خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با درخت کانانگا و خواص روغن آن در طب سنتی

 آشنایی با درخت کانانگا و خواص روغن آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با درخت کانانگا و خواص روغن آن در طب سنتی

درخت کانانگا گیاهی است که در کشورهای اندونزی، مالزی و فیلیپین یافت می‌شود. اخیرا نیز این درخت در بخش‌هایی از آفریقا کاشته می‌شود. درخت گرمسیری کانانگا، از خانواده آنوناسه است. از درختان معروف این خانواده می‌توان به شوگراپل، کاستارداپل و سورسوپ اشاره نمود. نام دیگر این درخت ارزشمند که پایه تولید عطرهای معروف است، یلانگ یلانگ می‌باشد. عطر این گیاه شباهت زیادی به رایحه جاسمین دارد. نام اصلی این گیاه، مالایا است که به معنی گل‌های شناور در باد است. یکی از نکات بسیار جالب در مورد این گیاه آن است که برعکس سایر گیاهان، بذرهای جدید جوانه زنی غیرهمسانی دارند در صورتی که بذرهای قدیمی‌تر خیلی بهتر و سریع‌تر شروع به جوانه زنی می‌کنند که زمان آن در حدود شش ماه تا یک سال می‌باشد. ارتفاع درخت کانانگا در حدود ۶ الی ۱۲ متر است. برای کاشت این گیاه به خاک سبک با زهکشی بالا نیاز است و این گیاه قابل کاشت در تمامی خاک‌های شنی، رسی و لومی می‌باشد. جالب است بدانید که این گیاه قابلیت کاشت در خاک‌هایی با شوری بالا را نیز دارا می‌باشد.

برای کاشت بذر این گیاه بهتر است بذرها یک شب در آب خیس بخورند. سپس آنها را در گلدان با خاک سبک در عمق ۵ میلی‌متری کاشته شوند. خاک این گیاه باید از رطوبت کافی برخوردار باشد. در صورت گذاشتن پلاستیک به جهت داشتن رطوبت دائمی، بهتر است بر روی پلاستیک چند سوراخ ایجاد شود تا از طریقه تهویه‌ی هوا از بروز قارچ و کپک پیشگیری شود. در این صورت احتمال ایجاد رشد کپک کاهش می‌یابد و روند جوانه زنی افزایش می‌یابد. در صورتی که این گیاه در دمای بین ۲۳ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراید قرار گیرد، در هفته سوم الی پنجم جوانه زنی آغاز می‌گردد. گاهی ممکن است جوانه زنی به مدت ۴ ماه نیز به طول بینجامد. نهال‌های جوان باید در مکانی با گرمای مناسب قرار گیرند زیرا سرما باعث از بین رفتن آنها می‌شود. در فصول سرد سال بهتر است این گیاه در داخل خانه و یا گلخانه باشد اما در فصول گرم، این گیاه می‌تواند در فضای بیرون قرار گیرد. بهتر است آبیاری این گیاه به صورت مداوم انجام شود تا روند رشد آن، افزایش یابد و از وارد شدن استرس محیطی به گیاه پیشگیری شود. در صورتی که هرس این گیاه به طور سالانه انجام شود، سرشاخه و تولید گل افزایش می‌یابد. فصول کودهی برای رشد این گیاه، تابستان و پاییز و هر دو هفته یکبار می‌باشد. این درخت دارای توانایی تحمل سرما تا منفی ۵ درجه را دارد. به همین دلیل در مناطق معتدل ایران، قابلیت کاشت در محیط بیرون را دارا می‌باشد. اگر از این درخت در محیط خانه نگهداری می‌کنید، دما نباید کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد باشد. بنابراین اگر از این گیاه در محیط خارج از خانه نگهداری می‌کنید، درختی خزان‌دار و اگر در محیط داخلی باشد، همیشه سبز خواهد بود. لازم به ذکر است که دمای محیط داخلی نباید در حدی باشد که درخت دچار ریزش برگ شود و در فصول سرد سال از آبیاری بیش از اندازه پرهیز شود زیرا گیاه آسیب می‌بیند. توجه کنید، هنگاهی که ارتفاع نهال‌ها به ۱۵ الی ۲۰ سانتی‌متر رسید، آنها را به گلدان جدا یا زمین انتقال دهید. بهتر است سال اول و دوم و پیش از چوبی شدن تنه درخت، این گیاه زمستان گذرانی نداشته باشد.

از جوشاندن برگ‌های درخت کانانگا عصاره‌ای به نام یلانگ یلانگ حاصل می‌شود که دارای خواص بیشماری برای بدن می‌باشد. در طب سنتی و سوزنی چینی کشورهای آسیای جنوب شرقی، از خواص درمانی این گیاه استفاده می‌شود. اطبای سنتی معتقد بر این امر هستند که این گیاه قادر به درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها می‌باشد. در سال‌های اخیر آزمایشات متعددی بر روی عصاره‌ی این گیاه انجام شده است. دانشمندان به این امر دست یافتند که عصاره یلانگ یلانگ از مواد مغذی زیادی برخوردار است و مصرف آن می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی باشد. بنزیل استات، لینالول، پریکلیستیلیتر و متیل بنزوات، از مهمترین ترکیبات موجود در این عصاره می‌باشند.

