خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با گل داوودی و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با گل داوودی و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط مدیر مجله
 آشنایی با گل داوودی و خواص درمانی آن در طب سنتی

گل داوودی از گل‌های بسیار زیبا با شکوفه‌های زرد تا قرمز روشن است که در فصل پاییز مشاهده می‌شود. البته شکوفه‌های این گل زیبا به رنگ سبز و بنفش نیز وجود دارد. گل داوودی علاوه بر جنبه‌ی زیبایی و تزئینی که دارد، به صورت خوراکی و دارویی نیز مصرف می‌شود.         

در این مقاله از سایت کاکوتی با شما عزیزان همراه شده‌ایم تا به اتفاق هم نگاهی بر خواص دارویی گل داوودی در طب سنتی بیندازیم. امیدواریم این مطالب مورد استفاده و رضایت شما همراهان همیشگی قرار گیرد. برای آشنایی با خواص دارویی این گل زیبا ما را تا پایان مقاله همراهی نمایید.

گل داوودی در رنگ‌های مختلفی از جمله قرمز، بنفش و سفید مشاهده می‌شود که در این میان، گل داوودی زرد محبوب‌ترین برای تهیه دمنوش می‌باشد. دمنوش حاصل شده از گل داوودی سرشار از آنتی اکسیدان قوی با اثرات قوی در مهار رادیکال‌های آزاد می‌باشد. تحقیقات حاکی از آن است که گل داوودی حاوی انواع مختلف از فلانوئیدها، اسیدهای فنولیک و لیگنان‌ها می‌باشد. تاکنون شواهد علمی چندانی در مورد فواید گل داوودی وجود ندرد اما محققان به این نتیجه دریافتند که این گیاه زیبا دارای خواص تقویت کنندگی می‌باشد. همچنین در مورد خواص مصرف برگ‌های گل داودی در چین مطالعاتی صورت گرفته است، زیرا قرن‌هاست که در طب سنتی چینی از گیاه گل داوودی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

گل داوودی علاوه بر نماد وفاداری، طول عمر، خوش بینی و شادی، در رنگ‌های مختلف نمادهای دیگری نیز دارد، مثلا گل سفید  نماد صداقت و وفاداری، گل قرمز نماد عشق و شور و شوق عمیق، گل بنفش نماد یک آرزوی خوب و گل زرد نماد عشق یا غم و اندوه غفلت می‌باشد.

گیاه گل داوودی حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، فیبر گیاهی، پتاسیم، سدیم، کربوهیدرات، انواع ویتامین‌ها و… می‌باشد. از گل داوودی می‌توان دمنوشی تهیه نمود که خواص درمانی فراوانی دارد. برای تهیه این دمنوش معجزه‌آسا به مقداری گل داودی خشک شده نیاز داریم. گل داوودی را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن دمنوش را از صافی عبور داده و نوش جان کنید. در صورت تمایل می‌توانید برای طعم دهی بهتر از مقداری نبات یا عسل استفاده نمایید.

