خانه دسته‌بندی نشده درمان تیروئید کم‌کار و پرکار با روش‌های طب سنتی

درمان تیروئید کم‌کار و پرکار با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
تیروئید

ما درصورتی‌که احساس ناراحتی نکنیم و بیمار نباشیم، هیچ توجهی به عملکرد غده تیروئید در بدن نمی‌کنیم. این غده کوچک که در زیر گردن واقع‌شده است نقش بسیار مهمی در نظم فرایندهای متابولیک ما دارد. در صورت اختلال در عملکرد این غده در تمام قسمت‌های بدن مشکل ایجاد می‌شود. اختلالات غده تیروئید به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  • تیروئید پرکار
  • تیروئید کم‌کار 
  • بزرگ شدن غده تیروئید

به دلیل مشابهت عوارض تیروئید با دیگر اختلالات بدن تشخیص آن به‌درستی انجام نمی‌گیرد. درواقع تیروئید حالتی است که به دلیل کم شدن فعالیت غده تیروئید ایجاد می‌شود و این کم‌کاری باعث اختلال در متابولیسم بدن می‌شود.

برخی از علائم کم‌کاری تیروئید:

حساسیت نسبت به سرما افزایش میابد، صورت متورم می‌شود و پوست حالت خشکی به خود می‌گیرد، صدا ضمخت و خشن می‌شود، فرد احساس خستگی و افسردگی دارد، فرد دچار گرفتگی عضلات و یبوست می‌شود، وزن به‌طور غیرعادی افزایش می‌یابد، موها و ناخن‌ها شکننده می‌شوند.

کم‌کاری تیروئید بیشتر در خانم‌های در سن بالاتر و افرادی که در دوران بارداری هستند رخ می‌دهد. بعض از عومل که باعث ایجاد کم‌کاری تیروئید می‌شوند عبارتند از: استفاده از بعضی داروهای خاص مانند لیتیوم که برای اختلالات روان‌پزشکی مصرف می‌شود، بیماری هاشیموتو، کمبود ید در بدن، التهاب غده تیروئید، بیماری هیپوتالاموس یا هیپوفیز و اگر بخش بزرگی از تیروئید توسط جراحی برداشته شود باعث کاهش تولید هورمون‌ها می‌شود.

علائم پرکاری تیروئید:

فرد مبتلا باوجود داشتن اشتها وزنش به‌سرعت کاهش می‌یابد، کم‌حوصلگی، عدم تمرکز، داشتن حالت و تنش عصبی، داشتن استرس و دائم نگران بودن، با انجام کارهای معمولی فرد دچار افزایش و تپش قلب می‌شود، فشارخون بالا می‌رود، بیش‌ازحد طبیعی عرق کردن، دست‌ها و انگشتان به‌طور غیرعادی دچار لرزش می‌شوند، نامنظمی و کم شدن خونریزی عادت ماهیانه در خانم‌ها، مشکلات بینایی و بیرون‌زدگی غیرطبیعی مردمک چشم، کم‌طاقتی و بیش‌ازحد حساس شدن، کارکرد روده بزرگ در بدن تغییر می‌کند، حجم غده تیروئید افزایش می‌یابد، فرد دچار اسهال یا یبوست می‌شود، مو بیش‌ازحد طبیعی ریزش پیدا می‌کند.

راه‌هایی برای پیشگیری از مبتلا شدن به پرکاری تیروئید:

حرارت بدن و ترشحات تیروئید را با شربت خاکشیر کاهش دهیم، مصرف همیشگی انگور و آب انگور طبیعی یا کشمش و مویز، مصرف برگه زردآلو یا آب آن، خرما، انجیرو توت، مصرف شلغم در رژیم غذایی به دلیل داشتن ید طبیعی که سبب متعادل شدن عملکرد تیروئید می‌شود، از خوردن غذاهای صنعتی و فست فودها پرهیز کنیم، یبوست را درمان کنیم، خوردن تخم‌مرغ محلی، گوشت گوسفندی و حبوبات در وعده‌های غذایی، پرهیز کردن از ادویه‌جات خیلی گرم، حنامالی به تمام بدن به‌خصوص کف پا و زیر بغل و اطراف دستگاه‌های ادراری، از قرار گرفتن بیش‌ازحد در مقابل آفتاب جلوگیری کنیم، از مصرف قرص‌های کدئین‌دار به‌شدت پرهیز کنیم، مصرف قند را به حداقل برسانیم و نوشیدن چای‌های سفید، سبز و سیاه را کاهش دهیم.

