خانه دسته‌بندی نشده از درمان دیابت تا کاهش فشار خون با خواص عرق بوقناق

از درمان دیابت تا کاهش فشار خون با خواص عرق بوقناق

توسط مدیر مجله
خواص عرق بوقناق

یکی از گیاهان دارویی مقوی در درمان برخی از بیماری‌ها، عرق بوقناق است. خواص عرق بوقناق مانند یک مکمل غذایی عمل کرده و کمک می‌کند تا بیماری افراد سریع‌تر بهبود پیدا کند. امروزه بیشترین اثر عرق بوقناق بر روی درمان دیابت است. اما این عرق گیاهی خواص بیشمار دیگری دارد که می‌تواند یک جایگزین مناسب برای داروهای شیمیایی باشد.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا بیشتر با این عرق گیاهی آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین فواید درمانی عرق بوقناق آشنا کنیم. پس ما را در ادامه همراهی کنید.

خواص عرق بوقناق برای درمان بیماری‌ها

عرق بوقناق با نام خارزن بابا نیز شناخته می‌شود و به صورت بیابانی و وحشی در دامنه کوه‌های البرز و زاگرس می‌روید. از نظر طب سنتی این عرق گیاهی طبیعتی معتدل رو به گرم دارد. این گیاه دارویی سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ بنابراین خواص درمانی بیشماری را برای شما به ارمغان می‌آورد. از جمله مهم‌ترین فواید دارویی این عرق گیاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان دیابت و کاهش قند خون

یکی از بهترین خواص عرق بوقناق پیشگیری از دیابت و کمک به کاهش قند خون در بیماران دیابتی است. چرا که قند خون بالا می‌تواند مشکلات بسیار زیادی از جمله کما و مرگ را به دنبال داشته باشد. در مواردی که میزان قند خون شما افزایش پیدا می‌کند، مصرف این عرق گیاهی می‌تواند باعث ترشح انسولین شود. در نتیجه بعد از مصرف آن میزان قند خون شما کاهش پیدا می‌کند.

البته توجه به این نکته ضروری است که مصرف خودسرانه این عرق گیاهی ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری را برای شما داشته باشد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف عرق بوقناق برای کاهش قند خون خود حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

از خواص روغن حنظل یا همان هندوانه ابوجهل چه می‌دانید

لاغری و کاهش وزن

یکی از بزرگترین معضلاتی که امروزه بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چاقی و اضافه وزن است. خوردن انواع شیرینی‌ها، فست فودها، نداشتن فعالیت فیزیکی کافی و غیره از جمله دلایل اصلی چاقی در اکثر افراد است. اگر شما هم سودای لاغری در سر دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در کنار ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب، از خواص عرق بوقناق نیز بهره ببرید.

مصرف این عرق گیاهی کمک می‌کند تا علاوه بر کالری سوزی، چربی‌های اضافی بدن شما نیز تجزیه شود. اگر روش‌های مختلفی را برای لاغری امتحان کرده‌اید، از خاصیت عرق بوقناق برای کاهش وزن غافل نشوید.

پاکسازی کبد

کبد به عنوان یک عضو حیاتی از بدن، وظیفه سم‌زدایی را برعهده دارد؛ بنابراین هرگونه آسیب به کبد می‌تواند فعالیت سایر اعضای بدن را با مشکل مواجه کند. در نتیجه پاکسازی و سم‌زدایی از کبد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برخی داروهای شیمیایی، رژیم غذایی نادرست و نداشتن فعالیت کافی باعث می‌شوند تا کبد شما دچار سمیت شود. در صورتی که دچار کبد چرب شده باشید، علائمی مانند احساس خستگی، خارش، کم اشتهایی و غیره دور از انتظار نیست.

روش‌های بسیار زیادی برای سم‌زدایی و پاکسازی کبد وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از برخی گیاهان دارویی مانند عرق بوقناق است. مصرف این عرق گیاهی علاوه بر پاکسازی کبد به عملکرد بهتر آنزیم‌های کبدی نیز کمک می‌کند. اگر شما هم دچار کبد چرب هستید، برای جلوگیری از نارسایی کبدی، از خواص عرق بوقناق بهره ببرید.

سلامت دستگاه گوارش

اگر به فکر سلامت دستگاه گوارش خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت درمانی عرق بوقناق بهره ببرید. این عرق گیاهی به دلیل دارا بودن فیبر محلول در آب یعنی اینولین به خوبی می‌تواند باعث بهبود حرکات روده و در نهایت عملکرد بهتر دستگاه گوارش شما شود. به خصوص کسانی که دچار یبوست هستند، با مصرف عرق بوقناق عمل دفع برای آن‌ها راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

درمان جوش صورت

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، مصرف عرق بوقناق باعث سم‌زدایی از کبد می‌شود. همچنین این عرق گیاهی با تصفیه خون، کمک می‌کند تا عروق پوستی به خوبی باز شده و پوست شما حالتی شفاف به خود بگیرد. اگر از جوش‌های صورت خود خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص عرق بوقناق بهره ببرید. این عرق گیاهی با تصفیه خون و فعال کردن کبد کمک می‌کند تا اثری از جوش‌ بر روی صورت شما باقی نماند.

برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که با عرق بوقناق پوست صورت خود را شستشو دهید. همچنین می‌توانید به صورت موضعی و با یک پنبه صورت خود را ماساژ دهید. این عرق گیاهی خاصیتی مانند یک تونر داشته و می‌تواند سطح پوست شما را از هرگونه آلودگی پاک‌سازی کند.

جلوگیری از حملات قلبی و مغزی

هرگونه انسداد در عروق قلب می‌تواند باعث بروز حملات قلبی و مغزی در افراد شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم مانند ماهی، حبوبات، میوه، سبزیجات، آجیل و غیره می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی و مغزی جلوگیری کند. اگر سلامت قلبتان برای شما اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت درمانی عرق بوقناق بهره ببرید.

با مصرف این عرق گیاهی میزان گلبول‌های قرمز خون افزایش پیدا می‌کنند. این شرایط می‌تواند باعث جلوگیری از بیماری‌های ضعف عضله قلبی و کاهش خطر ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی شود.

درمان کم‌ خونی

یکی دیگر از خواص عرق بوقناق درمان کم‌ خونی است. کمبود آهن در بدن می‌تواند باعث کم‌ خونی شود. این شرایط باعث می‌شود تا کار اکسیژن‌رسانی به اعضای بدن به خوبی انجام نگیرد. اگر شما هم گاهی دچار خستگی، گیجی، ضعف، سردی دست و پا و غیره می‌شوید، ممکن است دچار کم‌ خونی شده باشید. مصرف عرق بوقناق کمک می‌کند تا میزان گلبول‌های قرمز خون افزایش پیدا کرده و کم خونی شما از بین برود.

درمان ورم و سنگ کلیه

یکی از دردناک‌ترین بیماری‌های مجاری ادراری، سنگ کلیه است. این عارضه دردناک به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. گاهی درد سنگ کلیه به اندازه‌ای است که می‌تواند زندگی معمولی فرد را دچار اختلال کند. اگر شما هم دچار ورم و سنگ کلیه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که برای درمان و دفع سنگ‌های کلیه از فواید عرق بوقناق بهره ببرید. مصرف این عرق گیاهی کمک می‌کند تا عمل دفع سنگ کلیه برای شما راحت‌تر اتفاق بیفتد.

درمان آسم

آسم و تنگی نفس جزو یکی از بیماری‌های مزمن تنفسی است که می‌تواند نفس کشیدن فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری‌های ریوی، نارسایی قلبی، آلرژی و غیره می‌تواند از جمله دلایل ایجاد آسم و تنگی نفس در افراد باشد. در صورتی که آسم شما در اثر مشکلات قلبی نباشد، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص عرق بوقناق بهره ببرید. مصرف این عرق گیاهی کمک می‌کند تا بیماری‌های تنفسی شما از بین بروند.

فعال کردن لوزالمعده

مصرف عرق بوقناق باعث می‌شود تا سلول‌های لوزالمعده فعال شوند. این ویژگی باعث می‌شود تا انسولین در بدن شما ترشح شود؛ بنابراین افرادی که دچار دیابت هستند، با مصرف این عرق گیاهی انسولین در بدن آن‌ها ترشح می‌شود.

کاهش اضطراب و استرس

زندگی ماشینی امروزی بدون اضطراب و استرس نیست. این فشارهای روحی و روانی گاهی به اندازه‌ای است که می‌تواند زندگی معمولی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و حتی در شرایطی باعث ایجاد بیماری در فرد شود. اگر اضطراب و استرس در حد طبیعی باشد، مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما استرس بیش از اندازه می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند. در چنین شرایطی باید با انجام برخی راهکارها میزان استرس و اضطراب را کاهش داد.

یکی از خواص عرق بوقناق فعال کردن غدد فوق کلیه است. مصرف این عرق گیاهی کمک می‌کند تا میزان آدرنالین خون شما تنظیم شود. در نتیجه بعد از خوردن این عرق گیاهی میزان استرس و اضطراب شما کمتر شده و بعد از مدتی از بین می‌رود.

بهبود وضعیت معده

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از ناراحتی معده و کولیت رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که عرق بوقناق را امتحان کنید. برای این منظور کافی است تا قبل از هر وعده غذایی مقدار یک لیوان و بعد از هر وعده غذایی مقدار نصف استکان از این عرق گیاهی را مصرف کنید. همچنین اگر بعد از خوردن غذا دچار نفخ معده می‌شوید، مصرف این عرق گیاهی کمک می‌کند تا مشکل شما برطرف شود.

