خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با عرق گیاهی کیالک و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با عرق گیاهی کیالک و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با عرق گیاهی کیالک و خواص درمانی آن در طب سنتی

عرقیات گیاهی هر کدام دارای خواص منحصر به فرد خود می‌باشند. عرق گیاهی کیالک نیز از خواص دارویی بیشماری برخوردار است اما ممکن است نام آن را کمتر شنیده باشید و از خواص دارویی آن مطلع نباشید. در این مقاله از کاکوتی قصد داریم شما عزیزان همراه را با خواص دارویی عرق کیالک در طب سنتی آشنا کنیم و توضیحاتی را درباره‌ی آن ارائه دهیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما همراهان همیشگی مثمرثمر واقع گردد. با ما همراه باشید.

در ابتدا توضیحی کوتاه درباره‌ی گیاه کیالک، خواص کیالک خشک شده و دمنوش گل کیالک، ارائه می‌دهیم و سپس به  طبع عرق گیاهی کیالک، ارزش غذایی عرق کیالک، خواص درمانی عرق کیالک، طرز مصرف و تهیه، و در نهایت به عوارض مصرف بیش از اندازه‌ی آن می‌پردازیم.

کیالک  به اسم زالزالک وحشی و در مناطق جنگلی به طور کلی ولیک، شناخته می‌شود. این گیاه بسته به رنگ میوه‌اش، سرخ ولیک و ولیک سیاه گفته می‌شود. نا گفته نماند که این گیاه در سه نوع، سیاه، قرمز و زرد است که هر سه نوع از خواص دارویی و درمانی فراوانی برخوردار هستند. نام محلی این گیاه بسته به هر یک از مناطق کشور متفاوت است. برای مثال در لاهیجان کمار، در رامسر و شهسوار کجیل، در دیلمان و رودسر مارخ و در گرگان و بر خی از نقاط بختیاری ولک، بلک و لیک، در حوالی تهران و همدان و اصفهان گوچ، در خلخال و آذربایجان گیج – یمیشان، در باختران، همدان و پشت کوه گویچ یا کویج، در سردشت گیویژ، در فارس کیالک و در ارسباران آت گتی نامیده می‌شود.

کیالک گیاهی است از خانواده گل سرخیان، به صورت بوته‌ای یا درختی، که ارتفاع آن به ۵ متر می‌رسد. این گیاه دارای خارهایی به طول ۱ الی ۲ سانتی‌متر، و برگ‌های لوزی تا تخم‌مرغی کشیده به طول ۲۰ الی ۴۰ میلی‌متر می‌باشد. از ویژگی‌های برگ‌های این گیاه به این موارد می‌توان اشاره نمود: طول و عرض برگ‌ها برابر و قاعده آن گوه‌ای است. پشت و روی برگ‌ها همرنگ و بدون کرک است. برگ‌های پایین شاخه کوتاه‌تر و بریدگی برگ‌ها، کوچک و بزرگ، و نسبت به یکدیگر متفاوت می‌باشند.

