خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با زنبق و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با زنبق و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با زنبق و خواص درمانی آن در طب سنتی

گیاه زنبق از خانواده لیلیوم و گیاهان علفی است. گیاه زنبق از ریشه رشد می‌کند و دارای گل‌های برجسته بزرگ می‌باشد. زنبق از گیاهان گلدار است و در بسیاری از نقاط جهان از لحاظ درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. گیاه زنبق دارای گونه‌های مختلفی است که اکثر آنها بومی نیمکره شمالی معتدل هستند، البته دامنه آنها تا نیمه گرمسیری شمالی نیز گسترش می‌یابد. گونه‌های مختلف گل زنبق به صورت گسترده در باغ و مناطق معتدل و نیمه گرمسیری رشد می‌کنند.

گل زنبق عموما به صورت پیاز در فصل خواب کاشته می‌شود. بهترین مکان برای کشت گل زنبق، در سمت جنوب، در قسمت کمی شیبدار، در آفتاب یا نیمه سایه، در عمق ۲ و نیم برابر ارتفاع پیاز است. گل‌های گیاه زنبق، درشت و به رنگ سفید و معطر است. برگ آن دارای مقادیر بالایی اسید اسکوربیک است که منبع غنی از ویتامین C می‌باشد. ریشه‌های گیاه زنبق از خواص دارویی بسیار بالایی برخورار است. در طب سنتی از این گیاه به همراه گیاهان دارویی متعدد دیگر برای آماده سازی داروهای هومیوپاتیک یا به صورت تنها، برای تهیه دمنوش استفاده می‌گردد. در صنعت عطر از ریشه‌های خشک گیاه زنبق، به علت دارا بودن رایحه عالی استفاده می‌شود.

دوره گلدهی گونه‌های مختلف زنبق متفاوت است. برخی از گونه‌ها در اواخر بهار گل می‌دهند و برخی دیگر دوران گلدهی آنها در اواخر فصل تابستان یا اوایل پاییز می‌باشد. همچنین آنها به دلیل دارا بودن ریشه‌های ضخیم، گیاه را به عمق مناسب می‌کشانند. پس بهتر است این گیاه در عمق خیلی کم کاشته شود. خاک برای رشد این گیاه باید به خوبی زهکشی شود و آبیاری آنها در طول فصل رشد، باید به خوبی صورت گیرد. برخی از گیاهان که دارای سر گل سنگین هستد برای پایداری نیاز به یک تکیه گاه دارند اما برخی دیگر از گیاهان از ساقه‌های قوی برخوردار هستند.

در این مقاله شما عزیزان همراه را با خواص درمانی گل، چای، ریشه و عرق زنبق برای بدن آشنا می‌کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما قرار گیرد. با ما همراه باشید.

طبع و مزاج گیاه زنبق

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع گیاه زنبق گرم و از نظر رطوبت معتدل است. بنابراین استفاده از این گیاه برای افرد سوداوی و بلغمی مفید است.

آشنایی با خواص زنبق در طب سنتی

  • در طب سنتی از گیاه زنبق در صورت انقباضات ضعیف، در زمان زایمان استفاده می‌شود.
  • از گل زنبق برای درمان بیماری‌هایی نظیر جذام، ورم ملتحمه، سکته مغزی، آنژین و… استفاده می‌شود.
  • گل‌های خشک شده‌ی زنبق دارای خواص ملین یا ادرارآور است. برای این منظور کافیست از چای گل زنبق استفاده کنید. مقدار یک قاشق مرباخوری گل خشک شده زنبق را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت قرار دهید تا برای مدت ده الی پانزده دقیقه دم بکشد و سپس نوش جان کنید.
  • از دیگر خواص درمانی گل و ریشه زنبق، درمان نیش عنکبوت می‌باشد.
  • در برخی مناطق جهان از چای گل زنبق برای درمان سرفه، تب، ناراحتی‌های معده، شستن زخم باز و کبودی‌های متورم استفاده می‌شود.
  • از اصلی‌ترین خواص درمانی این گیاه می‌توان به تنظیم ضربان و سلامت قلب اشاره نمود. خواص سلامتی زنبق برای قلب به دلیل وجود گلیکوزیدهای فعال قلبی و همچنین فلانوئیدهایی که تمایل به تحریک عروق و گشاد شدن آنها دارند، کاملا شناخته شده است.
  • پیازهای تازه یا خشک شده گل زنبق دارای خواص قابض و تسکین دهندگی است و به همین خاطر برای درمان زخم و التهاب معده بسیار مفید هستند.
  • درمان طبیعی آب آوردگی شکم از دیگر خواص درمانی آب پیازهای تازه‌ی گیاه زنبق است.
  • امروزه در تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی از عصاره گل زنبق استفاده می‌شود و به همین دلیل از آنها می‌توان برای درمان بیماری روزاسه استفاده نمود.
  • افراد مبتلا به افسردگی می‌توانند از عصاره گل زنبق به عنوان رایحه درمانی استفاده نمایند. زیرا این عصاره در ایجاد حس آرامش، شادی و حس امنیت در این افراد بسیار موثر است. در واقع در صنعت عطرسازی این عصاره، یکی از عناصر مهم به شمار می‌رود.
  • در طب سنتی از عرق گیاه زنبق برای درمان فیبروم رحمی استفاده می‌شود.
  • گیاه زنبق، بلغم و سودا را دفع و خشکی بدن را کاهش می‌دهد.
  • برای درمان میخچه کافیست از برگ سبز زنبق به صورت ضماد استفاده کنید. به این صورت که مقداری از این برگ‌ها بکوبید تا کاملا له شوند. آنگاه آن را بر روی نقطه مورد نظر قرار دهید و با یک پارچه نخی روی آن را بپوشانید. اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.
  • استفاده از ضماد پودر برگ زنبق باعث بهبود علائم ناشی از روماتیسم می‌شود.
  • مصرف چای زنبق در بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار موثر است.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای تسکین سردرد، نوشیدن چای زنبق است.

