خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با نارنگی و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با نارنگی و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با نارنگی و خواص درمانی آن در طب سنتی

نارنگی یکی از پرطرفدار و محبوب‌ترین میوه‌های پاییزی است. نارنگی از دسته مرکبات است و از نظر شکل ظاهری شبیه به پرتقال می‌باشد. تنها با این تفاوت که کمی کوچک‌تر و پوست آن نرم‌تر است. درخت این میوه‌ی پاییزی به ارتفاع ۵/۷ متر نیز می‌رسد. شاخه‌های درخت نارنگی خاردار و برگ‌های آن تخم‌مرغی، سرنیزه‌ای است. گل‌های این درخت به صورت منفرد و دسته‌ای می‌روید. میوه‌ی این درخت به رنگ نارنجی، ترش و شیرین و دارای پوستی صاف و درخشان است. نارنگی بومی مراکش است و امروزه به صورت انبوه در بیشتر نقاط دنیا به خصوص چین، برزیل، آمریکا، اسپانیا، ژاپن، ایران و پاکستان تولید می‌شود. نارنگی در ایران در استان‌های شمالی و جنوبی به ویژه استان‌های گیلان و مازندران، خوزستان و کرمان کاشته می‌شود.

طبع و مزاج نارنگی

طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع نارنگی ترش، سرد و خشک و طبع نارنگی شیرین، سرد و تر است. به طوری که هر چه قدر میزان شیرینی نارنگی بیشتر باشد، طبع آن به سمت حرارت می‌رود. اما به طور کلی طبع این میوه سرد  است.

مصلح نارنگی چیست؟

طب سنتی عسل را بهترین مصلح برای نارنگی برشمرده است. از دیگر مصلحات این میوه می‌توان به کلانگبین اشاره نمود.

آشنایی با خواص درمانی نارنگی در طب سنتی

  • نارنگی مفرح است و برای سلامت قلب بسیار مفید است.
  • اگر در هنگام سرماخوردگی دچار خفقان و تنگی نفس شدید، از نارنگی بهره گیرید.
  • نارنگی سرشار از فسفر و کلسیم است و به این دلیل برای سلامت استخوان بسیار مفید است.
  • در طب سنتی برای کاهش تب ناشی از سرماخوردگی از نارنگی استفاده می‌شود.
  • نارنگی دارای ویتامین‌های مختلف، پروتئین، چربی، قند، فسفر و کلسیم است و بدین ترتیب مصرف آن برای سلامت بدن بسیار توصیه می‌گردد.
  • نارنگی به دلیل دارا بودن ویتامین A و C برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان بسیار مفید و موثر است.
  • برای تقویت حافظه و هوش، نارنگی را در سبد غذایی روزانه خود بگنجانید، زیرا نارنگی سرشار از فسفر است و به این دلیل برای بهبد عملکرد حافظه بسیار موثر است.
  • نارنگی برای رفع عطش و بی‌اشتهایی بسیار کارآمد است.
  • برای رفع اختلالات خواب، مصرف نارنگی قبل از خواب را فراموش نکنید. مصرف نارنگی قبل از خواب به شما کمک می‌کند تا خواب راحتی داشته باشید. همچنین بوی نارنگی باعث از بین رفتن استرس می‌گردد و آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • نارنگی به دلیل دارا بودن منیزیم بالا، در فعالیت دستگاه عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی تاثیر مثبت می‌گذارد.
  • برای غلبه صفرا در بدن، از نارنگی استفاده کنید. زیرا مصرف نارنگی باعث کاهش شدت صفرا در خون می‌گردد.
  • همانطور که می‌دانیم کمبود ویتامین B6 در بدن منجر به افسردگی و تهوع می‌گردد. بنابراین با مصرف مرتب نارنگی این مشکل را برطرف نمایید.
  • نارنگی باعث کاهش حرارت زائد کبد و معده می‌شود و گرگرفتگی ناشی از دوران یائسگی را برطرف می‌کند.
  • استفاده از مرکبات ادرار آور است. بنابراین برای پاکسازی کلیوی و دفع شن ریزه‌های کوچک، نارنگی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • استفاده از نارنگی به رفع سوزش‌های ناحیه تناسلی خانم‌ها که به اشتباه تشخیص عفونت بر آنها گذاشته می‌شود، بسیار مفید است.
  • نارنگی به دلیل وجود ماده‌ای در خود به نام نوبیلتین، از دچار شدن به چاقی پیشگیری می‌کند. همچنین نارنگی به دلیل دارا بودن این ماده‌ی بسیار مفید در خود ضد دیابت نوع ۲ و حتی ضد گرفتگی شریان‌های بدن می‌باشد.
  • از دیگر خواص نارنگی می‌توان به پیشگیری از فشار خون اشاره نمود.
  • نارنگی به دلیل دارا بودن فیبر بالا و قند متوسط به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک شایانی می‌کند.
  • پتاسیم موجود در نارنگی مانع از لخته شدن خون و بروز سکته قلبی می‌شود.
  • تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که افرادی که به طور منظم نارنگی مصرف می‌کنند حدود ۱۹ درصد کمتر از سایرین دچار سکته مغزی می‌شوند.
  • نارنگی به دلیل دارا بودن ترکیبات موثر مانند لیمونوئید به پیشگیری از بیماری سرطان سینه می‌پردازد.
  • نارنگی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود.
  • نارنگی خطر انسداد عروق و آترواسکلروز را کاهش می‌شود و به بهبود جریان خون کمک شایانی می‌کند.
  • برای تنظیم فشار خون، نارنگی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. زیرا این میوه به دلیل دارا بودن پتاسیم بالا باعث تنظیم فشار خون می‌شود.
  • نارنگی به دلیل دارا بودن درصد بالای ویتامین C باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • برای درمان آنفولانزا بهتر است از دمنوش نعناع و نارنگی که دارای خواص آنتی ویروسی قوی می‌باشد استفاده کنید.
  • نارنگی به دلیل دارا بودن ویتامین A و C برای سلامت چشم بسیار موثر است و استفاده از آن از بروز مشکلات چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا پیشگیری می‌کند.
  • نارنگی به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود به درمان کم خونی کمک شایانی می‌کند.
  • نارنگی برای سلامت زن باردار بسیار مفید است و خطر تولد نوزاد با وزن پایین را کاهش می‌دهد و از نقص در لوله عصبی و کم خونی در نوزاد می‌کاهد.