کیالک خشک شده، شربت کیالک، دمنوش گل کیالک

  • کیالک خشک شده، کاهش دهنده فشار خون است. همچنین از افت فشار خون پیشگیری می‌کند. در واقع باعث تعدیل سطح فشار خون بدن می‌شود.
  • به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان فراوان، با سلول‌های سرطانی بدن مبارزه کرده و از گسترش آنها پیشگیری می‌کند.
  • یک روش طبیعی برای پاکسازی و سم‌زدایی بدن، استفاده از کیالک خشک شده است.
  • کیالک خشک شده سرشار از ویتامین A است و به همین دلیل برای بینایی بسیار مفید است و مصرف مرتب آن خطر ابتلا به آب مروارید در کهنسالی را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از شربت کیالک به همراه شکر سرخ، یک درمان عالی برای رفع سردرد شدید است.
  • گل زالزاک، ضد تشنج است و دارویی بسیار مفید برای کاهش تپش و ضربات شدید قلب است.
  • در صورتی که کیالک را بسوزانیم و آن را پس از غذا میل کنیم، برای درمان سوء هاضمه بسیار مفید است.
  • استفاده از دم کرده‌ی گل کیالک، برای رفع اختلالات عصبی من جمله، نگرانی، بی‌خوابی، سرگیجه و احساس صدا در گوش بسیار نافع است. برای تهیه این دمنوش کافیست مقداری گل کیالک را پس از شستشو در قوری بریزید و یک الی دو فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از مدت زمان ذکر شده، آن را از صافی عبور داده و نوش جان کنید.
  • مصرف دمنوش گل کیالک برای درمان ناراحتی‌های دوران یائسگی بسیار سودمند است.
  • رفع کم خونی و تقویت کنندگی ریه و دستگاه تنفسی از دیگر خواص استفاده از دمنوش گل کیالک است.

عرق کیالک

در گیاه کیالک ترکیبات شیمیایی نظیر فلانوئیدها، پروسیانیدین‌ها، تری ترپن‌ها و استرول‌ها وجود دارد. میوه‌ی تازه این گیاه حاوی سیتریک اسید، تار تاریک اسید، کراتگوس اسید، پکتین، روغن چرب، قندهای گلوکز و فروکتوز است. خاصیت گیاه کیالک در برگ‌ها و میوه‌هایش نهفته است و عرق کیالک نیز از این دو بخش گرفته می‌شود. عرق کیالک سرشار از خواص دارویی است.

عرق گیاه کیالک سال‌های متوالی است که در طب سنتی به عنوان یک داروی گیاهی قدرتمند برای درمان انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌های نظیر نارسایی قلبی، مشکلات گوارشی، فشار خون بالا و… استفاده می‌شود. آنتی اکسیدان‌های فراوان موجود در عرق کیالک، علت اصلی کاربرد دارویی آن می‌باشد. عرق کیالک یا زالزالک در مقایسه با دمنوش آن، از غلظت بیشتری برخورار است و به همین خاطر خواص بیشتری نیز دارد. خرید عرق گیاهی کیالک با توجه به خواص بی‌نظیرش بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. شما عزیزان در صورت تمایل برای خرید عرق کیالک، به راحتی می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

طبع عرق کیالک

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع عرق کیالک سرد و خشک است. بنابراین استفاده از آن برای افراد گرم مزاج ممانعتی ندارد و افراد با طبع سرد، باید این عرق گیاهی را به همراه مصلحاتش مصرف نمایند تا از عوارض مصرف آن پیشگیری نمایند.

روش عرق گیری کیالک

برای این کار کافیست در ابتدا کیالک را در ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید. ظرف را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوش آید و آب آن شروع به تبخیر کند. برای تهیه عرق، این بخارات از طریق کندانسور یا سیستم خنک کننده به مایع تبدیل می‌شوند. مایع به دست آمده همان عرق کیالک است که در نتیجه عمل تقطیر حاصل می‌گردد.

ارزش غذایی عرق کیالک

عرق گیاه که حاصل از تقطیر گیاه کیالک است، سرشار از انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، ویتامین D، ویتامین K، ویتامین E، ریبوفلاوین ( ویتامین B2) و نیاسین ( ویتامین B3)، می‌باشد. همچنین عرق گیاهی کیالک حاوی مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم و آهن است.

