خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با خواص درمانی خیار در طب سنتی

آشنایی با خواص درمانی خیار در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با خواص درمانی خیار در طب سنتی
خیار این میوه‌ی خوشمزه و آبدار به رنگ‌های سبز روشن، تیره و دارای پوستی نازک است. از خیار  در انواع سالادها، آبمیوه‌ها، ساندویج‌ها و ماسکهای خانگی به کار برده می‌شود. این میوه به دلیل دارا بودن آب فراوان، کمک شایانی به هیدراته نگه داشتن بدن می‌کند و به دلیل داشتن کالری پایین گزینه ی مناسبی برای لاغری و کاهش وزن است. این میوه‌ی خوش خوراک و خوشمزه در درمان بسیاری از بیماری‌ها و زیبایی پوست ومو کاربرد فراوانی دارد.
 در این مقاله ما به معرفی خواص خیار و روش‌های استفاده از آن می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان قرار گیرد. با ما همراه باید.
آشنایی با خواص درمانی خیار در طب سنتی
– خیار به دلیل دارا بودن پتاسیم فراوان، گزینه‌ی مناسبی برای کاهش فشار خون است. البته به این نکته توجه شود که باید آن را بدون اضافه کردن نمک مصرف نمود.
– اگر مشکل دندان درد و لثه، ناراحتی‌های کلیوی، بیماری‌های معده، ریه، لوزالمعده و یا کبد هستید، طب سنتی به شما عزیزان توصیه می‌کند از خیار استفاده کنید.
– عزیزانی که دچار مشکلات آرتوز و یا نقرس هستند و یا از اگزما رنج می‌برند، خیار را در سبد غذایی خود قرار دهند.
– از دیگر خواص خیار می‌توان به پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی اشاره نمود. ویتامین K موجود در خیار به رفع این مشکل کمک شایانی خواهد کرد.
– در طب سنتی از خیار به عنوان یک لاغر کننده استفاده می‌شود. برای این منظور کافیست یک عدد خیار را خرد کنید و در ظرفی بریزید و به آن یک قاشق غذاخوری تمشک، یک الی دو قاشق غذاخوری ماست و در صورت تمایل کمی به آن نعناع اضافه کنید. تمامی مواد را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا یکدست شوند. از این ترکیب به صورت روزانه استفاده کنید تا شاهد روند کاهش وزن خود باشید.
– کاربرد دیگر خیار در زیبایی پوست و مو است که در ادامه به معرفی انواع ماسک‌ها و طرز تهیه آنها اشاره می‌کنیم.
استفاده از ماسک خیار، ماست، ژل آلوئه‌ورا، عسل و آبلیمو به عنوان احیا کننده‌ی پوست
یکی از خواص درمانی خیار، خاصیت احیا کنندگی آن است. برای تهیه این ماسک به نصف قاشق مرباخوری آبلیموی تازه، یک قاشق چایخوری عسل، یک قاشق مرباخوری عسل، دو ورق خیار و یک قاشق غذاخوری ماست یونانی نیاز داریم. برای تهیه این ماسک به این صورت عمل کنید که تمامی مواد را در مخلوط‌کن بریزید تا با یکدیگر به خوبی ترکیب شوند. از این ماسک یک لایه‌ی نازک بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و بعد از گذشت پنج الی ده دقیقه ابتدا با آب ولرم و سپس با آب سرد شستشو دهید. این عمل باعث بسته شدن منافذ باز پوست می‌گردد. از این ماسک به طور منظم استفاده کنید تا شاهد سلامت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست خود باشید.
استفاده از ماسک خیار برای رفع تیرگی پوست
از دیگ خواص خیار می‌توان به رفع تیرگی پوست اشاره نمود. به جهت رفع تیرگی‌ها به این صورت عمل کنید که یک عدد خیار را رنده کنید و آن را در دستمال بریزید و آب اضافه‌ی آن را بگیرید. مواد را روی پوست خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید به طور روزانه استفاده کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید.
