خانه دسته‌بندی نشده پاک‌سازی کبد با روش‌های طب سنتی و داروهای گیاهی

پاک‌سازی کبد با روش‌های طب سنتی و داروهای گیاهی

توسط kakooti

یکی از بزرگ‌ترین غدد بدن شما کبد می‌باشد. تجزیه سموم و تصفیه خون ازجمله کارهای مهمی است که بر عهده‌ی این عضو حیاتی است؛ بنابراین سلامتی بدن شما در گرو سلامتی کبد می‌باشد.

یکی از راهکارهایی که سلامت کبد شمارا به دنبال دارد پاک‌سازی کبد می‌باشد. حتی اگر هم دچار اختلالات کبدی نشده‌اید، پیشنهاد ما در کاکوتی این است که پاک‌سازی و دفع سموم از کبد را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

منظور از پاک‌سازی کبد، این است که این عضو را برای پاک‌سازی چربی‌ها، کلسترول، سنگ مثانه، سموم، بقایای داروها و مواد زائدی که در بدن ذخیره‌شده‌اند، آماده کنیم. با پاک‌سازی کبد شما در مسیر مخالف بیماری‌ها قرارگرفته و سلامت و شادابی بدن شما تضمین خواهد شد.

نکات کلی برای پاک‌سازی کبد

برای پاک‌سازی کبد خود سعی کنید از قوانین زیر پیروی کنید:

-بعد از ساعت ۷ شب غذای سنگین نخورید.

-از مکمل‌ها و منابع غیرطبیعی آنتی‌اکسیدان استفاده نکنید. به‌جای آن بهتر از میوه‌های قرمز نظیر زرشک و زغال‌اخته استفاده کنید.

-در زمان سیری غذا مصرف نکنید.

-از مصرف غذاهای سنگین و غذاهایی که رطوبت بدن را زیاد می‌کند پرهیز کنید.

-از خوردن شکرهای تصفیه‌شده، روغن‌های هیدروژنه، مواد غذایی فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس خودداری کنید.

وظایف مهم کبد در بدن

کبد یکی از ارگان‌های اصلی و ضروری بدن می‌باشد که وظایف مهمی را بر عهده دارد. این وظایف شامل:

-تولید پروتئین‌های مهم برای پلاسمای خون

-تنظیم اسیدآمینه‌های خون

– ذخیره آهن، پردازش هموگلوبین خون جهت یافتن محتوای آهن.

– تبدیل آمونیاک سمی به اوره.

– تنظیم میزان لخته شدن خون در تمام بدن.

– پاک‌سازی خون از مواد سمی و آسیب‌زا.

– ذخیره مواد معدنی، آهن و ویتامین A

-هضم راحت‌تر مواد غذایی

– دام انداختن سموم و تصفیه آن‌ها با تبدیل کردنشان به مواد بی‌ضرر

عوامل مؤثر در اختلالات کبدی

امروزه شیوه‌ی زندگی همه‌ی انسان‌ها تغییریافته است. آب‌وهوای نه‌چندان مطلوب، استرس و فشار‌های روانی، تغذیه پرکالری و پرچربی و ناسالم می‌تواند شانس ابتلا به برخی از بیماری‌ها و مشکلات نظیر اختلالات کبدی را در شما بیشتر کند. در مطلب زیر به برخی از عوامل مؤثر در اختلالات کبدی اشاره کرده‌ایم:

سطح پایین پتاسیم، مصرف داروهای وریدی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی صنعتی و محیط‌های سمی، چاقی و مصرف غذاهای فرآوری شده، خال‌کوبی و پیرسینگ، تری گلیسیرید بالای خون، مصرف برخی داروها مانند استامینوفن، عفونت‌های ویروسی، بیماری‌های خود ایمنی

علائم و نشانه‌های اختلال در کبد

درصورتی‌که کبد شما دچار مشکل شده باشد، علائم زیر را در خود مشاهده می‌کنید. این علائم نظیر نفخ و گاز، ری فلاکس و سوزش در سر دل، تغییر رنگ پوست یا چشم به رنگ زرد (نشانه‌های زردی)، از دست دادن وزن، فشارخون بالا، اضطراب و افسردگی، ادرار تیره، خستگی مزمن، تعریق مفرط، کبودی بدن به‌راحتی، بی‌اشتهایی می‌باشد؛ بنابراین بهتر است که قبل از دچار شدن به اختلالات کبدی به فکر پیشگیری باشید. به این دلیل که اگر با درمان بتوانید سلامت کبدتان را برگردانید اما این کبد مانند یک کبد سالم، پرکار نخواهد بود.

