خانه دسته‌بندی نشده درمان کمردرد با استفاده از طب سنتی

درمان کمردرد با استفاده از طب سنتی

توسط kakooti

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های امروزی در بین مردم جهان ، بیماری کمردرد است . کمردرد به دو صورت خفیف و شدید است که در نوع خفیف آن می‌توان از انواع کرم‌ها و درمان‌های خانگی با داروهای گیاهی کمک گرفت .اما در کمردرد شدید حتماً باید به پزشک مراجعه کرد و در برخی موارد احتیاج به عمل جراحی است . در کمردرد هم عوامل داخلی و هم عوامل بیرونی باعث ایجاد این بیماری می‌شوند . پس با مجله کاکوتی همراه باشید تا درباره درمان خانگی کمردرد مطالب بیشتری بیاموزید. 

عوامل ایجاد کمردرد

شغل‌های که ازنظر ذهنی پرتنش و استرس‌زا هستند ، انجام کارهای سخت و ورزش‌های سنگین ، سن ، بارداری ، افسردگی ، چاقی و اضافه‌وزن ، سیگار کشیدن ، بیش‌ازاندازه نشستن و کمتر ورزش کردن .

چه کنیم که از کمردرد معمولی جلوگیری کنیم ؟

همیشه موقع نشستن صاف بنشینیم و از قوزکرده پرهیز کنیم و به‌صورت دولادولا راه نرویم چون باعث می‌شود قلب و معده به‌خوبی کار نکنند و خون به‌صورت درست در بدن جریان پیدا نکند . از پوشیدن لباس‌ها و کفش‌های تنگ دوری‌کنیم ، به‌خصوص خانم‌ها به این نکته توجه کامل کنند که حتی‌المقدور از کفش‌های پاشنه‌بلند و لباس‌زیر تنگ استفاده نکنند چون سلامت خود را به خطر می‌اندازند . در هنگام نشستن پشت میز و کارکرده به این نکته توجه کنیم که میز و صندلی‌مان بیش‌ازاندازه کوتاه یا بلند نباشد و گهگاه وضعیت نشستن خود را تغییر بدهیم . روزانه به‌صورت منظم ، زمانی را برای انجام حرکات ورزشی اختصاص دهیم و به کودکانمان توصیه کنیم که به حرکات ورزشی بپردازند تا عضلات پشت کمرشان قوی شود . از برداشتن وسیله‌ها و بارهای سنگین خودداری کنیم . از پرخوری پرهیز کنیم ، کسانی که از ناحیه کمر دچار ضعف هستند با پرخوری به تشدید کمردرد خود کمک می‌کنند . هنگام غذا خوردن ، غذا را خوب بجویم و از خوردن آب بین غذا جلوگیری کنیم زیرا آب خوردن و خوب نجویدن باعث می‌شود غذا به‌خوبی هضم نشود و درنتیجه سوء‌هاضمه منجر به کمردرد می‌گردد . در هر وعده غذایی از خوردن چندین غذای متنوع بپرهیزید زیرا خوردن چندین غذا از انواع مختلف باعث می‌شود دستگاه گوارش در عملکرد طبیعی خود دچار مشکل شود و هضم به‌خوبی انجام نگردد . از ورزش کردن بلافاصله پس از غذا خوردن جلوگیری کنید زیرا پس از میل غذا ، غذایی که برای هضم باید وارد معده شود از مسیر درست خود منحرف‌شده و وارد ماهیچه‌ها می‌شود . و چون این غذا مورداستفاده عضله‌ها نیست در بافت دچار مشکل شده و باعث ایجاد کمردرد می‌گردد . حدود یک ساعت ونیم تا دو ساعت پس از غذا خوردن به حمام نروید .گاهی خستگی‌های روزمره باعث ایجاد کمردرد می‌شود برای این منظور هرگاه احساس خستگی کردید ، استراحت کنید . زنان باردار و افراد مسن باید مراقب سلامتی خود باشند زیرا در صورت رعایت نکردن وضعیت خود دچار کمردرد می‌شوند . کسانی که اهل ورزش کردن در زمین باشگاه یا آسفالت هستند در حین ورزش ، برای رفع خستگی روی زمین می‌نشینند . این افراد نمی‌دانند که با نشستن روی زمین هم اثر ورزش را خنثی می‌کنند و هم خود را در معرض کمردرد قرار می‌دهند . عوامل درونی نیز خود منجر به کمردرد می‌شود مثلاً وقتی ناگهانی خشمگین می‌شوید و کنترل عواطف خود را از دست می‌دهید ، خود را در معرض کمردرد قرار می‌دهید . وقتی از حمام بیرون می‌آیید کمر خود را با یک شال ببندید و گرم نگه‌دارید . توجه کنید که وارد شدن ناگهانی از یک محیط گرم به سرد یا برعکس خود باعث ایجاد کمردرد می‌شود ، چند دقیقه صبر کنید تا بدنتان به محیط تازه عادت کند . مثلاً افرادی که استخر می‌روند و از جکوزی استفاده می‌کنند یا بعد از ورود به آب گرم بلافاصله وارد آب سرد می‌شوند دچار مشکل در ناحیه کمر می‌شوند .

