خانه طب سنتی آشنایی با گوجه فرنگی و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با گوجه فرنگی و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با گوجه فرنگی و خواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از سبزیجات پرخاصیتی که در طب سنتـی از جایگاه بالایی برخوردار است، گوجه فرنگی است. حدود ۱۶ قرن پیش، مردم گوجه فرنگی را به عنوان یک ماده‌ی سمی می‌شناختند و تنها از آن به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می‌کردند، تا اینکه مردمی که ساکن مناطق فقیر نشین ایتالیا بودند از گوجه فرنگی به عنوان یک ماده‌ی طعم دهنده در غذاهای خود استفاده نمودند. یکی از مطالبی جالبی که درباره‌ی گوجه فرنگی وجود دارد این است که در قرون وسطی، گوجه فرنگی برای مردم عادی بسیار مغذی و مفید بود اما مصرف آن در ثروتمندان باعث مرگ و میر آنها می‌شد. علت این اتفاق به این خاطر بود که افراد ثروتمند از ظروف سربی برای صرف غذا استفاده می‌کردند و اسید موجود در گوجه فرنگی با سرب ترکیب می‌شد و به این ترتیب باعث مرگ و میر آنها می‌شد.     

گوجه فرنگی دارای چه ارزش غذایی در طب سنتی می‌باشد؟

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های A وC، بتا کاروتن، اسید فولیک و مقدار اندکی ویتامین‌های گروه B، مانند B1,B2,B3,B5 می‌باشد. همچنین این گیاه مغذی دارای مواد معدنی شامل کلسیم، روی، مس، آهن، گوگرد، سدیم، فیبر، پتاسیم و فسفر است.

خواص درمانی گوجه فرنگی در طب سنتی:

  • یکی از خواص درمانی گوجه فرنگی این است که از مرگ سلول‌های مغزی پیشگیری می‌کند. با انجام این عمل، تمرکز بیشتر شده و ذهن راحتر و بهتر متمرکز می‌شود.
  • از دیگر خواص گوجه فرنگی می‌توان به افزایش سیستم ایمنی بدن اشاره نمود.
  • گوجه فرنگی در سلامت و تقویت رشد مو، سلامت پوست و دندان بسیار کارآمد است.
  • در طب سنتی برای درمان روماتیسم، ورم مفاصل، دفع سنگ کلیه، مثانه و کبد از گوجه فرنگی استفاده می‌شود. این گیاه مغذی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای املاح معدنی، یکی از برترین داروها در طب سنتی شناخته شده است.
  • از گوجه فرنگی می‌توان برای کاهش وزن و لاغری استفاده نمود، زیرا این گیاه به دلیل غنی بودن از لیکوپین، احساس سیری طولانی مدت را برای فرد فراهم می‌کند.
  • اگر مشکل واریس دارید، گوجه فرنگی را در سبد غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید. با استفاده‌ی مرتب و روزانه‌ی گوجه فرنگی خواهید توانست طی دو هفته شاهد بهبودی خود باشید.
  • یکی از روشهای طبیعی برای پایین آوردن فشار خون، استفاده از گوجه فرنگی است. همچنین این گیاه با دارا بودن عناصر مفید در خود در سلامت قلب بسیار موثر است. شما عزیزان می‌توانید آب گوجه فرنگی را بگیرید و روزانه یک لیوان صبح ناشتا، میل کنید.
  • برای داشتن یک دوره‌ی بارداری سالم، از گوجه فرنگی استفاده کنید.
  • یکی از خواص درمانی گوجه فرنگی در طب سنتی، کمک به رفع بیماری پروستات می‌باشد. همان طور که می‌دانیم رشد این بیماری از سن ۴۵ سالگی آغاز می‌گردد و استفاده از گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن لیکوپن از مبتلا شدن به این بیماری پیشگیری می‌کند.
  • تحقیقات نشان داده شده است که افرادی که به طور روزانه از گوجه فرنکی استفاده می‌کنند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند.
  • با استفاده از گوجه فرنگی می‌توان روند پیری را کاهش داد.
  • اگر دچار آفت دهان شدید از گوجه فرنگی برای درمان استفاده کنید. به این صورت که آب گوجه فرنگی را بگیرید و روزانه دو الی سه مرتبه قرقره کنید.
  • در طب سنتی مصرف گوجه فرنگی را برای رفع کسالت و خستگی، پیشنهاد می‌شود.
  • با قرار دادن گوجه فرنگی در سبد غذایی، بینایی خود را تقویت کنید.
  • مصرف گوجه فرنگی به حفظ سلامت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست کمک می‌کند.

