خانه طب سنتی معرفی بهترین دمنوش‌های طبیعی و گیاهی مناسب فصل زمستان

معرفی بهترین دمنوش‌های طبیعی و گیاهی مناسب فصل زمستان

توسط kakooti
معرفی بهترین دمنوش‌های طبیعی و گیاهی مناسب فصل زمستان

با فرا رسیدن فصل زیبا و سرد زمستان، نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی در کنار خانواده بسیار لذت‌بخش است. استفاده از این دمنوش‌های طبیعی و گیاهی برای سرحال آمدن، دوری از افسردگی‌های فصل سرما و به خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب است.

در این مقاله ما به معرفی بهترین دمنوش‌های گیاهی نشاط‌ آور،ضد افسردگی فصلی، آرامبخش و تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان واقع گردد. با ما همراه باشید.

معرفی بهترین و برترین دمنوش‌های گیاهی مناسب فصل زمستان:

استفاده از دمنوش چای سیاه به همراه گل محمدی گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

همانطور که می‌دانیم یکی از دمنوش‌های مورد علاقه‌ی ما ایرانی‌ها در فصل زمستان چای سیاه است. چای سیاه بسیار خوش طعم است، اما هنگامی  که به آن گل محمدی اضافه می‌شود عطر و بوی آن دو چندان می‌شود. گل محمدی دارای خاصیت آرامبخشی است و به همین دلیل استفاده از آن در فصل زمستان بسیار توصیه می‌شود. تهیه‌ی این دمنوش بسیار آسان است به این صورت که آب را جوش بیاورید و پس از جوش آمدن آن را از روی حرارت بردارید و برای مدت زمان دو الی سه دقیقه صبر کنید. حالا مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری چای سیاه و یک قاشق غذاخوری گل محمدی خشک شده در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از اتمام این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. گوارای وجودتان.

در صورت دلخواه می‌توانید در هنگام صرف این دمنوش به آن مقداری شیر بادام نیز اضافه کنید و از خواص آن بهره ببرید.

استفاده از دمنوش زنجبیل و زردچوبه گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

استفاده از دمنوش زنجبیل و زردچوبه، علاوه بر طعم دلپذیر آن، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه و یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه نیاز داریم. زنجبیل و زردچوبه را در قوری بریزید و به آن مقدار یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت غیرمستقیم برای مدت ده الی پانزده دقیقه قرار دهید و پس از اتمام این مدت زمان آن را میل کنید. در صورت دلخواه می‌توانید به این دمنوش مقداری عسل و لیموترش تازه نیز اضافه کنید.

استفاده از دمنوش عسل و دارچین گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

دارچین به دلیل دارا بودن خاصیت ضد قارچی و ضد ویروسی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و ترکیب آن با عسل، دمنوشی فوق‌العاده برای فصل زمستان است. برای تهیه این دمنوش به یک تا دو تکه چوب دارچین و یا یک قاشق چایخوری پودر دارچین نیاز داریم. دارچین را در قوری بریزید و به آن مقدار یک الی یک لیوان‌ونیم آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید این دمنوش برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد و سپس در هنگام میل کردن به آن مقدار یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی اضافه کنید.

استفاده از دمنوش اکالیپتوس، گزینه‌ی مناسبی برای فصل زمستان

یکی دیگر از دمنوش‌های پیشنهاد طب سنتی برای فصل زمستان، دمنوش گیاه اکالیپتوس است. این گیاه یک ضدعفونی کننده‌ی مناسب است و بنابراین استفاده‌ی آن در فصل زمستان بسیار مفید است. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق چایخوری اکالیپتوس نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. این دمنوش باید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد.

