خانه گیاهان دارویی خواص عرق اسفناج و هر آنچه که درباره آن باید بدانید

خواص عرق اسفناج و هر آنچه که درباره آن باید بدانید

توسط مدیر مجله
خواص عرق اسفناج

با آمدن فصل زمستان، بازار کاشت اسفناج رونق پیدا می‌کند. این سبزی به دلیل خواص بسیار زیاد خود، جزو یکی از بهترین نوع سبزیجات است. خواص عرق اسفناج مانند سبزی آن منبعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خاصیت درمانی عصاره گیاه اسفناج آشنا کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا بیشتر از این عرق گیاهی بدانید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص عرق نعنا برای درمان بیماری‌ها

اسفناج جزو آن دسته از گیاهانی است که کالری پایین و انرژی بالایی دارد. این گیاه با ارزش سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، ویتامین آ و غیره است. این گیاه طبع سرد و تر و تا حدودی متعادل دارد و با هر مزاجی سازگار است. برای بهره‌مندی از فواید دارویی عرق اسفناج می‌توانید بعد از هر وعده غذایی تا سه استکان از این عرق گیاهی را نوش جان کنید. مصرف عرق اسفناج برای درمان بیماری‌های زیر بسیار موثر است:

استحکام و تقویت استخوان‌ها

این روزها اکثر خانم‌های بالای ۵۰ سال با پوکی استخوان دست و پنجه نرم می‌کنند. متاسفانه این بیماری هیچ علامتی ندارد. این موضوع باعث می‌شود تا فرد بدون اطلاع از شرایط خود در معرض خطر شکستگی استخوان قرار بگیرد. یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تغذیه استخوان‌ها، عرق اسفناج است. خواص عرق استخوان باعث می‌شود تا فرایند پوکی استخوان به تاخیر بیفتد. این گیاه دارویی به دلیل دارا بودن ویتامین K، به استخوان‌ها کمک می‌کند تا جذب مواد معدنی بهتری داشته باشند.

کاهش وزن

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تصمیم به لاغری گرفته‌اید، مصرف عرق گیاهی اسفناج کمک می‌کند تا به هدفتان نزدیک شوید. این گیاه به دلیل دارا بودن فیبر بسیار بالا، هضم غذا را بهبود بخشیده و با ایجاد حس سیری، جلوی افزایش اشتهای شما را می‌گیرد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که از این روش عالی برای کاهش وزن خود استفاده کنید. کافی است تا مدتی استفاده کنید تا اثر مثبت آن را روی اضافه وزن خود ببینید.

خواص ضد سرطانی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید عصاره گیاه اسفناج می‌تواند روی سلول‌های سرطانی تاثیرگذار باشد. با بهره‌مندی از خواص عرق اسفناج می‌توانید به کاهش رشد سلول‌های سرطانی و حتی توقف آن‌ها کمک کنید. دلیل این موضوع این است که گیاه اسفناج سرشار از آنتی‌اکسیدان و فولات بوده و با خواص ضد التهابی و ضد سرطانی خود می‌تواند با سلول‌های سرطانی مبارزه کند.

جلوگیری از کم خونی

کاهش گلبول‌های قرمز خون باعث ایجاد کم‌خونی در فرد می‌شود. این شرایط باعث می‌شود تا میزان اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها کم شود؛ در نتیجه فرد احساس ضعف و خستگی می‌کند. اگر شما هم کم خونی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که عرق اسفناج را امتحان کنید. عصاره این گیاه دارویی یک راهکار بسیار عالی برای جبران کمبود آهن است. از آنجایی که اسفناج سرشار از آهن است؛ در نتیجه می‌تواند به خون‌سازی کمک کرده و جلوی کم‌خونی را بگیرد. از طرفی دیگر اسفناج با کمک به گردش خون، به انتقال بهتر اکسیژن به سلول‌ها نیز کمک می‌کند.

درمان کبد چرب

برای پاکسازی و سم‌زدایی از کبد، سبزیجات برگ سبز بسیار موثر است. یکی از بهترین درمان‌ها برای بیماری کبد چرب مصرف عرق اسفناج است. خواص عرق اسفناج به دلیل بالا بودن ماده‌ای به نام کلروفیل می‌تواند به پاکسازی کبد کمک کند. در واقع این گیاه دارویی به دلیل غلظت بسیار بالای کلروفیل، تاثیر بیشتری روی سلامتی کبد می‌گذارد. از طرفی دیگر اسفناج میزان آنتی‌اکسیدان، کربوهیدرات و آب فراوان دارد.

تسکین آرتروز

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های استخوانی، بیماری آرتروز است. این بیماری در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر بوده و اغلب با افزایش سن میزان ابتلا نیز بیشتر می‌شود. یکی دیگر از فواید عرق اسفناج بهبود و تسکین دردهای آرتروز است. اگر شما هم از این بیماری رنج می‌برید، برای کاهش دردهای خود توصیه می‌کنیم که عرق اسفناج مصرف کنید.

این عرق گیاهی خاصیت قلیایی داشته و ورم مفاصل را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، اسفناج ویتامین K و کلسیم بسیار بالایی داشته و مصرف آن می‌تواند سلامت استخوان‌های شما را تامین کند.

