خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با مهم ترین خواص روغن ذرت بر روی سلامتی

آشنایی با مهم ترین خواص روغن ذرت بر روی سلامتی

توسط kakooti
خواص روغن ذرت

بسیاری از خانم‌ها برای پخت و پز خود از روغن ذرت استفاده می‌کنند. این روغن به دلیل مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، یک روغن مناسب برای سرخ کردنی‌ها به شمار می‌آید. اما خواص روغن ذرت تنها به این مورد ختم نمی‌شود. بلکه این روغن گیاهی به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار مفید است. اگر شما هم علاقه دارید تا با فواید دارویی روغن ذرت بیشتر آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید.

آشنایی با خواص روغن ذرت برای درمان بیماری‌ها

تحقیقات انجام شده بر روی روغن ذرت نشان می‌دهد که فواید این روغن گیاهی کمتر از روغن‌هایی مانند زیتون، بادام و… نیست. البته توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از اندازه این روغن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود؛ بنابراین مصرف به اندازه آن می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را به خوبی تامین کند.

ترکیبات موثر در این روغن گیاهی شامل امگا ۳ (اسید لینولنیک)، امگا ۶ (اسید لینولئیک)، امگا ۹ (اولئیک)، ویتامین‌ D، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین B6، گزانتین، تیامین، آنتی‌اکسیدان و… است.

طعم دلپذیر و هزینه پایین خرید روغن ذرت باعث شده است تا بسیاری از خانم‌ها از آن به عنوان پخت و پز استفاده کنند. اما خواص روغن ذرت بسیار زیاد است و شما می‌توانید هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی از آن استفاده کنید. از جمله خواص درمانی این روغن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تامین انرژی مغز

برای تقویت سلول‌های مغزی، مصرف مواد غذایی دارای امگا ۳ بسیار مفید است. چرا که وجود امگا ۳ در مواد غذایی به رشد و تامین انرژی مغز کمک بسیار زیادی می‌کند. روغن ذرت به دلیل دارا بودن میزان بسیار زیاد امگا ۳ می‌تواند باعث تقویت توانایی مغز در بدن شود. همچنین وجود امگا ۳ در بدن می‌تواند برای تقویت هوش کودکان بسیار موثر باشد.

برای این منظور پیشنهاد می‌دهیم که مادران باردار برای افزایش هوش جنین خود مصرف روغن ذرت را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

درمان رماتیسم

اسید لینولئیک موجود در روغن ذرت به کاهش التهاب و درد مفاصل کمک می‌کند. اگر شما هم از روماتیسم رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن ذرت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کاهش التهاب

یکی از خواص روغن ذرت خاصیت ضد التهابی آن است. به این دلیل که این روغن سرشار از امگا۳، امگا۶ و آنتی‌اکسیدان است. این ترکیبات می‌توانند نقش بسیار زیادی در تسکین درد داشته باشند. علاوه بر این خاصیت ضد التهابی روغن ذرت می‌تواند هرگونه علائم و مشکلات مربوط به سردرد، آرتروز، التهابات پوستی و… را از بین ببرد.

درمان مشکلات گوارشی

از آنجایی که روغن ذرت سرشار از فیبر است، در نتیجه برای رفع مشکلات گوارشی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. در نتیجه اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی کمک می‌کند تا هضم غذای شما راحت‌تر اتفاق بیفتد. این موضوع می‌تواند جلوی بروز یبوست را در افراد بگیرد؛ بنابراین اگر شما هم می‌خواهید دچار مشکلات گوارشی نشوید، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت روغن ذرت بهره‌مند شوید.

بهبود بینایی

در روغن ذرت ترکیبات موثری مانند آنتی‌اکسیدان، فلاونوئید و… وجود دارد. وجود این ترکیبات می‌توانند فعالیت هرگونه رادیکال‌های آزاد را در بدن شما از بین ببرند. آنتی‌اکسیدان موجود در روغن جوانه ذرت مانند لوتئین می‌تواند جلوی مشکلات مربوط به بینایی مانند آب مروارید را بگیرد و بینایی شما را بهبود ببخشد.

تقویت استخوان‌ها

یکی از خواص روغن ذرت تقویت استخوان‌ها است. از آنجایی که با افزایش سن مقاومت استخوان‌ها کاهش پیدا می‌کنند، این موضوع می‌تواند باعث پوکی استخوان شده و خطر شکستگی را افزایش دهد. از آنجایی که روغن ذرت سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است، در نتیجه مصرف آن می‌تواند باعث استحکام استخوان‌ها شود. علاوه بر این روغن ذرت با دارا بودن مقدار بسیار زیادی ویتامین D می‌تواند باعث تقویت استخوان‌ها شود.