استفاده از دمنوش فلفل سیاه و لیموترش گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

فلفل سیاه باعث افزایش گردش خون در بدن و سمزدایی خون می‌گردد و به این ترتیب باعث حس شادابی شما در فصل زمستان می‌شود. همچنین با اضافه کردن لیموترش به فلفل سیاه می‌توان یک دمنوش بسیار کارساز برای فصل زمستان تهیه کرد. برای این منظور به یک قاشق چایخوری دانه‌ی فلفل سیاه، یک برش لیموترش و مقداری عسل طبیعی نیاز داریم. فلفل سیاه و لیموترش را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد و سپس با مقداری عسل نوش جان کنید.

 استفاده از دمنوش گل بنفشه و گل سرخ گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

یکی از دمنوش‌هایی که استفاده از آن در فصل زیبا و سرد زمستان دلچسب و گواراست، دمنوش گل بنفشه و گل سرخ است. این دمنوش علاوه بر طعم دلپذیرش، بدن را در مقابل بیماری‌های شایع در این فصل ایمن می‌سازد. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری گل بنفشه‌ی خشک شده و یک قاشق غذاخوری گل سرخ خشک شده نیاز داریم. دو گیاه را در قوری بریزید و با اضافه کردن دو لیوان آب جوش اجازه دهید تا دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

استفاده از دمنوش آویشن گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

پیشنهاد ما به شما عزیزان در فصل زمستان، این است که روز خود را بدون استفاده از دمنوش آویشن به پایان نرسانید. این دمنوش بدن را در مقابل بیماری‌های شایع این فصل ایمن می‌سازد. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق چایخوری آویشن خشک شده و یک لیوان آب جوش نیاز داریم. آویشن را در قوری بریزید و با اضافه کردن آب جوش، آن را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و با مقداری عسل و لیمو عمانی( در صورت دلخواه )میل نمایید.

لازم به ذکر است که خانم‌های باردار از مصرف این دمنوش اجتناب کنند.

استفاده از دمنوش نعناع گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

دمنوش نعناع با دارا بودن خواص آرامبخشی، دمنوشی مناسب برای رفع افسردگی‌های این فصل است. با مصرف این دمنوش می‌توانید انرژی روزانه‌ی خود را تامین کنید. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری نعناع خشک شده و یا یک مشت نعناع تازه نیاز داریم. نعناع را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن و عبور دادن آن از صافی با کمی عسل میل کنید. شما عزیزان می‌توانید در صورت دلخواه، در زمان دم کشیدن به این دمنوش مقداری نبات نیز اضافه کنید. 

روشی دیگر به این صورت است که مقدار یک قاشق چایخوری نعناع خشک شده، یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل و نصف قاشق چایخوری دانه‌ی رازیانه را در قوری بریزید و به آن آب جوش را اضافه کنید. قوری را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید و میل نمایید. 

استفاده از دمنوش مریم گلی گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

دمنوش مریم گلی یکی از گزینه‌های انتخابی دیگر طب سنتی برای استفاده‌ی روزانه‌ی شما در فصل زیبای زمستان است. فقط خانم‌های باردار و شیرده از مصرف این گیاه اجتناب کنند. همچنین مصرف طولانی مدت و بیش از حد این دمنوش نیز برای تمامی افراد خطرناک است زیرا باعث افزایش ضربان قلب و تشنج می‌شود. بنابراین در مصرف این دمنوش جانب احتیاط را رعایت کنید. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق چایخوری مریم گلی خشک شده نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن مقدار یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید. پس از آنکه قوری برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی حرارت باقی ماند، دمنوش آماده است آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

استفاده از دمنوش سرخارگل گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

گیاه سرخارگل دارای خواص بسیاری می‌باشد و استفاده از گل و ریشه‌ی آن در طب سنتی  در فصل زمستان بسیار توصیه می‌شود. شما عزیزان در فصل زمستان می توانید از مهمانان خود با دمنوش سرخارگل پذیرایی کنید. این گیاه دارای خواص ضدعفونی کننده، ضد ویروس است و همانند یک آنتی بیوتیک عمل می‌کند. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری گیاه سرخارگل نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن آب جوش بیفزایید و پس از پنج الی ده دقیقه دم کشیدن نوش جان کنید.