استفاده از ماسک خیار برای رفع پف اطراف چشم
طب سنتی به عزیزانی که از مشکل پف اطراف چشم رنج می‌برند و همواره به دنبال روشی برای رفع این عارضه‌ هستند، توصیه می‌کند از ماسک خیار استفاده کنند. برای رفع پف اطراف چشم کافیست یک عدد خیار را به صورت حلقه حلقه برش دهید و دو برش از آن را بر روی چشمانتان قرار دهید. اجازه دهید خیار برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند. با انجام روزانه‌ی این روش خانگی ساده و ارزان حتما به نتایج عالی دست خواهید یافت.
استفاده از ماسک خیار برای درمان آفتاب سوختگی
یک روش ساده و ارزان و در عین حال بسیار کارآمد برای رفع آفتاب سوختگی، استفاده از خیار است. برای این منظور کافیست یک عدد خیار را برش دهید و بر روی نواحی مورد نظر قرار دهید. اجازه دهید خیارها برای مدت زمان زیادی بر روی پوستتان باقی بماند. این روش را دو الی سه مرتبه در روز تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.
استفاده از ماسک خیار، سرکه سیب، گوجه فرنگی و ژل آلوئه‌ورا روشی مناسب برای درمان منافذ باز پوست
یک راه طبیعی و خانگی برای بستن منافذ باز پوست، استفاده از ماسک خیار است. برای تهیه این ماسک به یک عدد خیار، مقداری سرکه سیب، ژل آلوئه‌ورا و نصف یک عدد گوجه فرنگی نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی بریزید و با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید. ماسک حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده پوستتان را با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو مرتبه در هفته استفاده کنید و شاهد نتایج عالی و مثبت باشید.
استفاده از ماسک خیار و آبلیمو به جهت جوانسازی پوست
از خواص دیگر خیار می‌توان به بهبود جوان سازی پوست اشاره نمود. خیار به دلیل دارا بودن آب فراوان باعث هیدراته شدن پوست می‌شود. برای حفظ جوانسازی پوست کافیست از ماسک خیار و آبلیمو استفاده کنید. آب خیار را بگیرید و به آن مقداری آبلیموی تازه اضافه کنید. با کمک یک تکه پنبه آن را به تمامی نواحی پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
استفاده از ماسک خیار برای رفع چین و چروک اطراف چشم
با بالا رفتن سن،یکی از موارد ناراحت کننده‌ برای خانم‌ها و آقایان، ایجاد چین و چروک در اطراف چشم است. برای رفع و پیشگیری از این عارضه کافیست یک عدد خیار را به صورت حلقه حلقه برش دهید و دو برش از آن را برای مدت زمان سی الی چهل دقیقه بر روی چشمانتان بگذارید. این روش ساده و در عین حال بسیار مفید را یک روز در میان استفاده کنید تا شاهد رفع چین و چروک اطراف چشم خود باشید. لازم به ذکر است که استفاده از این روش به رفع تیرگی‌های اطراف چشم نیز کمک شایانی خواهد کرد.
استفاده از ماسک خیار و جو دوسر روشی عالی برای رفع لک و کک و مک پوست
ترکیب خیار و جو دوسر به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی روشی موثر برای درمان لک و کک و مک پوست می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک عدد خیار نیاز داریم که آن را رنده کنید و  به آن یک الی دو قاشق غذاخوری جو دوسر اضافه کنید. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی حاصل شود. این ماسک را بر روی پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه، ابتدا با آب ولرم و سپس با آب سرد شستشو دهید. این روش خانگی بسیار کارآمد را دو الی سه مرتبه در هفته تکرار کنید و شاهد پوست زیبای خود باشید.
استفاده از ماسک خیار، معجون بلغور و عسل مناسب برای رفع جوش و آکنه
پیشنهاد طب سنتی به عزیرانی که از مشکل جوش و آکنه رنج می‌برند و از داروهای شیمیایی برای کنترل آن استفاده می‌کنند، این است که از ماسک خیار به همراه بلغور جو دوسر و عسل استفاده کنند. بلغور جو دوسر به لایه برداری پوست کمک می‌کند و در واقع نقش یک پاک کننده‌ی طبیعی را بازی می‌کند. بلغور جو دوسر چربی‌های اضافی و سلول های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و به این ترتیب باعث شفافیت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست می‌گردد. عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد و ترکیب آن با خیار و بلغور جو دوسر برای درمان آکنه و جوش بسیار توصیه می‌شود. برای تهیه این ماسک به نصف یک عدد خیار، بلغور جو دوسر به مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به سطح پوست خود پوشش دهید. این ماسک را پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. در هنگام شستشو از نوک انگشتان خود کمک بگیرید و به صورت دورانی و آرام پوست خود را شستشو دهید.