کنترل سطح کلسترول

یکی از فواید روغن ذرت کاهش جذب کلسترول مضر بدن است. علاوه بر این چربی‌های اشباع نشده و اشباع شده روغن ذرت می‌تواند به کاهش التهاب و کلسترول اضافی بدن کمک بسیار زیادی بکند. البته توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از اندازه روغن ذرت می‌تواند مضراتی برای بدن شما داشته باشد.

کاهش علائم آلرژی

تحقیقات انجام شده بر روی روغن ذرت نشان می‌دهد که مصرف این روغن می‌تواند واکنش‌های آلرژیک در بدن را کاهش دهد. همچنین این روغن می‌تواند علائم مربوط به آسم و التهابات مخاط بینی را کاهش دهد. از دیگر خواص روغن ذرت می‌توان به کاهش واکنش‌های آلرژیک روی پوست اشاره کرد. برای این منظور کافی است تا از این روغن به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کنید.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

روغن گیاهی ذرت به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده، یک جایگزین مناسب برای اسیدهای چرب اشباع شده هستند. در نتیجه چربی موجود در روغن ذرت می‌تواند باعث کاهش کلسترول و فشار خون در بدن شده و جلوی گرفتگی عروق را بگیرد؛ بنابراین با مصرف روغن ذرت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما کاهش پیدا می‌کند.

جلوگیری از سرطان

اسیدهای چرب موجود در روغن گیاهی ذرت مانند امگا۳ و امگا۶ می‌تواند از بروز سرطان پیشگیری کند. همچنین از آنجایی که روغن ذرت سرشار از فیتواسترول و بتاسیتوسترول است، در نتیجه با خاصیت ضد سرطانی و ضد تموری خود می‌تواند از بروز این بیماری در افراد جلوگیری کند.

درمان آرتریت روماتوئید

اگر شما هم دچار بیماری آرتریت روماتوئید هستید، حتما ورم و سفتی مفاصل را تجربه کرده‌اید. از آنجایی که روغن ذرت سرشار از اسید لینولئیک و یا همان امگا ۶ است، در نتیجه می‌تواند برای درمان این بیماری موثر باشد. برای بهره‌مندی از خواص روغن ذرت می‌توانید این روغن گیاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

افزایش سیستم ایمنی بدن

یکی از خواص درمانی روغن ذرت، افزایش سیستم ایمنی بدن است. چرا که این روغن سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۶ است و می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد. این موضوع می‌تواند بر روی سلامت اعضای مختلف بدن شما از جمله کلیه‌ها، کبد، قلب، گوارش و… تاثیر مثبت بگذارد.

کاهش فشار خون

اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، برای روغن مصرفی خود از روغن گیاهی ذرت استفاده کنید. این روغن خاصیتی مشابه با روغن زیتون دارد و می‌تواند میزان فشار خون را در افراد کاهش دهد.

کاهش استرس

مصرف روغن گیاهی ذرت می‌تواند باعث کاهش استرس در افراد شود. افزایش نشاط و کاهش استرس خود می‌تواند از بروز سرطان و پیری زودرس نیز جلوگیری کند.

کاهش قند خون

میزان مناسب اسید لینولئیک در بدن می‌تواند عملکرد لوزالمعده را بهبود ببخشد. این موضوع می‌تواند بر روی تولید انسولین تاثیر مثبت بگذارد. یکی از خواص روغن ذرت به تعادل رساندن سطح قند خون در بدن است. این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی عملکرد پانکراس بگذارد.

خاصیت روغن ذرت برای پوست

مصرف روغن ذرت چه به صورت موضعی و چه به صورت خوراکی می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر روی پوست شما بگذارد. از جمله فواید روغن ذرت بر روی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت مرطوب‌کنندگی: امگا۶، امگا۳، امگا۹ و ویتامین E موجود در روغن گیاهی ذرت می‌تواند باعث تقویت پوست شده و حالتی مرطوب به آن ببخشد. در نتیجه اگر شما هم از خشکی پوست خود رنج می‌برید، استفاده از روغن ذرت را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این روغن می‌تواند با جوان‌سازی سلول‌های آسیب‌دیده، جلوی پیری زودرس پوست را بگیرد.
  • خاصیت آبرسانی: روغن گیاهی ذرت به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها، اسیدهای چرب اشباع نشده، فیتواسترول‌ها و… خاصیت آبرسانی دارد و می‌تواند نشاط و شادابی را برای پوست شما به ارمغان بیاورند.
  • درمان پسوریازیس: خشکی پوست ساده گاهی می‌تواند باعث ایجاد زخم و بیماری پسوریازیس شود. شما می‌توانید به کمک خواص روغن ذرت جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرد. چرا که این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا۳، امگا۶، آنتی‌اکسیدان و… است و می‌تواند برای درمان این بیماری موثر باشد.
  • درمان عفونت: اگر پوست شما دچار زخم شده است، برای جلوگیری از عفونت‌های پوستی استفاده از روغن ذرت را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این روغن به دلیل دارا بودن ویتامین‌های E، C، A و امگا ۳ می‌تواند درمان سریع را برای شما به ارمغان بیاورد.
  • رفع تیرگی پوست: ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان ضروری برای پوست به شمار می‌آید. به طوری که این ویتامین می‌تواند پوست افراد را در برابر انواع آلودگی‌های محیطی و عفونت‌های داخلی به خوبی حفظ کند. اگر در برخی از نقاط پوست خود احساس تیرگی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از روغن ذرت استفاده کنید. این روغن به دلیل دارا بودن ویتامین E، شادابی و زیبایی را برای پوست شما به ارمغان می‌آورد.

