خانه طب سنتی  آشنایی با لیموشیرین و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با لیموشیرین و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با لیموشیرین و خواص درمانی آن در طب سنتی

لیمو شیرین از جمله میوه‌های خوش طعم و بسیار مفید در فصل پاییز و زمستان است که از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. محل پرورش این میوه در شمال و جنوب کشورمان ایران می‌باشد. لیمو شیرین از گروه مرکبات است که سایز آن از لیموترش کمی بزرگتر و گاهی اوقات به اندازه‌ی یک پرتقال می‌رسد. در طب سنتی از این میوه‌ی بسیار مغذی در درمان بسیاری از بیماری‌ها من جمله درمان تب، زخم معده، اسهال، سوء هاضمه، مشکلات کبد، سنگ‌های مجاری ادرار، میگرن، سرماخوردگی، اضطراب، سرگیجه و نقرس استفاده می‌گردد.

لیموشیرین از خانواده‌ی مرکبات است که بومی آسیای جنوب شرقی می‌باشد. ارتفاع درخت لیموشیرین به ۶ متر می‌رسد که پس از پنج الی هفت سال، وقتی که درخت به رشد کامل خود رسید، میوه می‌دهد. لیموشیرین به رنگ زرد کمرنگ، گرد و با طعمی شیرین است. موادی در این میوه موجودند به نام‌های نارنجین و لیموئین می‌باشند که وقتی لیموشیرین را برش می‌دهیم، این دو ماده با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می‌شود. میزان تلخی یک میوه به مواد قلیایی موجود در آن بستگی دارد و زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد، طعم آن تلخ‌تر می‌شود. این تلخی هیچ گونه اثرات منفی و مضر بر سلامت و دستگاه گوارش انسان ندارد و در واقع جزء ویژگی طبیعی این میوه به حساب می‌آید.

طبع و مزاج لیموشیرین

بر طبق تحقیقات به عمل آمده در طب سنتی، طبع و مزاج این میوه سرد و خشک می‌باشد. بنابراین استفاده از این میوه برای افرادی که دارای مزاجی گرم و خشک می‌باشند، بسیار مناسب است. افرادی که دارای مزاجی سرد هستند باید در مصرف این میوه جانب احتیاط را رعایت کنند و این میوه را به همراه مصلحاتش مصرف نمایند.

لازم به ذکر است که بدانید، هر چه میزان طعم شیرین این میوه بیشتر باشد، از سردی آن کاسته می‌شود و همچنین بهتر است بدانید، طبع و مزاج پوست و هسته‌ی لیموشیرین گرم و خشک می‌باشد.

مصلحات لیموشیرین

از جمله مصلحات لیموشیرین می‌توان به عسل و گلنگبین اشاره نمود. هنگامی که لیموشیرین به همراه یا پس از خوردن آن مصرف شود، تاثیرات سوء این میوه به طور کلی از بین می‌رود.