روش‌های مختلفی وجود دارد تا عملکرد این عضو حیاتی بدن شمارا بهبود ببخشد. پاک‌سازی کبد یکی از این راهکارها است. با پاک‌سازی کبد خود در عرض چند هفته می‌توانید احساس خوشایندی را تجربه کنید.

در مطلب زیر به روش‌هایی اشاره کرده‌ایم که می‌تواند به پاک‌سازی کبد شما کمک بسیاری کند. در صورت علاقه‌مندی به این مطلب با مجله اینترنتی کاکوتی همراه باشید.

پاک‌سازی کبد با روش‌های طب سنتی و گیاهان دارویی

یکی از روش‌های طبیعی برای پاک‌سازی کبد، استفاده از داروها و دم‌نوش‌های گیاهی است. روش‌های سنتی که از قدیم تا به امروز توصیه‌شده است، دارای اثرات نتیجه‌بخشی می‌باشد. در مطلب زیر به برخی از این داروها اشاره کرده‌ایم:

-پاک‌سازی کبد با کنگر فرنگی یا آرتیشو: یکی از روش‌های سنتی برای دفع سموم انباشته‌شده در کبد، استفاده از کنگر فرنگی می‌باشد. عصاره گیاه کنگر فرنگی را به مدت ۴۵ روز بعد از غذا مصرف کنید تا به دفع سموم انباشته‌شده در کبد شما کمک کند. برای این منظور کافی است ۱۰ تا ۲۰ برگ از این گیاه را در نیم لیتر آب بریزید. سپس منتظر بمانید تا به مدت ۱۵ دقیقه این ترکیب بجوشد.

– پاک‌سازی کبد با زردچوبه: یکی از سم‌زداهای قوی برای پاک‌سازی کبد شما، چای زردچوبه می‌باشد. زردچوبه با تحریک کیسه‌ی صفرای شما، صفرا تولید کرده و با استفاده از آن سم‌زدایی را انجام می‌دهد. برای پاک‌سازی کبد خود کافی است زردچوبه تازه را به همراه زنجبیل تازه، فلفل سیاه، دارچین، شیر نارگیل و عسل استفاده کنید.

– پاک‌سازی کبد با کاسنی: پزشکان طب سنتی برای پاک‌سازی کبد، عرق کاسنی را پیشنهاد می‌دهند. این داروی گیاهی علاوه بر پاک‌سازی کبد شما به درمان بیماری‌های کبدی نظیر کبد چرب نیز کمک بسیاری می‌کند. برای درمان کافی است ۳ لیوان عرق کاسنی را با سه لیوان عرق شاه‎تره ترکیب کرده و سه بار در روز قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید.

– پاک‌سازی کبد با شاه‌تره: برای پاک‌سازی کبد خود، از گیاه شفابخش شاه‌تره کمک بگیرید. برای درمان کافی است ۲ لیوان از این عرق گیاهی را در روز نوش جان کنید.

– پاک‌سازی کبد با ترکیب روغن زیتون و آب لیمو: برای سم‌زدایی و پاک‌سازی کبد خود از ترکیب روغن زیتون و آب لیمو استفاده کنید. برای استفاده از این ترکیب جادویی برای پاک‌سازی کبد کافی است یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترکیب کرده و به‌صورت ناشتا قبل از صبحانه مصرف کنید.

– پاک‌سازی کبد با چای قاصدک: یک روش مناسب برای پاک‌سازی کبد شما، استفاده از چای قاصدک می‌باشد. برای تأثیر بیشتر این روش سعی کنید که این دم‌نوش گیاهی را قبل از رفتن به رختخواب نوش جان کنید تا کبد شما، سموم را از بدن شما خارج کند.