خواص شگفت‌انگیز روغن ذرت بر روی زیبایی موها

یکی دیگر از خواص روغن ذرت تاثیر شگفت‌انگیز آن بر روی زیبایی‌ موها است. همچنین شما می‌توانید به کمک این روغن مشکلات مربوط به موهای خود را رفع کنید. از جمله این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت مرطوب‌کنندگی مو: ویتامین‌های موجود در روغن گیاهی ذرت می‌تواند رطوبت موهای شما را به خوبی تامین کند. علاوه بر این حفظ رطوبت موها می‌تواند جلوی خشکی موها را گرفته و هرگونه موخوره را از بین ببرد.
  • جلوگیری از ریزش مو: اگر شما هم دچار ریزش مو هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از روغن ذرت استفاده کنید. ویتامین K موجود در روغن ذرت می‌تواند جلوی ریزش موهای شما را بگیرد. برای درمان کافی است تا مقدار چند قطره از روغن ذرت را با شامپوی خود ترکیب کنید. سپس با این ماسک، پوست سر خود را ماساژ دهید. بعد از یک ساعت می‌توانید موهای خود را بشویید.
  • تقویت پوست سر: تقویت پوست سر باعث رشد بیشتر موها می‌شود. یکی از خواص روغن ذرت بهبود گردش خون و از بین بردن رادیکال‌های آزاد است. این موضوع می‌تواند به رشد بیشتر موهای شما کمک کند.

مضرات روغن ذرت

اگرچه روغن ذرت فواید درمانی بسیار زیادی دارد، اما مصرف بیش از اندازه این روغن می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به صورت کلی مصرف روغن ذرت برای بدن بسیار مفید بوده و دارای عوارض جانبی نیست. اما بهتر است که در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید. به این دلیل که این روغن دارای کالری بسیار زیادی است و مصرف بی‌رویه آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود.
  • مصرف موضعی روغن ذرت حساسیت پوستی ایجاد نخواهد کرد. اما برای اطمینان بیشتر پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف موضعی حتما آن را بر روی قسمت‌های مختلف پوست خود امتحان کنید. در صورت نداشتن حساسیت مانند سوزش، خارش، کهیر، تاول و… آن را به سایر قسمت‌های بدن خود بزنید.
  • خواص روغن ذرت به دلیل چربی‌‌های اشباع نشده بسیار زیاد است. با این حال مصرف بیش از حد این روغن می‌تواند باعث افزایش کلسترول و ایجاد مشکلات قلبی و عروقی شود.
  • امگا ۳ و امگا ۶ به عنوان اسیدهای چرب ضروری به شمار می‌آیند. در نتیجه مصرف آنها برای بدن بسیار اهمیت دارد. اما توجه به این نکته ضروری است که برای مصرف آنها باید نسبت ۱:۱ هرکدام از این دو چربی رعایت شود. در صورتی که مصرف یکی از این دو چربی بیشتر باشد، این موضوع می‌تواند خود باعث بروز انواع سرطان‌ها در بدن شود.

از آنجایی که میزان امگا ۳ روغن ذرت نسبت به امگا ۶ بیشتر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در مصرف این روغن احتیاط کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با خواص معجزه‌‌آسای روغن ذرت ارگانیک صحبت کردیم. اگر قصد خرید روغن ذرت خالص را دارید، بهتر است آن را از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر تهیه کنید. از آنجایی که در کشت برخی از دانه‌های ذرت از آفت‌کش‌های سمی استفاده می‌شود، در نتیجه روغن حاصل از آن نیز می‌تواند سمی باشد. این موضوع می‌تواند بر روی خواص روغن ذرت نیز تاثیر منفی بگذارد.

اگر شما هم روغن ذرت استفاده می‌کنید، می‌توانید تجربیات خودتان را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.