برای درمان تیروئید درمان‌های شیمیایی وجود دارد که با رفتن نزد پزشک متخصص و با تجویز دارو به درمان این بیماری پرداخته می‌شود. در مقابل درمان شیمیایی روش‌های درمان سنتی و طبیعی نیز وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی آن می‌پردازیم که امیدواریم مورداستفاده شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

تخم گشنیز

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان مشکلات تیروئید استفاده از تخم گشنیز است. استفاده از تخم گشنیز به مدت هشت روز کارکرد تیروئید را به حالت اولیه خود برمی‌گرداند. مواد معدنی موجود در تخم گشنیز باعث از بین رفتن عفونت‌های بدن می‌شود. این روش درمان کاملاً بی‌خطر است و مادران شیرده و باردار نیز می‌توانند از آن استفاده نمایند.

برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که حدود دو قاشق غذاخوری از تخم گشنیز را دریک لیوان آب بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا به مدت پانزده الی بیست دقیقه بجوشد و بعد از گذشت این مدت‌زمان آن را از روی حرارت برداشته و از صافی بگذرانید و بعد از ده دقیقه که دمای آن پایین آمد حدود دو قاشق غذاخوری به آن عسل اضافه کنید و روزانه ناشتا آن را میل نمایید تا بهبودی حاصل شود.

گیاه اکیناسه

گیاه اکیناسه روشی سنتی و خانگی برای درمان تیروئید کم‌کار و پرکار است. این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. یک متخصص سیستم ایمنی بدن به مدت بیست سال است که ریشه گیاه اکیناسه را به بیماران خود تجویز می‌کند و نتایج مثبتی را مشاهده کرده است.

روغن نارگیل

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان کم‌کاری تیروئید استفاده از روغن نارگیل ارگانیک است. شما می‌توانید روزانه در آشپزی از روغن نارگیل استفاده کنید و همچنین مقدار دو قاشق غذاخوری از این روغن پرخاصیت را در مقداری شیر حل کنید و هرروز صبح میل کنید. شما می‌توانید روغن نارگیل را در اسموتی نیز بریزید.

سرکه سیب

یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان کم‌کاری تیروئید استفاده از سرکه سیب است. برای استفاده از سرکه سیب به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب طبیعی را در یک لیوان آب گرم بریزید و به آن مقداری عسل اضافه کنید و این محلول آماده‌شده را هرروز میل نمایید تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

روغن ماهی

استفاده از روغن ماهی نیز راه طبیعی و خانگی دیگری برای درمان کم‌کاری تیروئید است به این صورت که دوز مصرف روغن ماهی در روز نباید بیشتر از سه گرم باشد. لازم به تذکر است که بهتر است پس از مشورت با پزشک از روغن ماهی استفاده نمایید.

ویتامینD

کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز بیماری‌های تیروئید می‌شود. بنابراین یکی از راه‌های خانگی برای درمان تیروئید استفاده از مکمل ویتامین D است. همچنین شما می‌توانید در روزهای آفتابی به مدت پانزده دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. این عمل باعث عملکرد درست سیستم ایمنی بدن می‌شود.

