خانه دسته‌بندی نشده خارخاسک و فواید دارویی آن

خارخاسک و فواید دارویی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

یکی از گیاهان علفی که در مناطق گرم و کویری رشد می‌کند و خاصیت درمانی بسیار زیادی دارد، خارخاسک است که طبیعت گرم و خشک دارد. از گیاه خارخاسک برای درمان ناتوانی‌های جنسی، مشکلات مجاری ادراری، سنگ‌های کلیه و نقرس استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، خارخاسک موجب افزایش قوا و توان تمام قسمت‌های بدن می‌شود. استفاده از خارخاسک برای تقویت خانم‌هایی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند نیز مفید است.

معرفی خارخاسک

خارخاسک  Kharkhasak      نام علمی: Tribulus terrestris
خارخاسک یا خارخسک یک گیاه علفی است. بوته‌ای دارد که ساقه‌های آن به عرض روی سطح زمین پخش می‌شوند و رشد می‌کنند و از یک بوته شعبه‌های زیادی از این ساقه‌ها خارج می‌شود و پراکنده می‌شوند. خارخاسک برگ‌هایی دارد که دوبه‌دو رو به روی‌هم در ساقه قرار دارند و این برگ‌ها خود شامل برگ‌های ریزتر و کوچک‌تری می‌شوند که در اطراف دم برگ پایه می‌رویند. یک گل زردرنگ خیلی زیبا که اکثراً ۵ گلبرگ دارد، حاصل رشد خارخاسک هست. وقتی رشد خارخاسک به حد نهایی رسید میوه‌ای به رنگ سبز متمایل به زرد تولید می‌کند که شکل خاصی دارد و چندبعدی با گوشه‌های تیز و خاردار است. شرایط محیطی و منطقه‌ای با آب‌وهوای گرم و کویری مناسب رشد خارخاسک هستند.
خارخاسک
در طب سنتی خارخاسک را با نام‌های خسک، حسک، شکوهج و شکوهنج می‌شناسند.
از برگ، دانه، میوه و ریشهٔ گیاه خارخاسک و گاهی اوقات هم از تمام قسمت‌های این گیاه مفید جهت استفاده‌های دارویی و درمانی بهره‌برداری می‌شود. از میوه خارخاسک بیشتر استفاده می‌شود.

خاصیت دارویی و درمانی خارخاسک

خارخاسک گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
خارخاسک را در صورتی استفاده کنید که:

  1. قند خونتان بالاست یا دیابت دارید و ناچارید همیشه داروهای شیمیایی مختلف مصرف کنید تا دچار عارضه‌های این بیماری نشوید. استفاده از خارخاسک را به‌عنوان داروی گیاهی مؤثر در کاهش قند خون و درمان دیابت جایگزین داروهای شیمیایی کنید و نتیجه اثربخش آن را مشاهده کنید.
  2. از عفونت مجاری ادراری رنج می‌برید، در دفع ادرار مشکل‌دارید طوری که می‌توان گفت بندآمده است، به دلیل مشکلات کلیوی درد می‌کشید یا سنگی در کلیه و مثانه‌تان است و باید دفع شود. خاصیت ادرارآور بودن خارخاسک موجب می‌شود تا سنگ کلیه و مثانه سریع‌تر دفع شود و علاوه بر آن عفونت‌های مجاری ادرار از بین برود و درنهایت موجب آرامش و کاهش درد در این نواحی شود.
  3. ازنظر قدرت و توان جنسی ضعیف شده‌اید و دنبال راه درمانی برای رفع یا کاهش این مشکل هستید. استفاده از دانه یا تخم خارخاسک جهت درمان و تقویت قوای جنسی مفید است یا می‌توانید مقداری نخود خام را در آبی که خارخاسک در آن جوشانده شده است، خیس کنید و اجازه دهید مدتی بماند تا نخود نرم شود. مصرف این نخود اگر به‌صورت کنترل‌شده و طبق برنامه باشد در افزایش نیروی جنسی بسیار مؤثر است.
  4. به‌تازگی زایمان داشته‌اید و بدن شما ضعیف شده است و باید تقویت شود. خارخاسک استفاده کنید تا باعث تقویت و افزایش قدرت و توان جسمی و عمومی بدن شما شود.
  5. به دلایل مختلفی ممکن است زخم و یا آفتی در دهان داشته باشید و درد به لثه‌ها رسیده باشد و این مشکل نواحی دهان را متورم کرده است. جهت درمان گیاهی زخم دهانی می‌توانید عصاره خارخاسک را با عسل ترکیب کنید و این ترکیب را در دهان مزه مزه کنید تا زخم، عفونت و ورم را از بین ببرد.
  6. برای حفظ یا افزایش تناسب‌اندام خود سراغ باشگاه‌های بدن‌سازی رفته‌اید و از تغذیه خاصی به نام مکمل‌ها استفاده می‌کنید تا عضله‌های تنومند و قوی داشته باشید و به ظاهری متعادل برسید. شاید تعجب کنید اگر بشنوید استفاده از خارخاسک در کنار این مکمل‌ها همان کار تقویت ماهیچه، عضله و افزایش قدرت و توان بدنی را انجام می‌دهند. کافی است یک‌بار امتحان کنید و از آن به بعد برای همیشه در برنامه خود داشته باشید.
  7. در زمره کسانی هستید که اضافه‌وزن دارید یا چاق محسوب می‌شوید. برای رسیدن به وزن ایده آل و حفظ زیبایی و تناسب مصرف خارخاسک را به شکل جوشانده به‌عنوان راه درمانی گیاهی انتخاب کنید.
  8. همانند بسیاری از افراد گرفتار درد مفاصل و کمردرد هستید. از بین فراورده‌های مختلفی که از خارخاسک حاصل می‌شود اگر این نواحی از بدن که درد دارید را با روغن خارخاسک ماساژ دهید تأثیر چشم‌گیری در کاهش یا رفع درد دارد.
  9. نفخ دارید، عملکرد دستگاه گوارشی بدن شما دچار خلل شده و گاهی به یبوست مبتلا می‌شوید. برای درمان گیاهی این مشکلات، انتخاب خارخاسک گزینه مناسبی است.
  10. احساس می‌کنید هر چه غذا می‌خورید بازهم بدن شما طالب غذای بیشتری است و می‌توان گرفتار زیاده خواری شده‌اید، ممکن است با مصرف غذایی خاص دچار مسمومیت شده باشید یا کبد ضعیفی دارید و جهت بهبود عملکرد آن باید مداوا شوید. استفاده از خارخاسک یک‌راه درمانی گیاهی بسیار مفید جهت رفع این مشکلات و بیماری‌ها است.
  11. فشارخون بالایی دارید و برای درمان و به رسیدن به مقدار تعادل آن ناگزیر از مصرف داروهای مختلف شیمیایی هستید. خوب است بدانید که ترکیباتی در خارخاسک وجود دارد که اثر شگرفی در کاهش فشارخون دارد؛ بنابراین گیاه دارویی خارخاسک را جایگزین داروهای شیمیایی پرخطر کنید.
  12. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید خارخاسکرا می‌توان در مواردی درمان قولنج، درمان مشکلات کلیوی، درمان نقرس، رفع حساسیت‌های پوستی، درمان اگزما، ملین، افزایش‌دهنده منی و افزایش نعوظ، صاف کننده خون و افزایش نشاط و شادابی پوست فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی خارخاسک

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه خارخاسک بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

میوه خارخاسک

  • دم‌نوش خارخاسک یا چای خارخاسک: حدود ۲ تا ۵ گرم از خارخاسک را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید
  • عرق خارخاسک: از عرق خارخاسک هم به‌عنوان راه درمانی برای مشکلاتی که ذکر شد استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف خارخاسک به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق خارخاسک دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغن خارخاسک: از روغن خارخاسک هم می‌توان برای درمان و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش و تسکین دردها استفاده کرد.

نکات مهمی که در مورد مصرف خارخاسک باید بدانید:

  • بهتر است خانم‌های باردار از مصرف خارخاسک در این دوران جلوگیری کنند.
  • مصرف خارخاسک در دوران شیردهی هم بهتر است با دستور پزشک متخصص و مطلع طب سنتی باشد.
  • برای افرادی که مشکل پروستات دارند، جهت پیشگیری از عوارض احتمالی بعد از مصرف، بهتر است در مورداستفاده یا عدم استفاده از خارخاسک با پزشک معالج و آگاه خود مشورت کنند.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از خارخاسک هم رعایت این نکته ضروری است.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۱ نظر

ببگی فروردین ۵, ۱۳۹۹ - ۱:۴۳ ق٫ظ

سلام اطلاعات خوبی بود سپاسگزارم. آیا مصرف همزمان عرق خارخاسک و خارشتر مفید است؟

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.