مضرات نارنگی

  • مصرف نارنگی در افراد حساس منجر به آلرژی به صورت خارش بینی، سرفه و بثورات پوستی می‌شود. بنابراین این افراد از مصرف این میوه پرهیز نمایند.
  • افرادی که دارای ورم معده می‌باشند، از مصرف بیش از اندازه‌ی این میوه پرهیز کنند زیرا باعث ایجاد نفخ و ناراحتی‌های گوارشی در آنها می‌شود.
  • مصرف بیش از حد این میوه باعث اختلال در عملکرد روده و اسهال می‌شود. بنابراین در مصرف این میوه جانب احتیاط رعایت شود.
  • نارنگی به دلیل دارا بودن خواص اسیدی باعث ایجاد آفت و زخم در دهان و زبان می‌گردد.
  • مصرف بیش از حد نارنگی و بی‌کیفیت بودن آن باعث ایجاد بیمای‌های نظیر گاستریت، زخم، کولیت و انتتریت می‌گردد.
  • توجه کنید که هیچ‌گاه نارنگی را به همراه شیر گاو مصرف نکنید زیرا باعث دل درد می‌شود.
  • افراد دیابتی که از انسولین مصرف می‌کنند، برای میزان مصرف این میوه حتما با پزشک خود مشورت نمایند.
  • خانم‌هایی که دچار بیماری هیپاتیت، ورم معده و اختلال روده هستند در دوران بارداری از مصرف نارنگی پرهیز نمایند.

خواص درمانی نارنگی در سلامت پوست

نارنگی حاوی مقادیر بالایی ویتامین A است و به همین دلیل برای درمان بیماری‌های پوستی نظیر آکنه و جوش بسیار موثر است. همچنین وجود این ویتامین در نارنگی برای ضدعفونی کردن زخم‌هاو بازسازی و بهبود آنها بسیار کارآمد است. یکی دیگر از کاربردهای این ویتامین، کاهش و از بین بردن چین و چروک‌های پوستی می‌باشد.

از دیگر ویتامین‌های موجود در نارنگی می‌توان به ویتامن C اشاره نمود که به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می‌تواند فرآیند پیری را به تاخیر بیندازد و پوست را در مقابل رادیکال‌های آزاد مقاوم سازد.

