خانه دسته‌بندی نشده درمان مسمومیت غذایی با نسخه طب سنتی و روش‌های خانگی

درمان مسمومیت غذایی با نسخه طب سنتی و روش‌های خانگی

توسط kakooti

ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که بعد از یک ناهار یا شام خوشمزه و لذت‌بخش در یک رستوران و یا در اثر مصرف غذاهای فست‌ فودی دچار علائم مسمومیت نظیر حالت تهوع، سرگیجه، اشک چشم، گرفتگی شکمی، مشکلاتی در خوردن غذا، فلج عضلانی، تب، بزاق بیش از حد، از دست دادن بخشی از بینایی، سردرگمی ذهنی، عرق کردن، خشکی دهان و یا استفراغ شده باشید. این علائم یا به دلیل آلودگی‌های انگلی و یا باکتریایی می‌باشد که درنهایت مشکلاتی نظیر سوءهاضمه را برای شما ایجاد می‌کند. در این شرایط بسیاری از مردم به مصرف گیاهان و عرقیات روی می‌آورند که اشتباه هم نیست. در این مقاله ما به معرفی روش‌های سنتی جهت تسکین و بهبود علائم مسمومیت غذایی پرداخته‌ایم که می‌تواند کمک‌ حال شما باشد تا سلامتیان را به دست بیاورید. اگر دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

 

درمان مسمومیت غذایی با گیاهان دارویی و روش‌های طب سنتی

در این مطلب روش‌ها و گیاهانی را معرفی می‌کنیم که کمک می‌کند به درمان مسمومیت خود در خانه بپردازید.

-سیر: اگر دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، توصیه ما به شما مصرف سیر می‌باشد. خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی این ماده غذایی، سیستم ایمنی بدن شمارا تقویت کرده و به بهبود سلامتی شما کمک بسیاری می‌کند.

 

-سیب و موز: یکی از مشکلاتی که مسمومیت غذایی در شما ایجاد می‌کند، افت پتاسیم بدن می‌باشد؛ بنابراین کمبود این ماده را با خوردن موز و سیب جبران کنید.

-زنجبیل: اگر دچار مسمومیت غذایی شده‌اید و از تهوع ناشی از آن رنج می‌برید، به شما توصیه می‌کنیم که زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل با اثر ضد باکتری و ضد انگلی خود، یکی از درمان‌های طبیعی در طب سنتی می‌باشد. برای این منظور کافی است روزی ۳ بار و هر بار حدود ۲۵۰ میلی‌گرم از عصاره زنجبیل را مصرف کنید.

درصورتی‌که بخواهید از گیاه زنجبیل تازه یا خشک‌شده‌ی آن استفاده کنید، توجه به این نکته ضروری است که مقدار بیشتری زنجبیل نیاز است تا اثر درمانی ضد تهوع آن مؤثر باشد.

برای تهیه‌ی عصاره زنجبیل می‌توانید از فروشگاه کاکوتی به‌صورت اینترنتی سفارش دهید.

 

-عرق نعنا: برای رفع مشکلات بعد از ابتلا به مسمومیت غذایی نظیر سوءهاضمه و معده درد، عرق نعناع را به شما توصیه می‌کنیم. برای این منظور نصف قاشق غذاخوری عرق نعنا را همراه با مقداری آب جوشانده و بعد از سرد شدن میل کنید.

 

-آویشن: یکی از مؤثرترین گیاهان در طب سنتی جهت درمان مسمومیت غذایی، گیاه آویشن می‌باشد. برای این منظور کافی است یک قاشق چای‌خوری آویشن را با یک فنجان آب مخلوط کنید. سپس یک قاشق چای‌خوری عسل را به آن اضافه کرده و درنهایت بنوشید.
همچنین اگر بعد از مسمومیت غذایی دچار معده درد شدیدی شدید، نصف قاشق چای‎خوری آویشن را با مقداری آب بجوشانید. سپس از صافی عبور دهید. درنهایت ترکیب حاصل را به همراه نصف قاشق غذاخوری دارچین دم‌کنید و نوش جان کنید.

