خانه گیاهان دارویی آشنایی با شگفت‌انگیزترین خواص روغن جوانه نخود

آشنایی با شگفت‌انگیزترین خواص روغن جوانه نخود

توسط kakooti
خواص روغن جوانه نخود

بسیاری از افراد برای بدست آوردن زیبایی به داروهای مکمل و عمل‌های زیبایی روی می‌آورند. اگر شما می‌خواهید برای زیبایی پوست و موی خود از گیاهان دارویی موجود در طبیعت استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص روغن جوانه نخود بهره‌مند شوید. جوانه‌های نخود از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار هستند. چرا که این گیاه دارویی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است.

اگر شما هم می‌خواهید با خاصیت دارویی روغن جوانه نخود آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با شگفت‌انگیزترین فواید دارویی روغن جوانه نخود آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص روغن جوانه نخود

جوانه نخود از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. مواد مغذی موجود در جوانه نخود شامل موارد زیر هستند:

  • کالری: میزان کالری این گیاه دارویی در مقایسه با سایر روغن‌ها بسیار کم است. به عنوان مثال ۱۰۰ گرم از جوانه نخود تنها ۱۶۵ کالری دارد. این در حالی است که انواع لوبیاها بیشتر از این مقدار کالری دارند.
  • چربی: یکی از خواص روغن جوانه نخود چربی است. با این حال میزان چربی جوانه نخود بسیار کم است. به طوری که هر ۱۰۰ گرم از جوانه نخود تنها ۴ گرم چربی دارد. نوع چربی موجود در این گیاه به صورتی است که می‌تواند از انواع بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.
  • پروتئین: جوانه نخود سرشار از پروتئین است. هر ۱۰۰ گرم از جوانه نخود می‌تواند، میزان ۱۰ گرم پروتئین به شما بدهد. این میزان پروتئین در مقایسه با یک فنجان شیر ۲ گرم بیشتر است. از آنجایی که سلول‌های بدن برای ادامه حیات خود نیاز به پروتئین دارند، در نتیجه مصرف جوانه نخود می‌تواند میزان پروتئین مورد نیاز بدن شما به خوبی تامین کند.
  • کربوهیدرات: هر ۱۰۰ گرم از جوانه نخود، چیزی در حدود ۲۴ گرم کربوهیدرات دارد. وجود کربوهیدرات در بدن باعث افزایش انرژی می‌شود؛ بنابراین اگر تمرینات ورزشی انجام می‌دهید، خوردن جوانه نخود می‌تواند انرژی بدن شما را به خوبی تامین کند.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی: از جمله خواص روغن جوانه نخود میزان بسیار زیادی از انواع ویتامین‌‌ها است. در نتیجه مصرف جوانه نخود می‌تواند ویتامین مورد نیاز بدن شما را به خوبی تامین کند.
  • فیبر: جوانه نخود سرشار از فیبر است. فیبر موجود در جوانه نخود باعث می‌شود تا بعد از خوردن آن احساس سیری به شما دست دهد.

خاصیت روغن جوانه نخود برای سلامت پوست

از جمله فواید روغن جوانه نخود برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوان‌‌سازی پوست صورت: از آنجایی که روغن جوانه نخود سرشار از ویتامین C است، در نتیجه می‌تواند میزان کلاژن پوست را افزایش دهد. این امر کمک می‌کند تا الاستیسیته پوست حفظ شده و چین و چروک صورت کاهش پیدا کند. اگر شما هم به فکر جوان‌سازی پوست صورت خود هستید، این روغن گیاهی را امتحان کنید.
  • درمان آکنه و جوش صورت: اگر از جوش‌های صورت خود خسته شده‌اید، از خواص روغن جوانه نخود بهره ببرید. از آنجایی که این روغن گیاهی سرشار از امگا ۳ است، در نتیجه می‌تواند هرگونه التهاب روی پوست شما را از بین ببرد. در نتیجه بعد از مدتی استفاده جوش‌های پوست صورت شما کاهش پیدا می‌کنند.
  • درمان سریع زخم‌ها: ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در جوانه نخود می‌تواند هر گونه زخم و جای زخم را از بین ببرد.