در طب سنتی چند نوع کمردرد وجود دارد که به تعریف آن می‌پردازیم:

وجع ظهر : این نوع درد از زیر کتف تا ناحیه باسن را درگیر می‌کند .

وجن قطن : این نوع درد ، درست در ناحیه کمر است .

وجع الورک : دردی که در قسمت پایین کمر و باسن است .

عرق النسا : در این نوع درد ، درد از کمر شروع و پاها را هم درگیر خود می‌کند مانند درد‌های سیاتیک .

در علم پزشکی فقط پانزده درصد علل ایجاد کمردرد شناسایی‌شده است و هشتادوپنج درصد از دلایل ایجاد کمردرد هنوز شناخته‌نشده است . در این مقاله به چند نوع درمان‌های خانگی و طبیعی برای درمان  کمردرد می‌پردازیم که امیدواریم به کاهش درد و درمان کمردرد شما کمک شایانی بکند .

زنجبیل : یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان کمردرد ، استفاده از گیاه زنجبیل است . برای استفاده از زنجیل می‌توانید ، یک زنجبیل را له کنید و به شکل خمیر درآورید و به ناحیه‌ای که درد می‌کند بمالید و سپس با روغن اکالیپتوس به مدت سی دقیقه محل موردنظر را ماساژ دهید و در آخر با آب ولرم بشویید . مصرف روزانه سه بار چای زنجبیل نیز باعث کاهش درد می‌شود . برای این منظور، شش برش نازک از زنجبیل را در نصف فنجان آب قرار دهید و بگذارید با دمای کم ، حدود پانزده دقیقه بجوشد و پس از سرد شدن آن را صاف‌کرده و به آن عسل اضافه کنید و نوش جان‌کنید .

ریحان : یکی دیگر از راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان کمردرد استفاده از برگ‌های گران‌بهای ریحان می‌باشد . برای این کار ده عدد برگ گیاه ریحان را در یک فنجان آب قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بجوشد ، سپس بگذارید کمی سرد شود و مقدار کمی به آن نمک اضافه کنید . این نوشیدنی را روزی یک‌مرتبه میل نمایید .

اکلیل کوهی : یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی برای درمان سیاتیک استفاده از اکلیل کوهی می‌باشد . برای استفاده از این گیاه دارویی به این روش عمل کنید که دویست گرم برگ‌های خشک اکلیل کوهی را پودر کنید و به آن مقداری عسل اضافه کنید تا به‌صورت خمیر درآید آنگاه روزانه یک قاشق مرباخوری میل نمایید .