تقویت عملکرد غده تیروئید

عملکرد درست غده تیروئید می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامتی فرد داشته باشد. معمولا افراد دیابتی دچار کم کاری یا پرکاری تیروئید می‌شوند. یکی از خواص عرق بوقناق بهبود عملکرد این غده است. مصرف به اندازه عرق بوقناق کمک می‌کند تا فرد دیابتی دچار کم کاری تیروئید نشود. با این وجود پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف این عرق گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش فشار خون

یکی از فواید درمانی عرق بوقناق درمان فشار خون بالا است. ترکیبات مفید در این عرق گیاهی می‌تواند میزان گلبول‌های قرمز خون را افزایش دهد؛ در نتیجه با افزایش تعداد گلبول‌های قرمز، میزان فشار خون در فرد بیمار تنظیم شود.

فشار خون و درمان آن در طب سنتی

کاهش کلسترول بد خون

اگر به فکر سلامت قلب خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت درمانی عرق بوقناق غافل نشوید. مصرف این عرق گیاهی باعث می‌شود تا میزان کلسترول بد خون شما کاهش پیدا کند. این خاصیت عرق بوقناق سلامت قلب شما را تضمین می‌کند.

درمان کلسترول بد خون با روش‌های طب سنتی

موارد منع مصرف عرق بوقناق

همانند سایر عرق‌های گیاهی، با وجود خواص عرق بوقناق مصرف این عرق گیاهی می‌تواند در برخی شرایط مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. بخصوص مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند سلامت جسمی شما را به خطر بیندازد؛ بنابراین بهتر است به جای مصرف خودسرانه جهت بهره‌مندی از خاصیت دارویی عرق بوقناق حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید. پزشک با توجه به شرایط جسمانی شما دوز مشخصی از این عرق گیاهی را برای شما تعیین می‌کند.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که این گیاه دارویی ممکن است با برخی داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد. این شرایط می‌تواند اثرات منفی بر روی سلامتی شما داشته باشد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف این عرق گیاهی به موارد زیر دقت کنید:

  • مصرف بیش از اندازه عرق بوقناق می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی در دفع ادرار شود؛ بنابراین بهتر است در مصرف این عرق گیاهی حد تعادل را رعایت کنید.
  • مصرف بیش از حد عرق بوقناق می‌تواند باعث ایجاد بی‌حالی در شما شود.
  • با وجود خواص عرق بوقناق مصرف این گیاه دارویی در دوران بارداری منع مصرف دارد. چرا که می‌تواند منجر به سقط جنین شود.
  • اگرچه عرق بوقناق برای کاهش سطح قند خون بسیار مفید است، اما زیاده‌روی در آن می‌تواند میزان سطح قند خون به خصوص در افراد دیابتی را بیش از اندازه پایین بیاورد.
  • بهتر است از مصرف عرق بوقناق در دوران قاعدگی خودداری کنید. چرا که می‌تواند دردهای پریودی را افزایش دهد.
  • در صورتی که داروهای کاهش قند خون مصرف می‌کنید، از خوردن گیاه بوقناق خودداری کنید. چرا که این گیاه دارویی با این نوع از داروها تداخل دارد.
  • مصرف عرق بوقناق در خانم‌های شیرده باعث خشک شدن شیر می‌شود.
  • اگر فشار خون پایینی دارید، بهتر است این عرق گیاهی را همراه با عسل و خرما مصرف کنید.

میزان و طریقه مصرف عرق بوقناق

پزشکان طب سنتی با توجه به برخی شرایط بیمار از جمله میزان قند خون ناشتا و حال عمومی بیمار میزان مصرف عرق بوقناق را تنظیم می‌کنند. اما به طور معمول در هر روز مقدار ۲ تا ۴ لیوان از این عرق گیاهی مناسب است. البته توجه به این نکته ضروری است که بدون مشورت با پزشک معالج خود به هیچ عنوان به صورت خودسرانه این عرق گیاهی را مصرف نکنید.

سخن نهایی

از درمان دیابت تا درمان کم خونی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی از جمله خواص عرق بوقناق است که ما در این مقاله به آن اشاره کردیم. مطمئنا درمان طبیعی به کمک داروهای گیاهی ارزش بسیار بالایی دارد و عوارض مصرف داروهای شیمیایی را به حداقل می‌رساند. با این وجود مصرف خودسرانه و زیاد از حد هر نوع گیاه دارویی می‌تواند اثرات سوئی بر روی سلامتی بگذارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای استفاده از عرق بوقناق و اطلاع از میزان مصرف آن حتما به پزشک طب سنتی مراجعه کنید.

اگر شما هم تجربه مصرف این عرق گیاهی را داشته‌اید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت تمایل به خرید این عرق گیاهی می‌توانید سفارش خود را در فروشگاه اینترنتی کاکوتی به ثبت برسانید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.