 

-دارچین: برای درمان مسمومیت غذایی و رفع مشکلات بعدازآن نصف قاشق غذاخوری دارچین را دم‌کرده و میل کنید.

 

-زیره سبز و سیاه: یکی از گیاهانی که در درمان مسمومیت غذایی مؤثر است، زیره سبز و سیاه می‌باشد. همچنین این گیاه در کاهش نفخ شکم نیز بسیار تأکید شده است. برای درمان کافی است مقدار نیم گرم زیره سیاه را با مقداری نبات سابیده و پس از غذا میل کنید. علاوه بر آن نوشیدن روزانه سه بار از یک فنجان دم‌نوش زیره، در کاهش علائم بعد از مسمومیت غذایی بسیار مؤثر است. برای تهیه این دم‌نوش شگفت‌انگیز یک قاشق چای‌خوری دانه زیره را در یک فنجان آب جوش ریخته و بعد از ۱۰ دقیقه بنوشید.

 

-تخم شنبلیله و ماست: ماست با خاصیت آنتی باکتریال طبیعی خود، به دفع باکتری‌های موجود در غذا کمک بسیاری می‌کند؛ بنابراین یک قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله را به مقداری ماست اضافه کرده و میل کنید. کافی است امتحان کنید تا درد معده و حالت تهوع شما کاهش یابد.

 

-ریحان: درمان مسمومیت غذایی شما در دل طبیعت نهفته است. گیاه خوش‌طعم ریحان یکی از گیاهان بسیار مفیدی است که عفونت ناشی از مسمومیت غذایی شمارا رفع می‌کند. برای درمان مسمومیت غذایی خود می‌توانید به چند روش از آن استفاده کنید:

آب ریحان را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و روزانه چند بار آن را بنوشید.

روغن ریحان را در یک لیتر آب ریخته و در طول روز آن را بنوشید. این کار باکتری‌های موجود در معده شمارا از بین می‌برد.

چند برگ ریحان تازه را به سه قاشق غذاخوری ماست اضافه کرده و همراه باکمی نمک و مقداری فلفل سیاه مصرف نمایید. برای اثرگذاری بیشتر این ترکیب را روزی سه بار میل کنید تا مسمومیت شما رفع شود.

 

-آب‌میوه طبیعی: یکی از مشکلات ناشی از مسمومیت غذایی، از دست دادن پتاسیم بدن می‌باشد. میوه‌ها سرشار از پتاسیم هستند؛ بنابراین می‌توانند پتاسیم ازدست‌رفته بدن شمارا به‌خوبی جایگزین کنند. برای این منظور کافی است یک لیوان آب‌میوه طبیعی را با یک قاشق چای‌خوری نمک و یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و بنوشید. کافی است امتحان کنید تا اثر آن را ببینید. به این دلیل که آب‌میوه‌های طبیعی دستگاه گوارش شمارا بعد از مسمومیت غذایی به‌خوبی شستشو داده و به درمان شما کمک بسیاری می‌کند.

 

-آب: با مسمومیت غذایی بدن شما دچار کم‌آبی شدیدی شده و احساس ضعف شدیدی می‌کنید؛ بنابراین یکی از توصیه‌های طب سنتی مصرف آب بیشتری نسبت به گذشته است. برای این منظور بهتر است که یک قاشق غذاخوری نمک و سه قاشق چای‌خوری شکر را به دو قاشق آب‌لیمو اضافه کرده سپس در دو لیوان آب حل کنید و به‌آرامی بنوشید.

 

-برگ سنا و گل سرخ: یکی از درمان‌های اورژانسی جهت درمان مسمومیت غذایی استفاده از داروی مسهل می‌باشد. برای این منظور می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری گل سرخ را به همراه یک قاشق غذاخوری برگ سنا دم‌کرده و میل کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به‌وسیله اسهال عامل مسمومیت را از بدن خود خارج کنید.