خرما : اگر روزانه چند عدد خرما بخورید و مخلوط خرمایی که هسته آن گرفته‌شده با دنبه ، زنجبیل و کمی روغن کنجد را روی موضع درد خود بمالید و با یک دستمال ببندید ، درد کمر خود را کاهش می‌دهید .

اسفند : یکی از راه‌های دیگر برای درمان دردهای سیاتیکی ، خوردن روزانه یک قاشق مرباخوری اسفند تمیز در صبح و غروب می‌باشد .

سیاه‌دانه : یکی دیگر از گیاهان مفید و سودمند برای درمان کمردرد گیاه سیاه‌دانه می‌باشد . برای این منظور شما می‌توانید هم از جوشانده سیاه‌دانه استفاده نمایید و هم می‌توانید مقداری پودر سیاه‌دانه را با مقداری عسل مخلوط کرده و روزانه میل نمایید . برای نتیجه بهتر این عمل را در یک دوره دوماهه انجام دهید .

بابونه : یکی دیگ از گیاهانی که برای درمان دردهای سیاتیکی بسیار سودمند است ، استفاده از گل بابونه می‌باشد . برای استفاده از این گیاه ، سی گرم از گل بابونه خشک را در یک لیتر آب بجوشانید و اجازه دهید با حرارت کم دم بیاید . سپس این دم‌نوش را روزانه سه مرتبه نوش جان‌کنید .

کوکنار: یکی از راه‌های درمان کمردرد در طب سنتی استفاده از تخم گیاه کوکنار می‌باشد . برای این منظور صد گرم تخم کوکنار را با نبات خردکنید . این مخلوط را روزانه دومرتبه به مقدار دو قاشق چای‌خوری ، پس از نوشیدن یک لیوان شیر مصرف نمایید .

روغن کوهان شتر : یکی از راه‌های سنتی و طبیعی برای درمان پادرد ، کمردرد ، رماتیسم ، سیاتیک و ترمیم شکستگی استخوان ، استفاده از روغن کوهان شتر می‌باشد . این روغن به درمان قطعی درد می‌پردازد . کوهان شتر و روغن‌های گرم مثل گزنه، سقز، دارچین و زنجبیل از ترکیبات روغن کوهان شتر هستند .

فلفل : استفاده از دانه‌های فلفل یکی دیگر از راه‌های درمان کمردرد می‌باشد . برای استفاده، دانه‌های فلفل را نبات را خردکرده و این مخلوط را به مقدار دو قاشق سوپ‌خوری روزی دومرتبه بخورید . برای نتیجه بهتر این عمل را چند روز انجام دهید و توصیه می‌شود پس از خوردن این مخلوط، یک لیوان شیر میل کنید تا هضم به‌راحتی انجام شود .

روغن گیاهی : ماساژ به گردش خون بدن کمک شایانی می‌کند و ازاین‌جهت برای درمان کمردرد بسیار مفید می‌باشد . برای اینکه از ماساژ برای درمان کمردرد نتیجه‌ی بهتری بگیرید از روغن‌های گیاهی نظیر روغن بادام، روغن اکالیپتوس، روغن نارگیل و روغن‌زیتون استفاده نمایید . برای استفاده ابتدا روغن را روی حرارت ملایم گرم‌کنید و سپس روی موضع درد بمالید و به مدت پانزده الی بیست دقیقه ماساژ دهید . توصیه می‌شود برای نتیجه بهتر این عمل را به مدت چند روز روزی سه مرتبه انجام دهید .

سیر: برای درمان کمردرد خود از سیر استفاده نمایید . اگر با معده خالی در صبح، دو یا سه عدد سیر خردشده را بخورید به درمان کمردرد خود کمک کرده‌اید . همچنین می‌توانید از روغن سیر برای ماساژ دادن مناطق دردناکتان استفاده نمایید . روغن سیر را هم می‌توانید از بازار تهیه کنید و هم خود، در خانه تهیه کنید. برای تهیه روغن سیر ابتدا روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن خردل راکمی حرارت دهید سپس ده حبه سیر به آن بیفزایید. حرارت را ادامه دهید تا قهوه‌ای‌رنگ شود. حالا بگذارید خنک شود. برای استفاده و برای نتیجه بهتر این روغن را چند روز، به مدت چند دقیقه روی منطقه دردناک ماساژ دهید و سپس حمام گرم بگیرید .

