خانه گیاهان دارویی آشنایی با شگفت‌انگیزترین خواص ارده کنجد برای سلامتی

آشنایی با شگفت‌انگیزترین خواص ارده کنجد برای سلامتی

توسط kakooti
خواص ارده کنجد

اگر به دنبال یک گزینه‌ی مناسب برای وعده صبحانه خود هستید، استفاده از ارده کنجد را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خواص ارده کنجد بسیار زیاد است و خوردن آن در وعده صبحانه می‌تواند انرژی طول روز شما را به خوبی تامین کند. این ماده غذایی خمیری شکل، طعم بسیار لذت‌بخشی دارد و در ترکیب با عسل و یا شیره انگور می‌تواند یک صبحانه مقوی را برای شما به ارمغان بیاورد.

اگر شما هم می‌خواهید با فواید درمانی ارده کنجد آشنا شوید، خواندن این مقاله از مجله کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با خاصیت ارده کنجد آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص ارده کنجد برای سلامتی

از کنجد پوست گرفته شده و حرارت دیده، یک ماده خمیری بسیار خوشمزه به نام ارده گرفته می‌شود. این مایع روغنی طعمی شبیه به کنجد دارد و به دلیل حرارت دیدن ممکن است کمی تلخ به نظر برسد. ارده به دلیل دارا بودن مواد مغذی، ویتامین و چربی‌های سالم از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که با خواص ارده کنجد می‌توان خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها را کاهش داد.

این ماده غذایی مقوی، یک گزینه‌ی پیشنهادی بسیار مفید برای صبحانه به شمار می‌آید. به طوری که با خوردن ارده کنجد ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن شما به خوبی تامین خواهد شد. از جمله آنها می‌توان به پتاسیم، روی، سدیم، کلسیم، آهن، منیزیم، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5 و ویتامین B9 اشاره کرد.

این ماده غذایی خوشمزه و پرخاصیت، فواید درمانی بسیار زیادی دارد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش کلسترول و چربی خون با ارده کنجد

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد که بدانید خوردن ارده کنجد می‌تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد. همچنین این غذای مقوی می‌تواند میزان سطح چربی خوب و خون و یا همان HDL را افزایش دهد. اما توجه به این نکته ضروری است که باید ارده کنجد را به میزان معینی در طول هفته مصرف کنید. چرا که مصرف زیاده از حد آن می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد.

افزایش کلسیم

یکی از خواص ارده کنجد افزایش میزان کلسیم بدن است. چرا که این روغن طبیعی سرشار از کلسیم بوده و می‌تواند سلامت استخوان‌ها و دندان‌های شما را تامین کند.

پیشگیری از سرطان

از آنجایی که دانه‌های کنجد سرشار از آنتی‌اکسیدان است، در نتیجه مصرف ارده کنجد می‌تواند از بروز سرطان در بدن جلوگیری کند.

افزایش انرژی

ارزش غذایی کنجد بسیار بالا است و انرژی بسیار زیادی را برای بدن فراهم می‌کند. در نتیجه مصرف ارده کنجد برای کودکان بسیار ضروری است. چرا که کودکان به دلیل فعالیت بسیار زیاد خود، نیاز به انرژی دارند. در نتیجه خوردن روغن ارده کنجد به خصوص برای صبحانه، برای کودکان جزو بهترین غذاها به شمار می‌آید. همچنین خوردن ارده کنجد برای تقویت حافظه کودکان بسیار ضروری است.

ملین و مسهل

اگر دچار یبوست هستید، پیشنهاد می‌کنیم که ارده کنجد مصرف کنید. ارده به دلیل خاصیت ملین و مسهل بودن خود می‌تواند جلوی یبوست شما را بگیرد.

خاصیت ضد التهابی

یکی از خواص ارده کنجد خاصیت ضد التهابی آن است. در صورتی که التهاب شما طبیعی باشد، خطری برای سلامتی شما ندارد. اما التهاب مزمن می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامتی شما وارد کند. از آنجایی که ترکیبات موجود در ارده کنجد خاصیت ضد التهابی دارد، در نتیجه می‌تواند برای درمان مشکل شما موثر باشد.

خاصیت ضد باکتریایی ارده

برخی از روغن کنجد برای درمان زخم‌های مربوط به دیابت استفاده می‌کنند. چرا که روغن ارده کنجد دارای خاصیت ضد باکتریایی است و می‌تواند همانند یک داروی ضد باکتریایی موثر عمل کند. اگر شما هم دچار زخم در قسمتی از بدن خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که برای بهبود سریع‌تر زخم خود از خاصیت ارده کنجد بهره ببرید.