– پاک‌سازی کبد با شیره گل خار: یک سم‌زدای قوی برای پاک‌سازی کبد، شیره گل خار می‌باشد؛ بنابراین برای پاک‌سازی کبد خود استفاده از این گیاه را فراموش نکنید.

– پاک‌سازی کبد با چای سبز: برای تمیز شدن کبد خود مثل روز اول، چای سبز مصرف کنید. این نوشیدنی برای تصفیه کبد بسیار مؤثر است.

– پاک‌سازی کبد با چای بابونه: یکی از راه‌های مؤثر در پاک‌سازی کبد، در دل طبیعت نهفته است. چای بابونه یکی از این روش‌ها است که برای پاک‌سازی کبد بسیار توصیه شده است. برای درمان کافی است مقداری گل بابونه را در یک لیوان آب جوش ریخته و بعد از خنک شدن آن را نوش جان کنید. برای اثرگذاری بیشتر، کافی است این دم‌نوش را حداقل دو هفته مصرف کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

– پاک‌سازی کبد با نعنا: اگر قصد پاک‌سازی کبد خود را دارید، چای نعنا را امتحان کنید. این دم‎نوش خوش‌طعم یک سم‌زدای قوی برای کبد به شمار می‌رود. برای درمان کافی است مقداری برگ نعنا تازه را داخل آب جوش ریخته و پس از سرد شدن آن را مصرف کنید. این کار را سه بار در هفته تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید.

– پاک‌سازی کبد با خاکشیر: اگر به دنبال غذایی برای سلامتی کبدتان هستید، خاکشیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. طب سنتی معتقد است نوشیدن خاکشیر به پاک‌سازی کبد شما کمک بسیار زیادی می‌کند. برای این منظور کافی است ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را در ۲ لیوان آب ریخته و صبح‌ها به‌صورت ناشتا مصرف کنید.

– پاک‌سازی کبد با گیاه خار مریم: گیاه خار مریم دوست کبد شماست. این گیاه با تصفیه کبد، حس بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

پاک‌سازی کبد با بادام و گردو: برای پاک‌سازی کبد خود بادام و گردو مصرف کنید. آنتی‌اکسیدان بالا، اسید‌های چرب امگا ۳ و گلوتاتیون موجود در این دو مغز پاک‌کننده قوی کبد شما است؛ بنابراین به‌جای تنقلات مصرف این دو آجیل را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

– پاک‌سازی کبد با جو دوسر: برای مبارزه با آسیب‌های کبدی مانند کبد چرب جو دوسر مصرف کنید. این غذای سرشار از فیبر، یک داروی گیاهی برای پاک‌سازی کبد شما می‌باشد.

-پاک‌سازی کبد با سرکه سیب: برای پاک‌سازی کبد از اثر جادویی سرکه سیب استفاده کنید. برای درمان کافی است سرکه سیب را به‌صورت تصفیه نشده و ارگانیک خریداری کنید. شما می‌توانید سرکه سیب را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی تهیه کنید.

پاک‌سازی کبد با مصرف میوه‌ها و سبزیجات

– پاک‌سازی کبد با گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی یک پاک‌سازی گیاهی برای کبد می‌باشد. گلوتاتیون و لیکوپن موجود در این سبزی، کبد شمارا تصفیه کرده و شمارا در برابر بیماری‌ها ازجمله کبد چرب محافظت می‌کند.

– پاک‌سازی کبد با کلم بروکلی: پیشنهاد ما برای پاک‌سازی کبد استفاده از کلم بروکلی می‌باشد. برای مصرف می‌توانید این سبزی را به‌صورت آب‌پز، کبابی و یا حتی سرخ‌شده برای یک میان وعده استفاده کنید.

