خانه دسته‌بندی نشده درمان سکسکه به کمک طب سنتی

درمان سکسکه به کمک طب سنتی

توسط kakooti
درمان سکسکه به کمک طب سنتی

سکسکه ازجمله مشکلات رایجی است که ممکن است برای همه‌ی افراد پیش‌آمده باشد. این مشکل ناشی از انقباضات ناخودآگاه و مکرر عضله دیافراگم و عضلات تنفسی بین دنده‌ای می‌باشد. درواقع سکسکه یک علامت است و به‌عنوان یک بیماری خاص شناخته‌شده نمی‌باشد.

درصورتی‌که دچار سکسکه شده باشید، صدایی تند و سریع را خواهید شنید. این صدا در اثر حرکت غیرارادی عضلات دیافراگم و بسته شدن تارهای صوتی پدید می‌آید.

علل سکسکه چیست؟

سکسکه بر اثر علل و عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. با شناخت علل سکسکه می‌توانید به درمان سریع‌تر خود کمک کنید. در بخش زیر از مجله تخصصی کاکوتی به مهم‌ترین عوامل ایجادکننده سکسکه پرداخته‌ایم:

  • تحریک اعصاب عضلات تنفسی مانند دیافراگم
  • بلع هوا هنگام غذا خوردن
  • خوردن غذای زیاد و یا خوردن نوشابه‌های گازدار
  • خوردن و یا آشامیدن غذاها و نوشیدنی‌های داغ و یا مواد تحریک‌کننده
  • بیماری پرده جنب یا پرده‌ای که روی ریه قرارگرفته است.
  • ذات‌الریه
  • اورمی که در اثر جمع شدن مواد زائد سمی در اثر نارسایی کلیه ایجاد می‌شود.
  • مصرف داروهای خاص
  • مشکلات معده، روده، مری
  • حاملگی
  • تحریک مثانه
  • هپاتیت
  • سابقه عمل جراحی
  • پر بودن معده
  • تغییر دمای محیط
  • خنده شدید یا احساسات قوی

چه بیماری‌هایی که با سکسکه شروع می‌شوند؟

رفلاکس معده: درصورتی‌که دچار بیماری رفلکس معده شوید، سکسکه یکی از علائم آن خواهد بود. درصورتی‌که سکسکه‌ی شما ادامه‌دار باشد بهتر است که برای درمان قطعی به پزشک مراجعه کنید و از سلامت معده خود اطمینان حاصل فرمایید.

استرس زیاد: استرس یکی از عوامل ایجاد سکسکه در شما می‌باشد. همچنین هیجانات عاطفی و اضطراب نیز می‌تواند در بروز سکسکه مؤثر باشد.

سرطان: اگر سکسکه‌ی شما بیش از یک ماه ادامه داشته باشد و درمان‌های مرتبط با آن مؤثر نبود و یا به‌طور خودکار بهبود نیافت، بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنید. چون سکسکه می‌تواند نشانه‌ای از برخی سرطان‌های خاص مانند سرطان معده یا لنف باشد.

پنومونی یا ذات‌الریه: اگر در کنار سکسکه‌ی مداوم علائمی مانند در قفسه سینه، لرز، تب شدید و تنگی نفس دارید، ممکن است ابتلا به ذات‌الریه شده باشید؛ بنابراین بهتر است برای اطمینان از این موضوع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

التهاب سیستم عصبی مرکزی: از دست دادن بینایی، حالت تهوع، استفراغ به همراه سکسکه‌های مداوم و طولانی نشانه‌ی بیماری‌های سیستم عصبی مانند ام‌اس می‌باشد. درصورتی‌که سکسکه‌ی شما بیش از ۴۸ ساعت ادامه داشت، پیشنهاد می‌کنیم که به پزشک مراجعه کنید.

سکته مغزی: یکی از نشانه‌های سکته‌ی مغزی، سکسکه به همراه درد قفسه سینه، تهوع، گیجی و ضعف عمومی می‌باشد؛ بنابراین بهتر است به‌جای اینکه این مشکل را نادیده بگیرید، برای درمان قطعی خود به پزشک مراجعه کنید تا صدمات جبران‌ناپذیری به شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان وارد نشود.