زنجبیل

استفاده از زنجبیل این گیاه پرخاصیت نیز برای درمان تیروئید بسیار مفید است. شما برای استفاده از زنجبیل می‌توانید در آشپزی روزانه خود استفاده نمایید و همچنین می‌توانید از چای زنجبیل به مقدار روزانه دو تا سه فنجان نیز استفاده نمایید. برای تهیه چای زنجبیل به این صورت عمل کنید که چندتکه از زنجبیل تازه را در یک لیوان آب جوش قرار دهید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد و سپس به این چای مقداری عسل اضافه کنید و سپس نوش جان‌کنید. مصرف روزانه و مرتب این چای باعث عملکرد درست تیروئید می‌شود.

ویتامین B

به دلیل اینکه بیماری تیروئید به خاطر کاهش ویتامین‌های B مانند B12، B1و B2، ،B3 ، B5، B6، B7، B9 ایجاد می‌شود و برای رسیدن به عملکرد عادی خود به مقدار زیادی از این ویتامین‌ها مخصوصاً ویتامین B که یکی از عناصر لازم و ضروری است، نیاز دارد. بنابراین کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث کم‌کاری تیروئید شود.

جو دوسر

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان کم‌کاری تیروئید استفاده از جو دوسر است. جو دوسر سرشار از سلنیوم، انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است و استفاده از آن کمک شایانی می‌کند که از شر یبوست خلاص شود. از جو دوسر در غذاهای روزانه خود استفاده نمایید تا بهبودی حاصل شود.

عسل و گردو

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان تیروئید استفاده از مخلوط عسل و گردو است. این مخلوط یکی از درمان‌های قدیمی برای به تعادل رساندن هورمون‌های تیروئید است. مصرف منظم برای پیشگیری از این بیماری و همچنین از تولید کم‌وبیش از حد این هورمون جلوگیری می‌کند.

جینسینگ

استفاده از گیاه جینسینگ نیز راهی طبیعی و خانگی برای درمان تیروئید کم‌کار و پرکار است. این گیاه سطح هورمون را متعادل کرده و به کارکرد طبیعی آن کمک می‌کند. برای استفاده از این گیاه پرخاصیت روزانه دومرتبه ( قبل از صبحانه و قبل از نهار) مقدار صد تا دویست میلی‌گرم از عصاره جینسینگ سیبری را مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

 گزنه

گزنه، این گیاه پرخاصیت نیز راه و روش طبیعی و خانگی مفیدی است که برای درمان تیروئید مورداستفاده قرار می‌گیرد. این گیاه سرشار از ید است. برای استفاده از گیاه گزنه به این صورت عمل کنید که مقداری از گزنه را در یک لیوان آب قرار دهید و روی شعله ملایم بگذارید تا به جوش آید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه به‌خوبی دم بکشد. چای گزنه آماده است ابتدا آن را از صافی عبور دهید و سپس نوش جان‌کنید. این چای را روزانه دو تا سه مرتبه مصرف کنید تا شاهد نتایج عالی آن شوید. روشی دیگر نیز به این صورت است که با استفاده از روغن گزنه گردن خود را ماساژ دهید.

تخم بذر کتان

یکدیگر از راه‌های طبیعی و سنتی برای درمان تیروئید استفاده از تخم بذر کتان است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقداری از تخم بذر کتان را آسیاب کنید و حدود یک قاشق غذاخوری از آن را در آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه به همین صورت باقی بماند تا به‌خوبی دم بکشد و سپس آن را نوش جان‌کنید. مصرف روزانه یک‌مرتبه توصیه می‌شود تا بهبودی کامل حاصل شود.

جلبک بلدر رک

استفاده از جلبک بلدر رک برای تعدادی مشکلات من‌جمله کم‌کاری تیروئید توصیه می‌شود. این گیاه سرشار از ید است که باعث کاهش اندازه و سایز غده تیروئید می‌شود و به این غده کمک می‌کند تا به عملکرد طبیعی خود بازگردد. مصرف دویست میلی‌گرم مکمل جلبک بلدر رک برای سلامت و متعادل شدن عملکرد غده تیروئید توصیه می‌شود. مصرف روزانه و مرتب آن به هرچه سریع‌تر درمان شدن تیروئید کمک می‌کند.