استفاده از دمنوش بادرنجویه گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

 بادرنجویه با دارا بودن عناصر مفید در خود، گیاه مناسب دیگری برای استفاده در فصل زمستان می‌باشد. این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. همچنین این گیاه برای رفع استرس و افسردگی فصل سرما بسیار گزینه‌ی مناسبی است. از این دمنوش می‌توانید هر شب قبل از خواب یک فنجان مصرف کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. برای تهیه این دمنوش زمستانی به یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجویه و یک الی یک‌ونیم لیوان آب نیاز داریم. ده تا پانزده دقیقه زمان لازم است تا دمنوش آماده شود. در هنگام استفاده می‌توانید به آن کمی عسل و یا نبات نیز اضافه کنید.

استفاده از دمنوش اسطوخودوس گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

همانطور که می‌دانیم گروهی از افراد با شروع فصل سرما و زمستان دچار نوعی افسردگی فصلی می‌شوند و آن حوصله و انرژی‌ای که در فصول دیگر سال دارند را از دست می‌دهند. به همین دلیل طب سنتی استفاده از دمنوش گیاه اسطوخودوس را  به این عزیزان توصیه می‌کند. این گیاه علاوه بر خواص ذکر شده دارای رایحه‌ای بسیار معطر نیز می‌باشد که استفاده از آن در محیط سبب حس آرامش در افراد می‌گردد. بنابراین با آشنا شدن با خواص بی‌نظیر این گیاه حتما آن را در فصل زمستان استفاده کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق چایخوری گیاه اسطوخودوس و یک قاشق چایخوری نعناع خشک شده نیاز داریم. دو گیاه را در قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. قوری را برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه روی حرارت قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را به همراه خانواده و دوستان میل کنید. گوارای وجودتان. 

استفاده از دمنوش رزماری گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

یکی دیگر از دمنوش‌های مناسب برای فصل سرد و زیبای زمستان، دمنوش رزماری است.این گیاه برای رفع خستگی‌ها و افسردگی فصلی بسیار مناسب است. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق چایخوری گیاه رزماری نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب اضافه کنید. قوری را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن اجازه دهید برای مدت زمان دو الی سه دقیقه به خوبی دم بکشد و سپس آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش را حتما در فصل زمستان امتحان کنید و ایام خوشی را در این فصل تجربه کنید.

استفاده از دمنوش به‌لیمو گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

به‌لیمو با دارا بودن رایحه‌ی دلپذیر و خواص درمانی بسیار، گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای استفاده در فصل زیبای زمستان است. این دمنوش را در خانه تهیه و به همراه خانواده و دوستان میل کنید. برای تهیه این دمنوش به مقداری به‌لیمو و آب جوش نیاز داریم که باید برای مدت مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بر روی حرارت غیرمستقیم به خوبی دم بکشد. فقط خانم های باردار و شیرده به این نکته توجه کنند که از مصرف این دمنوش پرهیز نمایند. 

   استفاده از دمنوش گزنه و دارچین گزینه‌ای مناسب برای فصل زمستان

دمنوش زمستانی گزنه و دارچین از دمنوش‌های فوق‌العاده عالی این فصل می‌باشد. برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری پودر گزنه‌ی خشک شده، یک تکه چوب دارچین و دو قاشق غذاخوری گل محمدی نیاز داریم. تمامی مواد را در قوری بریزید و به آن سه الی چهار فنجان آب اضافه کنید. قوری را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آیدو پس از جوش آمدن اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از  دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. در هنگام صرف این دمنوش می‌توانید در صورت دلخواه به آن کمی عسل و یا نبات نیز استفاده کنید. این دمنوش زمستانی را   در خانه امتحان کنید تا زمستان را همچون دیگر فصول سال همراه با آرامش سپری کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.