 

-استفراغ: یکی از ابتدایی‌ترین راه‌ها جهت درمان مسمومیت غذایی در طب سنتی قی کردن است. کمتر از سه ساعت بعد از خوردن غذای مسموم سعی به برگرداندن غذا به بیرون کنید. برای راحتی کار می‌توانید مواد قی‌آور مانند گلاب و نمک را مصرف کنید. همچنین نوشیدنی‌های گرم نیز تأثیرگذاری بیشتری برای برگرداندن غذای مسموم دارد.

 

-ترکیب آویشن، زنیان: برای درمان مسمومیت غذایی خود یک قاشق مرباخوری آویشن را با یک قاشق مرباخوری زنیان ترکیب کرده و در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. درنهایت این دم‌نوش را همراه با نبات میل کنید. کافی است امتحان کنید تا نتیجه آن را ببینید.

 

-نان: اگر دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، نان به درمان شما کمک زیادی می‌کند. نان همانند یک اسفنج مواد سمی دستگاه گوارش شمارا جذب می‌کند و به درمان سریع شما کمک بسیاری می‌کند.

 

-استراحت: استراحت یکی از توصیه‌های طب سنتی برای درمان مسمومیت غذایی است. این راهکار باعث بازیابی انرژی ازدست‌رفته شما می‌شود و به بهبود سلامتی شما کمک زیادی می‌کند.

 

-سرکه سیب: اگر دچار مسمومیت غذایی شده‌اید و در خانه سرکه سیب طبیعی دارید، برای درمان خود از آن کمک بگیرید. برای درمان کافی است دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب داغ مخلوط کرده و بنوشید تا باکتری‌های معده شما از بین ببرد. مصرف این ماده ضدعفونی‌کننده باعث تسکین معده شما می‌شود.
برای تهیه سرکه سیب طبیعی می‌توانید از سایت کاکوتی سفارش دهید.

 

-عسل: یکی از درمان‌های خانگی برای درمان مسمومیت غذایی استفاده از معجزه‌ی عسل می‌باشد. برای این منظور کافی است هر ۳ تا ۴ ساعت یک قاشق چای‌خوری عسل بخورید. این ماده شگفت‌انگیز باعث خارج شدن اسید معده شده و با خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی خود به درمان مسمومیت غذایی شما کمک بسیاری می‌کند.

 

-چای نعنا فلفلی: برای رفع مشکلات بعد از مسمومیت غذایی از چای نعنا فلفلی کمک بگیرید. این چای یکی از تسکین‌دهنده‌ترین داروهای خانگی در طب سنتی می‌باشد. برای اثرگذاری بیشتر این چای را ۳ تا ۴ بار در روز مصرف کنید. درصورتی‌که این چای را در خانه نداشتید، آب‌نبات نعنایی را دردهان خود گذاشته و همانند یک آدامس بجویید. همچنین می‌توانید آدامس نعنایی را به‌جای آن مصرف کنید.

 

-سوپ مرغ: درصورتی‌که دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، سوپ مرغ بخورید تا بتوانید دوباره غذاهای عادی را مصرف کنید. این سوپ را چند بار در روز مصرف کنید تا انرژی شما افزایش یابد. این سوپ به شما کمک می‌کند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی ازدست‌رفته بدنتان را به دست بیاورید.

 

-بابونه: گیاه زیبای بابونه، یکی از آرام‌بخش‌ترین و شگفت‌انگیزترین درمان‌های خانگی برای مسمومیت غذایی به شمار می‌رود. برای مصرف کافی است ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری گل بابونه خشک را در یک فنجان آب داغ ریخته و بگذارید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. ترکیب حاصله را صاف‌کرده و هر ۳ تا ۴ ساعت یک‌بار بنوشید. خاصیت ضدالتهابی بابونه به رفع نفخ، گاز معده و سوءهاضمه شما کمک بسیاری می‌کند.