کمک به سلامت لثه و مینای دندان

برای استحکام دندان‌ها و سلامت لثه‌ها و مینای دندان خواص عرق اسفناج معجزه می‌کند. این عرق گیاهی ویتامین C بسیار بالایی دارد؛ بنابراین مصرف آن سلامت دهان و دندان را به ارمغان می‌آورد. از طرفی دیگر عرق گیاهی اسفناج سرشار از اسید فولیک است. این ویژگی برای کسانی که دچار خونریزی لثه هستند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. همچنین اسفناج به دلیل میزان بالای کلسیم، برای مینای دندان بسیار عالی است.

پیشگیری از آسم

اسفناج سرشار از بتاکاروتن است. این ماده برای کسانی که در معرض خطر حملات آسم هستند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. همچنین اسفناج به دلیل دارا بودن مقادیر بسیار بالای ویتامین C، ویتامین E و منیزیم خواص ضد آسم داشته و برای پیشگیری از آسم بهترین گیاه دارویی است.

ضد آفتاب طبیعی

شاید برای شما هم عجیب باشد که بدانید اسفناج می‌تواند عملکردی مشابه با یک ضد آفتاب داشته باشد. دلیل این موضوع ویتامین B موجود در این گیاه دارویی است؛ بنابراین مصرف آن کمک می‌کند تا پوست شما در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید به خوبی محافظت شود.

از دیگر خواص عرق اسفناج می‌توان به آنتی‌اکسیدان موجود در آن اشاره کرد. این موضوع جلوی پیری پوست را گرفته و با جلوگیری از تولید رادیکال‌های آزاد به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.

تقویت چشم

اسفناج به دلیل دارا بودن ترکیباتی از جمله زانتان، لوتئین و بتاکاروتن برای حل مشکلات بینایی به خصوص در سن پیری بسیار موثر است. همچنین اسفناج آنتی‌اکسیدان بسیار قوی دارد و با تاثیر روی رادیکال‌های آزاد، جلوی مشکلات مربوط به شبکیه چشم را می‌گیرد.

سلامت قلب

اگر به فکر سلامت خود هستید، از خاصیت عرق اسفناج غافل نشوید. عصاره این گیاه دارویی سرشار از اسیدهای امگا ۳ بوده و سلامت قلب شما را تضمین می‌کند. علاوه بر این اسید فولیک موجود در عصاره اسفناج از بروز هرگونه مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. برای افزایش طول عمر خود حتما عرق اسفناج مصرف کنید.

تنظیم خواب

اگر خواب شبانه خوبی ندارید و از این شرایط خود کلافه شده‌اید، عرق اسفناج می‌تواند به تنظیم خواب شما کمک کند. این عرق گیاهی به دلیل دارا بودن ویتامین‌هایی مانند منیزیم، ویتامین B6 و غیره باعث ترشح هورمون خواب شده و خوابی آرام را برای شما به ارمغان می‌آورد.

جلوگیری از رفلکس معده

یکی از بهترین خواص عرق اسفناج کمک به درمان رفلکس معده است. ترکیبات موجود در این گیاه دارویی کمک می‌کند تا عملکرد معده بهبود پیدا کند.

درمان یبوست

اسفناج به دلیل دارا بودن فیبر بسیار زیاد، برای درمان یبوست یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. با مصرف این گیاه روده شما نرم شده و مشکل دفع شما برطرف خواهد شد.

مضرات مصرف عرق اسفناج

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، عصاره این گیاه سرشار از آهن بوده و ترکیبات موجود در آن از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. اما توجه به این نکته ضروری است که مانند سایر عرق‌های گیاهی، زیاده‌روی در مصرف آن باعث می‌شود تا در سلامتی شما تاثیر منفی بگذارد؛ بنابراین اگر یکی از شرایط زیر را دارید، بهتر است از مصرف این عرق گیاهی جدا خودداری کنید. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسانی که دچار ورم مفاصل و سنگ مثانه و کلیه هستند، بهتر است اسفناج مصرف نکنند. اگزالات موجود در اسفناج می‌تواند تاثیر منفی روی بیماری‌ آن‌ها بگذارد.
  • با وجود خواص عرق اسفناج این عرق گیاهی برای زنان باردار و شیرده منع مصرف دارد.
  • مصرف عرق اسفناج برای کودکان به خصوص کودکان زیر چهار ماه اصلا توصیه نمی‌شود.
  • در صورتی که مزاج سردی دارید، بهتر است عرق اسفناج را همراه با زنجبیل، هل و دارچین نوش جان کنید.
  • مصرف بیش از اندازه عرق اسفناج باعث ایجاد نفخ می‌کند. این شرایط می‌تواند هضم غذا را با مشکل روبرو کند. به خصوص کسانی که دچار سندروم روده هستند، با مصرف عرق اسفناج مشکل آن‌ها تشدید پیدا می‌کند.
  • در صورتی که داروی وارفارین مصرف می‌کنید، از خوردن این عرق گیاهی جدا خودداری کنید. دلیل این موضوع این است که این دارو مقدار ویتامین K بسیار زیادی دارد و با این دارو تداخل دارویی ایجاد می‌کند.
  • در صورتی که دچار بیماری تیروئید هستید، در مصرف عرق اسفناج زیاده‌روی نکنید. اگزالات موجود در این عرق گیاهی باعث تشدید علائم بیماری شما خواهد شد.

سخن نهایی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با خواص عرق اسفناج آشنا کنیم. مصرف این عرق گیاهی در حد اعتدال می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که برای تاثیرگذاری بیشتر باید عرق طبیعی و ارگانیک را تهیه کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.