حمله قلبی: گاهی ممکن است سکسکه‌های طولانی که قابل توقف نیست، نشانه‌ای از حمله‌ی قلبی باشد.

نارسایی کلیه: بیشتر افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند، سکسکه‌های مکرر را تجربه خواهند کرد. همچنین سکسکه‌های طولانی به همراه درد استخوان، بوی غیرطبیعی تنفس، منقبض شدن عضلات نیز می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی نارسایی کلیه باشد.

راه‌های خانگی درمان سکسکه به کمک طب سنتی

درمان سکسکه به کمک نگه‌داشتن نفس:

اگر سکسکه‌ی شما تمامی ندارد، بهتر است نفس خود را نگه دارید. این روش یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای درمان سکسکه می‌باشد. برای این منظور کافی است نفس عمیقی بکشید (از طریق بینی هوا را وارد ریه کنید) و به مدت چند ثانیه نفس خود را نگه دارید. درنهایت به‌آرامی نفس خود را بیرون دهید (هوا را از طریق دهان خارج کنید). با این کار فشار دیاگرام کاهش‌یافته و سکسکه‌ی شما قطع می‌شود. این روش را یک‌بار امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

-درمان سکسکه به کمک نوشیدن آب سرد:

اگر سکسکه امان شمارا بریده است، برای قطع شدن سکسکه، نوشیدن آب سرد و یا قرقره کردن با آب سرد را امتحان کنید. برای این منظور کافی است یک لیوان آب سرد به همراه کمی عسل طبیعی بنوشید. این کار باعث توقف سکسکه می‌شود.

-درمان سکسکه به کمک دارچین:

پزشکان طب سنتی معتقدند که به کمک خاصیت دارچین می‌توانید سکسکه‌ی خود را متوقف کنید. برای این منظور کافی است مقداری دارچین را دم کنید. سپس آن را با سرکه و مصطکی کوبیده شده مخلوط کنید. ترکیب این مواد می‌تواند برای رفع سکسکه‌ی شما مناسب باشد.

-درمان سکسکه با قرار دادن انگشت در گوش:

یکی از روش‌های مؤثر جهت قطع شدن سکسکه قرار دادن انگشت اشاره در داخل گوش و تکان دادن آن می‌باشد. با این روش اعصاب گوش شما تحریک‌شده و به بند آمدن سکسکه کمک بسیاری می‌کند.

-درمان سکسکه به کمک بذر گیاه شوید:

برای بند آمدن سکسکه، بذر گیاه شوید را امتحان کنید. برای این منظور کافی است مقداری از بذر شوید را بجوید. با این کار عطر و بوی بذر شوید باعث می‌شود تا اعصاب و عضلات وابسته را درگیر کند. در نتیجه سکسکه‌ی شما متوقف می‌شود.

-درمان سکسکه به کمک یخ

یکی از روش‌های ساده برای قطع شدن سکسکه، قرار دادن یک تکه یخ در دهان می‌باشد. برای این منظور کافی است یک تکه یخ را به مدت ۵ دقیقه در دهان خود قرار دهید.

-درمان سکسکه به کمک کندر

یکی از توصیه‌های طب سنتی برای درمان سکسکه استفاده از کندر می‌باشد. برای این منظور کافی است مقدار ۵ گرم از کندر را با یک مثقال زیره مخلوط کنید. سپس این ترکیب را کوبیده و نوش جان کنید. با خوردن این ترکیب سکسکه‌ی شما آرام خواهد شد.

-درمان سکسه به کمک مالیدن چشم

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید با مالش چشم می‌توانید سکسکه‌ی خود را متوقف کنید. با این کار عصب بینایی شما تحریک‌شده و سکسکه‌ی شمارا متوقف می‌کند. برای این منظور کافی است چشمان خود را بسته و فشار ملایمی به آن وارد کنید. این کار را به مدت دو دقیقه انجام دهید. سپس ۳۰ ثانیه استراحت کنید و دوباره آن را تکرار کنید تا سکسکه‌ی شما بند آید.