آشنایی با خواص درمانی لیموشیرین در طب سنتی

  • این میوه‌ی مغذی دارای خاصیت ملین و ادارآور است و به این دلیل برای دفع سموم از بدن بسیار کارآمد می‌باشد.
  • طب سنتی مصرف این میوه را برای رفع التهاب و عطش بیمار تب‌دار بسیار توصیه می‌کند. به طوری که فرد تب‌دار پس از مصرف این میوه احساس راحتی و سبکی می‌کند.
  • برای تقویت سیستم ایمنی بدن از لیموشیرین بهره گیرید. مصرف منظم این میوه باعث حفظ سلامت قلب می‌گردد و در بهبود گردش خون بسیار موثر است.
  • لیموشیرین دارای مقادیر بالای ویتامین C است و به همین دلیل مصرف آن در زمان سرماخوردگی بسیار توصیه می‌گردد.
  • در طب سنتی از لیموشیرین برای رفع مشکلات تنفسی استفاده می‌شود. از لیموشیرین روغنی استخراج می‌شود که دارای خواص ضداحتقان می‌باشد که برای درمان مشکلات تنفسی بسیار مفید می‌باشد. معمولا از این میوه‌ی پرخاصیت در بالم‌ها، اسپری‌های تنفسی و بخورها استفاده می‌گردد.
  • لیموشیرین دارای خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدان و ضدسرطان می‌باشد. این میوه باعث پاکسازی سموم از بدن می‌شود. لیموشیرین با دارا بودن این خواص در درمان زخم معده و زخم دهان بسیار مفید و موثر می‌باشد.
  • لیموشیرین به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام لیمونوئید، دارای خواص ضد سرطانی می‌باشد. پس از آنکه لیموشیرین مصرف می‌شود، لیمونوئیدها وارد بدن می‌شوند و به گلوکز که دارای هضم ساده‌ای می‌باشد میچسبند و به این ترتیب تاثیر بسزایی در این زمینه دارد.
  • برای تقویت هضم غذا و درمان ناراحتی معده، لیموشیرین را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید. فلانوئید موجود در آب لیموشیرین باعث تحریک شدن ترشح صفرا، شیره‌های گوارشی اسیدی و آب‌ها می‌گردد و بدین ترتیب در تقویت هضم غذا تاثیر بسزایی دارد. بنابراین اگر دارای مشکلاتی همچون ناراحتی معده، حالت تهوع، سوء هاضمه و سرگیجه شدید، از آب لیموشیرین بهره گیرید.
  • لیموشیرین به دلیل دارا بودن فلانوئیدها در درمان زخم‌های گوارشی و دهانی بسیار موثر است. نوشیدن روزانه یک لیوان آب لیموشیرین باعث درمان سوزش معده می‌گردد.
  • لیموشیرین سرشار از آنتی اکسیدان است و بدین ترتیب باعث خنثی سازی اسیداوریک و رادیکال‌های آزاد فعال در بدن می‌شود و به درمان نقرص کمک شایانی می‌کند. همچنین لیموشیرین به دلیل دارا بودن ویتامین C بسیار بالا در نابود کردن رادیکال‌های آزاد نقش بسزایی دارد.
  • استفاده از لیموشیرین در برطرف کردن ترک خوردگی لب بسیار توصیه می‌گردد. برای این منظور به این صورت عمل کنید که آب لیموشیرین را بگیرید و روزانه دو الی سه مرتبه از آن برای پوشش لب‌هایتان استفاده کنید.
  • لیموشیرین به رفع بوی بدن کمک بسزایی می‌کند. برای رفع این عارضه می‌توانید در وان آب گرم آب لیموشیرین بچکانید و در آن قرار گیرید. این کار به رفع بوی بد بدن کمک شایانی می‌کند.
  • لیموشیرین برای درمان اختلالات ادارای بسیار کارآمد است. پتاسیم فراوانی که در آب لیموشیرین وجود دارد باعث رفع اختلالات ادراری مانند عفونت ادراری و التهاب مثانه می‌گردد. برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید که لیموشیرین را به همراه آب بجوشانید و پس از خنک شدن آن را نوش جان کنید.
  • لیموشیرین به درمان یبوست کمک می‌کند. اسیدهای موجود در لیموشیرین باعث دفع سموم روده می‌شوند و فیبر موجود در لیموشیرین دارای خواص ضد یبوستی می‌باشد. برای درمان و رفع یبوست کافیست مقداری نمک را به لیموشیرین اضافه کرده و میل نمایید.
  • استفاده از لیموشیرین را در رژیم غذایی خود قرار دهید و بدین ترتیب از دچار شدن به اسکوربوت پیشگیری نمایید. اسکوربوت مشکل شایعی است که بر اثر کمبود ویتامین C در بدن ایجاد می‌گردد. همانطور که اشاره شد لیموشیرین سرشار از ویتامین C است و بدین ترتیب استفاده از آن مانع از دچار شدن به این عارضه می‌گردد. از نشانه‌های اسکوربوت می‌توان به ورم لثه، خونریزی، زخم زبان و دهان و ترک گوشه لب‌ها اشاره نمود. مصرف لیموشیرین باعث متوقف شدن خونریزی لثه می‌گردد. همچنین می‌توانید برای رفع خونریزی لثه به این صورت نیز عمل کنید که آب لیموشیرین را با قطرات آب ترکیب کنید و به آن کمی نمک سیاه اضافه نمایید. ترکیب را پس از یکدست شدن بر روی لثه قرار دهید.
  • برای کاهش و درمان سرفه‌های ناشی از آسم از لیموشیرین استفاده کنید. برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید که آب لیموترش را بگیرید و به آن پودر زنجبیل و دانه زیره اضافه کنید و پس از هم زدن آن را میل کنید. استفاده مرتب از این ترکیب در رفع سرفه‌های ناشی از آسم کمک شایانی می‌کند.
  • آب لیموشیرین نقش موثری در سیستم عصبی بدن به خصوص مغز دارد. به طوری که استفاده از آن به رفع مشکلات ذهنی کمک کرده و دارای خواص آرام‌بخشی می‌باشد.
  • آب لیموشیرین دارای خواص خنک کنندگی است و به همین دلیل در درمان تب بسیار موثر است.
  • آب لیموشیرین دارای عناصر و موادی می‌باشد که خاصیت پاک کنندگی و سفیدکنندگی دارند. بنابراین این میوه می‌تواند به عنوان یک پاک کننده‌ی طبیعی آرایش باشد.
  • آب لیموشیرین دارای انواع مواد معدنی و ویتامین می‌باشد. این ماده‌ی بسیار مغذی می‌تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های گازدار باشد.
  • استفاده از آب لیموشیرین از خطر دهیدراته شدن و گرفتگی عضلات می‌کاهد.
  • استفاده از شربت لیموشیرین که از آب تازه‌ی لیموشیرین تهیه می‌شود، برای درمان آفتاب سوختگی بسیار موثر است.
  • برای رفع و کاهش درد و تورم از آب لیموشیرین استفاده کنید. برای این منظور کافیست آب لیموشیرین را به همراه روغن کرچک مخلوط کنید و آن را بر روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و ماساژ دهید.
  • لیموشیرین برای تقویت چشم‌ها بسیا مفید است زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریالی است. با استفاده مرتب از این میوه، از زوال عضلات چشم و عفونت آن پیشگیری کنید. برای شست‌وشوی چشم‌ها به این صورت عمل کنید که چندقطره لیموشیرین در آب بچکانید و از آن برای درمان عفونت‌های ورم ملتحمه چشم استفاده نمایید.
  • برای داشتن موهایی سالم از آب لیموشیرین استفاده کنید. لیموشیرین به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود کمک شایانی به سلامت و رشد مو می‌کند. خواص بی‌نظیر لیموشیرین باعث پیشگیری از موخوره می‌گردد. روغنی که از این میوه تهیه می‌شود به دلیل دارا بودن خاصیت ضدعفونی و ضدباکتریایی باعث سلامت مو می‌گردد.
  • برای داشتن پوستی سالم و زیبا از لیموشیرین بهره گیرید. به همین دلیل در مکمل‌های دارویی مرطوب سازی، بهبود رنگ پوست و ترمیم پوست‌های آسیب دیده استفاده می‌گردد.  
  • اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای روشن و سفید کردن پوست خود هستید، طب سنتی به شما عزیزان پیشنهاد می‌کند که از آب لیموشیرین استفاده کنید. از آب لیموشیرین می‌توان به عنوان یک پاک کننده‌ی خفیف برای از بین بردن لکه‌های پوستی، جوش و آکنه و تجمع رنگدانه‌ها استفاده نمود. به طور کلی می‌توان گفت که استفاده لیموشیرین، درخشش و زیبایی را به پوست شما هدیه می‌دهد. همچنین لیموشیرین با دارا بودن خاصیت سم زدایی به تمیز شدن خون کمک شایانی می‌کند و این امر تاثیر بسزایی در درخشندگی و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست دارد.