تقویت سیستم عصبی مرکزی

اگر به فکر سلامت مغز خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از فواید ارده کنجد بهره ببرید. مصرف ارده کنجد علاوه بر بهبود سلامت مغز، جلوی پیشرفت آلزایمر را می‌گیرد. چرا که دانه‌های کنجد از سلول‌های مغزی محافظت کرده و با خواص آنتی‌اکسیدانی خود، باعث بهبود جریان خون در مغز می‌شود.

به کمک خواص ارده کنجد می‌توان از تشکیل پلاک‌های بتا آمیلوئید در مغز جلوگیری کرد. چرا که این پلاک‌ها خود می‌توانند عاملی برای ابتلا افراد به آلزایمر باشند. همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی دانه‌های کنجد می‌تواند از تاثیرات منفی آلومینیوم بر روی مغز بکاهد.

محافظت از کبد و کلیه

ترکیبات موجود در ارده کنجد می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر روی کبد و کلیه‌های شما بگذارد. چرا که با مصرف ارده کنجد، مواد زائد از بدن خارج می‌شوند. خوردن ارده کنجد می‌توانید جلوی تولید چربی در کبد را بگیرد. علاوه بر این، مصرف عصاره ارده کنجد باعث افزایش چربی‌سوزی در بدن شده و خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می‌دهد.

نرم کردن دمل‌ها

یکی از فواید درمانی ارده کنجد، نرم کردن سفتی‌ها و ورم‌های سفت داخل بدن است. مصرف ارده کنجد در افراد سرد مزاج، جلوی ایجاد دمل‌ها و جوش‌ها را می‌گیرد.

تامین انرژی بدن و تقویت بافت‌های عضلانی

اگر تمرینات ورزشی انجام می‌دهید، خواص ارده کنجد می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن خود را در طول فعالیت‌های بدنی به خوبی تامین کند. به این دلیل که ارده کنجد، سرشار از ویتامین B است؛ در نتیجه مصرف آن می‌تواند انرژی بدن شما را به خوبی تامین کند. علاوه بر این پروتئین موجود در ارده کنجد می‌تواند بافت‌های عضلانی شما را ترمیم و تقویت بکند.

همچنین مصرف ارده کنجد می‌تواند به باز شدن و پاکسازی عروق کمک بسیار زیادی بکند. چرا که عصاره ارده کنجد سرشار از اسیدهای چرب ضروری است و مصرف آن کمک می‌کند تا اکسیژن‌رسانی و گردش خون در بدن بهبود پیدا کنند. اهمیت این موضوع خودش را بیشتر در حین انجام فعالیت‌های بدنی نشان می‌دهد. البته توجه به این نکته ضروری است که ارده کنجد میزان کالری بالایی دارد و مصرف آن می‌تواند باعث افزایش وزن نیز شود.

تاثیر مثبت بر روی استخوان

از جمله ترکیبات مفید درون ارده کنجد می‌توان به فسفر و منگنز اشاره کرد. همچنین این غذای پرانرژی سرشار از کلسیم است. در نتیجه خواص ارده کنجد کمک می‌کند تا اسکلت استخوانی بدن شما تقویت شده و از بروز پوکی استخوان در بدن جلوگیری شود.

لاغری و کاهش وزن

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد که ارده کنجد می‌تواند در لاغری و کاهش وزن تاثیر بالایی داشته باشد. اگرچه عصاره ارده کنجد دارای کالری بالایی است، اما مصرف متعادل آن می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک بسیار بالایی بکند. چرا که با مصرف ارده کنجد می‌توانید ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را در طول رژیم تامین کنید.

درمان کم‌خونی

اگر دچار کم‌خونی هستید، مصرف ارده کنجد یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید شیره انگور را با ارده شیره ترکیب کنید و به عنوان صبحانه مصرف کنید.

درمان افسردگی

اگر استرس و اضطراب روزانه باعث افسردگی شما شده است، پیشنهاد می‌کنیم که ارده شیره مصرف کنید. در صورتی که می‌خواهید که تاثیر ارده شیره بر افسردگی بیشتر شود، بهتر است آن را با کمی زعفران ترکیب کنید.

خاصیت ارده شیره در دوران بارداری

شما می‌توانید از خواص ارده کنجد در دوران بارداری نیز بهره‌مند شوید. به این دلیل که مصرف ارده شیره می‌تواند جلوی خونریزی را در ماه‌های اول بارداری بگیرد. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر قصد استفاده از ارده شیره را دارید، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. علاوه بر این، از مصرف بیش از اندازه آن در سه ماه اول بارداری جدا خودداری کنید.

افزایش انرژی بدن

اگر برای انجام کارهای روزانه انرژی کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که صبح‌ها از ارده و شیره استفاده کنید. ترکیبات مفید در این مواد غذایی، می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن شما را به خوبی تامین کنند و جلوی گرسنگی شما را در طول روز بگیرد. همچنین مصرف ارده در فصل زمستان به گرم نگه داشتن بدن کمک بسیار زیادی می‌کند.

