خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با سیب‌زمینی و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با سیب‌زمینی و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با سیب‌زمینی و خواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین منابع غذایی که سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان است و استفاده از آن برای سلامت عمومی بدن بسیار مناسب است، سیب‌زمینی است. این گیاه غنی، بومی آمریکای جنوبی است و هنوز هم رویش وحشی  آن در شیلی و آرژانتین صورت می‌گیرد. این گیاه توسط اسپانیایی‌ها در قرن شانزدهم به اروپا برده شد. در اروپا و آمریکا این گیاه یکی از سبزیجات اصلی در سبد غذایی است. این گیاه دارای مزاجی سرد و تر است و در تمام فصول سال وجود دارد و به دلیل دارا بودن ویتامین سی بر بیماری اسکوربیت غلبه می‌کند. سیب زمینی بر حسب رنگ گل و پوست غده‌های زیرزمینیش به انواع متنوعی تقسیم می‌شود. همانطور که همه ما مشاهده کرده‌ایم، بر روی پوست سیب‌زمینی دارای سوراخ‌های کوچکی است که دارای جوانه است و همین جوانه‌ها باعث تولید گیاه تازه می‌شوند.

آشنایی با خواص دارویی سیب‌زمینی در طب سنتی:

– این گیاه به دلیل دارا بودن سولانین، آرام بخش است، اما باید به نکته توجه نمود که نباید مورد استفاده‌ی داخلی قرار گیرد.

– همانطور که در بالا هم ذکر شد این گیاه به مقابله علیه بیماری اسکوربیت می‌پردازد، به دلیل غنی بودن از ویتامین سی.

– در طب سنتی از سیب‌زمینی برای درمان سوختگی‌ها استفاده می‌شود. به این صورت که یک عدد سیب‌زمینی را پس از شستن به صورت خام رنده کنید و آن را به عنوان ضماد بر روی منطقه‌ای که دچار سوختگی شده است قرار دهید. اجازه دهید این ضماد برای بیست الی سی دقیقه باقی بماند و دوباره این مرحله را تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

– استفاده از سیب‌زمینی بخار پز شده برای عزیزانی که بدنشان اسیدی است بسیار مناسب است. البته توجه شود که در این روش پوست سیب‌زمینی را نباید گرفته شود.

– افرادی که بدنشان ورم دارد، سیب‌زمینی را در سبد غذایی خود قرار دهند.

– این گیاه به دلیل دارا بودن پتاسیم فراوان به عنوان یک پاک کننده‌ی قوی کبد است.

– برای جوان سازی بدن از سیب‌زمینی استفاده کنید.

– افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند از این گیاه بهره جویند.

– در طب سنتی برای درمان بواسیر خونی و دردناک از سیب‌زمینی قرمز استفاده می‌شود.

– افرادی که دچار اسهال هستند به این صورت عمل کنند که از سیب‌زمینی سوپ تهیه کنند و به آن شیر بیفزایند. استفاده مرتب از این سوپ، اسهال را درمان می‌کند.

– درمان خانگی و طبیعی فشار خون بالا، استفاده از سیب‌زمینی است.

– استفاده از این گیاه مغذی باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود.

– برای بهبود عملکرد و سلامت مغز از سیب‌زمینی استفاده کنید.

– به جهت داشتن استخوان‌های محکم و سالم، از این گیاه در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

– برای آنکه خوابی راحت داشته باشید از سیب‌زمینی استفاده کنید.

– استفاده از سیب‌زمینی به مدیریت تناسب اندام کمک می‌کند.

– سیب‌زمینی نقش موثری در درمان سنگ کلیه دارد.

– اگر پوستی خشک دارید از سیب‌زمینی برای رفع آن کمک بگیرید.

-یکی دیگر از خواص درمانی سیب‌زمینی، استفاده از آن برای رفع سیاهی دور چشم است. برای رفع این عارضه به این صورت عمل کنید که یک عدد سیب‌زمینی خام را پوست بکنید و آن را به برش‌های نازک تقسیم کنید. حالا سیب‌زمینی‌های خرد شده را در داخل یک پارچه نخی قرار دهید و آن را بر روی چشمان خود قرار دهید. اجازه دهید برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این روش به طور مرتب استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. همچنین از این روش می‌توانید برای رفع پف زیر چشم نیز استفاده کنید.

مصرف سیب‌زمینی برای چه افرادی مناسب نیست؟

– افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه نباید از سیب‌زمینی استفاده کنند.