 

-رازیانه: یکی از درمان‌های سنتی برای مسمومیت غذایی استفاده از رازیانه و آب‌نبات قندی می‌باشد. برای درمان کافی است دستور زیر را اجرا کنید:

ابتدا مقدار کمی از رازیانه را به همراه کمی آب‌نبات قندی در آب خیس کنید. سپس آب آن را صاف‌کرده و به‌آرامی بنوشید. برای اثرگذاری بیشتر آب رازیانه را ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید تا مسمومیت غذایی شما درمان شود.

 

-آنغوزه: برای درمان مسمومیت غذایی خود از معجزه آنغوزه استفاده کنید. این ماده در درمان مسمومیت غذایی شما نقش به سزایی دارد. برای درمان کافی است به‌صورت زیر عمل کنید:
مقدار کمی از آنغوزه را به همراه سیب‌زمینی آب پز مخلوط کنید. صبر کنید تا مواد ترکیب‌شده به شکل خمیر نرم باقی بماند. درنهایت مقداری از این را جهت درمان مسمومیت غذایی خود مصرف کنید.

 

-آب نارگیل: مسمومیت غذایی همراه با علائمی نظیر اسهال می‌باشد. در این صورت آب و مواد معدنی بدن شما با سرعت بسیار زیادی دفع می‌شود. در این شرایط لازم است تا با مصرف مواد مناسب این حجم از مواد ازدست‌رفته جایگزین شود. آب نارگیل یکی از موادی است که می‎تواند آب موردنیاز بدن شمارا تأمین و بازسازی کند. علاوه بر آن آب نارگیل با فراهم کردم مواد معدنی موردنیاز بدن شما نظیر پتاسیم، به درمان و بهبود علائم بعد از مسمومیت نظیر اسهال کمک بسیاری می‌کند. برای اثرگذاری بیشتر، هرروز مقدار کمی نارگیل بنوشید تا علائم به‌صورت کامل از بین برود.

 

-لیمو: یک قاشق چای‌خوری آب لیمو و مقدار کمی شکر را با هم ترکیب کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید. این ترکیب را چند بار در روز مصرف کنید تا علائم مسمومیت غذایی شما رفع شود.

 

-گشنیز: برای از بین بردن آثار مسمومیت غذایی از گشنیز بهره ببرید. شما می‌توانید این سبزی را در سوپ و غذای خود استفاده کنید. همچنین استفاده از روغن گشنیز نیز در درمان مسمومیت غذایی بسیار موثر است به این دلیل که باکتری‌های موجود در معده شمارا از بین برده و به آرام کردن معده شما کمک بسیاری می‌کند.

 

-شیر سرد: اگر دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، برای تسکین و آرامش عصلات گوارشی از شیر سرد استفاده کنید. برای این منظور یک لیوان شیر سرد را دو بار در روز بنوشید. کافی است امتحان کنید تا اثر آن را ببینید.

 

-موز: موز کاملا رسیده و پخته به دلیل هضم آسان آن در درمان مسمومیت غذایی بسیار موثر است؛ بنابراین زمانی که دچار مسمومیت غذایی شدید حتما از موز رسیده استفاده کنید.

 

سخن نهایی

در بیشتر موارد، مسمومیت‌های غذایی با استفاده از داروهای گیاهی و موجود در خانه قابل درمان است. با استفاده از روش‌های درمانی گفته‌شده در بالا، آنچه را که در اثر اسهال و استفراغ ازدست ‌داده‌اید را به دست می‌آورید؛ اما اگر مسمومیت غذایی شما شدید بوده و با داروهای گفته‌شده در بالا درمان نشدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در این صورت با صدمات جبران‌ناپذیری روبه رو می‌شوید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.