متعادل کردن هورمون‌ها در خانم‌ها

مصرف ارده کنجد می‌تواند به متعادل ساختن هورمون‌های زنانه کمک کند. به خصوص زنان بالای ۵۰ سال بعد از یائسگی به دلیل کمبود استروژن معمولا دچار مشکلاتی از جمله پوکی استخوان، سرطان، گرگرفتگی، کاهش میل جنسی و… می‌شوند. اما خواص ارده کنجد می‌تواند باعث به تعادل رسیدن هورمون‌های زنانه شده و علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، ضعف استخوان، تغییرات خلقی و… را کاهش دهد.

کمک به سلامت پوست

از آنجایی که دانه‌های کنجد سرشار از ویتامین E، ویتامین B، اسیدهای چرب، آمینواسیدها و… هستند، به خوبی می‌توانند به جوان‌سازی سلول‌های پوستی کمک کنند و جلوی پیری زودرس را بگیرند. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که روزانه مصرف ارده کنجد را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا چربی مورد نیاز پوست شما تامین شده و جذابیت چهره شما دوچندان شود.

علاوه بر این، کنجد به دلیل دارا بودن مواد معدنی مفید مانند زینک می‌تواند به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده پوستی شما کمک کند و با کلاژن‌سازی جوانی و زیبایی را برای پوست صورت شما به ارمغان بیاورد.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

یکی از خواص معجزه‌آسای ارده کنجد، دارا بودن آنتی‌اکسیدانی به نام لیگنان است. این آنتی‌اکسیدان کمک می‌کند تا جلوی تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن گرفته شود. این موضوع خود می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی و… را در بدن کاهش دهد.

طبع ارده کنجد

خواص ارده کنجد بسیار زیاد است و با طبع گرم و تر خود، برای کسانی که طبع سرد و خشک دارند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. با این حال اگر گرم مزاج هستید، شما نیز می‌توانید با استفاده از مصلح آن، از خاصیت ارده کنجد بهره‌مند شوید. یکی از بهترین مصلح‌های این ماده غذایی پر خاصیت، عسل است. علاوه بر این ترکیب این ماده مغذی با عسل می‌تواند تاثیرات مثبت آن را بر روی سلامتی دوچندان کند.

همچنین شما می‌توانید ارده کنجد را به همراه شیره انجیر، شیره انگور، شیره توت، شیره خرما و… نیز استفاده کنید. علاوه بر این شما می‌توانید به جای خوردن ارده کنجد در وعده صبحانه از آن برای موارد دیگری مانند طعم‌دار کردن گوشت، مزه‌دار کردن سالاد و… از آن استفاده کنید.

روش تهیه ارده کنجد در خانه

شما می‌توانید به جای خرید ارده آماده، آن را در خانه نیز تهیه کنید و از خواص ارده کنجد اصل خود بهره‌مند شوید. برای این منظور کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید.

ابتدا مقدار ۳۰۰ گرم کنجد را درون یک قابلمه بریزید. سپس آن را بر روی حرارت گذاشته و تفت دهید. زمانی که پوست آنها از هم جدا شد، می‌توانید کنجد را از روی حرارت بردارید. کمی صبر کنید تا خنک شود. حال می‌توانید دانه تفت داده شده کنجد را به همراه روغن زیتون درون غذاساز بریزید تا به خوبی آسیاب شده و با هم ترکیب شوند.

در نهایت می‌توانید برای کاهش طبع گرم ارده کنجد مقداری پونه، عرق کاسنی، ماست و سایر مواد غذایی که طبع سرد دارند، به آن اضافه کنید.

مضرات مصرف ارده کنجد

اگرچه ارده کنجد فواید بیشماری دارد، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. از جمله مضرات مصرف ارده کنجد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آنجایی که ارده کنجد یک ماده غذایی پرکالری است، در نتیجه مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند اضافه وزن را به دنبال داشته باشد.
  • مصرف بیش از اندازه ارده کنجد می‌تواند برای بیماران دیابتی مضر باشد. با این حال برای بهره‌مندی از خواص ارده کنجد می‌توانید با پزشک متخصص خود مشورت کنید و ارده کنجد را زیر نظر پزشک خود مصرف کنید.
  • در صورتی که طبع گرمی دارد، مصرف بیش از اندازه ارده می‌تواند باعث ایجاد جوش و دانه‌های پوستی در شما شود.
  • مصرف بیش از اندازه ارده کنجد می‌تواند باعث بروز نفخ، دل‌درد، اسهال و… شود. همچنین مصرف آن همراه با سایر مواد غذایی می‌تواند در هضم شما مشکلاتی را ایجاد کند.
  • زیاده‌روی در مصرف ارده کنجد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند گرفتگی عروق و سکته را بالا می‌برد.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با خاصیت ارده کنجد صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه استفاده از این ماده غذایی خوش عطر و طعم را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.