– مصرف سیب‌زمینی برای عزیزانی که دارای معده‌هایی ضعیف هستند و عمل هضم آنها به سختی انجام می‌شود، مضر است.

– افراد مبتلا به غلظت خون از مصرف سیب‌زمینی امتناع کنند.

بهترین روش برای مصرف سیب‌زمینی چگونه است؟

-یکی از بهترین روش‌ها برای مصرف سیب‌زمینی پختن آن در فر و یا به صورت ذغالی است.

– برای استفاده از سیب‌زمینی سرخ کرده بهتر است از روغن ارده کنجد استفاده شود.

– در هنگام طبخ سیب‌زمینی از ادویه‌های گرم  نظیر دارچین، زنجبیل، آویشن و زیره سبز استفاده کنید تا هضم آن بهتر، مضرات آن کمتر و خواص آن بیشتر شود.

سیب‌زمینی به دلیل دارا بودن ویتامین C برای سلامت پوست بسیار مناسب است. از جمله کاربرد این گیاه در درمان بیماری‌‌های پوستی مانند جای زخم، درمان سوختگی‌ها، کاهش دردها، رفع حساسیت‌های پوستی، افزایش طراوت و زیبایی پوست، کاهش لکه‌های پوستی، درمان آفتاب سوختگی و… می‌باشد. بنابراین این گیاه به خوبی مواد مورد نیاز برای پوست و مو را فراهم می‌کند. یکی دیگر از خواص سیب‌زمینی، خاصیت رطوبت دهی و نرم کنندگی پوست است. از این گیاه مغذی انواع ماسک‌های زیبایی تهیه می‌شود که به راحتی می‌توانید در خانه آماده و از آن استفاده نمایید. در ادامه به معرفی بهترین ماسک‌های تهیه شده با سیب‌زمینی می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان قرار گیرد.

معرفی بهترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده با سیب‌زمینی:

استفاده از ماسک سیب‌زمینی و عسل به جهت روشن کردن پوست

یکی از بهترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده از سیب‌زمینی، ماسک آب سیب‌زمینی به همراه عسل است. این ماسک خاصیت سفید کنندگی و روشن کنندگی است. حتما از این ماسک خانگی و طبیعی استفاده کنید و از نتایج مطلوب آن کمال بهره را ببرید. برای تهیه این ماسک به مقدار سه قاشق غذاخوری آب سیب زمینی ( برای تهیه آب سیب‌زمینی به این صورت عمل کنید که سیب‌زمینی را بشویید و پس از پوست گرفتن آن را رنده کنید و آب آن را بگیرید ) و مقدار دو قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به پوست تمیز صورت و گردن خود که قبلا با یک شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا نتایج ایده‌آل حاصل شود.   

ماسک سیب‌زمینی و لیمو مناسب برای درخشندگی پوست

اگر به دنبال ماسک طبیعی و خانگی برای درخشندگی پوست صورت خود هستید، پیشنهاد ما به شما این است که از ماسک سیب‌زمینی و لیمو استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به به دو قاشق چایخوری آب لیموترش تازه، دو الی سه قاشق غذاخوری آب سیب‌زمینی و نصف قاشق چایخوری عسل ( در صورت دلخواه و تمایل ) نیاز داریم. ابتدا آب سیب‌زمینی و آب لیموترش را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس به آن عسل را اضافه کنید. ماسک شما آماده است آن را بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید به طور مرتب و روزانه یک مرتبه استفاده کنید تا شاهد درخشندگی هر چه تمام‌تر خود باشید.

ماسک سیب‌زمینی و گوجه‎‌فرنگی مناسب برای افراد مستعد آکنه  و جوش

طب سنتی به عزیزانی که از مشکل پوستی آکنه و جوش خسته شده‌اند پیشنهاد می‌کند از ماسک سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی استفاده کنند. گوجه‌فرنگی خاصیت اسیدی دارد و ترکیب آن با عناصر مفید در سیب‌زمینی باعث درمان هر چه سریعتر آکنه و جوش می‌شود. برای تهیه این ماسک عالی، به یک قاشق غذاخوری آب و یا رنده‌ی سیب‌زمینی، مقدار یک قاشق غذاخوری آب و یا پوره گوجه‌فرنگی و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. ابتدا سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس به آن عسل را اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاملا یکدست و یکنواخت شود. حالا ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک در صورتی که حساسیتی به آن نداشتید، روزانه یک بار استفاده کنید تا بهبودی کامل آکنه‌ها.

