگی‌های پوست می‌شود . برای این منظور عرق گیاه هاماملیس را با یک‌تکه پنبه به پوست تمیز خود بزنید . برای نتیجه بهتر این کار را هرروز صبح و شب تکرار کنید .

عناب و زرشک کوهی : استفاده از دو گیاه عناب و زرشک کوهی برای درمان جوش بسیار مفید است . به‌این‌ترتیب که ۲۰۰ گرم عناب را با ۲۰۰ گرم زرشک کوهی را ابتدا بشویید ، سپس آن‌ها را خوب بکوبید و داخل یک ظرف پلاستیکی بریزید و ۲لیتر آب به آن اضافه کنید . ( این ترکیب را در داخل یخچال نگهداری کنید )، بگذارید ۱۰ ساعت بماند و بعد روزی دو لیوان از آب آن را میل کنید . ( لازم به تذکر است که کسانی که دارای فشارخون پایین هستند از این روش خودداری نمایند ) .

یخ : یکی از سریع‌ترین راه‌های درمان جوش استفاده از یخ است . یخ باعث کاهش التهاب جوش می‌شود و چربی اضافه را منقبض می‌کند . برای این کار در یک پارچه مقداری یخ بگذارید و روی قسمتی که دچار جوش شده است قرار دهید و چند ثانیه نگه‌دارید . سپس چند دقیقه صبر کنید ، دوباره یخ را روی موضع قرار دهید . این کار را چند مرتبه انجام دهید ، جوش‌ها دریکی دو روز از بین می‌روند .

بخور : یکی دیگر از راه‌های درمان آکنه استفاده از بخور است . بخور گرم باعث باز شدن منافذ پوستی و خارج شدن مواد زائد می‌شود . استفاده از بخور برای کسانی که دچار جوش صورت هستند بسیار مفید است . برای این کار یک ظرف پر از آب داغ را بردارید و صورت خود را به نزدیک ظرف ببرید به‌طوری‌که بخار آب به صورتتان بخورد فقط مراقب باشید که بخار آب پوست صورتتان را نسوزاند ( فاصله را رعایت کنید ) . بخور را به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید و سپس از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده نمایید .

سیر : یکی دیگر از راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان آکنه استفاده از گیاه پرخاصیت سیر است . سیر دارای خواص ضد باکتری و ضدویروسی می‌باشد . در طب قدیمی هند ، آیورودا ، سیر به‌عنوان یکی از بهترین راه‌های درمان آکنه شناخته‌شده است . همچنین طبیبان آیورودا ، سیر را برای درمان جای جوش و نیز جلوگیری از ایجاد جوش مفید دانسته‌اند . سولفور موجود در سیر به هرچه سریع‌تر درمان شدن جوش کمک می‌کند . برای این منظور یک حبه سیر را نصف کنید و آن را روی جوش بمالید و پس از پنج دقیقه صورتتان را با آب نیمه گرم بشویید . این عمل را روزی چند بار انجام دهید . لازم به ذکر است که خوردن روزانه یک حبه سیر باعث پاک‌سازی خونتان می‌شود . یادتان باشد که در مصرف سیر افراط نکنید زیرا باعث اذیت شدن معده‌تان می‌شود .

جوش‌شیرین : یک راه خانگی دیگر برای درمان آکنه استفاده از این لایه‌بردار پوست یعنی جوش‌شیرین است . جوش‌شیرین باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود و سلول‌های مرده جوش را از بین می‌برد . برای این کار مقداری جوش‌شیرین را با آب و آب‌لیمو ترکیب کنید تا یک خمیر قوام داری شود . سپس روی پوست تمیز خود این خمیر را روی قسمت‌هایی که آکنه دار است بمالید ، چند دقیقه صبر کنید تا خمیر روی صورت خشک شود . آنگاه صورتتان را با آب نیمه گرم بشویید . برای نتیجه بهتر این کار را روزی دو بار انجام دهید . توجه کنید که این خمیر را بیش‌ازحد روی صورت قرار ندهید زیرا باعث خشکی پوست می‌شود .  

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.