خانه دسته‌بندی نشده رازیانه و خواص درمانی آن

رازیانه و خواص درمانی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

رازیانه نام گیاه بسیار مفید با طبع گرم و خشک و قابل‌استفاده جهت درمان انواع بیماری‌های مختص خانم‌ها هست. از رازیانه برای لاغر شدن، ساکت کردن صدای معده، افزایش شیر مادران، درمان بیماری‌های دستگاه مجاری ادراری، مشکلات گوارشی، سرفه و تقویت گردش خون بدن استفاده می‌شود.
به اکثر خانم‌ها توصیه می‌شود تا از رازیانه برای انواع مشکلات و بیماری‌هایی که در زمانه‌ای مختلف با آن روبه‌رو می‌شوند، همانند دردهای دوران قاعدگی، بی‌نظمی آن، کیست‌های رحم و تخمدان، پر شدن صورت، لاغر شدن و کاهش وزن، کاهش رطوبت بدن و رسیدن به مزاج متعادل و از بین بردن سردی بدن از رازیانه استفاده کنند.
رازیانه را می‌توان به‌صورت دم‌نوش و چای، عرق رازیانه و روغن رازیانه مصرف کرد.

معرفی رازیانه

رازیانه Foeniculum   نام علمی:  Foeniculum vulgare
رازیانهگیاهی است که ساقه‌هایی با شیارهای موازی و برگ‌هایی شبیه شوید دارد. ارتفاع آن به ۲ متر هم می‌رسد. گل‌های آن به‌صورت انباشته و یکجا در قسمت بالایی ساقه رازیانه می‌رویند که رنگشان هم زرد است.
اگر بخواهیم از ارزش تغذیه‌ای رازیانه در سلامت و تأمین مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدنمان بهره ببریم می‌توانیم با خوردن قسمت سفیدرنگ رازیانه قسمت مهمی از املاح موردنیاز را جذب کنیم. رازیانه دارای منیزیم، فسفر، فیبر، ویتامین C، ویتامین A، K و B6 و همچنین مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، روی، مس و سلنیوم است که موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی و تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود.
از ریشه، برگ و بذر رازیانه برای استفاده‌های مختلف دارویی بهره‌برداری می‌شود.
می‌توان گفت رازیانه یک گیاه مختص بانوان است چون ترکیبات آن به‌گونه‌ای است که همانند استروژن عمل می‌کند و استروژن هم یک هورمون زنانه است.

خاصیت دارویی و درمانی رازیانه

رازیانه گیاهی با طبیعت گرم و خشک است و رطوبت بدن زنان را برطرف می‌کند.
رازیانه را در صورتی استفاده کنید که:

  1. نیاز به تقویت استخوان‌های بدن خود دارید، یا ممکن است از آن دسته افرادی باشید که به خاطر طبع سرد و یا مرطوبی که دارید نمی‌توانید زیاد از شیر و لبنیات برای تقویت استخوان‌بندی و تأمین کلسیم موردنیاز بدن خود، استفاده کنید، بنابراین رازیانه با طبیعت گرمی که دارد، علاوه بر داشتن کلسیم به دلیل برخورداری از منیزیم، فسفر و ویتامین K، کمک بسیار قابل‌توجهی به سلامت استخوان‌ها می‌کند.
  2. احساس می‌کنید پوست شما طراوت، تازگی و شادابی خود را از دست داده است و خطوط ناشی از چین و چروک روی آن، احساس ناخوشایندی به شما داده است و باید به آن رسیدگی شود تا با مشکل پیری و تیره شدن رنگ پوست مواجه نشوید. ویتامین C موجود در رازیانه به حفظ نشاط و شادابی پوستتان کمک زیادی می‌کند.
  3. در گروه افرادی با فشارخون بالا هستید و همیشه باید مراقب باشید تا از حدی فراتر نرود و آزاردهنده نباشد. با افزایش پتاسیم بدن، فشارخون کاهش می‌یابد و ازآنجایی‌که رازیانه، منبع پتاسیم است، رسیدن به مقصد کاهش فشارخون را برای شما ساده‌تر می‌کند.
  4. بعد از صرف وعده غذایی و در هضم غذا دچار مشکلاتی در سیستم گوارشی بدن خود می‌شوید، ممکن است یبوست داشته باشید و یا از آن دسته افرادی هستید که از برگشت اسید معده رنج می‌برید، می‌توانید برای بهبود تمام این مشکلات از رازیانه در برنامه غذایی خود استفاده کنید. فیبر موجود در رازیانه به بهبود عمل هضم و گوارش کمک می‌کند و خاصیت ادرارآور بودن رازیانه نیز باعث دفع سموم بدن می‌شود.
  5. چاق هستید و یا اضافه‌وزن دارید و جهت رفع این مشکل که ممکن است خیلی هم باعث رنجش، آزار و کمبود اعتمادبه‌نفس در شما شده باشد، سراغ رژیم‌های غذایی مختلف رفته باشید و هر بار، قرار دادن فیبر در تغذیه، تجویزشده است تا بتوانید از این طریق احساس سیری بیشتری داشته باشید و به وزن مطلوب برسید. کافی است بدانید که رازیانه منبع عالی فیبر بدون کالری است و با مصرف رازیانه به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده، فیبر موجود در آن، حس سیری را در شما افزایش می‌دهد و درنهایت به مرورزمان منجر به رسیدن به وزن مطلوب و لاغری می‌شود.
  6. دوست دارید با مصرف و سبک درست تغذیه‌ای خود، به طول عمر خود بیفزایید و از به وجود آمدن سلول‌های سرطانی و کشنده در بدنتان جلوگیری کنید. ترکیبات موجود در رازیانه و فراورده‌های آن، سبب کاهش التهاباتی می‌شود که این التهاب، افزایش سلول‌های سرطانی را با خود به همراه دارد و از طرفی رازیانه می‌تواند از تولید سلول‌های سرطانی هم پیشگیری کند و یا از آن بکاهد.
  7. دوران پریود و قاعدگی بسیار دردناکی دارید و یا زمان‌های قاعدگی نامنظم است، مشکلات عفونتی و هورمونی دارید و به دنبال راه‌حلی برای کاهش این دردها هستید. از رازیانه به‌عنوان بهترین راه درمانی و گیاهی بهره ببرید.
  8. مبتلا به آرتروز هستید و مشکل یا درد در ناحیه مفاصل دارید. ماساژ روغن رازیانه در محل درد، کمک می‌کند تا درد در آن ناحیه کاهش یابد و به آرامش برسید.
  9. برای تنفس مشکل دارید، به آسم مبتلا هستید و سرفه‌های زیادی از این بابت می‌کنید یا مشکل بسته شدن و مسدود بودن رگ‌ها را دارید، از ریشه رازیانه یا دم‌نوش آن برای بهبود حالت تنفسی خود استفاده کنید.
  10. چشمتان خسته است و به هر دلیلی ممکن است دچار مشکلات بینایی و ضعف دید باشید یا بینایی شما در شب ضعیف‌تر است و شب‌کوری دارید. استفاده از رازیانه به شکل‌های مختلف، به بهبود و تقویت بینایی و درمان ضعف دیداری شما و حتی برای درمان آب‌مروارید نیز نافع است.
  11. کودک شیرخوار دارید و به دلیل ضعف بدنی، شیر کافی برای تغذیه نوزاد دلبندتان ندارید و این مشکل ناراحتتان کرده است، بنابراین از رازیانه استفاده کنید که باعث افزایش شیر در خانم‌های شیرده می‌شود.
  12. دوست دارید قسمت خاصی از بدن شما چاق‌تر شود و فکر می‌کنید نسبت به بقیه قسمت‌های بدنتان تناسب ندارد، سردمزاج هستید و دچار عوارض ناشی از آن شده‌اید، ازلحاظ روحی و روانی خسته‌اید و افسردگی دارید و یا میل جنسی‌تان کم شده است. برای رفع این مشکلات می‌توانید از رازیانه در تغذیه خود استفاده کنید و آثار معجزه‌آسای آن را مشاهده کنید. در حقیقت رازیانه یک گیاه مفید ضد بلغم است. (این گزینه مختص خانم‌ها و دخترخانم‌های جوان است).
  13. دنبال راه‌حلی گیاهی و متفاوت برای از بین بردن و کم کردن موهای زائد بدن خود هستید. استفاده از رازیانه به همراه سایر روغن‌های گیاهی به‌صورت مداوم و برنامه‌ریزی‌شده، می‌تواند در رفع موهای زائد کمک قابل‌توجهی کند. (این گزینه مختص خانم‌هاست).
  14.   سایر ویژگی‌ها و خواص مفید رازیانهرا می‌توان در مواردی چون از بین برنده نشانه‌های یائسگی، تنظیم قاعدگی، درمان قاعدگی دردناک، درمان قاعدگی طولانی، درمان کیست تخمدان، کمک به کاهش آب اضافی جمع شده زیر پوست و پف زیر چشم، ضد نفخ معده، ضد تشنج، بهبود سوخت‌وساز بدن، تسکین‌دهنده، کمک به بهبود عملکرد لوزالمعده، تقویت کنده قلب، فعال‌کننده مغز، بهبوددهنده کولیک یا قولنج در نوزادان، رفع حالت تهوع، کمک به افزایش رشد دختران جوان، رفع شپش سر، تقویت مو، خلط‌آور و … فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی رازیانه