فواید روغن جوانه نخود برای زیبایی مو

روغن جوانه نخود تاثیرات شگفت‌انگیزی بر روی موها دارد. از جمله ویژگی‌های مثبت این روغن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت و افزایش رشد مو: میزان آهن موجود در جوانه نخود بسیار زیاد است. این امر باعث می‌شود تا میزان تولید گلبول‌های قرمز و در نتیجه گردش خون در پوست سر افزایش یابد. به طوری که بعد از مدتی متوجه افزایش رشد موهای سر خود خواهید شد.
  • درمان ریزش مو: روغن جوانه نخود سرشار از ویتامین A است. این موضوع باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. در نتیجه موهای شما دیگر دچار ریزش نخواهند شد. از طرفی دیگر یکی از خواص روغن جوانه نخود برقراری تعادل هورمونی است؛ بنابراین اگر ریزش موهای شما در اثر برهم خوردن تعادل هورمونی اتفاق می‌افتد، این روغن می‌تواند برای درمان ریزش مو موثر باشد.
  • درمان شوره سر: یکی از ترکیبات شفابخش موجود در جوانه نخود، سلنیوم است که به خوبی می‌تواند قارچ‌ها و میکروب‌های ایجاد کننده شوره سر را از بین ببرد. اگر شما هم از شوهر سر رنج می‌برید، روغن جوانه نخود را امتحان کنید.
  • آبرسانی به موها: یکی از فواید درمانی روغن جوانه نخود آبرسانی به پوست سر و سلول‌های آن است. این ویژگی باعث می‌شود تا موهای شما دیگر دچار موخوره نشود و زیبایی خودش را دوباره به دست آورد.

با خواص روغن جوانه گندم پوست و مویی زیباتر داشته باشید

فواید درمانی روغن جوانه نخود برای سلامتی بدن

روغن جوانه نخود علاوه بر تاثیر مثبت بر روی پوست و مو، برای سلامتی بدن نیز بسیار موثر است. جوانه نخود طبع گرم و خشکی دارد. این گیاه سرشار از انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، آهن، تیامین، نیاسین، آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است.

 از جمله فواید درمانی روغن جوانه نخود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش وزن

 اگر اضافه وزن دارید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن جوانه نخود مصرف کنید. فیبر بسیار بالا در کنار کالری کم از جمله ویژگی‌های مثبت این روغن گیاهی است. در نتیجه این روغن با کاهش اشتهای شما، جلوی اضافه وزن را می‌گیرد. به کمک خواص روغن جوانه نخود لاغری و کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.

معده و دستگاه گوارش

جوانه نخود سرشار از فیبر است و می‌تواند هضم راحت‌تر غذا را برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین اگر دچار سوء هاضمه هستید، مصرف این روغن می‌تواند مشکل شما را از بین ببرد. استفاده از روغن جوانه نخود، سلامت گوارش شما را تضمین خواهد کرد.

یبوست

خوردن جوانه نخود باعث بهبود حرکات روده می‌شود. به این دلیل که جوانه نخود میزان فیبر بسیار بالایی دارد و می‌تواند جلوی یبوست را بگیرد.

کاهش کلسترول

اگر کلسترول بالایی دارید، جوانه نخود مصرف کنید. این گیاه به دلیل فیبر بسیار بالای خود، میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و شما را در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند.

پیشگیری از دیابت

اگر می‌خواهید دچار دیابت نشوید، جوانه نخود مصرف کنید. فیبر بالای جوانه نخود می‌تواند میزان قند خون را تثبیت کند.

پیشگیری از سرطان

یکی از خواص روغن جوانه نخود میزان بسیار بالای آنتی‌اکسیدان است. این موضوع می‌تواند میزان رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش دهد و از بروز انواع سرطان‌ها پیشگیری کند.

پروتئین بالا

مقادیر بسیار بالای پروتئین در جوانه نخود آن را به یک غذای مناسب برای گیاه‌خواران تبدیل کرده است.

بدنسازی

میزان پروتئین و کربوهیدرات بالای جوانه نخود، باعث افزایش انرژی بدن در تمرینات بدن‌سازی می‌شود.

خاصیت ضد التهابی

در ترکیبات جوانه نخود مواد مغذی و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها یافت می‌شود؛ در نتیجه مصرف این خوراکی می‌تواند هرگونه التهاب را از بین ببرد. به خصوص اگر التهاب بدن شما باعث ایجاد آکنه و مشکلات پوستی شده باشد، مصرف جوانه نخود می‌تواند برای رفع مشکل شما کمک‌کننده باشد.

درمان ناباروری

جوانه نخود به دلیل ارزش غذایی بسیار بالای خود، می‌تواند برای تقویت قوای جنسی و افزایش اسپرم یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد؛ بنابراین اگر دچار مشکلات ناباروری هستید، پیشنهاد می‌کنیم که جوانه نخود مصرف کنید.

تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

خواص روغن جوانه نخود بسیار زیاد است. این روغن گیاهی به دلیل دارا بودن مواد مغذی و مفید می‌تواند باعث تقویت حافظه و سیستم عصبی شود. در نتیجه اگر به فکر پیشگیری از آلزایمر هستید، مصرف جوانه نخودمی‌تواند موثر باشد.

تقویت قوای جنسی

اگر دچار بی‌میلی جنسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که جوانه نخود نوش جان کنید. مصرف جوانه نخود می‌تواند به تقویت میل جنسی هم در مردان و هم در زنان کمک کند.