-درمان سکسکه به کمک سوسنبر یا آویشن وحشی

یکی از درمان‌های سکسکه طبق اصول طب سنتی استفاده از آویشن وحشی می‌باشد. کافی است مقداری از این گیاه را دم کرده و جهت درمان سکسکه بنوشید.

-درمان سکسکه به کمک عطسه

عطسه کردن به توقف سکسکه بسیار کمک می‌کند. به این دلیل که عطسه، دیافراگم شمارا تحریک می‌کند در نتیجه باعث بند آمدن سکسکه می‌شود. برای این منظور می‌توانید از پودر فلفل استفاده کنید و یا یک پر یا نخ را وارد بینی خود کنید تا عطسه بزنید.

-درمان سکسکه به کمک نگاه کردن به نور

یک روش ساده و بی‌دردسر برای بند آمدن سکسکه نگاه کردن به نور چراغ می‌باشد. برای این منظور کافی است ابتدا چند ثانیه چشم‌های خود را ببندید. سپس به‌طور ناگهانی و یک‌باره به نور چراغ نگاه کنید.

-درمان سکسکه به کمک پونه

اگر از سکسکه کردن خسته شده‌اید، بهتر است دم‌کرده‌ی گیاه پونه را امتحان کنید. برای این منظور کافی است مقداری آب جوشانده‌ی این گیاه را برای رفع سکسکه‌ی خود بنوشید.

-درمان سکسکه به کمک خرمالو

برای متوقف کردن سکسکه‌ی خود خرمالو بخورید. این میوه‌ی خوشمزه، آرام‌کننده‌ی سکسکه می‌باشد.

-درمان سکسکه به کمک نفس کشیدن در پاکت کاغذی

یک راهکار ساده برای بند آمدن سکسکه نفس کشیدن داخل یک پاکت کاغذی می‌باشد. با این روش میزان دی‌اکسید کربن موجود در جریان خون افزایش می‌یابد. درنتیجه سکسکه‌ی شما متوقف خواهد شد.

-درمان سکسکه به کمک خوردن نان

یکی از راه‌های خانگی و بی‌دردسر برای درمان و قطع شدن سکسکه خوردن نان خشک می‌باشد. کافی است یک نان خشک را قطعه‌قطعه کرده و آن را به‌آرامی بخورید. پس‌ازاین کار سکسکه‌ی شما آرام خواهد شد.

-درمان سکسکه به کمک عسل

برای درمان سکسکه‌ی خود از خاصیت شفابخش عسل استفاده کنید. برای این منظور کافی است یک قاشق مرباخوری عسل را در مقداری آب گرم حل کنید. سپس آن را بنوشید و در انتهای زبان خود نگه دارید. شیرینی عسل باعث می‌شود تا سکسکسه‌ی شما رفع شود.

-درمان سکسکه به کمک رازیانه

اگر از سکسکه کردن خسته شده‌اید، بهتر است گیاه رازیانه را امتحان کنید. برای این منظور کافی است مقداری رازیانه و تخمشوید را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب کنید. سپس مقدار یک قاشق مرباخوری از آن را داخل یک لیوان آب در حال جوش بریزید. بعد از ۱۰ دقیقه که جوشید می‌توانید آن را نوش جان کنید.

-درمان سکسکه به کمک آویشن

برای درمان سکسکه‌ی خود از خاصیت گیاه آویشن کمک بگیرید. برای این منظور کافی است تخم شوید، پونه و آویشن را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب کنید. سپس مقدار یک قاشق غذاخوری از آن را در آب در حال جوش بریزید. بعد از کمی سرد شدن می‌توانید این دم‌نوش را نوش جان کنید تا سکسکه‌ی شمارا از بین ببرد.

سخن نهایی

اگر دچار سکسکه شده‌اید می‌توانید با راهکارهای گفته شده در بالا مشکل خود را رفع کنید. اما اگر سکسکه‌ی شما طولانی بود، بهتر است که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 
 
 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.