ماسک‌های زیبایی تهیه شده با لیموشیرین

لیموشیرین دارای انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌باشد که نقش بسزایی در سلامت و زیبایی پوست و مو دارد. به این دلیل می‌توان از لیموشیرین  در تهیه انواع ماسک‌های زیبایی استفاده نمود. شما عزیزان به راحتی می‌توانید در خانه ماسک‌های زیبایی تهیه کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. در ادامه به معرفی چند ماسک خانگی تهیه شده از لیموشیرین می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ماسک لیموشیرین و آرد نخود، جوان کننده پوست

یکی از ماسک‌های خانگی تهیه شده با لیموشیرین که دارای خواص جوان کنندگی می‌باشد، ماسک لیموشیرین و آرد نخود است. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری آب لیموشیرین و یک قاشق مرباخوری آرد نخود نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی با یکدیگر ترکیب کنید و پس از یکدست شدن آن را به پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد نتایج عالی و مطلوب باشید.

ماسک لیموشیرین و عسل، مرطوب کننده طبیعی پوست

استفاده از یک مرطوب کننده‌ی مناسب همیشه یکی از دقدقه‌های اکثریت افراد است. اینکه چه نوع مرطوب کننده‌ای به پوستمان سازگار است و استفاده ازآن هیچ گونه آسیبی به پوستمان وارد نکند، مسائلی است که بیشتر افراد نسبت به آن حساس هستند. باید به شما عزیزان خاطر نشان کنیم که استفاده از مرطوب کننده‌های خانگی و طبیعی می‌تواند نیاز پوست شما به رطوبت را تامین کند. یکی از این مرطوب کننده‌های طبیعی که به راحتی می‌توانید در فصول سرد سال از آن استفاده نمایید، ترکیب لیموشیرین و عسل است. با استفاده‌ی منظم از این ماسک حتما شاهد نتایج عالی و مطلوب خواهید شد. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری آب لیموشیرین، یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن یک لایه نازک از آن را به تمامی نواحی پوست خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

موهایی سالم و خوشرنگ با لیموشیرین

لیموشیرین به دلیل دارا بودن مس در ایجاد و تشکیل رنگدانه ملانین نقش بسزایی دارد. ملانین رنگدانه اصلی مو است.

به جهت تقویت و کیفیت رنگ موهایتان به این صورت عمل کنید که مقداری از آب لیموشیرین را روی پوست سر و موهایتان پوشش دهید و ماساژ دهید. پس از ماساژ دادن اجازه دهید برای مدت زمان دو ساعت بر روی موهایتان باقی بماند و سپس موهایتان را شستشو دهید.

نکته: قبل از استفاده از هر نوع ماسکی ابتدا آن را در یک قسمت از بدن خود امتحان کنید و پس از ۲۴ ساعت در صورت نداشتن هیچ‌گونه علائم و حساسیتی ، از آن برای پوست صورت خود استفاده نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.