– پاک‌سازی کبد با چغندر: برای پاک‌سازی کبد خود چغندر مصرف کنید. این گیاه با تقویت کارایی کبد، تصفیه کبد شمارا به‌خوبی انجام می‌دهد. یکی از روش‌هایی که برای پاک‌سازی کبد با استفاده از چغندر توصیه‌شده است به‌صورت زیر می‌باشد:

یک عدد چغندر متوسط، یک عدد هویج و یک عدد سیب خام را میکس کرده و این ترکیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. سپس این نوشیدنی را نیم ساعت قبل از صبحانه به‌صورت ناشتا مصرف کنید. برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است این کار را به مدت ۵ روز انجام داده و بعد از ۱۰ روز فاصله، مجدداً شروع کنید.

-پاک‌سازی کبد با جعفری: برای پاک‌سازی کبد نوشیدن آب جعفری بسیار توصیه‌شده است. برای تهیه این سم‌زدای قوی کافی است دو عدد لیمو، یک عدد خیار، یک‌ مشت جعفری را در ۲۰۰ میلی‌لیتر آب ریخته و یک تا دو بار در روز بنوشید. برای اثرگذاری بیشتر این دستور را دو ماه ادامه دهید.

-پاکسازی کبد با سیر: دیگر نگران پاکسازی کبد خود نباشید. مصرف سیر یک سم‌زدای قوی است که می‌تواند سموم و فلزات سنگین کبد شما را از بین ببرد. برای این منظور کافی است یک حبه سیر را بعد از پوست کندن به سه قسمت تقسیم کرده و با یک لیوان آب میل کنید. این دستور را صبح‎ها به صورت ناشتا و قبل از صبحانه انجام دهید. برای بوی بد سیر می‎توانید مقداری آب لیمو ترش نیز به آن اضافه کنید.

– پاک‌سازی کبد با زغال‌اخته: زغال‌اخته به پاک‌سازی کبد شما کمک بسیاری می‌کند؛ بنابراین برای جلوگیری از بیماری‌های مربوط به کبد، این میوه معجزه‌گر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

-پاک‌سازی کبد با سیب‌زمینی شیرین: یکی از راهکارهای سنتی برای پاک‌سازی کبد خود از سموم، استفاده از سیب‌زمینی شیرین می‌باشد. این ماده غذایی سرشار از پتاسیم بوده و به درمان بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب نیز کمک بسیاری می‌کند.

– پاک‌سازی کبد با توت سیاه: یکی از میوه‌هایی که برای پاک‌سازی سموم کبد شما مؤثر است توت سیاه می‌باشد.

همچنین میوه‎هایی نظیر سیب، گریپ‌فروت، بلوبری، توت‌فرنگی، مرکبات، هویج و لیموترش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا سلامت کبد شما تأمین شود.

– پاک‌سازی کبد با نوشیدن آب خام سبزیجات: یکی از بهترین روش‌ها جهت پاک‌سازی کبد، نوشیدن آب تمامی سبزیجات خام مانند کلم برگ، گل کلم و کلم بروکلی می‌باشد. درصورتی‌که طعم این نوشیدنی‌ها مورد دلخواه شما نبود، می‌توانید صیفی‌جاتی مانند هویج، خیار، چغندر را به آن اضافه کنید. فیبر بالای موجود در این نوشیدنی می‎تواند پاک‌سازی کبد شمارا به‌خوبی انجام داده و سموم اضافی آن را دفع کند.

سخن نهایی

اولین ارگان دفاعی بدن در برابر سموم کبد می‌باشد. این عضو حیاتی به‌صورت فیلتر عمل می‌کند. به‌طوری‌که از ورود سموم مواد غذایی به خون جلوگیری می‌کند؛ بنابراین سلامتی شما بستگی به این موضوع دارد که چگونه این سموم از بدن شما حذف شود. پاک‌سازی کبد می‌تواند شروع خوبی برای این موضوع باشد. در مقاله بالا به برخی از روش‌های تغذیه‌ای و گیاهان دارویی اشاره‌کرده‌ایم که می‌تواند به پاک‌سازی کبد شما کمک کند. در صورتی که بعد از مصرف این مواد، علائم اختلالات کبدی در شما رفع نشد، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

پادکست صوتی کبد چرب را گوش کنید

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.