عوارض استفاده از جوانه نخود

با وجود مزایای بسیار زیادی که جوانه نخود دارد، اما مصرف آن در برخی از شرایط می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارید، بهتر است از مصرف جوانه نخود خودداری کنید:

  • نوزادان و کودکان: ممکن است جوانه نخود حاوی میکروب سالمونلا باشد. دلیل این موضوع رشد جوانه نخود در یک محیط مرطوب است؛ بنابراین توصیه می‌شود که نوزادان و کودکان جوانه نخود مصرف نکنند.
  • نفخ شکم: با وجود خواص روغن جوانه نخود مصرف بیش از اندازه این گیاه دارویی می‌تواند نفخ شکم را به دنبال داشته باشد.
  • زنان باردار: بهتر است در دوران بارداری خود از مصرف جوانه نخود خودداری کنید. چرا که رشد این گیاه در محیط مرطوب بوده و می‌تواند دارای باکتری‌های بیماری زا باشد که برای سلامت جنین و مادر مضر است.

نکات مهم در حین تهیه جوانه نخود

اگر قصد تهیه جوانه نخود را دارید، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • اگر نخودهای شما بزرگ هستند، باید بدانید که این نخودها در دمای پایین پایین یعنی بین ۲۰ تا ۲۲ درجه بهتر جوانه می‌زنند.
  • نخودهای بزرگ‌تر نیاز به مدت زمان بیشتر برای خیسانده شدن در آب دارند. همچنین در دماهای بالا باید زود به زود آب آنها را عوض کنید.
  • باید در زمان آبکشی نخود مقدار کافی هوا دریافت کند. برای این منظور در زمان آبکشی باید نخودها به خوبی تهویه شوند.
  • جدا شدن و یا شل شدن پوست نخود در حین آبکشی طبیعی است؛ بنابراین می‌توانید پوست آن را خارج کرده و یا بگذارید در ظرف بماند.
  • برای مصرف جوانه نخود بهتر است آن را حتما بپزید. خوردن جوانه نخود به تنهایی دارای خواص روغن جوانه نخود نیز است.

نحوه تهیه جوانه نخود

برای تهیه جوانه نخود انجام مراحل زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • مرحله اول: مقدار نصف یا سه چهارم لیوان نخود را به خوبی بشویید تا خاک آن گرفته شود. همچنین هر گونه سنگ و یا نخود نصف شده را در حین شستشو از ظرف خالی کنید. سپس نخودهای شسته شده را درون یک شیشه نیم لیتری بریزید.
  • مرحله دوم: به مقدار دو تا سه فنجان به شیشه آب اضافه کنید. به طوری که یک سوم شیشه پر شود. در واقع باید آب به اندازه‌ای باشد که تا سطح رویی نخود را به خوبی بپوشاند. سپس اجازه دهید تا نخودها به مدت ۸ ساعت درون ظرف به خوبی خیس بخورند.
  • مرحله سوم: بعد از این مدت آب نخود را بیرون بریزید و نخودها را به خوبی بشویید. سپس آنها را درون یک ظرف جداگانه ریخته و اجازه دهید تا به خوبی هوا بخورند. اگر می‌خواهید که جوانه‌های نخودهای شما تمیز و سالم باشند، پیشنهاد می‌کنیم که روزی دو مرتبه آب آنها را تعویض کرده و به خوبی آبکشی کنید.
  • مرحله چهارم: این کار را تا زمانی که جوانه‌ها به اندازه مناسب برسند، ادامه دهید. همچنین پیشنها می‌کنیم که هر روز جوانه‌ها را بچشید تا مطمئن شوید که جوانه‌ها به طعم مناسبی رسیده‌اند.
  • مرحله پنجم: زمانی که جوانه‌های نخود به اندازه ۲ تا ۳ سانتی‌متر رسیدند، می‌توانید از آن به همراه غذا و یا سالاد نوش جان کنید. جوانه نخود به اندازه خواص روغن جوانه نخود ارزشمند است و خواص درمانی بسیار زیادی دارد.
  • مرحله ششم: برای مصرف جوانه‌های نخود می‌توانید آن را قبل از خوردن، چندین ساعت خشک کنید. همچنین می‌توانید آن را درون یک ظرف در بسته گذاشته و بعد از چند ساعت نوش جان کنید. جوانه‌های رسیده نخود را می‌توانید تا یک هفته درون یخچال نگهداری کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با جوانه نخود و خاصیت روغن جوانه نخود صحبت کردیم. این روغن گیاهی دارای خواص بیشماری است و می‌تواند برای سلامتی بدن مفید باشد. همچنین شما می‌توانید در کنار استفاده از روغن جوانه نخود، از جوانه‌های تازه‌ی نخود در سالاد و مواد غذایی خود استفاده کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. اگر شما هم تجربه استفاده از این روغن گیاهی را داشته‌اید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.