آشنایی با خواص درمانی دمنوش گل داوودی در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی دمنوش گل داوودی خاصیت ضد التهابی آن می‌باشد. این دمنوش غنی از خواص ضد التهابی است که یک منبع ایمن و طبیعی برای کاهش تورم و تحریک گلو می‌باشد. به جهت پیشگیری از خطرات ناشی از التهاب و عفونت، مصرف روزانه یک فنجان یک گرمی دمنوش گل داوودی توصیه می‌شود. بنابراین می‌توان پیشنهاد نمود که این دمنوش گزینه‌ای بسیار عالی برای درمان گلو درد، سردرد، خارش چشم و گرفتگی و مشکلات تنفسی می‌باشد. لازم به ذکر است که افراد دارای مشکلات تنفسی قبل از استفاده از هر نوع درمان خانگی، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایند.
  • دمنوش گل داوودی سرشار از ویتامین C است که برای افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می‌باشد. افزایش سیستم ایمنی بدن موجب مقاومت بدن در مقابل شیوع باکتری‌های عفونی، عفونت‌های ویروسی، سموم و … می‌شود. همچنین این ویتامین اکسید کننده است و به جهت تحریک رشد سلول‌های سفید در خون بسیار مفید و موثر می‌باشد. در صورتی که دمنوش گل داوودی به طور منظم و به مقدار کافی مصرف شود، ویتامین C را به همراه سایر مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیم برای بدن فراهم می‌کند.
  • پیشنهاد طب سنتی برای تقویت و استحکام هر چه بیشتر استخوان‌ها، مصرف دمنوش گل داوودی می‌باشد. محققان به این نتیجه دریافتند که گل داوودی به دلیل سرشار بودن از مواد معدنی، در تقویت استخوان‌ها نقش به سزایی دارد. در واقع وجود مواد معدنی در این گل زیبا باعث از بین رفتن چگالی استخوان در افراد سالخورده می‌شود. طبق توصیه‌ی متخصصان تغذیه، مصرف منظم و به اندازه‌ی دمنوش گل داوودی در سنین جوانی، بیماری‌های مرتبط با سن را به تاخیر می‌اندازد.
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن از دیگر خواص درمانی دمنوش گیاهی گل داوودی می‌باشد. استرس اکسیداتیو در صورتی که به طور کافی و در زمان مناسب درمان نشود، عواقب خطرناکی را به دنبال دارد. آلزایمر، دژنراسیون ماکولا، سرطان و … از جمله بیماری‌های مزمنی می‌باشند که باعث این مساله می‌شوند. یک روش کاملا طبیعی و خانگی به جهت رهایی از شر استرس اکسیداتیو، استفاده از دمنوش گیاهی گل داوودی می‌باشد. مصرف چای گل داوودی باعث تولید آنتی اکسیدان‌های کافی برای پیشگیری از رادیکال‌های آزاد می‌شود. زمانی که حداقل رادیکال‌های آزاد در بدن تامین می‌شود، احتمال بسیار کمتری وجود دارد تا فرد مبتلا به استرس اکسیداتیو شود.
  • همانطور که می‌دانیم، بدن این توانایی را دارد که ویتامین A را به بتا کاروتن تبدیل نماید. این موضوع برای بدن بسیار ضروری می‌باشد. وجود مقدار بالای ویتامین A در بدن، علاوه بر محافظت از چشم موجب تقویت بینایی نیز می‌شود. با مصرف دمنوش گل داوودی می‌توان ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین نمود. مصرف این دمنوش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی نظیر خشکی چشم، شب کوری، تاری دید و شروع آب مروارید توصیه می‌شود. تحقیقات حاکی از آن است که ترکیب غذاهای غنی شده با ویتامین A به رژیم غذایی روزانه حتی باعث تسکین بیماری‌های چشم نظیر دژنراسیون ماکولا می‌گردد. با این وجود، قبل از استفاده از روش‌های خانگی بهتر است برای رفع مشکلات چشم با پزشک متخصص مشورت نمایید.