گندم: یکی دیگر از راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان کمردرد استفاده از گندم می‌باشد . برای این کار یک‌مشت گندم را در آب خیس کنید و اجازه دهید که یک‌شب خیس بخورد . سپس گندم خیس شده را با coriander و پودر علف مخلوط نمایید و یک فنجان شیر به آن اضافه کنید و بگذارید روی حرارت تا جوش بخورد و به خمیر سفتی درآید . این مخلوط به‌دست‌آمده را روزانه دو بار استفاده کنید.

نمک اپسوم: از نمک اپسوم برای کاهش درد استفاده می‌شود. برای این منظور مقداری از نمک اپسوم را با مقدار معینی آب داغ مخلوط نمایید تا خمیر سفتی به دست آید . سپس با استفاده از یک حوله این خمیر را به مناطق دردناک بمالید. دمای گرم و خواص نمک اپسوم به کاهش درد کمک می‌کند . همچنین می‌توانید دو فنجان از نمک اپسوم را در وان آب گرم بریزید و به مدت نیم ساعت در وان گرم قرار بگیرید. توصیه می‌شود این کار را روزانه انجام دهید.

خارخاسک: یکی دیگر از راه‌های مفید و طبیعی برای درمان کمردرد استفاده از گیاه خارخاسک می‌باشد . شاخ و برگ گیاه خارخاسک را در روغن کنجد قرار دهید و آن را آن‌قدر بجوشانید تا آب آن تبخیر شود و روغن آن باقی بماند. حال روغن به‌دست‌آمده را روی کمر خود بمالید تا درد آن برطرف شود.

پسته: اگر مقداری مغز پسته را برشته‌کرده تا قهوه‌ای‌رنگ شود و با انگشت شصت این مغز پسته‌های قهوه‌ای‌رنگ را روی گودی کمر مالش دهید، روغن پسته روی کمر نفوذ میابد و باعث کاهش درد کمر می‌گردد.

ترب‌سیاه: یکی دیگر از راه‌های مفید سنتی و خانگی برای کاهش درد سیاتیک و دیسک کمر، استفاده از آب ترب‌سیاه می‌باشد. همچنین می‌توان تفاله آن را نیز روی منطقه دردناک بست تا درد آن کاهش یابد.

لاله سرنگون: یکی دیگر از راه‌های درمان دردهای سیاتیکی استفاده از مرهم به‌دست‌آمده از این گیاه مفید یعنی لاله سرنگون می‌باشد. برای تهیه آن می‌بایستی، پنجاه گرم دنبه گوسفندی را روی حرارت کم قرار دهید تا به‌آرامی ذوب شود. حال دنبه ذوب‌شده را به لاله سرنگون افزوده و مقدار کمی روغن کنجد به این مخلوط اضافه می‌نماییم. هر بار مقدار کمی از این مرهم به‌دست‌آمده را روی موضع دردناک بمالید و با یک پارچه نازک روی آن را ببندید.

آب: علاوه بر اینکه نوشیدن آب برای سلامت بدن مفید می‌باشد، یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان کمردرد نیز به شمار می‌رود. چون در هنگام ورزش کردن، بدن مقدار زیادی آب از دست می‌دهد، این کمبود آب باعث تنش و انقباض عضلانی می‌گردد و باعث ایجاد کمردرد می‌شود. لذا توصیه می‌شود قبل و بعد از ورزش کردن حتماً به مقدار کافی آب بنوشید.از نوشیدن بیش‌ازحد آب نیز پرهیز کنید. مصرف روزانه هشت لیوان آب برای بدن کافی می‌باشد.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.