ارزش غذایی کیالک در ۱۰۰ گرم از این گیاه

  • کالری: ۷۷ کیلو کالری
  • کربوهیدرات: ۱۸ گرم
  • آب: ۷۸ گرم
  • فیبر: ۲/۱۵ گرم
  • چربی: ۰/۲۶ گرم

آشنایی با خواص دارویی عرق کیالک در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی عرق کیالک در طب سنتی، تقویت کننده قلب و بازکننده‌ی عروق می‌باشد. گشاد تر کردن رگ‌های کورونر قلبی، یکی از خواص عرق کیالک است که دلیل این خاصیت، وجود ماده‌ی کراتگوس لاکتون در گیاه کیالک است.
  • درمان مشکلات گوارشی از دیگر خواص دارویی عرق کیالک است.
  • وجود ماده‌ای در عرق کیالک به نام تانن، باعث شده است که در طب سنتی از این عرق گیاهی برای درمان اسهال به خصوص اسهال خونی استفاده گردد.
  • همانطور که اشاره نمودیم، عرق کیالک دارای طبعی سرد و خشک است. بنابراین یکی از خواص ارزشمند این عرق گیاهی، خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی آن می‌باشد.
  • استفاده از عرق گیاهی کیالک به دلیل دارا بودن خاصیت خنک کنندگی، یک روش طبیعی و خانگی برای درمان تب بالاست. بنابراین عرق کیالک تب بر است.
  • اگر دچار مشکل کم خونی و فقر آهن هستید، عرق گیاهی کیالک را در سبد غذایی روزانه خود بگنجانید. عرق کیالک دارای ترکیبات موثری مانند اسید تارتاریک و اسید مالیک است که در طب سنتی از آن برای درمان کم خونی و بیماری سل استفاده می‌شود.
  • استفاده از عرق کیالک، یک درمان گیاهی برای کبد چرب، و یک روش طبیعی برای سلامت نگه داشتن کبد است. اگر از مشکلات کبد رنج می‌برید، استفاده از این عرق گیاهی را فراموش نکنید.
  • عرق گیاهی کیالک دارای آنتی اکسیدان فراوان است و به همین دلیل برای پوست بسیار مفید است. استفاده از عرق کیالک از ایجاد چین و چروک پوستی پیشگیری می‌کند.
  • عرق کیالک دارای خواص ضد التهابی است و به همین دلیل برای درمان و رفع مشکلات پوستی نظیر جوش و آکنه بسیار مناسب است. جوش و آکنه یک نوع التهاب پوستی است که عرق کیالک به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی یک درمان طبیعی برای رفع این عارضه است.
  • اگر قصد کاهش وزن و لاغری دارید و روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید اما به نتیجه‌ی دلخواه دست نیافته‌اید، پیشنهاد ما به شما مصرف عرق کیالک ااست. عرق کیالک به دلیل بهبود و تقویت سوخت و ساز بدن، چربی سوزی را افزایش داده و باعث تسریع روند کاهش وزن و لاغری می‌گردد.
  • مصرف مرتب عرق گیاهی کیالک باعث تقویت عمل گردش خون در قلب شده و اکسیژن رسانی به قلب را بهبود می‌بخشد و به این ترتیب در کاهش دردهای آنژینی بسیار موثر عمل می‌کند.
  • تنظیم سطح قند خون، از دیگر خواص درمانی عرق گیاهی کیالک است. عرق کیالک به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان، باعث کاهش سطح قند خون می‌گردد. بنابراین این عرق گیاهی مناسب برای افراد دیابتی می‌باشد.
  • یک گزینه‌ی عالی برای کاهش و تنظیم فشار خون، استفاده از عرق گیاهی کیالک است. مصرف منظم و مداوم عرق گیاهی کیالک با افزایش ادرار، در کاهش فشار خون بسیار کارآمد است.
  • مصرف عرق کیالک یک درمان عالی برای بی‌خوابی و رفع اختلالات خواب است. عرق کیالک دارای خواص آرام بخشی است و مصرف آن به افراد دارای مشکلات خواب توصیه می‌شود. با مصرف عرق کیالک، خوابی آرام را تجربه کنید.
  • عرق کیالک با افزایش و تقویت عمل گردش خون در بدن و با دارا بودن خاصیت آرام بخشی، در کاهش استرس و اضطراب بسیار مناسب است.
  • درمان کلسترول بالا از دیگر خواص دارویی این عرق گیاهی معجزه آساست. افزایش و بالا بودن میزان کلسترول بد خون از بیماری‌های خطرناک است که در صورت عدم درمان، گرفتگی عروق و بسیاری از مشکلات دیگر را به همراه دارد. کلسترول بالا از جمله بیماری‌هایی است که درمان آن از طریق گیاهان دارویی امکان پذیر است. مصرف این عرق گیاهی به همراه یک رژیم غذایی خوب و داشتن فعالیت فیزیکی مناسب، روند بهبودی را افزایش می‌دهد. عرق گیاهی کیالک از جمله داروهای گیاهی است که باعث کاهش کلسترول بد خون می‌گردد. همچنین مصرف سرکه کیالک نیز از دیگر گزینه‌های درمانی طب سنتی برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون می‌باشد.
  • تحقیقات حاکی از آن است که مصرف متعادل عرق گیاهی کیالک، یک درمان کاملا گیاهی و طبیعی برای کاهش غلظت خون در فرد می‌باشد.
  • استفاده از حمام عرق کیالک به همراه عرق کاسنی، می‌تواند یکی از درمان‌های مهم خانگی برای رفع زردی نوزاد باشد. لازم به ذکر است که این کار باید حتما تحت نظارت پزشک متخصص صورت گیرد و از مصرف خودسرانه‌ی آن جدا پرهیز شود.
  • استفاده از ترکیب عرق کیالک به همراه عرق بیدمشک برای تقویت نیروی جنسی بسیار کارآمد است. عرق کیالک به همراه عرق بیدشک تقویت کننده‌ی دستگاه عصبی است و استفاده از جوشانده‌ی برگ آن به همراه عسل، یک داروی کاملا طبیعی برای آرامش اعصاب است. همچنین این ترکیب تقویت کننده‌ی قلب است. استفاده از ترکیب عرق کیالک به همراه عرق بیدمشک، بازکننده‌ی انسداد کبد است. در طب سنتی از ترکییب عرق گیاهی کیالک به همراه عرق بیدمشک برای رفع سردرد ناشی از گرم مزاجی استفاده می‌شود. همچنین استفاده از این ترکیب برای رفع اختناق رحم، درد مفاصل و نقرس بسیار نافع است.