استفاده از ماسک سیب‌زمینی و آرد برنج به جهت درمان و رفع ضایعات رنگدانه‌ای پوست

این ماسک زیبایی را در خانه تهیه کنید و یک الی دو بار در هفته از آن استفاده کنید تا مشکلات پوستی شما برطرف شود. برای تهیه به این مواد نیاز داریم: آب سیب‌زمینی به مقدار یک قاشق چایخوری، آرد برنج به مقدار یک قاشق چایخوری، عسل به مقدار یک قاشق غذاخوری و در صورت دلخواه یک قاشق چایخوری آب لیموترش تازه. تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیبی نه آنقدر سفت و نه آنقدر شل حاصل شود. آن را بر روی پوست تمیز صورت و گردن خود پوشش دهید و اجازه دهید تا ماسک خشک شود. سپس با آب سرد شستشو دهید. برای شستشوی صورت از حالت دورانی استفاده کنید.

ماسک سیب‌زمینی و جو دوسر پرک مناسب برای افراد دارای پوست چرب

افرادی که دارای پوست چرب هستند و از چربی بیش از حد پوست خود کلافه شده‌اند، برای به تعادل رساندن میزان چربی پوست می‌توانند از ماسک سیب‌زمینی و جو دوسر پرک کمک بگیرند. برای تهیه این ماسک به یک عدد سیب‌زمینی پخته و پوست کنده شده، شیر به مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری، جو دوسر پرک به میزان یک قاشق غذاخوری و یک قاشق چایخوری آب لیموترش تازه نیاز داریم. ابتدا سیب‌زمینی را در ظرفی بریزید و شروع به له کردن آن کنید و سپس باقی مواد را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیر یکنواختی حاصل شود. خمیر را که به صورت چسبناک است، به پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. در صورت استفاده‌ی مرتب ( یک الی دو مرتبه در هفته ) از این ماسک طبیعی و خانگی حتما به نتایج عالی و مثبت دست خواهید یافت.

ماسک سیب‌زمینی و گِل رخت شویی برای رفع ضایعات پوستی

برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری گل رخت شویی و یک عدد سیب‌زمینی خام نیاز داریم. ابتدا سیب‌زمینی را بشویید و پس از پوست گرفتن، آن را رنده کنید و آب آن را بگیرید و حالا گل رخت شویی را به آن اضافه کنید و شروع کنید به هم زدن تا صاف و یکنواخت شوند. ترکیب به دست آمده را بر روی نقاط  مورد نظر پوست خود قرار دهید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید. لازم به ذکر است که قبل از استفاده حتما آن را در یک نقطه از پوست دست خود امتحان کنید و در صورت نداشتن هیچگونه حساسیتی آن را بر پوست صورت خود اعمال کنید.

استفاده از ماسک سیب‌زمینی، شیر و گلیسیرین برای رفع چین و چروک پوست

ماسک سیب‌زمینی، شیر و گلیسیرین، به عنوان یک ماسک طبیعی ضد چروک در طب سنتی شناخته شده است. برای تهیه این ماسک به نصف یک عدد سیب‌زمینی، دو الی سه قاشق غذاخوری شیر خام و سه الی چهار قطره گلیسیرین نیاز داریم. سیب‌زمینی را رنده کنید و باقی مواد را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. ماسک را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. این ماسک را می‌توانید دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد رفع چین و چروک پوست خود باشید.

ماسک سیب‌زمینی، توت‌فرنگی و عسل

برای تهیه این ماسک زیبایی به یک عدد سیب‌زمینی خرد شده، دو عدد توت‌فرنگی و عسل به میزان نصف قاشق چایخوری نیاز داریم. سیب‌زمینی و توت‌فرنگی را در مخلوط‌کن بریزید و شروع کنید به هم زدن و در آخر به آن عسل را بیفزایید. ماسک را بر روی پوست صورت و گردن خود پوشش دهید و پس از پانزده الی بیست دقیقه شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته می‌توانید استفاده کنید.

ماسک سیب‌زمینی و زردچوبه برای زیبایی و درخشندگی پوست

یکی از ماسک‌های زیبایی تهیه شده با سیب‌زمینی، ماسک زردچوبه و سیب‌زمینی است. این ماسک را به راحتی می‌توانید در خانه تهیه و از فواید بی‌نظیر آن استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به یک عدد سیب‌زمینی رنده شده و نصف قاشق چایخوری زردچوبه نیاز داریم. مواد را پس از مخلوط کردن به پوست صورت و گردن خود اعمال کنید و پس از ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید دو الی سه مرتبه در هفته استفاده کنید.                 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.