  • مصرف دمنوش گل داوودی در افزایش میزان متابولیسم بدن نقش به سزایی دارد. متابولیسم افزایش یافته برای انجام وظایف مختلف بدن ضروری می‌باشد. در واقع بدن برای انجام وظایف خود نیاز به مواد مغذی مانند ریبوفلاوین، نیاسین، کولین، اسید فولیک و… دارد. در صورتی که این مواد به اندازه و به طور مداوم مصرف شود، اجزای آن به بدن برای سرعت بخشیدن به میزان متابولیسم کمک می‌کنند. متخصصان تغذیه به جهت افزایش متابولیسم بدن، علاوه بر مصرف دمنوش گل داوودی پیشنهاد می‌کنند چای سبز به دلیل نداشتن اثرات مضر نیز مصرف گردد. افزایش متابولیسم، بیشتر در فعالیت‌های هورمونی و عصبی همراه با گردش خون و کاهش وزن کمک کننده است.
  • از دیگر فواید مصرف دمنوش گل داوودی می‌توان به حفظ سلامت قلب و عروق توصیه نمود. مطالعات حاکی از آن است که مصرف چای گل داوودی منجر به کاهش فشار خون و در نتیجه تسکین بیماری‌های عروق کرونر می‌شود. همچنین مصرف این چای برای کنترل سطح کلسترول که برای پیشگیری از مشکلات گوناگون قلب و عروق نظیر سکته مغزی و حملات قلبی بسیار موثر است. تحقیقات در حال انجام، نشان می‌دهد که این چای برای درمان آترواسکلروز بسیار مناسب است. متخصصان به چای گل داوودی به دلیل دارا بودن میزان بالای پتاسیم که به عنوان یک وازودیلاتور معروف است، علاقه‌مند شده‌اند.
  • پیشنها طب سنتی برای رفع خستگی و آرامش یک روز طولانی، مصرف یک فنجان چای گل داوودی می‌باشد. مصرف این دمنوش باعث آرامش و تسکین اعصاب می‌گردد. طبق توصیه‌ی متخصصان تغذیه، برای داشتن زندگی سالم، داشتن رژیم غذایی سالم ضرورت دارد. مصرف چای گل داوودی می‌تواند شما را در این زمینه یاری دهد. این چای به عنوان یک نیروگاه مولد مواد مغذی شناخته شده است. با مصرف چای گل داوودی هورمون‌های استرس تحریک شده و در نهایت فرد روند یک حالت ذهنی خنک و آرام را طی کرده و تمرکز بیشتری را نسبت به قبل تجربه خواهد نمود.
  • برای درمان سرفه و سرماخوردگی مصرف چای گل داوودی پیشنهاد می‌شود. این چای برای درمان آنفولانزا، تب خفیف، سرفه و سرماخوردگی مفید است. تغییرات آب و هوایی از طریق عفونت‌های ویروسی مشترک، باعث آسیب رساندن به بدن می‌شوند. زمانی که بدن آسیب دید، با عوارضی نظیر تب، آبریزش بینی و اسهال رو به رو می‌شود. برای رفع این عارضه متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند تا زمانی که وضعیت بدنی فرد پایدار شود، روزانه دو فنجان چای گل داوودی مصرف شود. همچنین خواص آرام بخشی این چای موجب کاهش تب شده و آنتی اکسیدان‌ها به طور موثر با باکتری‌ها مبارزه می‌کنند. لازم به ذکر است که اگر چه داروهای طبیعی عوارضی ندارند، اما در صورت مشاهده‌ی تب بالا، قبل از مصرف داروهای خانگی حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.
  • مصرف چای گل داوودی یک گزینه عالی و بی‌خطر برای سم‌زدایی بدن و تصفیه خون می‌باشد. بنا به گفته‌ی طب سنتی چینی، استفاده از این دمنوش هم برای روح و هم برای جسم بسیار مفید می‌باشد. چای داوودی دارای خواص دیورتیک می‌باشد. این خواص موجب می‌گردد تا سموم، مواد شیمیایی و نمک‌های اضافی به طور کلی از بدن دفع گردد. از گل داوودی می‌توان به همراه گیاهان دیگری همچون دارچین، جنسینگ و شیرین بیان نیز استفاده نمود. ترکیب این دمنوش باعث تقویت بدن می‌شود.