فواید گوجه فرنگی برای پوست:

  • گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، باعث روشن شدن پوست می‌گردد.همچنین این گیاه پوست را در مقابل آسیب‌ها محافظت می‌کند.
  • استفاده‌ی روزانه از گوجه فرنگی باعث رفع چین و چروک، خطوط ظریف و همچنین لک‌های سنی می‌شود.
  • گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن مقادیر بالا از ویتامین C باعث کلاژن سازی پوست می‌گردد و پوست را سفت و انعطاف پذیر می‌کند.
  • گوجه فرنگی دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است و به همین دلیل برای درمان جوش و آکنه بسیار مناسب است.
  • گوجه فرنگی میزان PH پوست را متعادل می‌کند.
  • استفاده از گوجه فرنگی باعث تنظیم میزان چربی تولید شده‌ی پوست می‌گردد.
  • اگر به دنبال روشی طبیعی برای بستن مناف باز پوست خود هستید از گوجه فرنگی استفاده کنید.
  • برای رفع سلول‌های مرده‌ی پوست، از گوجه فرنگی کمک بگیرید.

در طب سنتی از گوجه فرنگی برای تهیه ماسک‌های خانگی و طبیعی استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی بهترین و برترین آنها می‌پردازیم.

ماسک گوجه فرنگی، روغن جوجوبا و روغن درخت چای مناسب برای پوست‌های مستعد آکنه

اگر دارای پوستی مستعد جوش و آکنه هستید و به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای رفع آن هستید، از ماسک گوجه فرنگی، روغن جوجوبا و روغن درخت چای بهره بگیرید. برای تهیه این ماسک به نصف یک عدد گوجه فرنگی، روغن جوجوبا به میزان یک قاشق چایخوری و سه الی پنج قطره روغن درخت چای نیاز داریم. گوجه فرنگی را پوره کنید و دو روغن ذکر شده را به آن اضافه کنید. پس از آنکه به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند، آن را به پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید اعمال کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

روغن جوجوبا به دلیل جذب سریع باعث هیدراته شدن پوست می‌گردد. این روغن، روغن اضافی پوست را برطرف می‌کند و منافذ باز پوست را می‌بندد. روغن درخت چای نیز به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریالی برای درمان جوش و آکنه بسیار مناسب است و در نهایت ترکیب این سه مواد راهی طبیعی و خانگی برای رهایی از آکنه و جوش می‌باشد.

ماسک گوجه فرنگی و عسل به جهت رفع لک‌های صورت

اگر به دنبال روشی طبیعی و خانگی برای رفع لک‌های پوست خود هستید، از ماسک گوجه فرنگی و عسل استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به دو الی سه قاشق غذاخوری پوره گوجه فرنگی و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. دو مواد ذکر شده را پس از مخلوط کردن به پوست تمیز خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند تا خشک شود و سپس با آب ولرم شستشو دهید. این روش را یک الی دو مرتبه در هفته استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود. گوجه فرنگی باعث روشن شدن لک‌ها می‌شود و ترکیب آن با عسل به دلیل دارا بودن مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها به رفع این عارضه کمک شایانی خواهد کرد.

ماسک گوجه فرنگی، ماست و بلغورجو، مناسب در جهت رفع جوش‌های سرسیاه

از دیگر ماسک‌های زیبایی تهیه شده از گوجه فرنگی که در طب سنتی استفاده از آن را برای رفع جوش‌های سرسیاه پیشنهاد می‌شود، ماسک گوجه فرنگی، ماست و بلغور جو است. برای تهیه این ماسک به  یک الی دو قاشق غذاخوری پوره گوجه فرنگی، یک قاشق غذاخوری بلغور جو و یک قاشق غذاخوری ماست نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن آن را به تمامی پوست خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

ماست به دلیل دارا بودن اسید لاکتیک، باعث پاکسازی پوست می‌گردد. بلغور جو یک تمیز کننده‌ی عمیق پوست است و باعث از بین رفع تمام ناخالصی‌های موجود در منافذ پوست می‌گردد.

ماسک گوجه فرنگی و آووکادو مناسب برای افراد دارای پوست‌های ترکیبی

برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری پوره گوجه فرنگی و یک قاشق غذاخوری آووکادو له شده نیاز داریم. دو مواد را پس از ترکیب کردن به پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت پنج الی ده دقیقه با آب نیمه گرم شستشو دهید. پوست خود را خشک کنید و دوباره این روش را در صورت دلخواه تکرار کنید.