شیرین‌بیان

یکی دیگر از روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان تیروئید استفاده از گیاه شیرین‌بیان است. این گیاه به برقراری تعادل عملکرد غده‌های بدن بسیار کمک می‌کند. تحقیقات بر روی این گیاه‌نشان داده است که وجود ماده مؤثر در شیرین‌بیان درمانی مؤثر برای جلوگیری و درمان سرطان غده تیروئید است. مصرف مرتب آن نتایج عالی را به دنبال خواهد داشت.

روغن گل مغربی

یکی از روغن‌های بسیار مؤثر برای درمان تیروئید، روغن گل مغربی است. برای مصرف از این روغن مقدار دو تا هشت گرم در روز توصیه می‌شود. لازم به ذکر است که در شرایط خاصی به سر می‌برید قبل از استفاده از این روغن حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

گیاه شیپوری

گیاه مؤثر دیگر برای درمان خانگی و سنتی تیروئید استفاده از گیاه شیپوری است. طبق تحقیقات انجام‌شده بر گیاه شیپوری به این نتیجه دست‌یافته شده است که این گیاه بر روی تیروئید پرکار تأثیرگذار است و هیچ‌گونه عوارض جانبی نیز ندارد. از تخم شیپوری نیز برای این درمان استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که نتایج حاصل به استفاده مرتب و منظم آن بستگی دارد.

گیاه اشووغاندا

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی دیگر برای درمان تیروئید استفاده از گیاه اشووغاندا است. این گیاه به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی به‌طور مستقیم بر غده تیروئید و ترشحات آن تأثیر می‌گذارد. این گیاه باعث متعادل شدن عملکرد غده تیروئید می‌شود و سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین از دیگر خواص این گیاه می‌توان به رفع خستگی و عوارض ضدالتهابی آن اشاره نمود.

گیاه بوکیا

گیاه مؤثر دیگر برای درمان طبیعی و سنتی تیروئید، بوکیا است. این گیاه برای تیروئید پرکار مورداستفاده قرار می‌گیرد. از خواص این گیاه می‌توان گفت که بوکیا باعث تعادل بخشی عملکرد تیروئید می‌شود و هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد. با مصرف مرتب و منظم این گیاه شاهد نتایج اثربخش خواهید بود.

گیاه رایگان

استفاده از گیاه رایگان برای درمان تیروئید بسیار توصیه می‌شود. این گیاه سطح هورمون تیروئید را تنظیم می‌کنید و با داشتن ماده مؤثر موجود در خود باعث بهبود عملکرد غده تیروئید می‌شود.

گیاه بلادراک

یکی از راه‌های مفید طبیعی و خانگی برای درمان تیروئید استفاده از گیاه بلادراک است. این علاوه بر مؤثر بودن برای درمان تیروئید بر روی سلامت عمومی بدن نیز تأثیرات شگرفی دارد. مواد مؤثر موجود در این گیاه باعث بازگرداندن عملکرد تیروئید می‌شود زیرا این گیاه مقدار زیادی ید دارد که باعث تحریک عملکرد تیروئید می‌شود و به کوچک شدن این غده کمک می‌کند. درحالی‌که این گیاه برای درمان اختلالات تیروئید مورداستفاده قرار می‌گیرد اما هنوز از نحوه به کاربردن آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

گیاه پنبه‌دانه

یکی دیگر از گیاهان مفید و مؤثر برای درمان طبیعی و خانگی اختلالات تیروئیدی، پنبه‌دانه است. به دلیل اینکه این گیاه ازنظر اسیدهای چرب پایه به‌ویژه امگا۳ بسیار سرشار است لذا برای درمان تیروئید بسیار کاربرد دارد. طبق تحقیقات مکرر مشخص‌شده است که مصرف غذاهای حاوی امگا۳ به تولید هورمون‌های تیروئید کمک شایانی می‌کند و از اختلالات تیروئیدی پیشگیری می‌کند. مصرف به‌موقع و مرتب این گیاه بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.