استفاده از ماسک خیار، انگور، کیوی و توت‌فرنگی به جهت پاکسازی پوست
برای پاکسازی پوست صورت به روش خانگی و طبیعی کافیست از ماسک خیار، انگور، کیوی و توت‌فرنگی استفاده کنید. کیوی سرشار از آلفاهیدروکسی است و این عامل باعث از بین بردن چربی‌ اضافی پوست و جوش‌های سر سیاه می‌شود. بنابراین وجود کیوی در این ماسک به روشن شدن رنگ پوست کمک شایانی می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک عدد کیوی، نصف یک عدد خیار، دو الی سه عدد توت فرنگی و پنج الی شش حبه انگور نیاز داریم. مواد را در داخل مخلوط‌کن بریزید تا به خوبی یکدست و چسبناک شوند.
ماسک را بر روی پوست تمیز خود که با آب گرم و یک شوینده‌ی مناسب شسته و  خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید.  
استفاده از ماسک خیار و شکر برای لایه برداری پوست
شکر سفید علاوه بر اینکه برای سلامت بدن مفید نیست، استفاده از آن سلامت پوست را نیز به خطر می‌اندازد. بنابراین برای تهیه‌ی ماسک زیبایی از شکر قهوه‌ای استفاده می‌کنیم. شکر قهوه‌ای به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می‌کند و به پوست طراوت و زیبایی می‌بخشد. همچنین به دلیل اینکه شکر قهوه‌ای بسیار نرم‌تر از شکر سفید است از آن در تهیه ماسک‌های خانگی و طبیعی استفاده می‌شود. شکر قهوه‌ای علاوه بر اینکه برای سلامت پوست صورت مفید است، برای افرادی که دچار التهاب پوست سر هستند نیز توصیه می‌شود. نتایج حاکی از آن است که استفاده از شکر قهوه ای روی پوست سر باعث درخشش و سلامت موها می‌گردد. برای تهیه ماسک لایه بردار به یک عدد خیار تازه، شیر به مقدار یک چهارم فنجان، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای نیاز داریم. برای تهیه کافیست در ظرفی تمامی مواد را در ظرفی ترکیب کنید  تا یکدست شوند. ترکیب به دست آمده را بر روی پوست صورت خود پوشش دهید و بعد از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک هفته‌ای یک مرتبه استفاده کنید تا نتایج عالی را کسب کنید.
  استفاده از ماسک خیار و ماست به جهت شادابی و زیبایی پوست
  طب سنتی برای شادابی و لطافت هر چه بیشتر پوست، استفاده از ماسک خیار و ماست به همراه جو پخته را پیشنهاد می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک چهام خیار، یک الی دو قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری جو پخته نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. ماسک را بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند. پس از گذشت زمان ذکر شده با آب سرد شستشو دهید.
استفاده از ماسک خیار و شیر خشک برای رفع خشکی پوست
اگر پوست خشکی دارید و به دنبال ماسکی طبیعی و خانگی برای رفع این عارضه هستید، ما به شما عزیزان ماسک خیار و شیر خشک را پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه این ماسک به عدد خیار و یک فنجان شیر پرچرب نیاز داریم. خیار را حلقه حلقه برش دهید و آن را در ظرف شیر قرار دهید. اجازه دهید خیار برای مدت پانزده الی بیست دقیقه در شیر استراحت کند و سپس آن را بر روی پوست خود قرار دهید. پس از گذشت بیست دقیقه حلقه‌های خیار را از روی پوست خود بردارید. حالا تکه ای پنبه را به شیر آغشته کنید و آن را به تمامی نواحی پوست خود پوشش دهید. پس از گذشت ده دقیقه دوباره مرحله‌ی گذاشتن ماسک را تکرار کنید تا موثر واقع شود. از این ماسک دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید تا از شر خشکی پوست رهایی یابید.      

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.