طریقه مصرف عرق کیالک

  • برای بهره وری از خواص بیشتر عرق کیالک، کافیست این عرق گیاهی را یک لیوان پیش از صرف غذا و یک لیوان پس از آن مصرف نمایید.
  • به جهت اثر گذاری بیشتر عرق کیالک و تسریع عملکرد آن، مقدار مساوی از عرق کیالک را با عرق شاه‌تره مخلوط کرده و نوش جان کنید.

عوارض مصرف عرق کیالک

  • همانطور که اشاره نمودیم، عرق گیاهی کیالک از خواص دارویی و درمانی بسیار بالایی برخوردار است، اما ممکن است برخی افراد با مصرف آن، دچار عوارضی نیز شوند.
  • از مصرف بیش از اندازه‌ی عرق گیاهی کیالک پرهیز نمایید، زیرا ممکن است مصرف عرق کیالک عوارضی مانند خواب آلودگی، تهوع، خستگی، لکه‌های پوستی خفیف، خواب آلودگی، تپش قلب، بیماری روده و معده را به دنبال داشته باشد.
  • خانم‌های باردار و شیرده، از مصرف عرق گیاهی کیالک بدون مشورت با پزشک جدا پرهیز نمایند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در مصرف عرق گیاهی کیالک جانب احتیاط را رعایت نمایند و قبل از مصرف با پزشک معالج خود مشورت نمایند.
  • مصرف عرق کیالک ممکن است فعالیت داروهای شیمیایی مربوط به نارسایی قلبی، فشار خون بالا، آنژین، آریتمی قلب و… را محدود کند.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.