آشنایی با خواص درمانی ریشه زنبق در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی ریشه زنبق در طب سنتی، آنتی ویروس قوی است. ریشه گیاه زنبق به دلیل دارا بودن مواد معدنی و ترکیبات موثر در خود همانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند.
  • برای درمان انواع مختلف سوختگی‌ها و زخم‌ها از پودر ریشه زنبق به صورت ضماد استفاده کنید. به این صورت که مقداری از پودر ریشه زنبق را با آب و یا عسل مخلوط کنید و آن را روی نقطه مورد نظر پوشش دهید. سپس با یک پارچه نخی تمیز روی آن را ببندید و پس از گذشت یک الی دو ساعت به آرامی با آب ولرم شستشو دهید.
  • برای درمان یبوست، مصرف پودر ریشه زنبق به همراه عسل بسیار کارآمد است.
  • دم کرده زنبق به همراه عسل، یک روش طبیعی برای برطرف نمودن درد سیاتیک است.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای درمان احتقان ریه‌ها استفاده از پودر ریشه زنبق است. این پودر دارای خواص ضدالتهابی است و در کاهش تورم قسمت‌های برونشیت ریه نقش بسزایی دارد.
  • در طب سنتی برای درمان اسهال از پودر ریشه زنبق استفاده می‌گردد.
  • اگر از بوی بد دهان رنج می‌برید و به دنبال یک روش طبیعی برای رفع این عارضه و سلامت دهان و دندان دارید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان، استفاده از پودر ریشه زنبق است. برای این منظور کافیست از این پودر همانند خمیر دندان استفاده کنید و علاوه بر شستن دندان‌ها روی زبان را نیز با این ترکیب پاکسازی نمایید. در زمان‌های گذشته از ریشه‌های خشک گیاه زنبق برای قوی‌ و سالم‌تر شدن دندان کودکانی که در حال دندان درآوردن بودند، استفاده می‌شد.
  • پودر گیاه زنبق دارای فواید فراوان و مواد مغذی عالی برای بدن می‌باشد. استفاده از آن در حفظ سلامت عمومی بدن نقش بسزایی دارد.
  • پودر ریشه گیاه زنبق به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود از بدن در مقابل سلول‌های سرطانی محافظت می‌کند.
  • اگر از مشکلات کبدی رنج می‌برید، از خواص درمانی پودر ریشه زنبق بهره جویید. نوشیدن چای زنبق به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. برای تهیه این چای به ۶۰ الی ۹۰ گرم پودر ریشه خشک شده زنبق نیاز داریم. آن را در قوری بریزید و یک لیتر آب جوش به آن اضافه کنید. اجازه دهید چای برای مدت زمان بیست دقیقه به خوبی دم بکشد و پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و یک قاشق به آن عسل اضافه و نوش جان کنید. از این چای روزانه دو الی سه فنجان بنوشید.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای بهبود عملکرد غددهای مختلف بدن، استفاده از پودر ریشه زنبق است.
  • پودر ریشه زنبق یک پاک کننده قوی هموگلوبین است. هنگامی که آلودگی‌های خون پاک می‌گردد، تاثیر سوء اکثر بیماری‌ها و مشکلات درمان می‌گردد.