  • در طب سنتی از گیاه گل داوودی به دلیل دارا بودن خواص ضد عفونی کنندگی و آنتی باکتریال، برای درمان جوش و آکنه استفاده می‌شود. استفاده از ضماد گیاهی گل داوودی یک درمان بسیار موثر برای جوش‌ها، التهابات پوستی و واکنش‌های حساسیتی می‌باشد.
  • گل داوودی به دلیل غنی بودن از ویتامین C برای درمان عفونت‌های باکتریالی و ویروسی بسیار مناسب است. استفاده از دمنوش گیاهی گل داوودی در کاهش علائم سینوزیت کارآمد است.
  • دمنوش گل داوودی غنی از ویتامین B است. ویتامین B در تقسیم سلولی به شدت برای بدن مورد نیاز است. بنابراین استفاده از این دمنوش باعث تاثیر مثبت بر روی سلول‌ها می‌شود. ویتامین B سلامت بدن را بهبود بخشیده و دارای خواص فراوانی می‌باشد. به جهت تامین ویتامین B مورد نیاز بدن، این دمنوش باید روزی چند فنجان مصرف گردد.
  • طبق مطالعاتی که بر روی دمنوش گل داوودی صورت گرفت، مشخص شد که اثر مثبتی بر روی سلامت کبد دارد. در واقع این دمنوش باعث محافظت از سلول‌ها می‌شود. کبد عضو مهم بدن برای سم‌زدایی خون است و به همین جهت حفظ سلامت آن برای بدن بسیار ضروری است. دمنوش گل داوودی نیز به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود، به راحتی می‌تواند از این ارگان محافظت نماید.
  • دمنوش گل داوودی برای درمان راش ناشی از گرما بسیار مفید می‌باشد. این نوع از راش‌ها به دلیل عدم تعادل فرآیندهای شیمیایی در بدن رخ می‌دهد. طبق گفته متخصصان طب سنتی استفاده از این دمنوش برای افرادی که دچار عارضه‌ی راش ناشی از گرما شده‌اند، بسیار موثر است. لازم به ذکر است، در زمان مصرف دمنوش گل داوودی، باید از خوردن غذاهای تند و شیرین پرهیز نمایید، زیرا این مواد غذایی موجب تشدید گرما در بدن می‌شوند.
  • در آسیا از دمنوش گل داوودی برای افراد دارای فشار خون بالا استفاده می‌شود.    
  • با مصرف به اندازه و مداوم دمنوش گل داوودی به خوبی متوجه‌ی تاثیر آن بر روی حواس خواهید شد. همچنین این دمنوش تاثیر زیادی بر روی عملکرد مغز نیز خواهد گذاشت.
  • اگر به دنبال روشی کاملا طبیعی و خانگی برای کمک به هضم غذا هستید، مصرف دمنوش گل داوودی را فراموش نکنید. مصرف یک فنجان دمنوش گل داوودی پس از صرف غذای دیر هضم، تاثیر عالی خواهد داشت. این دمنوش تاثیر به سزایی بر دستگاه گوارش گذاشته و فرآیند گوارش را تسریع می‌بخشد.
  • بر طبق تحقیقات صورت گرفته، دمنوش گل داوودی به دلیل غنی بودن از ویتامین B و ویتامین C، علاوه بر اینکه استفاده از آن در فصول سرد سال برای آنفولانزا مناسب است، بلکه بر اثرات سینوس‌ها و احتقان سر به دلیل عفونت‎های ویروسی و باکتریایی نیز کارآمد است.
  • دمنوش گل داوودی فاقد کافئین است. همانطور که می‌دانیم کافئین موجب بروز بی‌خوابی، اضطراب، سردرگمی و حتی عصبانیت می‌شود. دمنوش گل داوودی به دلیل نداشتن کافئین هیچ گونه عوارضی ندارد و به دلیل گیاهی بودن، قابل استفاده برای هر گونه گروه سنی می‌باشد.

نکات قابل توجه در مورد مصرف دمنوش گل داوودی

  • همانطور که اشاره نمودیم، تا به حال عوارضی در مورد مصرف دمنوش گل داوودی اثبات نشده است، اما توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه و بیش از حد این گیاه پرهیز، و جانب اعتدال را رعایت شود.
  • مصرف دمنوش گل داوودی به مادران شیرده و باردار توصیه نمی‌شود.
  • در صورت مصرف موضعی این گیاه، انجام تست حساسیت الزامی است. در صورت مشاهده‌ی علائم حساسیت، از مصرف آن پرهیز شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.