آشنایی با خواص درمانی روغن یلانگ یلانگ در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی روغن یلانگ یلانگ، بهبود خلق و خو می‌باشد. این روغن به دلیل دارا بودن مزایای روانشناسی مثبت، مانند خواص ضد افسردگی، کاهش استرس و اضطراب و تقویت احساسات مثبت، در بهبود خلق و خو تاثیر بسزایی دارد.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که این عصاره به دلیل دارا بودن رایحه دلنشین، باعث آرامش می‌گردد. بنابراین می‌توان از این رایحه در فضای کار و یا خانه استفاده نمود.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای کاهش فشار خون، استفاده از عصاره یلانگ یلانگ است. این افراد برای گرفتن نتایج بهتر، کافیست سایر داروهای مصرفی را قطع کنند و از روغن یلانگ یلانگ به صورت مداوم استفاده کنند.
  • روغن یلانگ یلانگ با کاهش فشار خون و ضربان قلب، به سلامت سیستم قلبی عروقی کمک شایانی می‌کند.
  • اگر به دنبال یک روش طبیعی و خانگی برای براق شدن و سلامت موهایتان هستید، از روغن یلانگ یلانگ غافل نشوید. به این صورت که مقداری از این روغن را بر روی پوست سر و موهایتان پوشش دهید و به آرامی ماساژ دهید. این کار باعث تحریک تولید سبوم و ماده‌ی روغنی تولید شده توسط غدد در پوست، تغذیه، براق شدن و سلامتی هر چه تمام‌تر موها می‌گردد. همچنین می‌توانید از برخی شامپوهای حاوی روغن یلانگ یلانگ موجود در بازار برای این امر کمک بگیرید.
  • اگر از خشکی پوست رنج می‌برید، توصیه طب سنتی به شما عزیزان، مصرف روغن یلانگ یلانگ است. استفاده از این روغن با تشویق تولید سبوم، از خشکی ناشی از کمبود روغن طبیعی پیشگیری می‌کند.
  • روغن یلانگ یلانگ با مرطوب نگه‌داشتن پوست از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست پیشگیری می‌کند. برای این منظور کافیست هر شب قبل از خواب مقداری از این روغن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. با انجام مداوم این روش طبیعی شاهد نتایج مطلوب قرار خواهید گرفت. بنابراین با استفاده از این روغن به جوانسازی پوست خود کمک شایانی می‌کنید.
  • اگر به دنبال روشی طبیعی برای داشتن پوستی سالم و شاداب هستید، پیشنهاد ما به شما عزیزان استفاده از ماسک روغن یلانگ یلانگ، روغن جوجوبا و روغن نارگیل است. برای تهیه این ماسک به این صورت عمل کنید که از هر روغن مقدار یک الی دو قطره در ظرف بریزید و با یکدیگر ترکیب کنید. با کمک نوک انگشتان ترکیب را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و به آرامی ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.
  • جوش و آکنه یکی از مشکلات پوستی است که اکثریت افراد به خصوص نوجوانان دچار این عارضه می‌شوند. روغن یلانگ یلانگ می‌تواند با تولید سالم سبوم و دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال، از بروز جوش‌ها و عوارض ناشی از آن پیشگیری کند. برای رهایی از این عارضه کافیست مقدار یک الی دو قطره از این روغن ارزشمند را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این روش دو الی سه بار در هفته استفاده کنید تا نتایج مثبت حاصل گردد. روش دیگر برای رفع این مشکل پوستی استفاده از ماسک روغن یلانگ یلانگ است. برای تهیه این ماسک به دو قطره روغن یلانگ یلانگ، یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و یک الی دو قطره روغن جوجوبا نیاز داریم. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و با کمک یک تکه پنبه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو کنید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده نمایید.
  • تحقیقات حاکی از آن است که استفاده از ترکیب، روغن یلانگ یلانگ، روغن نارگیل و روغن رازیانه در درمان شپش سر بسیار مفید می‌باشند. برای رهایی از این مشکل کافیست به مقدار مساوی از هر روغن را با یکدیگر ترکیب کنید و از آن برای ماساژ سر و موهایتان استفاده کنید. اجازه دهید این ترکیب سی الی چهل دقیقه باقی بماند و سپس شامپو و آبکشی کنید. استفاده از این ترکیب به دلیل توانایی افزایش تولید سبوم و دشوار شدن اتصال تخم‌های شپش به مو، در رفع این عارضه سودمند است.