گوجه فرنگی باعث متعادل کردن میزان چربی پوست می‌گردد. آووکادو نیز به دلیل دارا بودن خواص مرطوب کنندگی و نرم کنندگی، باعث حفظ سلامت پوست می‌شود. ترکیب این دو مواد در به تاخیر انداختن فرآیند پیری پوست نیز بسیار موثر است.

استفاده از ماسک گوجه فرنگی و ژل آلوئه‌ورا مناسب برای رفع سیاهی دور چشم

شما عزیزانی که از مشکل سیاهی دور رنج می‌برید، ماسک گوجه فرنگی و ژل آلوئه‌ورا را امتحان کنید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری پوره گوجه فرنگی و یک قاشق چایخوری ژل آلوئه‌ورا نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را بر زیر چشم خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو کنید. برای گرفتن نتایج سریع می‌توانید این روند را دوباره تکرار کنید.

گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونی کنندگی، باعث روشن شدن تیرگی زیر چشم می‌شود. همچنین این گیاه به دلیل دارا بودن ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، باعث جوان سازی پوست نیز می‌گردد.

لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از این ماسک مراقب باشید وارد چشمتان نشود، در صورت اتفاق افتادن، سریع چشمان خود را با آب سرد شستشو دهید.

ماسک گوجه فرنگی و روغن زیتون مناسب برای افراد دارای پوست خشک

افراد دارای پوست خشک می‌توانند از ماسک گوجه فرنگی و روغن زیتون برای رفع خشکی پوست خود استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به یک عدد گوجه فرنگی و یک قاشق چایخوری روغن زیتون نیاز داریم. گوجه فرنگی را از وسط نصف کنید و آب نصفی از آن را در ظرفی بریزید و به آن روغن زیتون را اضافه کنید و هم بزنید. این ترکیب را به پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. با تکرار و انجام دو بار در هفته‌ی این روش خانگی، حتما به نتایج مثبت دست خواهید یافت.

استفاده از این ماسک باعث نرمی و لطافت پوست شما عزیزان می‌گردد، زیرا روغن زیتون به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب، پوست را تغذیه  می‌کند و باعث از بین بردن و رفع خشکی پوست می‌شود.

استفاده از ماسک گوجه فرنگی، پودر چوب صندل و زردچوبه برای درخشش پوست

برای تهیه این ماسک به یک عدد گوجه فرنگی، پودر چوب صندل به میزان دو قاشق غذاخوری و مقداری زردچوبه نیاز داریم. گوجه فرنگی را نصف کنید و پودر چوب صندل و زردچوبه را به آن بیفزایید. پس از یکدست شدن مواد، آن را به پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. با یک بار استفاده از این ماسک شاهد تغییرات شگرف خواهید شد. برای گرفتن بهترین نتایج، از این ماسک یک روز در میان استفاده کنید.

ماسک گوجه فرنگی و لیموترش برای رفع لک‌های سیاه

طب سنتی برای رفع لک‌های تیره، استفاده از ماسک گوجه فرنگی و لیموترش را پیشنهاد می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری پوره گوجه فرنگی و سه الی چهار قطره آب لیموترش نیاز داریم. آب لیموترش را به گوجه فرنگی اضافه کنید و پس از هم زدن آن را به نقاط مورد نظر اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی دوزاده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. پس از شستشو پوستتان را خشک و از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. از این روش می‌توانید یک الی دو رتبه در روز استفاده کنید.

گوجه فرنگی دارای خواص روشن کنندگی می‌باشد و ترکیب آن با آب لیموترش به سرعت بخشیدن این روند کمک شایانی می‌بخشد.

ماسک گوجه فرنگی و خیار مناسب برای افراد دارای پوست چرب

افرادی که دارای پوستی چرب هستند، برای حفظ تعادل میزان چربی پوست خود می‌توانند از ماسک گوجه فرنگی و خیار استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به نصف یک عدد گوجه فرنگی و یک چهارم یک عدد خیار نیاز داریم. آب گوجه فرنگی را بگیرید و خیار رنده شده را به آن اضافه کنید. این ترکیب را با کمک یک تکه پنبه به پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت پانزده الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

خیار باعث روشن شدن پوست می‌شود و میزان PH پوست را متعادل می‌کند. همچنین خیار باعث بسته شدن منافذ باز پوست نیز می‌شود. این ماسک به دلیل اینکه از ترشح اضافی چربی پوست جلوگیری می‌کند، برای درمان آکنه نیز بسیار موثر است.             

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.