برای این‌که از خواص درمانی و دارویی گیاه رازیانه بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • دم‌نوش رازیانه یا چای رازیانه: حدود یک قاشق چایخوری تخم رازیانه را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید.
  • ریشه رازیانه: تأثیر آن کمتر از دانه‌های رازیانه است و از آن برای درمان بیماری‌های مجاری ادراری استفاده می‌شود.
  • عرق رازیانه: می‌توان از عرق رازیانه هم به‌عنوان راه درمانی استفاده کرد؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف رازیانه به‌صورت دم‌نوش و تخم رازیانه کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. در کشور چین از دانه‌های رازیانه برای تقویت طحال و کلیه‌ها استفاده می‌شود.
  • روغن رازیانه: از روغن رازیانه هم می‌توان برای درمان دردهای مفاصلی و آرتروزی و برای درمان‌های پوست و جوش یا آکنه استفاده کرد.

تخم رازیانه

نکات مهمی که در مورد مصرف رازیانه باید بدانید:

  • رازیانه تحریک‌کننده رحم است، بنابراین باید از مصرف زیاد آن در دوران بارداری جلوگیری شود.
  • ازآنجایی‌که طبیعت رازیانه، گرم و خشک است، استفاده آن برای افراد گرم‌مزاج مناسب نیست و درصورتی‌که از این گیاه استفاده شود، ممکن است باعث افزایش فشارخون یا مشکلاتی دیگر در آن‌ها شود، بنابراین باید آن را با مصلحش میل نمود، برای مثال می‌توان آن را با نوشیدن شربت سرکه کنترل نمود.
  • برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستند، استفاده از رازیانه نباید به‌صورت نامحدود و بی‌رویه باشد.
  • اگر بعد از استفاده از رازیانه به هر شکل مختلف آن، متوجه ایجاد حساسیت شده‌اید، از ادامه مصرف آن پرهیز کنید. ممکن است برای افرادی که به هویج، کرفس و شوید حساسیت دارند، مضر باشد.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از رازیانه هم رعایت این نکته ضروری است.
  • درنهایت می‌توان تأکید کرد که رازیانه گیاهی مختص خانم‌ها است و می‌توان برای درمان اکثر بیماری‌ها و مشکلات خانم‌ها از آن استفاده نمود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.