  • از دیگر خواص درمانی این روغن می‌توان به خاصیت ضد قارچی و آنتی باکتریال آن اشاره نمود. تحقیقات حاکی از آن است که روغن یلانگ یلانگ با تشکیل بیوفیلم، قادر به مبارزه علیه رشد یا تشکیل باکتری‌ها بر روی سطوح می‌باشد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند رشد باکتری‌های استافیلوکوک را متوقف سازد.
  • روغن یلانگ یلانگ می‌تواند به عنوان یک ماده دافع حشرات عمل کند. استفاده از این روغن می‌تواند از تولید مثل مگس‌های خانگی پیشگیری کند. همچنین استفاده از روغن یلانگ یلانگ به عنوان یک دستگاه بخور طبیعی برای از بین بردن موریانه‌های ژاپنی بسیار کارآمد است. بنابراین استفاده از گل و روغن یلانگ یلانگ به دلیل دارا بودن خاصیت ضدعفونی کنندگی و سمیت کم برای انسان، می‌تواند به عنوان یک کنترل کننده طبیعی برای حشرات استفاده شود.
  • در طب سنتی از ترکیب این روغن با طیف گسترده‌ای از روغن‌های اساسی، به عنوان رایحه‌های تسکین دهنده و انرژی بخش استفاده می‌شود. از روغن‌هایی که می‌توان از آنها برای ترکیب با روغن یلانگ یلانگ استفاده نمود می‌توان به روغن ترنج، روغن لیمو، روغن چوب صندل، روغن نارگیل و روغن شمعدانی اشاره نمود.
  • برای افزایش سلامت قلب، روغن یلانگ یلانگ می‌تواند یک گزینه عالی باشد. روغن یلانگ یلانگ دارای خواص ضد التهابی است و این خاصیت باعث مبارزه با التهاب سیستم گردش خون می‌گردد. برای استفاده از این روغن به جهت افزایش سلامت قلب کافیست مقدار یک قطره از روغن یلانگ یلانگ را در یک لیوان آب نوشیدنی بریزید و پس از همزدن نوش جان کنید.
  • بهبود عملکرد روده‌ها از دیگر خواص درمانی روغن یلانگ یلانگ است. این روغن با دارا بودن ترکیبات موثر در خود، به بهبود عملکرد روده‌ها کمک شایانی می‌کند. برای این امر کافیست مقداری از این روغن را روی ناحیه شکم پوشش و کمی ماساژ دهید. با این روش به راحتی می‌توانید به عملکرد دستگاه گوارش کمک کنید.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای سلامت عصب، استفاده از روغن یلانگ یلانگ است. استفاده از این روغن به دلیل کم کردن استرس و نگرانی به تقویت سیستم اعصاب و پیشگیری از ابتلا به اختلالات عصبی پیشگیری می‌کند.
  • اگر دچار سردرد هستید، از فواید روغن یلانگ یلانگ غافل نشوید. کافیست یک الی دو قطره از این روغن را روی پیشانی پوشش دهید و شروع به ماساژ دادن کنید. با انجام این روش شاهد نتایج عالی قرار خواهید گرفت.
  • استفاده از روغن یلانگ یلانگ یک روش طبیعی برای درمان بی‎خوابی و رفع اختلالات خواب است. این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت آرامبخشی و ضد افسردگی در رفع این اختلالات موثر است. کافیست قبل از خواب پوست خود را با کمی از این روغن ماساژ دهید و خوابی آرام و دلنشین را تجربه کنید.
  • برای کم شدن علائم و نشانه‌های قاعدگی‌های زود هنگام، استفاده از روغن یلانگ یلانگ می‌تواند یک گزینه عالی باشد. برای این امر بهتر است که مقدار چند قطره از روغن یلانگ یلانگ را با روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و از آن برای ماساژ قسمت تحتانی شکم استفاده نمایید.
  • از دیگر خواص درمانی روغن یلانگ یلانگ میتوان به درمان زخم‌ها به دلیل دارا بودن خاصیت ضدعفونی کنندگی و آنتی باکتریالی اشاره نمود. استفاده از این روغن باعث پیشگیری از بروز باکتری، پیشگیری از عفونت زخم‌های بریدگی، سوختگی و ساییدگی‌ها می‌گردد و در بهبودی زود هنگام آنها نقش موثری دارد. همچنین استفاده از این روغن در رفع ویروس و قارچ نیز بسیار کارآمد است. برای این امر کافیست مقداری از این روغن را روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و با یک پارچه نخی تمیز روی آن را ببندید. اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این روش را به طور مرتب تا گرفتن نتایج مطلوب تکرار کنید.
  • اگر از عفونت‌های داخلی مانند عفونت دستگاه ادراری، روده بزرگ و کوچک و معده رنج می‌برید، استفاده از روغن یلانگ یلانگ را فراموش نکنید.
  • برای درمان آسم کافیست مقداری از این روغن را در خمیر بریزید و استنشاق کنید.

نکاتی در مورد استفاده از روغن یلانگ یلانگ

  • در مصرف این روغن جانب احتیاط را رعایت کنید و از مصرف بیش از حد آن پیشگیری کنید.
  • خانم‌های باردار و شیرده، بدون مشورت و اجازه از پزشک، از مصرف این روغن پرهیز نمایند.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.