به دلیل دارا بودن خواص بیشمار نارنگی در سلامت پوست، از آن می‌توان در تهیه ماسک‌های زیبایی استفاده نمود. شما عزیزان و همراهان گرامی به راحتی می‌توانید از این میوه‌ی پرخاصیت ماسک‌های زیبایی با خواص درمانی گوناگون تهیه کنید و خواص آن بهره ببرید. در ادامه به معرفی برترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده با این میوه‌ی پاییزی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه از پوست میوه نارنگی در تهیه ماسک‌های خانگی استفاده نماییم؟

برای این منظور پوست میوه را از آن جدا کنید و در سینی قرار دهید و آن را روی حرارت کم بخاری و یا شوفاژ قرار دهید تا خشک شود. پوست خشک شده را در آسیاب بریزید تا پودر شود. پودر را در یک ظرف دردار بریزید و در محیط خشک از آن نگهداری کنید تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده نمایید. پوست نارنگی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی در درمان جوش‌های سرسیاه بسیار مفید می‌باشد. همچنین اسید سیتریک موجود در نارنگی به عنوان یک ماده سفت کننده برای پوست عمل می‌کند و به این ترتیب از افتادگی و شل شدگی پوست پیشگیری می‌کند. استفاده از ماسک نارنگی علاوه بر خواص بی‌نظیری که برای پوست دارد، عطر و رایحه آن به آرامش و تمدد اعصاب کمک شایانی می‌کند. نارنگی به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونی کنندگی باعث پاکسازی و ضدعفونی شدن پوست می‌گردد.

ماسک نارنگی، پنیر، روغن تخم کتان و چای سبز مناسب برای افراد دارای پوست خشک

عزیزانی که دارای پوستی خشک هستند و با فرا رسیدن فصل سرما، خشکی پوستشان تشدید می‌شود، به راحتی می‌توانند برای رفع این عارضه از ماسک نارنگی، پنیر، روغن تخم کتان و چای سبز استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پودر پوست نارنگی، یک قاشق چایخوری پنیر پرچرب، یک قاشق چایخوری روغن تخم کتان و یک قاشق غذاخوری چای سبز دم کشیده نیاز داریم. تمامی مواد ذکر شده را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده مرتب و منظم از این ماسک به از بین بردن خشکی بیش از حد پوست کمک کرده و ترک‌های پوستی را از بین می‌برد.

ماسک نارنگی و زرده تخم‌مرغ مناسب برای افراد دارای پوست نرمال

توصیه طب سنتی به افرادی که دارای پوستی نرمال هستند و به دنبال یک ماسک طبیعی و خانگی برای زیباتر شدن هر چه بیشتر پوست خود هستند، استفاده از ماسک نارنگی و زرده تخم‌مرغ است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق مربا خوری آب نارنگی ترش یا ملس و یک عدد زرده تخم‌مرغ نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این ماسک به رفع ناراحتی‌های پوستی نظیر جوش و آکنه، تیرگی و لک‌های پوستی بسیار مفید و موثر است.

ماسک نارنگی، سفیده تخم‌مرغ و آرد ذرت مناسب برای افراد دارای پوست چرب

افرادی که دارای پوستی چرب هستند و به دنبال روشی طبیعی برای کنترل میزان چربی پوست خود هستند، می‌توانند از ماسک نارنگی، سفیده تخم‌مرغ و آرد ذرت استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به مقداری آب نارنگی، یک عدد سفیده تخم‌مرغ و یک قاشق غذاخوری آرد ذرت نیاز داریم. در ظرفی سفیده تخم‌مرغ را به خوبی هم بزنید و سپس باقی مواد را به آن بیفزایید. پس از یکدست شدن مواد آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. با استفاده مرتب از این ماسک شاهد از بین رفتن چربی اضافی پوست و باز شدن منافذ آن خواهید بود.

ماسک نارنگی، شیر و زردچوبه کنترل کننده میزان چربی پوست

ماسک دیگری که می‌توانیم استفاده از آن را به افراد دارای پوستی چرب توصیه کنیم، ماسک نارنگی، شیر و زردچوبه است. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری پودر پوست نارنگی، یک قاشق چایخوری زردچوبه و مقداری شیر کم چرب نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک نارنگی، شیر و جو، مرطوب کننده طبیعی پوست

برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری آب نارنگی تازه، یک قاشق غذاخوی شیر و یک قاشق غذاخوری پودر جو نیاز داریم. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک نارنگی، موز و عسل مغذی پوست

این ماسک با دارا بودن خواص گوناگون باعث تغذیه پوست شده و زیبایی و طراوات را به پوست شما هدیه می‌دهد. برای تهیه این ماسک به دو الی سه قاشق غذاخوری آب نارنگی، دو قاشق غذاخوری موز له شده و نصف قاشق غذاخوری عسل طبیعی نیاز داریم. مواد را پس از یکدست شدن به تمامی نواحی پوست خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.