آشنایی با خواص درمانی ریشه زنبق برای پوست ومو

  • یکی از خواص درمانی پودر ریشه زنبق، کمک به سالم نگه داشتن موها است. این پودر که از آسیاب ریشه‌های خشک شده‌ی زنبق حاصل می‌شود، موها را بسیار نرم وزیبا می‌کند. برای این منظور کافیست مقداری از این پودر را با کمی آب و روغن‌های حامل مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، مقداری از آن را بر روی موها و پوست سر پوشش دهید. کمی به آرامی ماساژ دهید و پس از گذشت چهل الی شصت دقیقه شامپو و آبکشی کنید. از این روش یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل گردد.
  • در زمان باستان، از پودر ریشه گیاه زنبق برای تهیه و آماده سازی کلاه گیس استفاده می‌شد.
  • برای رفع خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن آن، از پودر ریشه زنبق به همراه روغن بادام و یا زیتون استفاده کنید. از این ترکیب برای پوشش دهی پوست سر استفاده کنید و پس از گذشت سی الی چهل دقیقه موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید. همچنین می‌توانید مقداری از این پودر را به شامپوی خود اضافه کنید و از آن برای شستشو استفاده نمایید.
  • پودر ریشه زنبق در از بین بردن میکروب‌ها و آلودگی‌های پوستی بسیار موثر است. در طب سنتی از پودر ریشه زنبق در کنار عصاره مارگوسا برای پاکسازی پوست استفاده می‌شود. برای این منظور کافیست مقداری از دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و یک لایه نازک از آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید. به صورت دورانی شروع به ماساژ دادن نمایید. و پس از پنج الی ده دقیقه با آب ولرم، پوست خود را شستشو دهید. با انجام یک بار در هفته‌ی این روش خانگی شاهد نتایج عالی قرار خواهید گرفت.
  • از دیگر خواص درمانی پودر ریشه گیاه زنبق می‌توان به خواص مرطوب کنندگی آن اشاره نمود. برای رفع خشکی و پوسته پوسته شدن پوست از ترکیب پودر ریشه زنبق، مارگوسا و عسل استفاده نمایید. در ظرفی مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع با آب ولرم شستشو دهید.
  • برای داشتن پوستی زیبا و درخشان، پودر ریشه زنبق یک گزینه عالی است. در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی از پودر ریشه زنبق استفاده می‌شود. این پودر رطوبت و انعطاف از دست رفته را به پوست باز می‌گرداند. همچنین استفاده از این پودر باعث رفع سموم مضر و سلول‌های آسیب دیده پوست می‌گردد.

آشنایی با خواص چای زنبق در طب سنتی

  • از خواص چای زنبق می‌توان به درمان هپاتیت و یرقان اشاره نمود. مصرف این چای با تحریک کبد در درمان این بیماری‌ها موثر است.
  • برای برطرف شدن مشکلات سوء هاضمه از خواص بی‌نظیر چای زنبق بهره گیرید.
  • در زمان‌های گذشته برای درمان بیماری روماتیسم از چای گیاه زنبق استفاده می‌شد.
  • یک روش طبیعی و بدون عوارض برای کاهش وزن و لاغری، استفاده از چای گیاه زنبق است.
  • برای برطرف شدن مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه از چای زنبق به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال استفاده کنید. برای این منظور کافیست با یک تکه پنبه مقداری از این چای را روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این روش به طور روزانه استفاده کنید تا نتایج دلخواه حاصل گردد.

طرز تهیه چای ریشه زنبق

تهیه چای زنبق آسان است و به یک قاشق مرباخوری ریشه خشک زنبق، برای تهیه چای نیاز داریم. ریشه خشک زنبق را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. قوری را از روی حرارت بردارید و چای را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. از این چای می‌توانید روزانه دو الی سه فنجان استفاده کنید.

آشنایی با خواص درمانی عرق زنبق

در طب سنتی از عرق زنبق برای رفع گرفتگی رگ‌ها، تصفیه خون، تنظیم فشار خون، درمان التهاب پروستات، میگرن، تنگی نفس، التهابات پوستی، آسم و ناراحتی‌های ریوی، کلیه، بواسیر، واریس، برونشیت، تصفیه کبد، حساسیت و کهیر، کیست و دفع سنگ کلیه و صفرا استفاده می‌شود.

عوارض جانبی مصرف گیاه زنبق

  • مصرف گیاه زنبق برای عموم افراد بسیار مفید است و عوارضی ندارد در صورتی که ریشه آن به دقت پوست گرفته و خشک شود.
  • مصرف آبمیوه تازه گیاه یا ریشه آن ممکن است در برخی افراد باعث سوزش دهان، درد معده، استفراغ و اسهال خونی گردد.
  • خانم‌های باردار و شیرده، قبل از استفاده از این گیاه با پزشک مشورت نمایند و از مصرف آن بدون اطلاع پزشک جدا خودداری نمایند.    

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.